2026-04-04, 11:16
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
En trevlig speciell grej sverige har med värdshus, cafeer och restauranger jämns med vägen är Göta kanal och Kinda kanal.
https://www.youtube.com/watch?v=qx7zpGYSm0s

Borde det inte finnas en marknad här för upplevelsepaket, där någon tar hand om hela resan, med båttur, färdigbokade restaurangbesök osv. Känns helt oexploaterat. Kanske är för tråkigt, men många vill väl ha en lugn ganska tråkig semester, med fina vyer, avslappnad stämning och god mat och dryck.

Skulle kanske vara något!
Citera
2026-04-04, 11:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Vi som bor på platser där det finns turister tror jag i gemen inte delar uppfattningen om dålig turist infrastruktur.
Den hade gärna fått vara sämre.
Turister kan ni ha i Stockholm där de kan dra runt och titta på gamla hus men ute i naturen skulle vi gärna bli av med dom, de tillför absolut ingenting. Däremot förstöra det mycket marker och lämnar sopor, dom är nästan lika dåliga på att ta hand om naturen som lapparna.
Turism ger väldigt sällan något för lokal invånarna knappt ens några arbetstillfällen så turism hade jättegärna fått läggas ner som helhet.

Vore intressant om du utvecklade detta. Min erfarenhet är, speciellt i Norrland, att det inte finns preparerade leder, papperskorgar eller serveringar. Om något finns är det på sin höjd kaffe med våffla.

Så hade bara lokalbefolkningen arbetat mer aktivt med sin miljö tror jag slitaget minskat och intäkterna ökat.
Citera
2026-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Allt är sönderreglerat i det här landet så det finns inte en chans att det kommer bli som i resten av Europa. Men vi har många fina vandringsleder och naturreservat. Ta med några vänner på en lång vandring med en ryggsäck full med kall öl och korv att grilla så blir det riktigt bra!

Själv skulle jag vilja besöka Gotland nån dag och vandra runt där.
I tillägg till Sveriges regleringar ska allt samköras med EUs lagstiftning 😂

Fyfan, Sverige är det perfekta helvetet - ett kallt och numera fattigt land, ett nordiskt Polen fullständigt packat med gängkriminella blattar och blåhåriga lebbor.

Ni har verkligen fått vad ni önskade ❤️
Citera
2026-04-04, 11:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag läste just helgens reportage i SvD, det handlar om en cykeltur på 14 km från Wannsee till Potsdam.

Reportaget beskriver på ett fylligt och trivsamt sätt hur de fikar, ölar och äter sig fram med cykel från Wannsee Bahnhof till Potsdam. När jag räknar verkar det som att de hunnit med inte mindre än fem öl, ett glas champagne (eller sekt) och en kaffe. Det blir ju ett "ölstopp" varannan kilometer.

Var i Sverige finns möjligheter till något liknande och varför finns det så få trevliga "turer" i Sverige? Kommer man till Tyskland, Italien, Spanien så har ju varje håla en vandringsled med minst ett, ofta två värdshus. Samma sak, varenda borg på kontinenten har en ölstuga med utsiktsterrass. Här hemma är fästningsterrassen i Varberg undantaget, men varken Bohus fästning, Älvsborgs fästning eller Carlstens fästning har någon servering med utblick.

Några bra idéer på vad som behövs för att utveckla Sverige som turismland?

Länk till artikeln, antagligen bakom betalvägg, men den behöver inte läsas för att diskutera vad som behöver göras för att Sverige ska bli roligare.

https://www.svd.se/a/gkk9ya/pa-cykeltur-bland-strandidyller-och-slott

Det är väl så att dom allra flesta turister som kommer till Sverige är antingen Tyskar eller Norrmän, dessa åker ofta till Sverige för att uppleva natur och orörda marker.

Även folk från ex Nederländerna kommer ju hit av denna anledning.

Sverige räknas ju ofta som ett ganska dyrt turistmål så det du pratar om är väl inte riktigt vad folk åker hit för att uppleva.
Citera
2026-04-04, 11:38
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
I tillägg till Sveriges regleringar ska allt samköras med EUs lagstiftning 😂

Fyfan, Sverige är det perfekta helvetet - ett kallt och numera fattigt land, ett nordiskt Polen fullständigt packat med gängkriminella blattar och blåhåriga lebbor.

Ni har verkligen fått vad ni önskade ❤️

Japp.
Citera
2026-04-04, 11:46
Medlem
TheGretaResets avatar
Marstrand måste väl vara Sveriges mesta turist-ställe. Det finns ju inget att göra annat än turista?

Jag känner faktiskt en åretrunt boende (anknytning till havet) och en som tidigare bodde på koön året runt (pendlade).
Citera
2026-04-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
I Tyskland bor det en massa människor som har en helt annan äta ute kultur. Då ligger det ju tätt med ölstugor och restauranger som även besökarna kan njuta av. Ja, man måste ha ett konstant kundunderlag för att hålla något vid liv. Fysatan så sugen jag blev på schnitzel och weiss.

Nej, TS vill att STATEN skall skall subventionera det här
Citera
2026-04-04, 12:00
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Aj satan. Då kan jag inte hjälpa.
Citera
2026-04-04, 12:25
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är väl så att dom allra flesta turister som kommer till Sverige är antingen Tyskar eller Norrmän, dessa åker ofta till Sverige för att uppleva natur och orörda marker.

Även folk från ex Nederländerna kommer ju hit av denna anledning.

Sverige räknas ju ofta som ett ganska dyrt turistmål så det du pratar om är väl inte riktigt vad folk åker hit för att uppleva.

Fast nu tänker jag väl mer på svenskar, sedan så även om man vill uppleva naturen så vill man väl ta en öl?
Citera
2026-04-04, 12:27
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Vad har du fått det ifrån? Möjligen att staten och kommuner ska underlätta med förenklade regler och bevilja tillstånd, men verkligen inga subventioner.
Citera
2026-04-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Vore intressant om du utvecklade detta. Min erfarenhet är, speciellt i Norrland, att det inte finns preparerade leder, papperskorgar eller serveringar. Om något finns är det på sin höjd kaffe med våffla.

Så hade bara lokalbefolkningen arbetat mer aktivt med sin miljö tror jag slitaget minskat och intäkterna ökat.

Norrland är en industriskog och kommer aldrig någonsin kunna locka en större mängd utländska turister som vill ha en naturupplevelse.
Citera
2026-04-04, 12:35
Medlem
fizzles avatar
Så Sveriges rolighetsfaktor för turister avgörs av antalet uteserveringar med terrass längst med turer och vandringsleder?
Vilka ställen tänker du på utöver ett par fästningar? Inte så välbyggd åsikt precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in