2026-04-04, 10:42
  #19225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nej, det är trump som kommer att få den äran. Även om du har rätt rent logiskt, så kan en 5-åring räkna ut att om man anfaller Iran kommer de att utnyttja de fördelar de har, för att få övriga världen att sätta press på USA.

Alla utom trump och hegseth då, säger en del om deras intelligensnivå

Så sant! Pressar USA gör dom verkligen genom att stänga sundet MEN dom riskerar (vad jag är säker på) få en eller flera atombomber i skallen av Israel. Är det värt ta den risken? Nej säger jag.

Det har ju visat sig att Israel kör eget race och fullständigt skiter i vad övriga världen tycker.
Citera
2026-04-04, 10:45
  #19226
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Håller med i sak, men USA har skrytet om att de kan flyga omkring i Iranskt luftrum och gör vad de vill och iranierna kan vara titta uppåt i förfäran.

Det är det som gör det pinsamt för USA.

Vet vi föresten ens vilja system som användes? Att skjuta ner ett A-10 med en tung kulspruta är visserligen möjligt, men inte lätt på något sätt, utan mer ett rentbtur om man man lyckas med det. Se är rätt robusta och tål en del träffar.
Med " USA har skrytit.."
menar du retarderade maga och Hegseth alltså.

Det här kriget är " planerat" av en samling idioter i maga, jag tror vi ska akta oss för att bedöma USA styrka utifrån det.
Citera
2026-04-04, 10:47
  #19227
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Håller med i sak, men USA har skrytet om att de kan flyga omkring i Iranskt luftrum och gör vad de vill och iranierna kan vara titta uppåt i förfäran.

Det är det som gör det pinsamt för USA.

Vet vi föresten ens vilja system som användes? Att skjuta ner ett A-10 med en tung kulspruta är visserligen möjligt, men inte lätt på något sätt, utan mer ett rentbtur om man man lyckas med det. Se är rätt robusta och tål en del träffar.

Kan mycket väl varit något handhållen IR robot på A-10 också. A-10 och helikoptrar sattes in för ett par veckor sedan. Det tyder på att att Iran's luftförsvar får anses vara totalt utslaget. Även att b-52 flyger konstant över Iran och att bombmålen i Iran kan väljas helt godtyckligt med stor framgång i princip varje bombning. Fast det är såklart en omöjlighet att rensa bort varje enskilt hot på marken. Det är alltid en risk att åka in med framförallt A-10 eller helikoptrar. Tydligen så blev eftersökshelikoptrarna beskjutna av lätta eldhandeldvapen direkt.

Det är ju inte så att det finns en manpads i varje dadelpalm, utan för att lyckas skjuta ned något så är det många faktorer som ska klaffa. Det är som att vinna en hög trissvinst. Det är inte ofta det händer, fast det händer.

A-10 är ett plan som var tänkt att skrotas för över 20 år sedan. Fast det har blivit kvar pga av de senaste krigen har framförallt varit mot getfösare som trycker under en dadelpalm. Då fungerar det att flyga in med sådana. Att flyga in en A-10 till fronten i Ukraina är ett rent kamikazeuppdrag.

Som jag har förstått det så flyger helikoptrar och a-10 främst över havet utanför Iran's kust. Verkar som denna A-10 kom lite väl nära kusten.
Citera
2026-04-04, 10:48
  #19228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Så sant! Pressar USA gör dom verkligen genom att stänga sundet MEN dom riskerar (vad jag är säker på) få en eller flera atombomber i skallen av Israel. Är det värt ta den risken? Nej säger jag.

Det har ju visat sig att Israel kör eget race och fullständigt skiter i vad övriga världen tycker.

Israeler skiter väl i sundet, de vill bara utplåna Iran oavsett
Citera
2026-04-04, 10:50
  #19229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Med " USA har skrytit.."
menar du retarderade maga och Hegseth alltså.

Det här kriget är " planerat" av en samling idioter i maga, jag tror vi ska akta oss för att bedöma USA styrka utifrån det.

Ja, jag menar de två, men just nu representerar de USA och USA:s hållning

Jag skrev tidigare samma sak, att det är inte USA:s militära förmåga det är fel på, utan en diktatoriskt ledning som tror de är strategiska genier och sparkar de som inte håller med.
Citera
2026-04-04, 10:55
  #19230
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Självklart är det anmärkningsvärt. Att gå från noll totalt till två på en dag är väl definitionen av anmärkningsvärt. En avvikelse som bryter mönstret fullständigt.

Sen om det betyder att Iran har knäckt någon kod eller inte, det återstår att se. Kan absolut varit frågan om ren fluke.

Men anmärkningsvärt är det, i allra högsta grad.
De har nog inte knäckt någon kod. Sedan att A-10:an blev nedskjuten, det har jag inte sett bekräftat. Men hursomhelst, så här tror jag: Häromdagen sa Trump att attackerna skulle intensifieras. När man flyger runt mer eller mindre fritt - och helt fritt på högre höjder - och intensifierar attackerna, flyger man kanske på lägre höjd och närmare inpå målen s.a.s. Då ökar förstås också riskerna.
Citera
2026-04-04, 10:59
  #19231
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Självklart är det anmärkningsvärt. Att gå från noll totalt till två på en dag är väl definitionen av anmärkningsvärt. En avvikelse som bryter mönstret fullständigt.

Sen om det betyder att Iran har knäckt någon kod eller inte, det återstår att se. Kan absolut varit frågan om ren fluke.

Men anmärkningsvärt är det, i allra högsta grad.

Det är väl inte så konstigt egentligen. Det skjuter ner det första flygplanet och sedan startas en räddningsinsats med lågt flygande flygplan som flyger sakta och letar efter piloterna samtidigt som Iran också letar efter piloten med resurser i området, då är det inte så konstigt att de lyckas skjuta ner ett till.
Citera
2026-04-04, 11:00
  #19232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Israeler skiter väl i sundet, de vill bara utplåna Iran oavsett

Man vill nog inte "slänga atombomber hur som helst runtomkring sig" så jag misstänker israelerna hoppas dom slipper det men pressas dom tillräckligt hårt lär dom göra det.

Faktum är att israelerna aldrig kommer låta Iran få chansen att tillverka atombomber, åtminstone har jag fått den uppfattningen.

Döda eller dödas tycks vara det som gäller i detta kriget.
Citera
2026-04-04, 11:05
  #19233
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Det är väl inte så konstigt egentligen. Det skjuter ner det första flygplanet och sedan startas en räddningsinsats med lågt flygande flygplan som flyger sakta och letar efter piloterna samtidigt som Iran också letar efter piloten med resurser i området, då är det inte så konstigt att de lyckas skjuta ner ett till.
Nej, din förklaring stämmer säkert. Men det är anmärkningsvärt oavsett. Hela världen pratade uteslutande om detta under gårdagen = bevisligen värt att uppmärksamma.
Citera
2026-04-04, 11:09
  #19234
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De har nog inte knäckt någon kod. Sedan att A-10:an blev nedskjuten, det har jag inte sett bekräftat. Men hursomhelst, så här tror jag: Häromdagen sa Trump att attackerna skulle intensifieras. När man flyger runt mer eller mindre fritt - och helt fritt på högre höjder - och intensifierar attackerna, flyger man kanske på lägre höjd och närmare inpå målen s.a.s. Då ökar förstås också riskerna.
Ja, det finns organiska orsaker till att det inträffade just nu. Helt klart. Däremot är det hur vi än vrider och vänder på det en rejäl avvikelse, och därmed också värt att uppmärksamma.

Att tappa såna här plan med jämna mellanrum är nog inget som stärker opinionen hemmavid, även om det är en rimlig följd av ökad bombning. För att köpa in på den kostnaden behöver man köpa in på bombningen från början, och det är det en stor andel amerikaner som inte gör. Större andel än som faktiskt köper in på bombningarna till och med, enligt undersökningar.
Citera
2026-04-04, 11:10
  #19235
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Självklart är det anmärkningsvärt. Att gå från noll totalt till två på en dag är väl definitionen av anmärkningsvärt. En avvikelse som bryter mönstret fullständigt.

Sen om det betyder att Iran har knäckt någon kod eller inte, det återstår att se. Kan absolut varit frågan om ren fluke.

Men anmärkningsvärt är det, i allra högsta grad.

Läste för några dagar sedan att Iran har skjutit ner över 15+ drönare. Dessa flyger även hög höjd. Det däremot är anmärkningsvärt. Låter som Iran har fått in vapenleveranser från Ryssland/Kina. Ryssarna har en gedigen erfarenhet av att ta ned drönare.
Citera
2026-04-04, 11:10
  #19236
Medlem
Atombomba tror jag inte Sionisterna törs göra
De övergår då från Offer i andra världskriget till att vara massmördare Numera
Stödet kommer att falla och de är ett litet land långt borta ..utan vänner med stora folkrika Fiender Nära
Pakistan har också Atombomb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in