2026-04-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du menar till skillnad från att raketsteget fallerar halvägs genom ”translunar injection burn” eller att värmeskölden smälter vid återkomsten till atmosfären? 🙂
En psykotisk besättningsmedlem eller ett alien-virus kan förstås aldrig uteslutas.

https://www.nasa.gov/blogs/missions/2026/04/02/artemis-ii-flight-update-perigee-raise-burn-complete/

DO NOT DO IT NASA, I BEG YOU
Citera
2026-04-02, 18:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kan Ni förstå detta att man under åren 1969---1972 klarade att under 6 färder inte bara landa på månen.

Nej man klarade att återstarta Lunar Module i rätt ögonblick, fara upp till banan runt månen, ha rätt mängd bränsle för att navigera sig fram till Command Module och docka med den. Med manuel navigering.

SEX gånger med dåtidens teknik.

Jag var en liten grabb då och funderade inte på hur SVÅRT detta var.

Klarar man detta år 2028....ja det återstår att se, men vi har hoppet.
Det man skall komma ihåg att i det där kontrollrummet i ’Apollo XIII’ så satt ett antal människor som inte bara är smartare än du och jag, utan högst troligt smartare än någon vi träffat. Sedan var det ju 100 000-tals ingenjörer och tekniker inblandade i ett decennium.

Men visst, när man ser den där ”analoga kartan” på väggen i filmen så undrar i alla fall jag hur f-n de kunde räkna ut hur och när de skulle avfyra raketmotorn på vägen hem.
Citera
2026-04-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
... sen var det den som fick förhinder men bevisade hur lösningsinriktade ingenjörer m fl var på den tiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apollo_13?wprov=sfla1

" Apollo 13 var den tredje rymdfärden i Apolloprogrammet med syfte att landa på månen, genomförd mellan 11 och 17 april 1970. 55 timmar och 55 minuter in i uppdraget exploderade syretank nummer 2 i servicemodulen. Planerna på en månlandning avbröts och det primära målet blev i stället att få besättningen levande tillbaka till jorden, något man också lyckades med. "

Det var ett fantastiskt gott arbete att man lyckades föra hem besättningen. Man kom på lösningar, släcka ned kommando-modulen och vistas i Lunar Module som en livbåt. Det var nog en "djävla" tur också att kommunikationen fungerade.
Citera
2026-04-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det man skall komma ihåg att i det där kontrollrummet i ’Apollo XIII’ så satt ett antal människor som inte bara är smartare än du och jag, utan högst troligt smartare än någon vi träffat. Sedan var det ju 100 000-tals ingenjörer och tekniker inblandade i ett decennium.

Men visst, när man ser den där ”analoga kartan” på väggen i filmen så undrar i alla fall jag hur f-n de kunde räkna ut hur och när de skulle avfyra raketmotorn på vägen hem.

Man behärskade rymdmötestekniken till fulländning. Vi har svårt att ta in detta. Förmodligen tog man ganska stora risker också.
Citera
2026-04-02, 18:19
Medlem
Ha ha, på tal om sensorfel, man hade alltså " fel temperatur" ERROR problem från ett av batterierna tydligen, men sen kollade man upp det hela och det var inget fel på batteriet utan det gick under "sensor failer", och då var det bara att köra på!

Lite mörkrädd blir man allt när dom berättar sånt!
Senast redigerad av Nummer-1 2026-04-02 kl. 18:52.
Citera
2026-04-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-There was a bit of toilet trouble on NASA's Artemis 2 mission to the moon-
https://www.space.com/space-exploration/artemis/theres-a-bit-of-toilet-trouble-on-nasas-artemis-2-mission-to-the-moon

Va, har man fått problem med toalett-utrustningen? om man inte får en sådan "skitsak" att funka så vad blir då nästa grej som fallerar?

Det problemet är löst
https://www.nasa.gov/blogs/missions/2026/04/02/artemis-ii-flight-update-crew-and-ground-teams-successfully-troubleshoot-orions-toilet/
Citera
2026-04-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Det problemet är löst
https://www.nasa.gov/blogs/missions/2026/04/02/artemis-ii-flight-update-crew-and-ground-teams-successfully-troubleshoot-orions-toilet/
Skönt för dom, för ärligt talat så är "toaproblem i praktiken" egentligen ingen "skitsak" som man skojar bort så lätt
Citera
2026-04-02, 19:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kan Ni förstå detta att man under åren 1969---1972 klarade att under 6 färder inte bara landa på månen.

Nej man klarade att återstarta Lunar Module i rätt ögonblick, fara upp till banan runt månen, ha rätt mängd bränsle för att navigera sig fram till Command Module och docka med den. Med manuel navigering.

SEX gånger med dåtidens teknik.

Jag var en liten grabb då och funderade inte på hur SVÅRT detta var.

Klarar man detta år 2028....ja det återstår att se, men vi har hoppet.

Det är helsjukt. Just det där med att stiga upp från månytan, hitta modulen och docka.

Hur beräknar man det och navigerar manuellt i de hastigheterna?

Detta gjorde att jag tvivlade under en period.

Men såg sedan att det finns gott om bilder som skildrar hela förloppet.
Citera
2026-04-02, 20:31
Medlem
DoktorNos avatar
Jag kommer knappt ihåg de förra månfärderna, gick i första klass när Apollo 17 landade, så jag tycker det är både spännande och intressant att man nu äntligen gör nya försök med resor till månen. Det är inget litet företag som Nasa ger sig på.

Hoppas den här vändan går bra så att det leder till att man kan landa och gå på månen igen. Vore trist om nåt skiter sig rejält så att finansieringen dras in. Det är ju pengar och politik som driver såna här projekt. Vetenskap och forskning är bara en mycket positiv bieffekt av såna här uppdrag.
Citera
2026-04-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemo85
Ja det var bra att dom inte avrättade Wernher von Braun ""rymdens besegrare" efter andra världskriget..

Han var nog den första som lyckades bygga raketer som kunde nå atmosfären
Vad jag förstår kunde till och med original-V2 nå dit.

Krig och rymden har gått en hel del hand-i-hand.
Citera
2026-04-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är helsjukt. Just det där med att stiga upp från månytan, hitta modulen och docka.

Jag har inget bra svar på hur man lyckades med detta. Bara att astronauterna var synnerligen välutbildade och skickligt navigerade, kommandomodulen hade tror jag en fyr som blinkade och man siktade efter den. Hela Apolloprogrammet var skickligt uppbyggt.
Citera
2026-04-02, 21:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Spekulation: man kan ha haft en enkel tracking signal på kapseln som man kunde gå på med en enkel ”summa-differens-mottagare” i landaren. Alternativt kunde man kanske ha en rejäl lampa på kapseln, det finns ju inte så mycket annat som distraherar!

Edit: man skulle bara upp till 15 km höjd, så en stark lampa skulle nog fungerat utmärkt!
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_program

Edit2:
Man hade en radar:
Citat:
Internal equipment included … primary (PGNCS) and backup (AGS) guidance and navigation systems; an Alignment Optical Telescope for visually determining the spacecraft orientation; rendezvous radar with its own steerable dish antenna;
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Lunar_Module#Ascent_stage
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-04-02 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in