2026-04-03, 12:53
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Kan det varit en kostnadsfråga för staten? Indier kan ju oftast både Hindi och engelska men det kanske inte polisen vet om och trodde de skulle behövas tolk för att mor och dotter inte skulle kunna sitta och prata Hindi med varandra utan att de förstod vad som sades. I början hade de ju tolk för M men fortsatte sen förhören på engelska. Kanske de trodde att M kunde engelska för att hon bott i England?
Sen vet jag inte hur det funkar och om hur länge de haft fulla restriktioner, men G hade väl fått besök av sin biologiska pappa innan denne fick vetskap om att även han var tänkt att mördas. Då borde ju M också fått besök av sina föräldrar.

M hade onlinestudenter i engelska, så vi måste anta att hon talade utmärkt engelska. I det här sammanhanget tänker jag också på M:s tid bakom galler och hennes kontakt med andra människor. Det måste vara ett mycket ensamt liv, eftersom engelska trots allt inte är hennes primära språk, och de människor hon kommer i kontakt med talar inte engelska som en "infödd".

Många av de medfångar hon kommer att möta när hon överförs till ett fängelse efter sitt straff har förmodligen inte de bästa engelskkunskaperna, så det kan vara svårt för henne att hitta någon att knyta an till där.

(Google Translate fra dansk til svensk)
Citera
2026-04-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
M hade onlinestudenter i engelska, så vi måste anta att hon talade utmärkt engelska. I det här sammanhanget tänker jag också på M:s tid bakom galler och hennes kontakt med andra människor. Det måste vara ett mycket ensamt liv, eftersom engelska trots allt inte är hennes primära språk, och de människor hon kommer i kontakt med talar inte engelska som en "infödd".

Många av de medfångar hon kommer att möta när hon överförs till ett fängelse efter sitt straff har förmodligen inte de bästa engelskkunskaperna, så det kan vara svårt för henne att hitta någon att knyta an till där.

Många indier (även de som ej bott i England) talar faktiskt väldigt bra engelska. Jag pluggade med några masterstudenter från Indien och samtliga kunde bättre engelska än de flesta svenskar. Så M borde kunna konversera med en del andra interner på åtminstone knagglig engelska tänker jag. Nu vet jag inte vad för nationaliteter fångarna har, kanske är det många från länder där de inte lär sig engelska? Annars är väl svenskar generellt helt okej på engelska, undantaget den äldre generationen. Men ja, det måste ju vara väldigt tufft att sitta inlåst i ett relativt främmande land där de flesta ändå talar främmande språk.
Men hursom, lär hon nog trivas bättre i svenskt fängelse än i ett u-lands-fängelse i Indien.

Edit: menar förstås någorlunda civiliserade indier, inte de riktigt fattiga och/eller som bor på landsbygden
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-04-03 kl. 13:28.
Citera
2026-04-03, 15:30
Medlem
Citat:
Tror att den jag svarade på och jag själv tänkte att det var bra att ha åtkomst till lägenheten utan att andra bott in sig där, ifall man skulle behöva komplettera utredningen med något som bara gick att finna i lägenheten och att kunna ha den möjligheten ända fram till fällande dom. Vi förstår ju såklart att polisen och utredare m.fl redan samlat in allt som de kommit på, men ibland kan man ju komma på något i efterhand..
Men ja, annars är det ju bra att få den såld så snart som möjligt. Undrar om mäklaren var skyldig att uppge varför den var till salu eller vad som hänt däri?
Verkar inte finnas någon på det lägenhetsnumret, så kan ju betyda att det aldrig såldes?
Citera
2026-04-03, 16:21
Medlem
Citat:
Jo iaf M har suttit isolerad. Hon fick komma ut ibland på isoleringsbrytande aktiviteter, vilka hon tackat nej till oftast men badminton gillade hon så då följde hon med. Vet inte vad som är värst, är det att sitta isolerad hela tiden (och vänja sig) eller att följa med ut för att sen återvända till eländet?

Jasså det har jag missat, varför satt hon isolerad då och hur länge?
Citera
2026-04-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Verkar inte finnas någon på det lägenhetsnumret, så kan ju betyda att det aldrig såldes?
Ja kanske att den 2025-11-14 och Gs lägenhet är olika:
2025-11-14: 2a, 60,5 m2, slutpris 4,3 milj
2026-02-26: 2a, 60,5 m2, bv, slutpris 4,1 milj
Datum?: 2a?, 58 m2, vån7, lghtsnr 1704, "ej på marknaden". Detta är iaf Gs lägenhet.
https://www.booli.se/bostad/633697
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-04-03 kl. 17:13.
Citera
2026-04-03, 18:23
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Många indier (även de som ej bott i England) talar faktiskt väldigt bra engelska. Jag pluggade med några masterstudenter från Indien och samtliga kunde bättre engelska än de flesta svenskar. Så M borde kunna konversera med en del andra interner på åtminstone knagglig engelska tänker jag. Nu vet jag inte vad för nationaliteter fångarna har, kanske är det många från länder där de inte lär sig engelska? Annars är väl svenskar generellt helt okej på engelska, undantaget den äldre generationen. Men ja, det måste ju vara väldigt tufft att sitta inlåst i ett relativt främmande land där de flesta ändå talar främmande språk.
Men hursom, lär hon nog trivas bättre i svenskt fängelse än i ett u-lands-fängelse i Indien.

Edit: menar förstås någorlunda civiliserade indier, inte de riktigt fattiga och/eller som bor på landsbygden

Min översättning till svenska saknade ett avgörande ord när jag ville skriva att M undervisade i engelska online. Det fanns bland annat i FUP en kommunikation mellan henne och en elev, där eleven och hans mamma ville avbryta lektionerna och få tillbaka det betalda beloppet eftersom hon inte höll den överenskomna tiden för lektionen.

Citera
2026-04-03, 19:16
Medlem
Citat:
Jo iaf M har suttit isolerad. Hon fick komma ut ibland på isoleringsbrytande aktiviteter, vilka hon tackat nej till oftast men badminton gillade hon så då följde hon med. Vet inte vad som är värst, är det att sitta isolerad hela tiden (och vänja sig) eller att följa med ut för att sen återvända till eländet?

M hade nog inte suttit isolerad. Hon erbjöds isoleringsbrytande aktiviteter efter personal uppfattade henne som instängd, kanske introvert. M var ju väldigt tystlåten. Aktbilaga 188, sid 180, förhör med personal häktet.

Fler tycker föräldrarna skulle kommit till Sverige. Vad är sannolikheten att de skulle få visum för ett sådant besök? Noll och intet tror jag absolut.

Kommande vecka är det två dagar i tingsrätten. Onsdag huvudförhandling mord m.m. Torsdag internt sammanträde… kl 9 - 16:30 båda dagarna.
Citera
2026-04-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
M hade nog inte suttit isolerad. Hon erbjöds isoleringsbrytande aktiviteter efter personal uppfattade henne som instängd, kanske introvert. M var ju väldigt tystlåten. Aktbilaga 188, sid 180, förhör med personal häktet.

Fler tycker föräldrarna skulle kommit till Sverige. Vad är sannolikheten att de skulle få visum för ett sådant besök? Noll och intet tror jag absolut.

Kommande vecka är det två dagar i tingsrätten. Onsdag huvudförhandling mord m.m. Torsdag internt sammanträde… kl 9 - 16:30 båda dagarna.
Tack för att du korrigerade mitt antagande om att man får isoleringsbrytande aktiviteter enbart om man suttit isolerad.

Ja visum krävs ju därifrån ja. Men de behöver ju inte ange "besöka morddåtalad" som orsak i visumansökan. "Hälsa på dotter" eller semester hade ju räckt. Nu vet vi ju inte om M haft besök av föräldrarna eller inte.

Tack för info om kommande rättegångsdagar. Skulle vara intressant att lyssna på försvarets försvar så att säga
Citera
2026-04-03, 20:36
Medlem
Citat:
Tack för att du korrigerade mitt antagande om att man får isoleringsbrytande aktiviteter enbart om man suttit isolerad.

Ja visum krävs ju därifrån ja. Men de behöver ju inte ange "besöka morddåtalad" som orsak i visumansökan. "Hälsa på dotter" eller semester hade ju räckt. Nu vet vi ju inte om M haft besök av föräldrarna eller inte.

Tack för info om kommande rättegångsdagar. Skulle vara intressant att lyssna på försvarets försvar så att säga

Nu tolkade jag Barnaby som att M föräldrar inte besökt sin dotter?
Men då har jag missförstått också, att det stod i fup att hennes pappa skulle besöka henne måste ju vara fel?

Tänker förövrigt, om föräldrarna uppger att de ska besöka sin dotter, behöver de väl samtidigt uppge sin dotters namn, slår de M namn databasen, så blir det nog nej alla fall?

Tror inte man vill höra försvaret, eller vill man det? Vad är intressant med försvaret tänker du?
Senast redigerad av Onemisstake 2026-04-03 kl. 20:52.
Citera
2026-04-03, 20:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag läste nånstans i fup att hon skulle få besök av sin pappa alla fall? Föräldrarna verkar ju resa mycket så det vore konstigt om inte båda besökt henne?
Jag vill minnas att M skriver på sitt Ínstagram att pappan varit i USA fyra gånger. Jag vet inte om det tyder på att de reser så mycket?

De har även jobbat utomlands, men då har väl resandet snarare varit resor till jobbet och inte en intäkt för att de reser mycket?

Föräldrarna verkar gett upp hoppet om M, så att ta ledigt från jobbet och flyga till Sverige för att besöka dottern var kanske aldrig aktuellt?
Citera
2026-04-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vill minnas att M skriver på sitt Ínstagram att pappan varit i USA fyra gånger. Jag vet inte om det tyder på att de reser så mycket?

De har även jobbat utomlands, men då har väl resandet snarare varit resor till jobbet och inte en intäkt för att de reser mycket?

Föräldrarna verkar gett upp hoppet om M, så att ta ledigt från jobbet och flyga till Sverige för att besöka dottern var kanske aldrig aktuellt?

Jag utgår från vad M föräldrar publicerat och uppfattade det inte som resor i arbetet utifrån deras filmer och foton de visar upp där alla fall?
Citera
2026-04-03, 21:00
Medlem
Citat:
Nu tolkade jag Barnaby som att M föräldrar inte besökt sin dotter?
Men då har jag missförstått också, att det stod i fup att hennes pappa skulle besöka henne måste ju vara fel?

Tänker förövrigt, om föräldrarna uppger att de ska besöka sin dotter, behöver de väl samtidigt uppge sin dotters namn, slår de M namn databasen, så blir det nog nej alla fall?

Tror inte man vill höra försvaret, eller vill man det? Vad är intressant med försvaret tänker du?
Jag tror ju inte att alla besök står med i FUPen, menade jag.

Jag har själv ansökt om visum när jag rest och det är inte som att man måste vara väldigt detaljerad. Räcker oftast att skriva semester/utbildning eller dylikt så går det igenom.

Ja varför skulle det inte vara intressant att lyssna på försvarets? Undrar hur de lagt upp det.
Tycker generellt det är intressant att lyssna på mordrättegångar, båda sidorna, iaf specialfall som detta.. Nu har jag inte haft tid att gå på ngn av rättegångsdagarna och kommer troligen inte ha tid kommande vecka heller.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2026-04-03 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in