2026-04-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Yep, han tillhör dem som anser att arbeta för lön är slaveri, man ska bara få pengar och göra vad man vill. Och man ska få göra exakt vad man vill dessutom, inga lagar och regler här inte .

Men likväl vill de här människorna att det finns mat i affären, elektricitet, internet, mm. Förstår inte riktigt hur de har tänkt att det ska fungera?

Att flytta ut i vildmarken och leva enligt den principen de förespråkar är ju möjligt, men det gör de inte, utan parasitera på övriga är deras egentliga strävan.

Idioter.
Inte bara i affären, de vill ha det i sin egen bostad utan att betala för det

Sådana personer som vill ha medborgarlön klarar knappast av vildmarksliv, sådant offgriddliv kräver MER jobb och för att vara bekvämt krävs att man drar in pengar till bl a fastighetskostnader, bensin, prylar...

((Jag gjorde ett mellanting:
/Köpte ett beboeligt omodernt hus och gjorde det modernt, men brydde mig inte om att tapetsera över de skitfula 60-talstapeterna Så jag fick fram för mindre än en etta i storstan en 6-rumsvilla med alla modernitetsbekvämligheter plus en massa lagerutrymme, fri mat i trädgård med sådant som sköter sig själv - och inga parkeringsproblem
/Sålde mitt företag med en massa anställda, hade bara kvar delar som gick att sköta (s g s helt) från bostaden även innan internet. Så jag kunde sitta på verandan och jobba på laptopen och rådjur gick förbi alldeles intill och undrade vad jag gjorde
/Kopplade bort elnätet senare.
/Klarar om samhället stängs ner, har även egen brunn, värmepump, veduppvärmning som backup, en massa ätbart i trädgården och vilt i skogen plus har "preppat" utan att egentligen göra det, handlar mycket då det är billigt och roterar lagret. Fast om det skulle ske skulle jag behöva jobba mycket hårdare för att få ihop tillräckligt med mat, istället för att tjäna med laptopen och köpa mat, som jag skulle kunna tillverka med mer jobb. (T ex bönor, lingonsylt.))
Citera
2026-04-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte bara i affären, de vill ha det i sin egen bostad utan att betala för det

Sådana personer som vill ha medborgarlön klarar knappast av vildmarksliv, sådant offgriddliv kräver MER jobb och för att vara bekvämt krävs att man drar in pengar till bl a fastighetskostnader, bensin, prylar...

((Jag gjorde ett mellanting:
/Köpte ett beboeligt omodernt hus och gjorde det modernt, men brydde mig inte om att tapetsera över de skitfula 60-talstapeterna Så jag fick fram för mindre än en etta i storstan en 6-rumsvilla med alla modernitetsbekvämligheter plus en massa lagerutrymme, fri mat i trädgård med sådant som sköter sig själv - och inga parkeringsproblem
/Sålde mitt företag med en massa anställda, hade bara kvar delar som gick att sköta (s g s helt) från bostaden även innan internet. Så jag kunde sitta på verandan och jobba på laptopen och rådjur gick förbi alldeles intill och undrade vad jag gjorde
/Kopplade bort elnätet senare.
/Klarar om samhället stängs ner, har även egen brunn, värmepump, veduppvärmning som backup, en massa ätbart i trädgården och vilt i skogen plus har "preppat" utan att egentligen göra det, handlar mycket då det är billigt och roterar lagret. Fast om det skulle ske skulle jag behöva jobba mycket hårdare för att få ihop tillräckligt med mat, istället för att tjäna med laptopen och köpa mat, som jag skulle kunna tillverka med mer jobb. (T ex bönor, lingonsylt.))

Tror de som faktiskt var slavar skulle bli synnerligen upprörda över de som jämför det liv vi lever idag med deras, och tycker det är i princip samma sak
Citera
2026-04-02, 19:00
Medlem
SodaFointains avatar
börja med youtube
Citera
2026-04-02, 19:17
Medlem
Duerfs avatar
Jag har inget problem att folk slutar arbeta så länge de kan försörja sig själva.
Citera
2026-04-02, 20:22
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag har inget problem att folk slutar arbeta så länge de kan försörja sig själva.
Då lär du ha en jäffla massa problem om du bor i Sverige eftersom en stor del av befolkningen just inte kan försörja sig själva.
Citera
2026-04-02, 21:55
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Hur mycket drar du in i passiv inkomst per år? Räkna konservativt.

Har blivit svårt nu när Trump ödelagt oljemarknaden, jag var tungt investerad där för att det är en typisk aktieutdelning sektor. Nu har han ödelagt det till det positiva för mig, så jag vet faktiskt inte vad utdelning blir i framtiden, betydligt högre än jag trodde iallafall. jag har 10000 kr månad i några år iallafall. plus backup på ett par hundra tusen i kontanter. Det intressanta är vad som sker på Youtube, jag beräknas inom en månad nå första målet för att kunna tjäna pengar där, inom 2 månader kan jag nog börja tjäna på ads om jag blir godkänd, Om jag blir det kan jag nog plussa på 10000 till i månaden. Då är det ju inget att fundera på, då kör jag!

Min absoluta backup är ju att norska staten backar upp mig, blir ju aldrig hemlös oavsett vad man gör, kommer ju aldrig att svälta. Man är rätt bortskämd, och hjärntvättad på samma gång.,
Citera
2026-04-02, 22:27
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
börja med youtube

"Det intressanta är vad som sker på Youtube, jag beräknas inom en månad nå första målet för att kunna tjäna pengar där, inom 2 månader kan jag nog börja tjäna på ads om jag blir godkänd, Om jag blir det kan jag nog plussa på 10000 till i månaden. Då är det ju inget att fundera på, då kör jag!
"
Citera
2026-04-03, 08:26
Medlem
Om jag hade planer på att sluta jobba hade jag köpt en fastighet som genererar intäkter typ den här; https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-216m2-grangesberg-ludvika-kommun-malmgatan-6a-21654362
Hyresintäkter 293 724 kr/år
Citera
2026-04-03, 13:38
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Om jag hade planer på att sluta jobba hade jag köpt en fastighet som genererar intäkter typ den här; https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-216m2-grangesberg-ludvika-kommun-malmgatan-6a-21654362
Hyresintäkter 293 724 kr/år

Känns som mer bekymmer än säkra intäkter, bättre sprida på 5 olika utdelningsaktier där du på några sekunder kan sälja vid behov.
Citera
2026-04-03, 15:34
Avslutad
Jag när samma känsla, även om jag har ett extremt roligt och jämförelsevis välavlönat arbete. Vi har byggt upp den framtida tillvaron på tre separata fastigheter med avsikten att sälja den dyraste (och marknadsmässigt gångbara) för att bli skuldfria leva ett säsongsbundet lågkostnadsliv i de andra två. Problemet är att vi båda skjuter en riktålder framför oss och ingen av oss ser egentligen ljuset i tunnelns slut.

Lagom till riktåldern är nådd skulle det inte förvåna mig om ett nytt miljonprogram är färdigställt och marknadsvärdet på vår bostadsrätt knappt täcker den kvarvarande skulden, men då får jag åtminstone ha roligt på jobbet fram till den dag jag dör.
Citera
2026-04-03, 15:51
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Jag när samma känsla, även om jag har ett extremt roligt och jämförelsevis välavlönat arbete. Vi har byggt upp den framtida tillvaron på tre separata fastigheter med avsikten att sälja den dyraste (och marknadsmässigt gångbara) för att bli skuldfria leva ett säsongsbundet lågkostnadsliv i de andra två. Problemet är att vi båda skjuter en riktålder framför oss och ingen av oss ser egentligen ljuset i tunnelns slut.

Lagom till riktåldern är nådd skulle det inte förvåna mig om ett nytt miljonprogram är färdigställt och marknadsvärdet på vår bostadsrätt knappt täcker den kvarvarande skulden, men då får jag åtminstone ha roligt på jobbet fram till den dag jag dör.

Detta är ju huvudproblemet, du är välavlönad med tillgångar, ändå kommer du få jobba resten av livet i princip. Vissa länder har ju stora problem gällande detta, folk lägger 50-60% enbart på bostad, tak över huvudet....
Citera
2026-04-03, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Detta är ju huvudproblemet, du är välavlönad med tillgångar, ändå kommer du få jobba resten av livet i princip. Vissa länder har ju stora problem gällande detta, folk lägger 50-60% enbart på bostad, tak över huvudet....

Det är svårt att kalla det för problem i sammanhanget, även om jag i princip håller med dig, och på vilket annat sätt ska man formulera sig?. Jag har mitt på det torra och är "mitt i livet", förutsatt att jag inte avlider plötsligt. Vilket i och för sig är en hanterbar situation för de jag lämnar efter mig med livförsäkring, återbetalningsskydd, osv. Jag har egentligen ingenting att klaga på, men det liv jag har är egentligen inte ett liv jag hade valt om den jag är idag hade fått välja åt mitt yngre jag.

Ska jag vara tacksam för att jag varje dag ska få vara med och springa för att hålla ekorrhjulet igång? Jag tror att mitt nyss pensionsavgångna jag kommer att tacka mig när dagen väl kommer, men hur länge kommer han få njuta av frukten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in