2026-04-03, 18:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Kritisk granskning och att diskutera teorier om mörkläggning är bra. Jag vände mig mot för långtgående slutsatser om hur det måste vara. Vi vet för lite för att utesluta de flesta scenarier och mördare. Jag skulle kunna fortsätta här, men i grunden är ämnet inte så givande, så jag ber om ursäkt för eventuella dumheter jag skrivit och så får diskussionen återgå till att diskutera fakta. Vill någon du eller någon annan diskutera t ex sannolikheten för CP: s eller SE: s skuld finns dedikerade trådar för det.

Så kan det vara. Jag ber också om ursäkt. Jag blir inte så ofta förbannad. Men nu går vi vidare.

Apropå fakta. Har du och/eller någon annan noterat följande:

Jag ser i stort sett ett och samma signalement här:

Wennerling - Wigerstam - LP (det lilla hon såg) - Nieminen (det lilla hon såg) - Robrandt/Samson (hastigt) - Törneman - Löwgren (buss 43).

Just Wennerling, Wigerstam, Törneman, Löwgren.

Trots att det tidsmässigt inte bör vara möjligt. Särskilt Törneman o Löwgren är ju rejält fel.

Man behöver läsa förhören ett par gånger och jämföra.

Sen funderar jag på om GM kan ha stött på problem under flykten. Nånting kan ha hänt vid trappkrönet. Fallmo berättade om ett anonymt vittne.

Regeringsgatan norrut kan ha varit en tänkt väg för GM men där blev det också problem.

Buss 43 norrut. Skulle han norrut?

Ja jag vet inte. Tänker högt.
Citera
2026-04-03, 18:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Det är verkligen signifikativt för den där människan... Har inget förtroende för honom efter att ha sett de gamla programmen Magazinet och Striptease. Verkar vara en extremt arrogant och nonchalant individ och en direkt inkompetent polis.

Bara det svaret: ”Ja , om man inte är så jävla konspiratoriskt lagd som du” Det är ju ett statsministermord, då ska man väl mer undersökande och skeptisk än vid ett vanligt mord...

Ja, det där är en riktig sopa...

Myten att kulorna var falska fick fart när tekniska rotelns chef Vincent Lange felciterades i en kvällstidning 1988 (han dementerade myten i Dagens Nyheter 2003). Det är konstigt att myten levde så länge (långt in på 2000-talet). Den kunde avlivas den 29 maj 1989. När FUP:en och den kriminaltekniska redovisningen blev offentlig.

En tänkbar förklaring är att Ölvebro (som började 1988) inte läste vad Lange skrev 1986.

På sidan 13 - 16 i den delen av den kriminaltekniska redovisningen som handlar om kulorna (avsnittet "Egen mikroskopisk undersökning av kulorna"). Den finns här.

Se tidigare inlägg.
Citera
2026-04-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-Rex
Biografpersonals filmklubb skulle ha haft en filmvisning på Mordkvällen kl 23:45 på biografen
Riviera. Det blev förvecklingar då filmen som skulle visas kommit på avvägar och att sedan biografen inte hade fått brukats. pga fel, reparation eller något liknande. Informationen fick jag för flera år sedan av biografarbetaren Jan Kruse som nu har avlidit. Det var 155 meter från Mordplatsen till biografen Riviera.

Berätta lite mera om "Biografpersonals filmklubb", det är första gången jag hört talas om denna klubb.

Kruse är ett namn som förekommer i utredningen i uppslag D2695-02 i klartext. Förnamn maskerat.

Denne Kruse var ABAB-vakt och kände Per Månsson från kulturföreningen Societas Avantus Gardiae

Det skall finnas en Felix Kruse också, kan de vara släkt?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag2695-02

(Förhör med Kruse8
Kruse uppgav per telefon tisdagen 1986-04-29 15:45 att han varit i sin lägenhet 1986-02-28.

I februari månad bodde Kruse i andrahand på Maskat c/o Namn maskerat

Vid 21:00-22:00 tiden 1986-02-28 kom hans kamrat Per Månsson på besök.

Per Månsson stannade i Kruses lägenhet till fram på morgonsidan.

Riktigt hur dags Per Månsson lämnade lägenheten vet ej Kruse, men Kruse kommer ihåg att Per Månssons moder ringde på morgonen och berättade att Olof Palme skjutits och att han borde lyssna på radionyheterna.

Vidare uppgav Kruse att han ej varit hos Per Månsson tidigare på fredagskvällen såsom Per Månsson uppgivit.

Per Månsson lämnade inte någon gång Kruses lägenhet under natten.

De satt och drack öl fram tills dess Per Månssons moder ringde och därefter gick Per Månsson hem.

Enligt Kruse har ej Per Månsson något vapen.
Citera
2026-04-03, 18:40
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Sen funderar jag på om GM kan ha stött på problem under flykten. Nånting kan ha hänt vid trappkrönet. Fallmo berättade om ett anonymt vittne.

Här kan det lösa så kallade Mattibrevet nämnas. Brevet pekar tydligt mot VD1:s Tell & Piltz som säkert halva Stockholm hade ett horn i sidan till vid det här laget. Högst säkert åsyftar den "tidigare ihjälslagna" Rolf Machnow.

Vem som helst kan såklart skicka in ett anonymt brev med anklagelser till PU. Det som gör det något mer intressant är att Claes Brewitz på Döbelnsgatan beskriver en person som faktiskt påminner om hur Matti beskrivs i brevet, det vill säga springandes från trappkrönet med en plastkasse.

Jag funderar på om en eventuell desinformatör har läst Claes Brewitz vittnesmål och sedan konstruerat sin berättelse utifrån hans detaljer. Då Claes Brewitz är ett något mer nischat vittne inom MOP är det... i alla fall lite smart.

Citat:
Jag vill efter moget övervägande lämna följande upplysningar i jakten på Olof Palmes mördare. Jag har lovat att inte tala om detta egentligen eftersom den person som sagt mig detta svävar i uppenbar livsfara om den person han har iakttagit får kännedom om saken. Jag hoppas därför att ni är väldigt försiktiga med att lämna ut uppgifter i denna sak, ty det är med risk för livet på den som sett honom.

Den man ni söker är polis, med ett enligt uppgift grundmurat rykte som våldsman. Kvällen då Palme mördades skulle min vän gå ner för en trappa och mötte denna polisman på väg uppför trappan springande. De kände väl till honom och blev rädda då det gjort en del i parkerade bilar (förvirrat skrivet, reds anm.) och hade stulna bilstereos i en kasse. Han stannade i en sekund men fortsatte sen springa i trappan. Matti och hans kompis sprang åt andra hållet. Matti är en tjuv och en knarkare men ingen våldsnatur och jag känner honom sedan min ungdom, jag har själv gjort en hel del orätt i mina dagar men sedan jag mötte kristus för en hel del år sedan har jag helt bytt levnadssätt. Jag vill dock hjälpa mina gamla kamrater och därför när det ringde på dörren och Matti stod utanför och tiggde om mat och husrum ställde jag upp. De första dagarna ville han inte berätta men jag förstod att han var mycket rädd för någonting. Efter ett par dagar berättade han det ovan plus detta...

Någon vecka efter Palmemordet bromsade en bil in vid Matti och ut kom polismannen i fråga. Han tog med sig Matti in i en trappuppgång och knäade honom i underlivet. En till polis var också med. Matti är mycket rädd för denna polisman. Efter att han blev utsatt för detta insåg han att att polisen, som de då hörde om mordet var på jakt efter en mördare och var själv inblandad.

Matti lämnade Stockholm i en stulen bil, han vet att han är i livsfara, han vet att polismannen tidigare slagit ihjäl en människa och kommit undan, han är brutal och skoningslös och han vet att kollegor har sagt att de inte förstår hur han kan få arbeta kvar. Matti håller sig borta från stockholm, han är väldigt rädd, han vet att han är i fara och han lider kval - det är inget skådespel. Jag skriver till er för att ni måste undersöka detta och samtidigt vara diskreta, Matti vet att han är död om polisen får veta att han har pratat då han vet för mycket. Jag böner er, låt inte det komma fram hur ni fått dessa upplysningar, efter att ha hört Mattis historia som verkligen inte är någon fyllefantasi utan redigt och klart berättad så finns det ingen tvekan om att denna man var inblandad.
Citera
2026-04-03, 18:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Myten att kulorna var falska fick fart när tekniska rotelns chef Vincent Lange felciterades i en kvällstidning 1988 (han dementerade myten i Dagens Nyheter 2003). Det är konstigt att myten levde så länge (långt in på 2000-talet). Den kunde avlivas den 29 maj 1989. När FUP:en och den kriminaltekniska redovisningen blev offentlig.

Även en större konspiration hade inte haft något nämnvärt att vinna på att förfalska kulorna. Dessa hade bara kopplats till ett annat vapen istället och man hade varit tillbaka på ruta noll, fast nu med möjligheten att man röjer sig under själva manipulationen. Sunt förnuft.

En av de absolut skummaste teorierna om mordplatskulornas härkomst stod Stig Edling i Satans Mördare för. Han spekulerade i om de var ifrån en Tommy Axelsson som på nyårsafton 1985-86 skjutit salut från Västmannagatan. Hans kulor ska ha landat på mordplatsen och misstagits för Palmekulorna.
Citera
2026-04-03, 19:17
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Så kan det vara. Jag ber också om ursäkt. Jag blir inte så ofta förbannad. Men nu går vi vidare.

Apropå fakta. Har du och/eller någon annan noterat följande:

Jag ser i stort sett ett och samma signalement här:

Wennerling - Wigerstam - LP (det lilla hon såg) - Nieminen (det lilla hon såg) - Robrandt/Samson (hastigt) - Törneman - Löwgren (buss 43).

Just Wennerling, Wigerstam, Törneman, Löwgren.

Trots att det tidsmässigt inte bör vara möjligt. Särskilt Törneman o Löwgren är ju rejält fel.

Man behöver läsa förhören ett par gånger och jämföra.

Regeringsgatan norrut kan ha varit en tänkt väg för GM men där blev det också problem.

Buss 43 norrut. Skulle han norrut?

Ja jag vet inte. Tänker högt.

Jag skrev om flykten i oktober.

Kommentarer:

EAE46 (parkeringsvakten Birgit Dahlström vid Snickarbacken) omvärderades av krinsp Lennart Gustavsson 1988. Det visade sig att hon kan ha sett mannen 23.25.

EAD1094 (Ann-Cathrine Robrandt) och EAD1094-1 (Gerard Samson) på Regeringsgatan. De kan ha sett mannen 23.23 - 23.25 beroende på hur länge de talade med två män i närheten av Jutas Backe (EAD1094-1). Männen frågade efter vägen till restaurang Valentino.

Jag skrev även om flykten i mars.

De mest intressanta flyktvittnena:

EAD1094 och EAD1094-1 (Regeringsgatan)

EAE10005 (Snickarbacken)

EAE46 (Snickarbacken)

EDE59 (kanske den norra skytten i en grupp av tre alternativa GM)

EAD2501-1 (visar att GM inte flydde norrut vid trappkrönet)

EAE4799 (visar att GM kan ha flytt söderut vid trappkrönet)

Problemet med buss 43 (förutom att bussföraren Peter Löwgrens fantombild och beskrivning av männen i EAE340-1 kraftigt avviker från polisman D och E) är att iakttagelsen verkar ha gjorts för tidigt (23.24 enligt EAE340-1-B).
Citera
2026-04-03, 20:59
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Kul att du nämnde naveln. En av jackorna är faktiskt så kort. Syns bättre om man ser hela fotot.

Ingen av jackorna slutar vid naveln.

Nummer 5 (som jag antar du åsyftar) har en jacka som slutar i midjehöjd.

Att det bildas en glipa längst ned mellan knappslå och knapplist är helt normalt, men betyder inte att jackan slutar vid glipans topp. Man kan inte använda glipans topp som referens för jackans längd eftersom det är en del av själva knäppningen.

Annars skulle man lika gärna kunna hävda att en knälång rock med sprund upp till midjan var en midjekort rock. Men det gör man inte eftersom det vore felaktigt.

Jackans längd definieras av framstyckets nederkant. Som uppenbart slutar i midjehöjd. Du kanske luras av att figuranten är längre än de övriga.

Citat:
Fotot visar att flertalet figuranter hade lika korta eller ännu kortare jackor (jämfört med Björkman).

Fotot visar att ingen figurant har en kortare jacka än midjelång.

Och Fauzzi anser alltså att Tensonmannens jacka var längre än figuranternas.

I rest my case.

Citat:
Fauzzi ombads inte att visa vad han menade med "lårets mitt".

Ett förslag är att han med ”lårets mitt” menade... lårets mitt.

Oavsett har han vid konfrontationen visat att han ansåg att Tensonmannens jacka gick längre än till midjan.

Citat:
Björkman gick fem meter närmare trottoarkanten än paret Palme (som gick längs husväggen). Enligt rekonstruktionsfotot. Avståndet mellan korvkiosken och kyrkogårdsmuren var avsevärt mindre.

Mannen bakom Palme vid korvkiosken kunde inte gå fem meter i sidled där eftersom fysiska förutsättningar saknades. Det påverkar inte hans möjligheter att ändå gå snett bakom. Vilket han gjorde, enligt Najic.

Det är en överensstämmelse med Tensonmannen som är värd att notera. Det betyder inte att Tensonmannen och Najics man garanterat är samma person, men det ökar sannolikheten.

Citat:
Sjödin förhörde inte Najic den 1 och 10 mars. Det finns många exempel på logiska omöjligheter som inte ledde till följdfrågor. Engströms 5 - 6 sekunder är en klassiker.

Engströms 5-6 sekunder är ingen logisk omöjlighet.

Engström uppger i förhöret den 25 april att han befann sig 20 meter från Palme när det small och sedan var framme vid kroppen efter 5-6 sekunder.

Tidigare i förhöret uppger han att han fick springa för att hinna till tunnelbanan:

Stig Engström: Jag är tvungen och springa till tunnelbanenedgången vid Kungsgatan eftersom tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan stänger relativt tidigt på eftermiddagen, någon gång vid sex, sju-tiden.

Att förflytta sig 20 meter på 6 sekunder innebär att man håller en fart på 12 kilometer i timmen. Det är gott och väl under maximal sprinthastighet även för en 52-åring.

Usain Bolt springer i 44 km/t. Engström når alla gånger upp till åtminstone 20 km/t i Rapport.

En fart på 12 kilometer i timmen kräver inga följdfrågor eftersom Engström redan uppgett i samma förhör att han sprang eller halvsprang mot tunnelbanan.

Således föreligger ingen inneboende logisk omöjlighet i förhöret beträffande den punkten.

Citat:
Det är möjligt. Det gör inte hans påstående mindre omöjligt. Att han såg männen där de inte kunde vara. Framför paret Palme. När paret Palme gick på Sveavägens västra sida. Söder om Adolf Fredriks Kyrkogata. Där paret Palme inte gick.

Det finns inga belägg för att Najic påstår att männen fortfarande befann sig framför paret Palme när han inte längre såg till paret Palme. Det är din gissning att Najic slängt ur sig ren rappakalja och att kriminalinspektör Sjödin misskött sitt jobb och svalt det helt okommenterat utan att klargöra motsättningen.

Om Najic istället menade att han fortfarande såg männen som nyss hade gått framför makarna Palme går allt ihop naturligt.

Att föredra en förklaring som kräver att två vuxna män begår logiska misstag på förskolenivå, framför en förklaring som går ut på att ingen av dem gör det, är raka motsatsen till Occams rakkniv. Det är själva definitionen av att krångla till saker och ting i onödan för att det ska passa en förutfattad slutsats.

Citat:
Det framgår inte i konfrontationsförhöret (E15-2-B) att den tjocka killen med rocken fäller den repliken.

Det relevanta förhörsavsnittet:

Z. Det finns en -, ............. tunnelbana där, då ska vi åka. Vi har hittat- hittat en tjock man i alla fall där och före den, vi har hittat en tjej med Palme .............. Han säger: ”Åh, det är Palme där.”

https://drive.google.com/file/d/1u5Cd2tGN_tM8UVVjQCBq0uaXeyzbp6HB/view

Vem skulle ”han” syfta på om inte den tjocke mannen, menar du?
Senast redigerad av Knattarna 2026-04-03 kl. 21:58.
Citera
2026-04-03, 23:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ingen av jackorna slutar vid naveln.

Nummer 5 (som jag antar du åsyftar) har en jacka som slutar i midjehöjd.

Att det bildas en glipa längst ned mellan knappslå och knapplist är helt normalt, men betyder inte att jackan slutar vid glipans topp. Man kan inte använda glipans topp som referens för jackans längd eftersom det är en del av själva knäppningen.

Annars skulle man lika gärna kunna hävda att en knälång rock med sprund upp till midjan var en midjekort rock. Men det gör man inte eftersom det vore felaktigt.

Jackans längd definieras av framstyckets nederkant. Som uppenbart slutar i midjehöjd. Du kanske luras av att figuranten är längre än de övriga.

Fotot visar att ingen figurant har en kortare jacka än midjelång.

Och Fauzzi anser alltså att Tensonmannens jacka var längre än figuranternas.

I rest my case.

Ett förslag är att han med ”lårets mitt” menade... lårets mitt.

Oavsett har han vid konfrontationen visat att han ansåg att Tensonmannens jacka gick längre än till midjan.

Mannen bakom Palme vid korvkiosken kunde inte gå fem meter i sidled där eftersom fysiska förutsättningar saknades. Det påverkar inte hans möjligheter att ändå gå snett bakom. Vilket han gjorde, enligt Najic.

Det är en överensstämmelse med Tensonmannen som är värd att notera. Det betyder inte att Tensonmannen och Najics man garanterat är samma person, men det ökar sannolikheten.

Engströms 5-6 sekunder är ingen logisk omöjlighet.

Engström uppger i förhöret den 25 april att han befann sig 20 meter från Palme när det small och sedan var framme vid kroppen efter 5-6 sekunder.

Tidigare i förhöret uppger han att han fick springa för att hinna till tunnelbanan:

Stig Engström: Jag är tvungen och springa till tunnelbanenedgången vid Kungsgatan eftersom tunnelbanenedgången vid Tunnelgatan stänger relativt tidigt på eftermiddagen, någon gång vid sex, sju-tiden.

Senare förtydligar han att han ”halvsprang” just de där 20 meterna:

FHL: Efter att du hör skottet så har du cirka 20 meter fram till Palme. Du kan inte komma på någon annan person eller något förhållande som du lagt märke till, exempelvis vid Dekorima?

Stig Engström: Nej, jag halvspringer den där sträckan, och är förhållandevis koncentrerad på klockan.

Att förflytta sig 20 meter på 6 sekunder innebär att man håller en fart på 12 kilometer i timmen. Det är gott och väl under maximal sprinthastighet även för en 52-åring.

Usain Bolt springer i 44 km/t. Engström når alla gånger upp till åtminstone 20 km/t i Rapport.

En fart på 12 kilometer i timmen kan således gott och väl klassas som att halvspringa.

Således föreligger ingen inneboende logisk omöjlighet i förhöret beträffande den punkten.

Det finns inga belägg för att Najic påstår att männen fortfarande befann sig framför paret Palme när han inte längre såg till paret Palme. Det är din gissning att Najic slängt ur sig ren rappakalja och att förhörsledaren misskött sitt jobb och svalt det helt okommenterat utan att klargöra motsättningen.

Om Najic istället menade att han fortfarande såg männen som nyss hade gått framför makarna Palme går allt ihop naturligt.

Att föredra en förklaring som kräver att två vuxna män begår logiska misstag på förskolenivå, framför en förklaring som går ut på att ingen av dem gör det, är raka motsatsen till Occams rakkniv. Det är själva definitionen av att krångla till saker och ting i onödan för att det ska passa en förutfattad slutsats.

Det relevanta förhörsavsnittet:

Z. Det finns en -, ............. tunnelbana där, då ska vi åka. Vi har hittat- hittat en tjock man i alla fall där och före den, vi har hittat en tjej med Palme .............. Han säger: ”Åh, det är Palme där.”

https://drive.google.com/file/d/1u5Cd2tGN_tM8UVVjQCBq0uaXeyzbp6HB/view

Vem skulle ”han” syfta på om inte den tjocke mannen, menar du?

Vissa av figuranternas jackor är tillräckligt korta för att Fauzzi ska uppfatta dem som kortare än Björkmans jacka.

Att inte be Fauzzi att visa "lårets mitt" är lika korkat som att inte konfrontera Fauzzi med Björkmans och nio andra blå jackor. Lika korkat som att inte be Björkman att visa på Sveavägen var han vände (som han bad att få göra i slutet av förhöret den 3 mars).

Det viktiga är inte hur fort Engström var tvungen att springa för att avverka 20 meter på sex sekunder, det viktiga är att nötet Bäckström missade många frågor. När det stod klart att Engström varken hade sett Björkman (i Dekorimas ingång), gärningsmannen eller gärningsmannens flykt borde Bäckström ha ställt många fler frågor om hur mordplatsen såg ut och vilka som var där när Engström kom dit.

Bäckström borde också ha ställt många fler frågor om Engströms vända till Luntmakargatan. Hur långt poliserna kunde ha hunnit när han började springa, hur fort han sprang, vilken sida han valde dit, vilken sida han valde tillbaka (Engströms spontana uppgift borde ha lett till fler frågor), varför han inte ställde sig där Jeppsson stod (där trappkrönet inte var skymt), etcetera.

Det självklara svaret på den sista frågan är att Engström sprang på den södra sidan både dit och tillbaka och syftade på Rapport-reportaget när han jämförde.

För dig är det oproblematiskt att Najic plötsligt motsäger sig själv den 24 mars. Hade det varit Engström hade clownerna i Göteborg flippat ut, men Najic, det är OK. Dessutom: Najic placerar paret Palme på en plats där de inte var. Söder om Adolf Fredriks Kyrkogata på Sveavägens västra sida. Clownerna i Göteborg hade gått bananas. Om Engström hade sagt något liknande.

Inte heller det andra avsnittet i E15-2-B visar att den tjocke killen i rocken bekräftar att det är Palme. Det är någon före. Ahmed Zahir menar framför.

Fauzzi sa nej till allihop på en gång. För honom var konfrontationen ett skämt.

Ännu en spik i "Tensonmannens" kista (även om den redan är full): Chefsåklagare K.G. Svensson ville inte konfrontera Fauzzi med Gunnarsson. Svensson ville bekräfta att Fauzzi såg Björkman.
Citera
2026-04-03, 23:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag skrev om flykten i oktober.

Kommentarer:

EAE46 (parkeringsvakten Birgit Dahlström vid Snickarbacken) omvärderades av krinsp Lennart Gustavsson 1988. Det visade sig att hon kan ha sett mannen 23.25.

EAD1094 (Ann-Cathrine Robrandt) och EAD1094-1 (Gerard Samson) på Regeringsgatan. De kan ha sett mannen 23.23 - 23.25 beroende på hur länge de talade med två män i närheten av Jutas Backe (EAD1094-1). Männen frågade efter vägen till restaurang Valentino.

Jag skrev även om flykten i mars.

De mest intressanta flyktvittnena:

EAD1094 och EAD1094-1 (Regeringsgatan)

EAE10005 (Snickarbacken)

EAE46 (Snickarbacken)

EDE59 (kanske den norra skytten i en grupp av tre alternativa GM)

EAD2501-1 (visar att GM inte flydde norrut vid trappkrönet)

EAE4799 (visar att GM kan ha flytt söderut vid trappkrönet)

Problemet med buss 43 (förutom att bussföraren Peter Löwgrens fantombild och beskrivning av männen i EAE340-1 kraftigt avviker från polisman D och E) är att iakttagelsen verkar ha gjorts för tidigt (23.24 enligt EAE340-1-B).

Utmärkt, tack. Jag får studera detta närmare. Att Piltz o Tell skulle ha nåt med Palmemordet att göra har jag aldrig trott.

Jag har även dragit slutsatsen att den mörke och den ljuse killen vid busshållplatsen inte hade med varann att göra.

Den nervöse mörke som enligt Löwgren dök upp från ingenstans kan vara GM. Den mörke hade busskort, dvs åkte som regel buss i Sthlm.

Min nuvarande hypotes är att den mörke (trots de konstiga tiderna) kan ha varit Palmes mördare. Han passerade alltså Smala gränd. Kan p-vakten ha sett honom ändå?

GM var då utanför Grand 21, Eriksbergsplan där Löwgren såg honom 21.40 (för att det ska stämma tidsmässigt), Grand 22.40, mordplatsen, DBG, Regeringsgatan, Smala gränd, Snickarbacken och till sist buss 43 (Löwgrens tid är då fel).

Denna hypotes (OBS! hypotes) leder mig till misstanken att GM tog bussen hem och alltså bodde någonstans längs bussens färdväg. Ändhållplats Roslagstull som du vet.

Han kan givetvis bara ha flytt med bussen och sedan tagit sig till sin bostad någon annanstans.

Utseendet stämmer inte med CP, SE eller CA. Det här är en annan kille med lite utländskt utseende. Lite finare äldre rock som det verkar. LP:s täckjacka går bort. Hon sa dock att plagget var äldre.

Wigerstam tycker han ser prydlig ut.

Fladdrande rock säger man på mpl. Nieminen och Törneman säger samma sak.

Inte jeans enligt Törneman och LP. 35-40 år. 175-180 cm. Lika lång som Palme säger Björkman.

Vältränad. Spänstig. Lång rak näsa. Smalt avlångt ansikte. Mörk men kan ändå vara svensk.

Ja du kan signalementet.
Senast redigerad av Basfakta 2026-04-03 kl. 23:16.
Citera
2026-04-03, 23:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tack för invändningar.

Kul att du nämnde naveln. En av jackorna är faktiskt så kort. Syns bättre om man ser hela fotot. Fotot visar att flertalet figuranter hade lika korta eller ännu kortare jackor (jämfört med Björkman). Fauzzis kommentar är inte konstig. Trots att det var Björkman han såg.

Fauzzi ombads inte att visa vad han menade med "lårets mitt". Vittnen är inte kameror. Björkmans jacka kunde passera som midjejacka, men var tillräckligt lång för att verka längre än många midjejackor. Särskilt om man (som Björkman) gick med händerna i fickorna.

Björkman gick fem meter närmare trottoarkanten än paret Palme (som gick längs husväggen). Enligt rekonstruktionsfotot. Avståndet mellan korvkiosken och kyrkogårdsmuren var avsevärt mindre. Även 1986.

Det tror jag inte.

Sjödin förhörde inte Najic den 1 och 10 mars. Det finns många exempel på logiska omöjligheter som inte ledde till följdfrågor. Engströms 5 - 6 sekunder är en klassiker.

Expressens förstasida den 4 mars. Att Najic inte förstod att det var han som Expressen skrev om är osannolikt. Ström blev nog också förvånad. Nu förstod han att paret Palme korsade Sveavägen vid Adolf Fredriks Kyrkogata. Kvällen innan (när han förhörde Fauzzi) trodde Ström att paret Palme korsade Sveavägen vid Kammakargatan.

Krinsp Håkan Ström vittnade 2018 att ny information ofta fastnade i spaningsledningen och inte nådde de kriminalpoliser som behövde den när de behövde den (E63-8-A). Krinsp Paul Johansson bekräftade i "The Lost Trail" 2025.

Det är möjligt. Det gör inte hans påstående mindre omöjligt. Att han såg männen där de inte kunde vara. Framför paret Palme. När paret Palme gick på Sveavägens västra sida. Söder om Adolf Fredriks Kyrkogata. Där paret Palme inte gick.

Det framgår inte i konfrontationsförhöret (E15-2-B) att den tjocka killen med rocken fäller den repliken. Det framgår att "vi" (Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir) frågar någon. Det framgår inte att de frågar den tjocka killen med rocken.

Som Otto Ekevi bland annat med rätta anmärkt vore det märkligt om Anders Björkman gått med händerna i fickorna. Varför skulle han göra det, han har ju stora svarta handskar på sig?
Citera
2026-04-03, 23:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som Otto Ekevi bland annat med rätta anmärkt vore det märkligt om Anders Björkman gått med händerna i fickorna. Varför skulle han göra det, han har ju stora svarta handskar på sig?

Sant.

Fast Charlotte Liljedahl höll med Fauzzi. Sidan 5 i förhöret den 3 mars.

"Jag tror han hade händerna i fickan."
Citera
2026-04-04, 00:20
Medlem
S-Rexs avatar
Jan Kruse var mest vaktmästare. Felix Kruse var biografmaskinist. Enligt uppgift var dom inte släkt. Jag har inte så mycket uppgifter om klubben annat än att den startade på 70-talet och gick i graven för typ 20 år sedan. Där träffades biografpersonal från alla biografer och även personal från filmbolag. Ofta såg man en film som hade premiär samma kväll eller någon film som skulle ha premiär.

Tänkte på mordkvällen om det hade varit filmvisning då på Riviera så hade många filmmaskinister varit på gatan och dom hade skärpa för detaljer. Konstigt att polisen aldrig tog reda på detta. Jag lärde känna denna Jan Kruse men knappast någon annan inom film. Får gå till någon bio och fråga äldre biopersonal om klubben.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Berätta lite mera om "Biografpersonals filmklubb", det är första gången jag hört talas om denna klubb.

Kruse är ett namn som förekommer i utredningen i uppslag D2695-02 i klartext. Förnamn maskerat.

Denne Kruse var ABAB-vakt och kände Per Månsson från kulturföreningen Societas Avantus Gardiae

Det skall finnas en Felix Kruse också, kan de vara släkt?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag2695-02

(Förhör med Kruse8
Kruse uppgav per telefon tisdagen 1986-04-29 15:45 att han varit i sin lägenhet 1986-02-28.

I februari månad bodde Kruse i andrahand på Maskat c/o Namn maskerat

Vid 21:00-22:00 tiden 1986-02-28 kom hans kamrat Per Månsson på besök.

Per Månsson stannade i Kruses lägenhet till fram på morgonsidan.

Riktigt hur dags Per Månsson lämnade lägenheten vet ej Kruse, men Kruse kommer ihåg att Per Månssons moder ringde på morgonen och berättade att Olof Palme skjutits och att han borde lyssna på radionyheterna.

Vidare uppgav Kruse att han ej varit hos Per Månsson tidigare på fredagskvällen såsom Per Månsson uppgivit.

Per Månsson lämnade inte någon gång Kruses lägenhet under natten.

De satt och drack öl fram tills dess Per Månssons moder ringde och därefter gick Per Månsson hem.

Enligt Kruse har ej Per Månsson något vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in