2026-03-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Jag förstår 😂 Du behöver nå byte dårå, baby shark är ju bra 😆
Ja, Baby Shark går också varm här 😂 efter Baby spelas alltid Merry Coconuts som är en julversion av den jobbiga Coconuts låten och så håller det på 😆
Citera
2026-03-31, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-80
Ja, så är det nog...
Vid djupare analys verkar ”Im a Coconut” vara skriven för att kunna tolkas åt båda håll.. både som ”hjärntvätt” och satir…Det är faktiskt ganska genialiskt.
Den verkar ha spelats 10Miljarder gånger i kortformsformat och har därmed haft kulturell inverkan.

Min unge blir så upprymd och glad när vi spelar den i bilen. så fast den är jobbig måste jag erkänna den sätter sig.. man kanske inte ska överanalysera en rolig låt som bevisligen är omtyckt av många?

Vem är egentligen den mystiske mannen bakom denna ”galenskap”?
En strateg från Sthlm med ett förflutet i musikbranschen som tröttnade branschen och skapade Coconut Hen i protest, sägs det. Min vän jobbar med några större svenska akter, men inte ens han vet vem Emil är. Men det fler än du som undrar för Emil har lyckats med det inte ens stora bolag klarar.
En sak är säker han skrattar som du skrev hela vägen till banken.💰🤑
Senast redigerad av VaknaSverige06 2026-03-31 kl. 01:29.
Citera
2026-03-31, 01:27
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Jag förstår 😂 Du behöver nå byte dårå, baby shark är ju bra 😆
Hej vännen

Tänk om jag/vi fått vara könslösa kokosnötter som barn. Kanske är nu det händer
Citera
2026-03-31, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-80
“I'm not boy, I’m not a girl, I’m a coconut, I’m the Coconut Hen”
Någon mer som fått den här fastetsad i huvudet?
Min unge går runt och nöter den konstant hemma. Helt besatt.
https://open.spotify.com/album/33xKRR65fXVadbYV85HJ4k?si=Enw5rw9rQxmA4vtsYNMDGw ( Spotify länk).
Tydligen spelas den sedan många år i skolan också. vissa musiklärare använder den visst i undervisningen, då den är lättsam och kidsen tycker det är kul på lektionen???!!!

Låten handlar alltså om en "gender neutral Swedish coconut” som sjunger “I'm not boy, I’m not a girl, I’m a coconut, I’m the Coconut Hen”.
Jag trodde först det var nån vanlig tramsig barnlåt, men texten är ju rätt… udda.
Känns som någon märklig mix av barnlåt, identitetstema och internethumor.

"Googlade" lite snabbt:
Låten heter "I'm a Coconut" och har blåst upp viralt via TikTok/YouTube i omgångar och det spekuleras i musikbranschen om hur den måste ha gjort strategen förmögen.
Verkar vara någon svensk strateg från Stockholm med förflutet i musikbranchen som skrev den i samband med att ordet "hen" dök upp.

Så vad är grejen här egentligen?
Är det: seriös underton? parodi som spårat ur? ren satir? klassisk galenskap? internet-trollning som råkat bli mainstream? eller helt enkelt ett genidrag där någon i Sthlm skattar hela vägen till banken?

Någon med mer koll på bakgrunden?
Hörde den på Spotify topplistan 2016-17? och nu är mina 👧 besatta😂
Citera
2026-04-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaknaSverige06
Hörde den på Spotify topplistan 2016-17? och nu är mina 👧 besatta😂
Topplistor och generationsöverskridande dessutom Hur kan musikbranschen totalt missat detta?
Emil Gustavsson har skapat något som berör så många ändå har han lyckat förbli helt anonym och låta musiken tala för sig.
Om detta är ett medveten strategi har han inte bara lyckats skapa en världsshit på sociala medier som spelats ända sedan 2016, han har garanterat tjänat miljoner och kan ändå "köpa mjölk på Ica".

Emil har med andra ord lyckats komma undan med det "perfekta brottet".
Ett strategiskt geni som vet hur man snickrar ihop en poplåt som håller i årtionden och inte har behov att ta åt sig äran utan cashar in i hemlighet.

En imponerande bedrift!
Senast redigerad av Johan-80 2026-04-02 kl. 20:52.
Citera
2026-04-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Hej vännen

Helt jävla galet men genialiskt
Citera
2026-04-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaknaSverige06
En strateg från Sthlm med ett förflutet i musikbranschen som tröttnade branschen och skapade Coconut Hen i protest, sägs det. Min vän jobbar med några större svenska akter, men inte ens han vet vem Emil är. Men det fler än du som undrar för Emil har lyckats med det inte ens stora bolag klarar.
En sak är säker han skrattar som du skrev hela vägen till banken.💰🤑
Verkligen en imponerande bedrift, det hela är väldigt märkligt. Nån måste ju veta vem detta är?
Citera
2026-04-03, 22:12
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Hej vännen

Haha nä jag är nog ganska glad över att jag inte behöver växa upp i den tiden som är nu.
Citera
2026-04-03, 22:35
Medlem
Tror inte det finns några svenska kokosnötter, oavsett könstillhörighet.
Citera
2026-04-03, 22:43
Medlem
AndersPersson99s avatar
Skolorna och samhället jobbar mycket med normkretivitet och normbrytande, där gamla heteronormer ska ge plats åt hbtqi. Stigmat kring könsbyten bekämpas bäst med kultur och helst redan från tidig ålder.
Citera
2026-04-04, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror inte det finns några svenska kokosnötter, oavsett könstillhörighet.
Inte jag heller, man undrar ju hur Emils hjärna fungerar
Genialisk humor om man ska tolka låten som en drift vilket jag tror det är.
Citera
2026-04-04, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Skolorna och samhället jobbar mycket med normkretivitet och normbrytande, där gamla heteronormer ska ge plats åt hbtqi. Stigmat kring könsbyten bekämpas bäst med kultur och helst redan från tidig ålder.
Jag håller helt med dig i detta. Vidare tror jag Gustavsson driver med alltihop i låten. Skolorna och samhället väljer att tolka låten som hbtqi positiv då den är medryckande och lättsam.
Verkar som låten skapat en hel del debatt genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in