2026-04-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
De tillstånd/diagnoser som jag har tagit upp eller berört är de som finns angivna på svenska Wikipedia.

Asberger syndrom (AS) är ett NPF-tillstånd och förr sa man ofta att det är en autistisk personlighet med normal till högintelligens. Det är alltså inte en 'sjukdom'. De fungerar i allmänhet bra i skolan och med klasskamraterna, som brukar acceptera yttringarna ungefär som man accepterar dagens väder. Tillståndet är medfött som vilken annan personlighet som helst. Jag kan inte minnas att jag har haft någon klasskamrat med AS, men har mött andra föräldrar vars barn haft AS. AS-Barnen följer inte med de andra utan går sin egen väg vad det gällerderas "special"- intressen.

Tillstånden tvångssyndrom och selektiv mutism däremot är psykiatriska sjukdomstillstånd, som kräver vård och omsorg för att lindra personliga lidandet. Det Gretas mamma beskrivit som jag minns mest är Gretas vägran att äta annat än särskilda utvalda maträtter och ställa krav i familjen som är utöver vad andra föräldrar behöver hantera. Det behövs nog kontinuerligt psykologiskt stöd och särskild träning i hemmet och skolan för att hantera "tvångssyndrom".

Instagram använder jag inte men har hon själv uppgett där att hon fått bipolär sjukdom, så är det också ett psykiatriskt tillstånd, som i de flesta fall behandlas framgångsrikt med moderna läkemedel. Är den sjuka välbehandlad så fungerar det att studera och arbeta som vanligt.

Förslaget om FAS (Fetalt Alkohol Syndrom) som jag bara sett här tror jag inte ett ögonblick på. Tveksam om någon med FAS utvecklar tvångssyndrom och selektiv mutism. Snarare så är de oförmögna att göra väldigt mycket av de vardagliga i livet och är de tysta så är det för att de faktiskt inte kan tala. Greta Thunberg kan både tala och gå. Hon äter sina bananer själv och kan säkert skala dem själv också.

"Fåtöljdiagnosen" Turners syndrom (eventuellt Turner mosaik Syndrom) är ett tillstånd som behandlas inom barnsjukvården och kvinnosjukvården då utvecklingen av det kvinnliga könsorganet störts under fosterstadiet. När flickorna drabbats av det (vid befruktningen/skapelseögonbicket) så blir livet annorlunda och det måste föräldrarna och individen själv hantera. Ingen föds perfekt men vi har olika problem att ta hänsyn till. Detta syndrom kräver mycket av den enskilda att tänka igenom och hantera.

Vad ska man göra när man nu inte kan få egna barn? Dra igång en proteströrelse och skälla ut hela världens alla vuxna? Stötta terrorister och hindra biltrafiken för att hindra jordens uppvärmning?

Oavsett vad Greta Thunberg kommer att göra så kommer hon högst att bli fälld och få böter. Samt snarast bli hemskickad till Sverige. Hon begriper inte att hon beskär sin egen fria rörlighet genom att bete sig som hon gör. Hon hade kunnat välja att stödja fattiga barns skolgång eller något annat behjärtansvärt. Och sköta sin medicinering mot bipolär sjukdomen du menar att hon själv skrivit om att hon har. Hon får lära sig respektera andra människor och deras sätt att leva sina liv utan hennes pipa.

Jag har ej koll på Gretas journaler, men.
Men det verkar som att det är uppfostran och hur hon behandlats den första tiden i hennes liv.
Tror att föräldrarna varit gränslösa helt enkelt
även systern verkar ju lite konstig
Sedan det med Fetalt Alkohol Syndrom, kanske är ett spår
Citera
2026-04-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackeJocke
Men det verkar som att det är uppfostran och hur hon behandlats den första tiden i hennes liv.
Haha ja vad har hon inte för diagnoser enligt flashback?
Citera
2026-04-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackeJocke

Nej, ingen har koll på Gretas, eller dina och mina, journaler förstås. När det gäller Gretas diagnoser så har familjen själv offentliggjort hennes diagnoser av mer allvarligt slag. Hennes öroniflammationer eller tillfäliga besvär som nageltrång och skrubbsår är inget som inte drabbar alla andra också. Det som är offentliggjort finns på Svenska Wikipedia, i familjens egen bok "Scener ur hjärtat" och ur de många intervjuer som gjorts med föräldrarna. >det finns en stor organisation för "bokstavsbarnen" (Asberger syndrom räknas dit) och där deltog ffa Malena Ernman. Hon har ordets gåva och det är nite alla föräldrar som klarar av att beskriva hur livet är med barn som lider av olika funktionsnedsättningar. De svaga föräldrarna är tacksamma för att starka föräldrar träder fram.

Jag kan inte bedöma om föräldrarna varit 'gränslösa' eller på annat sätt orsakat dotterns tillstånd. Det är ganska längesen man övergav idéerna om att "kyliga mödrar ger baren autism". Varenda förälder vars barn visar sig drabbat av något är nog på sätt och vis "gränslösa" när man kräver att barne ska få all hjälp som kan tänkas finnas på jorden.

Aspergers och Turners syndrom är medfödda tillstånd som föräldrarna måste lära sig leva med att barnen är födda med. Tvångssyndrom och selektiv muism är sådant som utvecklas under uppväxten, men det får vi kanske akta oss för att ge föräldrrna skulden för. Vi skulle aldrig få för oss att ge föräldrarna ansvar för att deras barn får insulinkrävande diabetes?

Det enda jag vill dyvla på föräldrana Thunberg är att de fosrat henne i sina politiska idéer (AFA) och sen skrivit om hur dottern drivit dem framför sig att sluta flyga, rädda framtiden m.m.

FAS är inte ens ett uns till spår. NPF-diagnoserna faller väl inom familjerna även om det är ovanligt med två barn med huvenil autism eller X-bunden anorexi i samma familj.

Men FAS finns inte på kartan för Greta Thunberg. Och Turner vill nog Greta inte tala öffentligt om ännu. Men det vore till nyta för den gruppen kvinnor om hon börjar prata om det istället för att hon babblar om klimatet.
Citera
2026-04-03, 09:07
Medlem
Greta skulle ha ställts inför rätta i England i mars men det tycks inte ha blivit mycket med det. Återstår att se om hon dimper ner på Kuba för att spela Allan, fnittra och bråka där istället.
Citera
2026-04-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta skulle ha ställts inför rätta i England i mars men det tycks inte ha blivit mycket med det. Återstår att se om hon dimper ner på Kuba för att spela Allan, fnittra och bråka där istället.
Hur skall hon då kunna besöka Glastonbury Festival i sommar? Att utebli från en rättegång är väl ett säkert sätt att aldrig mer kunna besöka landet utan att bli anhållen?
Citera
2026-04-03, 10:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hur skall hon då kunna besöka Glastonbury Festival i sommar? Att utebli från en rättegång är väl ett säkert sätt att aldrig mer kunna besöka landet utan att bli anhållen?

Skall hon dit i sällskap med Hamas? 🔫
Citera
2026-04-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Skall hon dit i sällskap med Hamas? 🔫
Hamas är förra årets kompisar. I år kämpar hon för att kubanerna skall få mer fossilt bränsle. Det är inte lätt att hänga med i vindlingarna i den lilla kommunisthjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in