2026-03-21, 02:21
Medlem
“I'm not boy, I’m not a girl, I’m a coconut, I’m the Coconut Hen”
Någon mer som fått den här fastetsad i huvudet?
Min unge går runt och nöter den konstant hemma. Helt besatt.
https://open.spotify.com/album/33xKRR65fXVadbYV85HJ4k?si=Enw5rw9rQxmA4vtsYNMDGw ( Spotify länk).
Tydligen spelas den sedan många år i skolan också. vissa musiklärare använder den visst i undervisningen, då den är lättsam och kidsen tycker det är kul på lektionen???!!!

Låten handlar alltså om en "gender neutral Swedish coconut” som sjunger “I'm not boy, I’m not a girl, I’m a coconut, I’m the Coconut Hen”.
Jag trodde först det var nån vanlig tramsig barnlåt, men texten är ju rätt… udda.
Känns som någon märklig mix av barnlåt, identitetstema och internethumor.

"Googlade" lite snabbt:
Låten heter "I'm a Coconut" och har blåst upp viralt via TikTok/YouTube i omgångar och det spekuleras i musikbranschen om hur den måste ha gjort strategen förmögen.
Verkar vara någon svensk strateg från Stockholm med förflutet i musikbranchen som skrev den i samband med att ordet "hen" dök upp.

Så vad är grejen här egentligen?
Är det: seriös underton? parodi som spårat ur? ren satir? klassisk galenskap? internet-trollning som råkat bli mainstream? eller helt enkelt ett genidrag där någon i Sthlm skattar hela vägen till banken?

Någon med mer koll på bakgrunden?
Senast redigerad av Johan-80 2026-03-21 kl. 03:18. Anledning: ny information
Citera
2026-03-21, 06:48
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Dessa musiklärare som använder den kanske är aktivister, så det kan ju handla om propaganda samt hjärntvättande.
Citera
2026-03-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Dessa musiklärare som använder den kanske är aktivister, så det kan ju handla om propaganda samt hjärntvättande.

Ja, så är det nog...
Vid djupare analys verkar ”Im a Coconut” vara skriven för att kunna tolkas åt båda håll.. både som ”hjärntvätt” och satir…Det är faktiskt ganska genialiskt.
Den verkar ha spelats 10Miljarder gånger i kortformsformat och har därmed haft kulturell inverkan.

Min unge blir så upprymd och glad när vi spelar den i bilen. så fast den är jobbig måste jag erkänna den sätter sig.. man kanske inte ska överanalysera en rolig låt som bevisligen är omtyckt av många?

Vem är egentligen den mystiske mannen bakom denna ”galenskap”?
Senast redigerad av Johan-80 2026-03-21 kl. 08:36.
Citera
2026-03-21, 11:26
Medlem
Bret-Harts avatar
Utan att ha hört den känner jag mig tacksam över att aldrig ha hört den
Citera
2026-03-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Utan att ha hört den känner jag mig tacksam över att aldrig ha hört den
Haha - ja den fastnar lätt så bäst du inte lyssnar! Börjar motvilligt gilla den
Citera
2026-03-22, 12:48
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-80
Ja, så är det nog...
Vid djupare analys verkar ”Im a Coconut” vara skriven för att kunna tolkas åt båda håll.. både som ”hjärntvätt” och satir…Det är faktiskt ganska genialiskt.
Den verkar ha spelats 10Miljarder gånger i kortformsformat och har därmed haft kulturell inverkan.

Min unge blir så upprymd och glad när vi spelar den i bilen. så fast den är jobbig måste jag erkänna den sätter sig.. man kanske inte ska överanalysera en rolig låt som bevisligen är omtyckt av många?

Vem är egentligen den mystiske mannen bakom denna ”galenskap”?
Ja på så vis är det ett geni drag. Jag har dock aldrig hört låten å jag kan tyvärr inte svara på din sista fråga.
Citera
2026-03-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ja på så vis är det ett geni drag. Jag har dock aldrig hört låten å jag kan tyvärr inte svara på din sista fråga.

Ja, exakt. I musikbranschen är det i princip omöjligt att hålla sin identitet hemlig i tio år – särskilt när man ligger bakom en av de största hitsen på sociala medier. Någon knäckte koden och cashade in.
Oavsett om man gillar låten eller inte finns det mycket i den här märkliga historien som är riktigt fascinerande.
Citera
2026-03-24, 14:38
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ja, exakt. I musikbranschen är det i princip omöjligt att hålla sin identitet hemlig i tio år – särskilt när man ligger bakom en av de största hitsen på sociala medier. Någon knäckte koden och cashade in.
Oavsett om man gillar låten eller inte finns det mycket i den här märkliga historien som är riktigt fascinerande.
Å den har jag helt missat 😅 Ska ta å lyssna på den nån dag.
Citera
2026-03-24, 20:34
Medlem
Citat:
Å den har jag helt missat 😅 Ska ta å lyssna på den nån dag.
Gör inte det - den sätter sig på hjärnan..
Citera
2026-03-25, 15:22
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Gör inte det - den sätter sig på hjärnan..
Tack för att du sa det. Sånt är livsfarligt typ 😂
Citera
2026-03-26, 00:46
Medlem
Citat:
Tack för att du sa det. Sånt är livsfarligt typ 😂
Varsågod!😂 Här spelas Coconut Hens låt i huvudet hela dagen och precis när man blivit av med den, spelas den av nån yngre förmåga i familjen och så fastnar den jobbiga slingan återigen. 😂
Citera
2026-03-26, 00:51
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Varsågod!😂 Här spelas Coconut Hens låt i huvudet hela dagen och precis när man blivit av med den, spelas den av nån yngre förmåga i familjen och så fastnar den jobbiga slingan återigen. 😂
Jag förstår 😂 Du behöver nå byte dårå, baby shark är ju bra 😆
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in