2026-04-04, 02:54
  #19177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
=Hela gulfens olja kommer att bombas. Trump vill skicka världen till stenåldern genom att skicka Iran till stenåldern. Vilken jävla clown.

Iranska shiateokratins propaganda är så mycket mer inspirerande än fox news krigspropaganda:

https://www.youtube.com/watch?v=uk9TRJ3M7bA

Han har triggad igång en spirituell krig i en teokratisk regim vars låga hade släckts förlängesedan, det är som om de behövde ha ett stort krig för att ens ha existensberättigande (ja, se där! Våra fiender är så onda som vi har berättat åt er i statspropagandan).

Tror revolutionära gardet fortsätter att slåss i mörkret ifall USA bombar dem till stenåldern, men undrar vad som händer med gulfstaterna när de är törstiga och hungriga i mörkret?

Ja verkligen, Iran framstår som extremt motiverat i detta krig
Citera
2026-04-04, 03:12
  #19178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Här är musikvideon som Iran gjort till/åt/av Hegseth

https://youtu.be/NMQ4rIncFJw

Snacka om att gå in under skinnet på Hegseth. Detta förtjänar en egen tråd!

Haha, ja den är grym, lyckades inte hitta den i ren form, bara när den kommenteras av andra.

Helvete vad de måste ha panik nu ,(pågår väl ett möta just nu) när de först stolt proklamerade att de slått ut allt luftvärn, alla avfyrningsramper mm och sen får de 4 flygplan nerskjutna.

Blir svårt att dölja även för hillybillisarna med MAGA-kepsar.
Citera
2026-04-04, 03:20
  #19179
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Haha, ja den är grym, lyckades inte hitta den i ren form, bara när den kommenteras av andra.

Helvete vad de måste ha panik nu ,(pågår väl ett möta just nu) när de först stolt proklamerade att de slått ut allt luftvärn, alla avfyrningsramper mm och sen får de 4 flygplan nerskjutna.

Blir svårt att dölja även för hillybillisarna med MAGA-kepsar.

Tre generaler fått sparken inklusive army chief of staff. Man undrar lite vem som ens styr denna skitshow?

Propagandamaskineriet om USAs militära makt fungerar inte. Det här är förudmjukande att se. Kunde aldrig tänka mig att det skulle inträffa så här snabbt.
Citera
2026-04-04, 03:49
  #19180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jäpp! Mycket skicklig propaganda kortsiktigt, men styret i Iran kommer långsiktigt bli kanske det mest hatade styret i hela världen.

Först skjuter dom ihjäl delar av sitt egna folk för ingenting liksom, sedan sabbar dom stora delar av världsekonomin tack vare stängningen av Hormuzsundet.

Inget genidrag direkt, ingen bra reklam för Iran.

Ps, dieseln gick upp över 25 spänn idag på vissa tappar jag körde förbi och det lär bli än värre.

Det är ju knappast Iran som de flesta beskyller. Alla vet att det är USA och Israel som har skapat denna situationen genom att anfalla Iran (mitt under förhandlingar dessutom).

De ländernas goodwill låg redan rekordlågt. Israels pga folkmordet och usas pga att Trump och hans regering sett till att göra sig till ovän med alla sina allierade. Alla tycker att kriget mot Iran var ett riktigt idiotdrag och fattar att Iran såklart svarar på de sätt de kan.
Citera
2026-04-04, 04:06
  #19181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det är ju knappast Iran som de flesta beskyller. Alla vet att det är USA och Israel som har skapat denna situationen genom att anfalla Iran (mitt under förhandlingar dessutom).

De ländernas goodwill låg redan rekordlågt. Israels pga folkmordet och usas pga att Trump och hans regering sett till att göra sig till ovän med alla sina allierade. Alla tycker att kriget mot Iran var ett riktigt idiotdrag och fattar att Iran såklart svarar på de sätt de kan.

Rätt men ändå fel. Om USA Israel och Iran krigar så låt dom göra det. Men det är helt fel att resten av världen ska bli indragna och utsatta av deras osämja.

Det är Iran som direkt är orsaken till stoppet av Hormuzsundet ingen annat land. Det är så folk kommer tänka när hyllorna gapar tomma i matbutikerna till hösten och plånböckerna är tomma.
Citera
2026-04-04, 05:41
  #19182
Medlem
ReijoHervonens avatar
Regnar det amerikanska stridsflygplan i Iran eller vad är det frågan om?

Hittills i april har det bekräftats att Iran skjutit ner 1 MQ-9 reaper, 1 F-15, 1 A-10 thunderbolt, 2st Blackhawk helikoptrar.
Trodde clownen skröt om att Iran redan var besegrat och man hade luftherravälde?

Hur länge klarar USA förluster i den här takten innan det politiska trycket att dra sig ur blir för stort?
Citera
2026-04-04, 05:56
  #19183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Rätt men ändå fel. Om USA Israel och Iran krigar så låt dom göra det. Men det är helt fel att resten av världen ska bli indragna och utsatta av deras osämja.

Det är Iran som direkt är orsaken till stoppet av Hormuzsundet ingen annat land. Det är så folk kommer tänka när hyllorna gapar tomma i matbutikerna till hösten och plånböckerna är tomma.

Ja visst vore det toppen om länder kunde kriga på ett sätt som inte påverkar någon annan. Ledarna borde köra en duell i gryningen istället. Men jag har inte stött på en enda människa irl än som har betraktats detta som något annat än Israel och USAs fel, iom att de attackerade (mitt under förhandling dessutom).

Alla som har någon form av koll på läget vet om att sundet stängs vid ett eventuellt storkrig mot Iran. Det är deras absolut bästa kort iom att de är militärt underlägsna rent gentemot både USA och Israel. De anfallande länderna var väl medvetna om detta men valde ändå att anfalla. Alltså är denna situationen deras fel.
Citera
2026-04-04, 06:56
  #19184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManySuchCases
Ett till plan som har blivit nedskjutet?
https://x.com/i/status/2040192601152700677

Kanske därför Donald har ett litet krismöte, ser ju inte bra ut det här

Verkar som det handlarom ytterligare en fallerande iransk robot. Kolla bild
Citat:
UPDATE: The wreckage most likely belongs to a failed Ghadr ballistic missile, not an F-16
https://t.me/Middle_East_Spectator/30203

Ytterligare två iranska robotar valde att attackera på hemmaplan igår, denna avfyrades troligen från flygplatsen Mehrabad i central del av Teheran(västra) och landade inte långt därifrån vilket filmen visar.
Obekräftade uppgifter säger att ett stort antal civila skadades av just denna.
Citat:
- An IRGC missile failed its launch and crashed into western Tehran.

https://t.me/rnintel/58200

Iran har inte kommenterat dessa kraschande robotar tidigare(dom antas vara många) så blir nog svårt att bekräfta resultatet även denna gången.
Däremot bekräftar den tidigare uppgifter från USA/Israel som gjort gällande att Iran avfyrar allt mer robotar från civila områden. Farligt när man har stora problem med kvaliteten på sina robotar.
__________________
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-04-04 kl. 07:13.
Citera
2026-04-04, 07:07
  #19185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Tack för mycket intressant information!

Håll till godo ! Ja det finns mycket att hitta på utländska sajter.
De svagare sjöfartstaterna är nu uppenbart oroade över att deras långt försenade resor nu
ska bli ekonomiska fiaskon där rederier måste konkursas,
fartygen säljas, skrotas eller sänkas.
Och en massa sjömän måste avskedas.
Kanske små raffinaderier måste slå igen utan olja.
Eller att den är för dyr och går inte att sälja, typ ?

Risken är att när de äntligen kommer fram med lasten så kanske oljepriset
har sjunkit igen. Och de får för dåligt betalt för oljan.

En del tankerbåtar köper till ett visst spotpris på oljan, och ligger sedan ute med
frakten och hoppas att spotpriset ska stiga så mycket att frakten blir riktigt lönsam.
När det är dax att sälja oljan förstås, då cashar de in, dessa rederier använder ofta leasade eller chartrade fartyg.
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-04 kl. 07:33.
Citera
2026-04-04, 07:08
  #19186
Medlem
gCaptain brukar ha intressanta artiklar men uppdateras inte så ofta på grund
av att deras redaktion inte brukar vara så stor. Och inte heller alltid bemannas.

Här är i alla fall artikel det första fallet med omflaggning till Pakistans flagga.

Som tar upp de viktigaste momenten:
https://gcaptain.com/irans-tollbooth-tightens-grip-on-hormuz-as-ships-offered-safe-passage-for-a-price/


Citat:
Iran’s ‘Tollbooth’ Tightens Grip on Hormuz as Ships Offered Safe Passage—For a Price
Bloomberg
April 2, 2026


By Salma El Wardany, Alex Longley, Weilun Soon and Serene Cheong (Bloomberg)

— In recent days, the operator of an oil tanker stuck in the Persian Gulf received a compelling proposal. After weeks at anchor with missiles and drones passing overhead, it could finally sail safely out through the Strait of Hormuz and into the open ocean — escorted by the Iranian Navy. But first it would need to change its registration and raise the flag of Pakistan, according to a company executive, speaking on condition of anonymity in order to discuss sensitive conversations.

The company wasn’t able to take up the offer, which came from the government of Pakistan. Iran agreed to allow 20 Pakistani vessels to transit through the strait, but the country only had a few flagged ships in the Gulf. Islamabad began reaching out to some of the world’s biggest commodity traders to see if they had vessels that could transit Hormuz while temporarily sailing under a Pakistani flag, according to people with knowledge of the discussions.

One of the people said that Pakistan was looking for the biggest ships it could find within the region, including oil supertankers capable of carrying 2 million barrels each. Arranging their passage would be a way to show the success of diplomatic efforts to bring the conflict to an end. At least two large oil trading houses have received the offer.


Alltså upplägget är smart och liknar det vid andra blockader och embargon. Pakistan fick som enda land en generell fristatus för sina fartyg av Iran. Men Pakistan hade inte många inne fartyg då inne i Gulfen.

Men då kommer något shippingsnille på att de säljer sin pakistanska flagga mycket dyrt till någon tanker som verkligen behöver den att komma loss och har bundit ett stort kapital i lasten.

Sagt och gjort, omflaggning går på några dagar om alla papper är i ordning.
Därpå så sätter de av mot Irans checkpoint, tull. Men ingen av IRGC kan prata tex Urdu som är
vanligt i Pakistan. Så konversationen går väl knackigt men till slut inbillar sig även IRGC att
fartyget verkligen är pakistanskt. IRGC har knappast några nördar som behärskar allal
sjötermer och kan leta upp att fartyget nyss har flaggats om.

Så de fick visst löpa iväg.
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-04 kl. 07:33.
Citera
2026-04-04, 07:12
  #19187
Medlem
Sal Mercogliano har tyvärr inte uppdaterat sin Youtube, troligen för att han tycker att Långfredagen
är viktig.

Samtliga fartyg som gav sig av häromnatten har passerat sundet utan problem. De tog alltså den innersta nya farleden som Iran inte har någon kontroll över.

Iran har inte tillräckligt bra sikt och radarkapacitet för att se den sträckan, och har heller troligen inte räckvidden för sina speedboats.

Troligen har väld Dubai och Oman gemensamt mätt upp farledens djup och sandbankar, korallrev mm, och kan lotsa sig igenom den vägen.

Det är alltså en ny farled som har mätts upp och ligger innanför (söder om) den gamla innersta farleden.

Den ligger helt inne på Omans terrotorialvatten.

Området är känt för sitt rika fiskliv, och stim av delfiner brukar dyka upp där.
Ibland dyker det också upp valar där.

Cirka 9 timmars sedan så signalerade det första fartyget att de tagit sig igenom.
Och befinner sig nu i Gulf of Oman, Omanbukten alltså.

Så det ser ut som att det inte funkar någonting för Iran.
Tidigare program som Sal har gjort pekar på att de bör kunna få igenom cirka 70 fartyg per dygn
i den nuvarande tänkta ordningen. Dvs 3 per timme med 8,0-8,5 knops fart.

Det gör att Persiska Viken kan tömmas på cirka 14-20 dagar.

GULF NEWS skrev igår morse på Långfredagens morgon att alla helgedomar höll helt stängda i Dubai.
Detta besked kom redan tidigt på morgonen, med tanke på att Iran har skäl att attackera
dessa.

Alla kyrkor, moskéer och även den hinduiska helgedomen i Dubai höll stängt.

UAEs myndigheter försöker lugna befolkningen med att det finns ingen risk för brist på förnödenheter ännu. Inget läge för hamstring precis.

Vid krigsutbrottet så föreföll det som att det fanns 3 månaders reserver i livsmedelslager mm. Medans frysta varor så finns det kvar för betydligt längre tid.

Flera flygbolag har tagit tillfället i akt, genom att hastigt göra om sina passagerarflygplan till fraktflygplan. De monterar alltså bort nästan alla stolarna. Och sedan lastar vanligt fraktgods och varor in i flygplanen. Det är tydligen billigare att köra flygfrakt än att låta kärrorna stå kvar på marken.

På så vis hade man flugit in snittblommor från Afrika bland annat.
Och kryddor från bland annat Indien.
Med ett fraktpris på 18-26 kr/kg för färskvaror så blir det överkomligt ändå.

I tex delikatessdiskarna i Dubais köpcenter. De hör ju till världens mest köpstarka kunder, som bara överträffas av vissa distrikt på tex Monaco, Manhattan, Hongkong, Macao, Singapore och Tokyo.

Dubai och Oman har inbjudit Iran till sammanträde om Hormuz och villkoren där.
Fast Dubai och Oman har redan blåst Iran på konfekten med att lotsa fartygen på den
nya inre farleden.
Denna ligger inne på Omans territorialvatten och där har Iran inget att göra.
Iran så kallade "Toll Booth" kommer bara att stå tom.

Dock så står faktiskt löftet från Iran om "fri passage" fast till Pakistan, och pakistanska fartyg.
Så nu har det stormat in en mängd nya ansökningar om fartygsrederiers flaggbyte till
Pakistansk flagga.
Kanske Pakistans sjöfartsmyndigheter nu får ett välbehövligt tillskott av kapital ???
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-04 kl. 07:34.
Citera
2026-04-04, 07:15
  #19188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
=Hela gulfens olja kommer att bombas. Trump vill skicka världen till stenåldern genom att skicka Iran till stenåldern. Vilken jävla clown.

Iranska shiateokratins propaganda är så mycket mer inspirerande än fox news krigspropaganda:

https://www.youtube.com/watch?v=uk9TRJ3M7bA

Han har triggad igång en spirituell krig i en teokratisk regim vars låga hade släckts förlängesedan, det är som om de behövde ha ett stort krig för att ens ha existensberättigande (ja, se där! Våra fiender är så onda som vi har berättat åt er i statspropagandan).

Tror revolutionära gardet fortsätter att slåss i mörkret ifall USA bombar dem till stenåldern, men undrar vad som händer med gulfstaterna när de är törstiga och hungriga i mörkret?

HAHA . Det var i alla fall kreativt gjort. De soldaterna med gröna hjälmar är alltså IRGCs soldater.
Det är gröna palmblad, dadelpalmens blad som är instuckna i hjälmarna. De avbildas oft i arabiskt bildspråk och är en fredlig symbol.
Dock så är palmbladet en dödlig symbol för de fattiga afghanerna som arbetar på dadelpalmodlingarna i Iran.
Många av dessa palmodlingar är mycket gamla och därför 20-30 meter höga.
Det ör ytterst lätt att snubbla till, och ramla ner, och säkerhetsarrangemang finns inte.
Däruppe i palmkronan jobbar afghanerna med dels att befrukta blommorna, med att beskära blomklasarna, och sedan plocka ner dadlarna.
Eftersom en enda palm kan bära tex 300 kg dadlar så är det ett farligt arbete. Av de arbetsplatsrelaterade olyckorna i Iran så står dessa odlingar för flertalet av dessa olyckor.
Iran har också satsat på mera på inhemsk kycklinguppfödning, genom att köpa in majs och annat hönsfoder.
Där är det dock mest de afghanska kvinnorna som arbetar där med att förbereda dem för slakten.
__________________
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-04-04 kl. 07:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in