2026-04-03, 08:34
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Anser du att MP eller V, eller S har i svensk politik att göra?

Ja, de är alla partier som bygger sin politik på demokratins grunder med respekt för minoriteters rättigheter, rättssäkerhet och individuella fri- och rättigheter som yttrande- och tryckfrihet.
Citera
2026-04-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThielIsWatchingYou
När ska vi sluta se på vad som händer i skithålet USA? Kanske det inte blir mer eftarapnigar på det här.

Den här USA fixeringen i svenskars hjärnor kommer att bli svår att bota. Men det kommer försvinna en hel del i alla fall när den sista boomern väl lämnat in.

Det är på grund utav att vi sett på vad som händer i USA och tagit efter det ända sedan muren föll som Sverige idag är alltmer kräkliberalt och anarko-kapitalistiskt. Det enda bra som hänt sedan dess är typ internet. Tack alla britter, tyskar, fransoser, schweizare osv. som USA stal all credd ifrån för det.

Varför vi tittar på vad som händer i USA? Handlar nog mest om vår ekonomi och export
Därför att det finns så många likheter i deras resonemang, Trump och SD i Sverige
Det har ofta i grunden exakt samma värderingar, som även drabbar oss senare
Senast redigerad av Max1494 2026-04-03 kl. 08:49.
Citera
2026-04-03, 09:25
Medlem
Haha Tidö kommer torska så jävla hårt i nästa val.Gifta sig med svensk medborgare - medborgarskap efter tre år, leva ett skötsamt liv, få det först efter åtta år, alternativt efter fem år om du betalt in en massa skatt under tiden.
Det här är saker som gör att en normal människa INTE vill bli svensk medborgare!
.
Citera
2026-04-03, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Några saker är ju sådant som SD faktiskt driver, men som man f t ligger lågt med eftersom det är valår.

Så du menar sånt som inte ens går hem i SD-leden, vad får dig att tro att det kommer att gå hem hos övriga regeringspartier?

Eller lägger du i TS att det skulle vara om SD får över 50%?

Notera att för att få ministerposter så duger det inte för Jimmie att välja på måfå i bottenskrapet, det krävs att det föreslås någon med något innan för skallbenet för att det skall bli ministerposter - och då tror jag de inte kör stenhårt på sånt som inte ens går hem i SD-leden. Det vore ju både otaktiskt och ostrategiskt att göra så.

Citat:
Mindre pengar till public service, bort med hemspråksundervisningen, bort med gratis tolk och tonårsutvisningar är ju några exempel.

Tonårsutvisningarna har de ju inte ens själva vilja riktigt stå bakom så där är nog en sån sak som de inte kommer lägga så mycket vikt vid att driva.

Sen är det ju så att i vissa fall så är gratis tolk rent dumsnålt att dra in på.

Citat:
Man kan nog räkna med att dessa kommer upp igen om man får bilda regering. Och vad har Kristersson och Busch att sätta emot? Allt pekar ju på att SD blir större än M och KD tillsammans.

Det stora problemet är ju att man måste samla en majoritet i riksdagen också. Det är för övrigt inte rimligt att anta att partier är så regeringskåta att de tackar och tar emot för att få sitta i en regering vars politik man inte står bakom.
Citera
2026-04-03, 09:45
Avstängd
Det blir väl ännu fler ogenomtänkta reformer där man skiter i remissvaren och som kommer att funka så dåligt i praktiken att en mängd undantag måste till och i slutet blir det mest plakatpolitik av alltsammans. Som under pågående mandatperiod.

Sedan ska man inte glömma sd's ryss- och Israelvurm. Det får man på köpet med Tidö.
Citera
2026-04-03, 09:49
Medlem
En retorisk fråga. Tidö har redan förlorat. Frågan är om S får majoritet eller om det krävs ett stödparti.
Citera
2026-04-03, 11:22
Medlem
Analwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Att Sverigedemokraterna skulle hantera just det ansvarsområde som utgör kärnan i deras fascistiska ideologi är förstås helt vansinnigt. Missförstå mig inte, ett antidemokratiskt parti som SD har inte i svensk politik att göra över huvudtaget, men det här vore ett hot mot rikets säkerhet.

Sverige blev officiellt ett mångkulturellt land 1975 och den som fortfarande inte har accepterat det, har inte här att göra.

Snacka inte om fascism om du är vänster, du vet själv hur det gick till i östblocket på den tiden det begav sig!
Citera
2026-04-03, 12:03
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Mindre pengar till public service, bort med hemspråksundervisningen, bort med gratis tolk och tonårsutvisningar är ju några exempel.

Med andra ord: Tysta fria medier och skapa ett svenskt Kreml, samt etnisk rensning. Klassisk fascistpolitik alltså.
Citera
2026-04-03, 13:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Analwind
Jag tror helt enkelt att du inte vet vad du skriver om!
Bryr mig inte om vad du tror. Jag vet vad jag pratar om, till skillnad från dig.
Citera
2026-04-03, 13:30
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är för övrigt inte rimligt att anta att partier är så regeringskåta att de tackar och tar emot för att få sitta i en regering vars politik man inte står bakom.

Uppenbarligen är det så för Kristersson. Han har ju redan innan en valseger är klar, givit bort viktiga ministerposter till SD, mot att få vara kvar som statsminister.
Citera
2026-04-03, 13:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Tack för att du tagit dig tid att komma med sakliga kommentarer.
Alla de saker jag listat har någon gång uttryckts av SD- företrädare; utom namnbytet, den har jag inte hört.

”Ränderna går aldrig ur zebran”. Att tro att SD nu är ett annat parti än för 10-20 år sedan, är att lura sig själv, menar jag. Nu när makten ligger inom armlängds avstånd förstår man att ligga lågt och till synes vara villiga att anpassa sig. Det är en risk, i och med att man riskerar att göra sina kärnväljare upprörda. Men det är på samma gång en möjlighet att få nya väljargrupper.

Fast det fel du gör är att inte räkna med alla nya människor som kommit in i partiet senaste 15 åren. Det är en helt annan typ av människor varav de flesta nog är helt emot det som gällde när partiet startades.

Men visst, de tattarna som är dumma som spån lockas också fortfarande till partiet så nog finns de där. Men de kommer inte att kunna göra det som partiet skulle gjort för 20 år sen.

Därför så faller det.

Citat:
Jag menar att det är naivt att tro att man släppt dessa saker. De kommer tillbaka om man kommer i regeringsställning. Och i regeringen kommer man att, i egenskap av det största partiet, att ha guldläge framför M och KD. M och KD kommer inte att ha annat val än att göra som SD vill, om man inte vill riskera regeringskris. Det gissar jag att Kristersson inte inte vill. Han inser säkert att en sådan enbart skulle gynna SD. SD rider ju nu på en positiv våg vad gäller acceptans hos allmänheten, och ett ev nyval skulle kunna betyda en ännu tydligare maktförskjutning till SD. Han skulle förlora statsministerposten.

Summa summarum: om Tidöpartierna tar hem valet så kommer M och KD att få dansa efter SD’s pipa (L gör det redan) men det förstår nog inte UK och EB. Kristersson gör det definitivt inte. Han är ju så intresserad av statsministerposten att han utan vidare lovat bort viktiga ministerposter till SD.

Visst så kommer partiet att bli mer ärliga om de får mer makt och känner att vissa saker är möjliga. Men lill-uffe skulle faktiskt acceptera att släppa statsministerposten för många av de saker som kommer från SD för 20 år sen.

Till syvende å sist så är det Socialdemokraternas fel att SD är så stora som de är idag. Förr i tiden så var Socialdemokraterna ett parti för den svenska arbetaren. Idag är det ett parti för invandrade muslimer. Den svenska arbetare röstar generellt inte längre på Socialdemokraterna. Speciellt inte sen de har sitt fördjupade samarbete med Muslimska Brödraskapet.
Citera
2026-04-03, 13:47
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är det så för Kristersson. Han har ju redan innan en valseger är klar, givit bort viktiga ministerposter till SD, mot att få vara kvar som statsminister.

Men det är ju inte riiiktigt samma sak som det jag beskrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in