2026-04-02, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ThielIsWatchingYou
Sossarna ökade två procent trots att de tappade makten 2022. Ökar de igen så sitter nog Maggan kvar ändå.

Självaste Palme torskade två val i rad på sin tid -76 och -76.

Hann inte redigera ett fel där. -76 och -79 var det.
Citera
2026-04-02, 22:31
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0R
Vad vore fel med att ge SD ansvar över just migrationspolitiken menar du? Inga fler blattar ska hit och de befintliga ska åka hem, vore detta fel?

Att Sverigedemokraterna skulle hantera just det ansvarsområde som utgör kärnan i deras fascistiska ideologi är förstås helt vansinnigt. Missförstå mig inte, ett antidemokratiskt parti som SD har inte i svensk politik att göra över huvudtaget, men det här vore ett hot mot rikets säkerhet.

Sverige blev officiellt ett mångkulturellt land 1975 och den som fortfarande inte har accepterat det, har inte här att göra.
Citera
2026-04-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Att Sverigedemokraterna skulle hantera just det ansvarsområde som utgör kärnan i deras fascistiska ideologi är förstås helt vansinnigt. Missförstå mig inte, ett antidemokratiskt parti som SD har inte i svensk politik att göra över huvudtaget, men det här vore ett hot mot rikets säkerhet.

Sverige blev officiellt ett mångkulturellt land 1975 och den som fortfarande inte har accepterat det, har inte här att göra.

Vi har ett återvandringsbidrag så var är utvandringsbidraget för de som inte vill bo i en mångkulturell skithåla i tredje världen?
Citera
2026-04-02, 22:39
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag vet inte vad som finns kvar att privatisera, men något blir det och kompisar till regeringen kommer att köpa det till kompispris. Sverige var och är en slow motion av nedmonteringen av Sovjetunionen, oligarker och allt.
Citera
2026-04-02, 22:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Migrationsverket byter namn till Återvandringsverket.

Det tror jag inte att de andra partierna går med på. Åkesson kommer inte komma undan med att agera som muppen Trump.

Citat:
Tonårsutvisningarna återupptas.

De kommer att pressa på för detta. Polariseringen i samhället kommer öka.

Citat:
Arbete med att förändra grundlagen så att islam kan klassas som terrororganisation påbörjas.

Då är det viktigt att man gör så lagen kan appliceras även på kristendomen. Då är jag med på att det kan vara en bra grej.

Citat:
Alla tillfälliga och permanenta uppehållstillstånd återkallas.

Kan vara en nödvändig grej att göra faktiskt. Man återkallar alla och sen påbörjar man en ny asylprocess med varje individ och de enda som får stanna är de med flyktingstatus. Antal som kan anses ha flyktingstatus torde inte vara mer än max 100 pers. De ska absolut ha uppehållstillstånd (och skydd om de behöver).

Detta är nog nödvändigt inför framtida arbetsmarknad där man kan förvänta sig att vi snart ligger på 20-30 procent arbetslöshet. Inom 10-15 år troligtvis. Om inte ännu tidigare.

Citat:
Arbete med att förändra grundlagen så att etniska svenskar måste ges förtur vid tillsättande av tjänster inom stat, region och kommun.

Det här funkar inte. Kommer aldrig de högerextrema Moderaterna att gå med på. Absolut inte Liberalerna (om de blir relevanta).

Citat:
En avdelning inom polisen med enda uppdraget att söka upp folk som fått utvisningsbeslut inrättas.

Låter som en god idé.

Citat:
SFI-undervisningen tas bort

Katastrofdålig idé. Det här är en jättebra service som jag anser att Sverige ska hålla med. Jag har själv arbetat med och rekryterat människor från andra länder. Bland annat från Tyskland, Belgien, Frankrike och Brasilien för att nämna några. Det är väldigt bra att de kan gå SFI.

Samtidigt så finns det trots allt ett fåtal flyktingar som kan tänkas komma varje år. 5-10 stycken kanske.

Men det kan nog bantas ned med mer än 95% dock.

Citat:
Hemspråksundervisningen tas bort

Det här behövs utredas. Det finns de som hävdar att detta är en vinst. Jag förstår eftersom jag har sett detta på riktigt som en vinst. De som har gått detta har naturliga skäl att bli mycket bra på ett främmande språk och det är väldigt bra för företag när de ska ha någon som kan ha kontakt med utländska kunder.

Så inte en helt dum sak att ha detta. Men jag kan tänka mig att klåfingriga hål-i-huvudet sverigedemokrater inte begriper detta.

Citat:
Den tolkservice som nu är gratis tas bort

Det här ska vi givetvis ha. Det kan vara så enkelt att det är en turist här i Sverige som råkar i kläm. Då ska hen för både vår och hens skull ha tolkhjälp. Men i ett ansvarsfullt samhälle så kan det nog bantas ned med över 90%

Citat:
SVT och SR får kraftigt sänkta statsbidrag

Det kan jag tänka mig kommer hända om SD får sina drömmar uppfyllda. Däremot så är det en dum idé. De borde få högre anslag och definierade uppdrag. Ett ska vara att återuppta debatt.

Det ska vara program där samhället får debattera mer och där folket får komma till tals.

Citat:
Krav på att museer fokuserar på genuin svensk konst/kultur.

Urlöjligt. Museer ska givetvis fokusera på allt som är intressant som beskriver allt som går att beskrivas och visas upp.

Citat:
Ja, detta är några saker jag tror kommer att hända om Tidö-partierna, med SD inne i värmen, får regera ytterligare fyra år.

Vad tror ni?
Fyll på listan!

Vissa saker som du tror är riktigt idiotiska. Tror vissa av dessa saker faktiskt kan vara en deal breaker för de högerextrema Moderaterna och Liberalerna (om de nu blir relevanta).
Senast redigerad av kalkryggar 2026-04-02 kl. 22:58.
Citera
2026-04-02, 23:40
Medlem
Citat:
Vad händer om Tidöpartierna blir störst i valet och SD får ministerposter inom invandrings- och integrationspolitik och inom kultur och media?

Jag gissar:

Migrationsverket byter namn till Återvandringsverket.

Tonårsutvisningarna återupptas.

Arbete med att förändra grundlagen så att islam kan klassas som terrororganisation påbörjas.

Alla tillfälliga och permanenta uppehållstillstånd återkallas.

Arbete med att förändra grundlagen så att etniska svenskar måste ges förtur vid tillsättande av tjänster inom stat, region och kommun.

En avdelning inom polisen med enda uppdraget att söka upp folk som fått utvisningsbeslut inrättas.

SFI-undervisningen tas bort

Hemspråksundervisningen tas bort

Den tolkservice som nu är gratis tas bort

SVT och SR får kraftigt sänkta statsbidrag

Krav på att museer fokuserar på genuin svensk konst/kultur.

Ja, detta är några saker jag tror kommer att hända om Tidö-partierna, med SD inne i värmen, får regera ytterligare fyra år.

Vad tror ni?
Fyll på listan!
Mer ordning och reda! Fortsatt låga skatter mm mm!
Citera
2026-04-03, 03:05
Medlem
Old-Crows avatar
De fortsätter att:
gynna storbankerna
sänka skatterna ännu mer för dollarmiljonärerna
sänka sjukersättningen för sjuka
sänka a-kassan för arbetslösa som betalat för försäkringen i hela sina arbetsliv

Och framför allt fortsätter de sin redan påbörjade tömning av ”ladorna”, så Sveriges statsskuld kommer att vara gigantisk. Vilket de visserligen redan sett till att den är.

Sammanfattningsvis: De fortsätter att pissa på folket.

Jag lyfter på hatten och säger: Grattis! Och kom inte och gnäll!
Citera
2026-04-03, 05:55
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vi kommer att få en polisstat finns inget positivt med Tidöregeringen eller Sd!

Jag bävar inför Sveriges framtid. I september vet vi om det blir massinvandring eller polisstat/massövervakning de närmsta 4 åren

Fy fan i vilken sits vi hamnat.
Citera
2026-04-03, 07:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Vissa saker som du tror är riktigt idiotiska. Tror vissa av dessa saker faktiskt kan vara en deal breaker för de högerextrema Moderaterna och Liberalerna (om de nu blir relevanta).

Tack för att du tagit dig tid att komma med sakliga kommentarer.
Alla de saker jag listat har någon gång uttryckts av SD- företrädare; utom namnbytet, den har jag inte hört.

”Ränderna går aldrig ur zebran”. Att tro att SD nu är ett annat parti än för 10-20 år sedan, är att lura sig själv, menar jag. Nu när makten ligger inom armlängds avstånd förstår man att ligga lågt och till synes vara villiga att anpassa sig. Det är en risk, i och med att man riskerar att göra sina kärnväljare upprörda. Men det är på samma gång en möjlighet att få nya väljargrupper.

Jag menar att det är naivt att tro att man släppt dessa saker. De kommer tillbaka om man kommer i regeringsställning. Och i regeringen kommer man att, i egenskap av det största partiet, att ha guldläge framför M och KD. M och KD kommer inte att ha annat val än att göra som SD vill, om man inte vill riskera regeringskris. Det gissar jag att Kristersson inte inte vill. Han inser säkert att en sådan enbart skulle gynna SD. SD rider ju nu på en positiv våg vad gäller acceptans hos allmänheten, och ett ev nyval skulle kunna betyda en ännu tydligare maktförskjutning till SD. Han skulle förlora statsministerposten.

Summa summarum: om Tidöpartierna tar hem valet så kommer M och KD att få dansa efter SD’s pipa (L gör det redan) men det förstår nog inte UK och EB. Kristersson gör det definitivt inte. Han är ju så intresserad av statsministerposten att han utan vidare lovat bort viktiga ministerposter till SD.
Citera
2026-04-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar

Anser du att MP eller V, eller S har i svensk politik att göra?
Citera
2026-04-03, 07:50
Medlem
Vad ska man göra åt den stora invandringen då? Och allt kaos den gör med sig? Ska vi bara blunda för det?
Jag vill ha SD i styrande ställning så den slutgiltiga utrensningen äntligen kan ske.
Tyvärr är SD alldeles för mesiga.
Men vad är alternativet?
Citera
2026-04-03, 08:06
Medlem
Ifall Tidö vinner,får vi ökad invandring från länder där svensk månadslön ter sig som mycket pengar, typ Nepal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in