2026-04-03, 18:47
  #19069
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den andra piloten kanske har deserterat? Med tanke på den stora splittring det påstås finnas inom såväl USA som dess officerskår, vore det ju inte omöjligt.
Hur som helst, ""De letar efter den andre" sa en israelisk källa till Axios. I så fall är han varken bekräftat avliden eller tillfångatagen.

Jo visst, tjena.. Han kanske fick vingar och flög iväg ut i rymden.

Förhoppningsvis är han vid liv och blir räddad snart
Citera
2026-04-03, 19:01
  #19070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt "US Officials"/CBS har en pilot räddats.

Om det är sant så är det imponerande.

USA har den bästa organisationen för rädda piloter. Och de är beredda att offra mer än vad de kostar, så piloter vet att de inte lämnas. Det har hänt att USA har tagit stora förluster för rädda en pilot eller andra

Ex (AI)

Bat 21 (Vietnamkriget, 1972): Detta anses vara en av de mest kostsamma räddningsinsatserna i flyghistorien. För att rädda en enda person, överste Iceal Hambleton, genomfördes över 800 flyguppdrag under elva dagar. Priset blev extremt högt: fem flygplan sköts ner, ytterligare elva skadades svårt och 11 amerikanska soldater dödades i direkta räddningsförsök innan Hambleton slutligen kunde hämtas upp av en SEAL-soldat på marken.

Vietnamkriget generellt: Under hela kriget förlorade det amerikanska räddningsflyget (CSAR) totalt 45 luftfarkoster och 71 räddningspersonal dödades i försök att hämta hem sina kamrater.

Black Hawk Down (Somalia, 1993): Under ett uppdrag i Mogadishu sköts en Black Hawk-helikopter ner, vilket ändrade hela operationens fokus från en räd till en kaotisk räddningsinsats. När ytterligare en helikopter sköts ner under räddningsarbetet eskalerade striderna dramatiskt. Totalt dog 18 amerikanska soldater och 73 skadades i den efterföljande striden för att skydda kraschplatserna och evakuera personalen.
Citera
2026-04-03, 19:09
  #19071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, det är ju närmare den irakiska gränsen det hela skall ha skett, likaså mer kuperad terräng med mycket berg. Rapporterades tidigare i veckan att iran har dragit styrkor närmare sina gränser.

Samtidigt, kriget har hållit på i en månad, så någongång blir ju något nerskjutet.

Krig är inte heller statiska. Kolla bara på hur Ukrainakriget evolverat under 4 år. Mest troligt har Kina/Ryssland tillfört mer kapabla vapen till Iran som kommer medföra sådana här nyheter på daglig basis framöver.
Citera
2026-04-03, 19:10
  #19072
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Jo visst, tjena.. Han kanske fick vingar och flög iväg ut i rymden.

Förhoppningsvis är han vid liv och blir räddad snart
Nå, det var ett slags skämt. På tal om det, skulle det inte förvåna mig om denna F-15 hade bara en pilot. Det är inte bekräftat att de var två, bara att planet har plats för två. Månne osannolikt, men det beror väl på vad planet gjorde där, nära gränsen som det verkar.
Citera
2026-04-03, 19:18
  #19073
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Finns det risk att USA kärnvapenbombar Iran? Dom har gjort det förr, i Japan alltså men skulle fan inte bli förvånad om dom gör det i Iran den här gången om försvarsoperationen fortsätter gå mindre planerat

Kort svar:
Nej det kommer de inte göra, för många andra intressenter i konflikten som också har kärnvapen så det kommer inte att hända.

Fundering:
När skall USA börja bomba så det blir kännbart för Iran?
Det verkar ju som att Iran militärt sett är oerhört starka.
Har den oranga apan i vita huset skitit i det blå skåpet och inte vet vad han skall göra?
Är D Trump helt jävla efterbliven???
Det händer ju ju inget som går rätt väg för västvärlden.

Alltså D Trump måste vara den sämsta befälhavaren någonsin i hela världen :-) :-)
Hans jävla trut glappar om ditten och datten men hans militära styrkor verkar inte kunna svara upp mot vad hans käft glappar om :-)
Alltså verkar ju mer eller mindre bara att leva på som vanligt i Iran, inget direkt farligt händer ju.

Putin måste älska att se hur oerhört tandlöst USA är nu när det verkligen gäller....
USA verkar inte kunna genomföra det som den oranga mannen vill :-) :-) :-)
Citera
2026-04-03, 19:18
  #19074
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nå, det var ett slags skämt. På tal om det, skulle det inte förvåna mig om denna F-15 hade bara en pilot. Det är inte bekräftat att de var två, bara att planet har plats för två. Månne osannolikt, men det beror väl på vad planet gjorde där, nära gränsen som det verkar.

Njä. Eftersom US gått ut med att de söker efter den andra piloten. Så får man utgå från att de har lite koll på vad som skickas upp i flygplanen och hur bemanningen ser ut.
Citera
2026-04-03, 19:22
  #19075
Medlem
Hur tusan lyckas Iran skjuta ner ett F-15-plan? Min spontana tanke är att det måste va dåliga piloter som låter sig skjutas ner när dom sitter i ett av världens mest avancerade plan.
Citera
2026-04-03, 19:24
  #19076
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Njä. Eftersom US gått ut med att de söker efter den andra piloten. Så får man utgå från att de har lite koll på vad som skickas upp i flygplanen och hur bemanningen ser ut.
Skulle jag vara bestämmande i USA över det här fallet så skulle jag just annonsera ut att de letar efter den andre fastän det bara fanns en pilot ombord just bara för att oroa iranierna och låta dem leta helt förgäves efter the missing one.
Citera
2026-04-03, 19:25
  #19077
Avstängd
Wow… enligt Agenda Free och en källa han följer ska en Black Hawk ha blivit nedskjuten i Iran när de försökte ta sig in för att rädda den andra piloten.
Citera
2026-04-03, 19:26
  #19078
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Njä. Eftersom US gått ut med att de söker efter den andra piloten. Så får man utgå från att de har lite koll på vad som skickas upp i flygplanen och hur bemanningen ser ut.
Har USA gått ut med att de letar efter en?
Det kan stämma, men jag har bara läst vad en israelisk källa uppgett till Axios.
Citera
2026-04-03, 19:26
  #19079
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Skulle jag vara bestämmande i USA över det här fallet så skulle jag just annonsera ut att de letar efter den andre fastän det bara fanns en pilot ombord bara för att oroa iranierna och låta dem leta helt förgäves efter the missing one.

Som tur är så är du inte i den positionen. Du har inte tänkt åt andra hållet? Hur skulle det uppfattas på hemmafronten om man börjar köra med moslemstaktiker och fabricera upp sådant här?!
Citera
2026-04-03, 19:27
  #19080
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har USA gått ut med att de letar efter en?
Det kan stämma, men jag har bara läst vad en israelisk källa uppgett till Axios.

Hörde det precis att de letar efter den andra piloten. Det kommer gynna de sökande efter att mörkret har inträffat tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in