2026-04-04, 09:19
  #19213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
förutom civilbefolkningen, som av någon anledning tycks purkna för att USA/israel anföll deras land, dödade deras påve och en massa skolflickor, tycker jag även att bergen i iran bör tillskrivas fiendestatus. ja, hela det geografiska läget borde terrorstämplas nu när jag tänker efter.

Ok, låter hårt.

Man kan tänka sig att en belöning på 10B rial kan få rätt många getfösare med en IQ i nivå med din att ge sig ut på upptäcksfärd i bergen oavsett om det råkar vara 10 mil från där piloterna antas befinna sig.

Tror du att man tog med sig flaggorna för att dom behövdes eller för att visas upp inför kamerorna?
Citera
2026-04-04, 09:27
  #19214
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Iran och Ryssland har ett annat system där man använder sig av efterhandskonstruktioner och gärna lägger skulden på andra.

Iran skyller enormt många attacker på false flags från ”Sionisterna” tex. Det har varit fallet när det gäller attacker mot Oman, Turkiet, Azerbajdzjan osv osv.
Nu senast en attack mot det Amerikanska ambassaden i Riyadh som självklart inte utförts av nån annan än Iran eller deras proxys.

Men det funkar rätt bra, bara här i tråden har vi rätt många som anser att terror-regimen representerar en högt stående ärlighet som ingen mängd motsägande bevis är tillräcklig för att förändra.
Regimens tentakler når alltså väldigt långt.

"Alla anklagelser är ett erkännande" är ett uttryck som många amerikaner har börjat använda för att förklara Trumps märkliga attacker på personer, medier och länder.

Får lite samma känsla av dig. Du applicerar ditt eget tankesätt på "motståndarsidan", vilket leder till att du grundlöst anklagar medlemmar för samma sak du själv gör - driver en agenda som syftar till att subjektivt främja den ena sidans intressen och story.

Det finns INGEN som har påstått att regimen representerar en högt stående ärlighet, utan huvudargumenten har hela tiden varit att även amerikansk-israelisk sida är värd att hålla ögonen på, samt att iranienerna har mycket att vinna på att bygga upp ett förtroende från resten av världen. Speciellt med tanke på deras tariffplaner.

Jag tror dom väljer sina lögner med omsorg, och håller sig undan från att ljuga om enkelt verifierbara militära förlopp. Av den enkla anledningen att dom har mer att vinna på det kopplat till sin strategi.

Lever man i villfarelsen att Iran för ett militärt krig så kan man hamna på en annan plats, absolut.
Citera
2026-04-04, 09:29
  #19215
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är mer komplicerat än så eller rättare sagt enklare. De flesta människor vill bara ha lugn och ro. Jobba, Knulla frugan och ta hand om barnen. De vill inte riskera något. Så att säga att de föredrar en regim jmf med annan är fel. De vill inte riskera något för nå en förändring, speciellt inte efter den senaste massakern på iranier av regimen 3 000 - 45 000 (Regimen säger 3000 och Trump säger 45 000 - Vem av dem ljuger?). Lägg där till att de flesta människor gillar inte heller att riskera få bomber i huvudet.

Exakt vad jag sa. Dom är inte intresserade av amerikanerna och israelerna, och backar därför hellre det gamla vanliga.
Citera
2026-04-04, 09:35
  #19216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
"Alla anklagelser är ett erkännande" är ett uttryck som många amerikaner har börjat använda för att förklara Trumps märkliga attacker på personer, medier och länder.

Får lite samma känsla av dig. Du applicerar ditt eget tankesätt på "motståndarsidan", vilket leder till att du grundlöst anklagar medlemmar för samma sak du själv gör - driver en agenda som syftar till att subjektivt främja den ena sidans intressen och story.

Det finns INGEN som har påstått att regimen representerar en högt stående ärlighet, utan huvudargumenten har hela tiden varit att även amerikansk-israelisk sida är värd att hålla ögonen på, samt att iranienerna har mycket att vinna på att bygga upp ett förtroende från resten av världen. Speciellt med tanke på deras tariffplaner.

Jag tror dom väljer sina lögner med omsorg, och håller sig undan från att ljuga om enkelt verifierbara militära förlopp. Av den enkla anledningen att dom har mer att vinna på det kopplat till sin strategi.

Lever man i villfarelsen att Iran för ett militärt krig så kan man hamna på en annan plats, absolut.

Oklart vad du yrar om men det känns inte väldigt on topic, som vanligt från din sida.

Du kan väl tex fråga jugandblues vad han tror om regimens ärlighet och de iranska attackerna mot Azerbajdzjan och Turkiet om du vill?
Eller räcker det med att gå igenom vad du själv skriver?

Det fetade påståendet är debunkat mängder av ggr bara här i tråden, ibland av mig.
Men det ser man bara om man klarar av att titta på regimen med kritiska ögon, alltså ingenting för dig.

Du behöver inte bry dig inte om att svara för min skull.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-04 kl. 09:46.
Citera
2026-04-04, 09:56
  #19217
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart vad du yrar om men det känns inte väldigt on topic, som vanligt från din sida.

Du kan väl tex fråga jugandblues vad han tror om regimens ärlighet och de iranska attackerna mot Azerbajdzjan och Turkiet om du vill?
Eller räcker det med att gå igenom vad du själv skriver?

Det fetade påståendet är debunkat mängder av ggr bara här i tråden, ibland av mig.
Men det ser man bara om man klarar av att titta på regimen med kritiska ögon, alltså ingenting för dig.

Du behöver inte bry dig inte om att svara för min skull.
Varför blir du så skitnödig och defensiv när någon tycker något annat än dig?

Klart jag svarar. Det är därför vi är här, för att diskutera. Din inledande fras där du försöker köra något slags anfall med spelad dumhet är bara så väldigt låg nivå, så det lägger vi åt sidan och låtsas som ingenting. Jag är storsint nog att låta dig komma undan med den fadäsen.

När det gäller att Iran har ljugit om militära händelser så stämmer det helt och hållet. Däremot vill du ha det till att dom som källa betraktat är en Ding ding värld, och att USA/Israel är The Lancet. Det stämmer inte.

Iran har allt att vinna på att ljuga smart. USA/Israel har allt att vinna på att ljuga smart. Därför ljuger givetvis båda sidor. Framförallt USA har ett system som gör det svårare att förvränga sanningen, men det systemet monterar dom successivt ner nu. Antagligen för att dom inser att nuvarande administrationens modus operandi baseras mycket lögner av olika slag. Iran kan lättare styra narrativet, men har samtidigt mer att vinna på ett ökat förtroende från resten av världen.
Citera
2026-04-04, 10:08
  #19218
Medlem
Iran har skjutit ner två amerikanska stridsflygplan på drygt ett dygn.
https://yle.fi/a/7-10096204

Detta är ju högst anmärkningsvärt eftersom Donald Trump hävdar att Irans luftförsvar är utslaget.
Citera
2026-04-04, 10:10
  #19219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tre generaler fått sparken inklusive army chief of staff. Man undrar lite vem som ens styr denna skitshow?

Propagandamaskineriet om USAs militära makt fungerar inte. Det här är förudmjukande att se. Kunde aldrig tänka mig att det skulle inträffa så här snabbt.

Jag tror att det stora problemet är trump och hegseth, de är amatörer men tror att de är fältherrar, och tar idiotiska beslut.

Om de låtit proffsen sköta det hade de nog förmodligen fått till betydligt bättre resultat, men de som vet vad de pysslar med vet också vilket högriskföretag det här kriget är.

Men samtidigt har USA:s makt vilat mycket på avskräckning, det kortet har ju blivet synat nu.
Citera
2026-04-04, 10:14
  #19220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Rätt men ändå fel. Om USA Israel och Iran krigar så låt dom göra det. Men det är helt fel att resten av världen ska bli indragna och utsatta av deras osämja.

Det är Iran som direkt är orsaken till stoppet av Hormuzsundet ingen annat land. Det är så folk kommer tänka när hyllorna gapar tomma i matbutikerna till hösten och plånböckerna är tomma.

Nej, det är trump som kommer att få den äran. Även om du har rätt rent logiskt, så kan en 5-åring räkna ut att om man anfaller Iran kommer de att utnyttja de fördelar de har, för att få övriga världen att sätta press på USA.

Alla utom trump och hegseth då, säger en del om deras intelligensnivå
Citera
2026-04-04, 10:19
  #19221
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Iran har skjutit ner två amerikanska stridsflygplan på drygt ett dygn.
https://yle.fi/a/7-10096204

Detta är ju högst anmärkningsvärt eftersom Donald Trump hävdar att Irans luftförsvar är utslaget.

Nej det är inte anmärkningsvärt alls faktiskt. Även en blind höna kan hitta ett korn ibland. Det är ungefär som att säga att efter Iran har blåst av en termosbomb någonstans i världen så har Iran kopplat initiativet igen.

Iran har säkert tillgång till diverse manpads som är främst är till för att skjuta ner långsamma och lågflygande helikoptrar med. Kommer då ett lågflygande stidsflygplan med låg hastighet i precis rätt tillfälle, så visst kan man få in ett luckyshot. Alla har väl fått en bulls eye på en darttavla utan för den delen vara professionella dartspelare.

Vad beträffar A-10 så är det ekvivalent med helikoptrar. Dessa plan är långsamma, lågflygande och skall enbart sättas in när det anses inte finnas några hot från marken. Ett .50 maskingevär kan lätt sänka ett sådant plan om det kommer inom räckhåll.
Citera
2026-04-04, 10:29
  #19222
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag tror att det stora problemet är trump och hegseth, de är amatörer men tror att de är fältherrar, och tar idiotiska beslut.

Om de låtit proffsen sköta det hade de nog förmodligen fått till betydligt bättre resultat, men de som vet vad de pysslar med vet också vilket högriskföretag det här kriget är.

Men samtidigt har USA:s makt vilat mycket på avskräckning, det kortet har ju blivet synat nu.

vad som verkar mer och mer tydligt är att proffsen du skriver om avrådde från det här idiotiska äventyret. personalomsättningen speglar också detta, och om jag skulle gissa står caine och ratcliffe näst på tur.
Citera
2026-04-04, 10:33
  #19223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej det är inte anmärkningsvärt alls faktiskt. Även en blind höna kan hitta ett korn ibland. Det är ungefär som att säga att efter Iran har blåst av en termosbomb någonstans i världen så har Iran kopplat initiativet igen.

Iran har säkert tillgång till diverse manpads som är främst är till för att skjuta ner långsamma och lågflygande helikoptrar med. Kommer då ett lågflygande stidsflygplan med låg hastighet i precis rätt tillfälle, så visst kan man få in ett luckyshot. Alla har väl fått en bulls eye på en darttavla utan för den delen vara professionella dartspelare.

Vad beträffar A-10 så är det ekvivalent med helikoptrar. Dessa plan är långsamma, lågflygande och skall enbart sättas in när det anses inte finnas några hot från marken. Ett .50 maskingevär kan lätt sänka ett sådant plan om det kommer inom räckhåll.

Håller med i sak, men USA har skrytet om att de kan flyga omkring i Iranskt luftrum och gör vad de vill och iranierna kan vara titta uppåt i förfäran.

Det är det som gör det pinsamt för USA.

Vet vi föresten ens vilka system som användes? Att skjuta ner ett A-10 med en tung kulspruta är visserligen möjligt, men inte lätt på något sätt, utan mer ren tur om man man lyckas med det. De är rätt robusta och tål en del träffar.
__________________
Senast redigerad av Baheera 2026-04-04 kl. 10:50.
Citera
2026-04-04, 10:35
  #19224
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nej det är inte anmärkningsvärt alls faktiskt. Även en blind höna kan hitta ett korn ibland. Det är ungefär som att säga att efter Iran har blåst av en termosbomb någonstans i världen så har Iran kopplat initiativet igen.

Iran har säkert tillgång till diverse manpads som är främst är till för att skjuta ner långsamma och lågflygande helikoptrar med. Kommer då ett lågflygande stidsflygplan med låg hastighet i precis rätt tillfälle, så visst kan man få in ett luckyshot. Alla har väl fått en bulls eye på en darttavla utan för den delen vara professionella dartspelare.

Vad beträffar A-10 så är det ekvivalent med helikoptrar. Dessa plan är långsamma, lågflygande och skall enbart sättas in när det anses inte finnas några hot från marken. Ett .50 maskingevär kan lätt sänka ett sådant plan om det kommer inom räckhåll.

Självklart är det anmärkningsvärt. Att gå från noll totalt till två på en dag är väl definitionen av anmärkningsvärt. En avvikelse som bryter mönstret fullständigt.

Sen om det betyder att Iran har knäckt någon kod eller inte, det återstår att se. Kan absolut varit frågan om ren fluke.

Men anmärkningsvärt är det, i allra högsta grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in