Citat:
Ursprungligen postat av
Marielyst
M hade onlinestudenter i engelska, så vi måste anta att hon talade utmärkt engelska. I det här sammanhanget tänker jag också på M:s tid bakom galler och hennes kontakt med andra människor. Det måste vara ett mycket ensamt liv, eftersom engelska trots allt inte är hennes primära språk, och de människor hon kommer i kontakt med talar inte engelska som en "infödd".
Många av de medfångar hon kommer att möta när hon överförs till ett fängelse efter sitt straff har förmodligen inte de bästa engelskkunskaperna, så det kan vara svårt för henne att hitta någon att knyta an till där.
(Google Translate fra dansk til svensk)
Många indier (även de som ej bott i England) talar faktiskt väldigt bra engelska. Jag pluggade med några masterstudenter från Indien och samtliga kunde bättre engelska än de flesta svenskar. Så M borde kunna konversera med en del andra interner på åtminstone
knagglig engelska tänker jag. Nu vet jag inte vad för nationaliteter fångarna har, kanske är det många från länder där de inte lär sig engelska? Annars är väl svenskar generellt helt okej på engelska, undantaget den äldre generationen. Men ja, det måste ju vara väldigt tufft att sitta inlåst i ett relativt främmande land där de flesta ändå talar främmande språk.
Men hursom, lär hon nog trivas bättre i svenskt fängelse än i ett u-lands-fängelse i Indien.
Edit: menar förstås någorlunda civiliserade indier, inte de riktigt fattiga och/eller som bor på landsbygden