2026-04-02, 14:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Du tycks anse att Trump är en fantastisk överbefälhavare trots hans störda personlighet och att hans skärpa och kapacitet gör honom till frälsaren för Mellanöstern och att de som är kritiska till hans krig ursäktar honom och därmed förminskar honom genom att hävda att han är lurad att starta kriget av Israel och den judiska lobbyn.

Sanningen är dock att Trump just p.g.a. sin totala undermålighet som ledare för världens mäktigaste stat är en fara för hela världen. Trumps och Israels krig mot Iran är ett kolossalt misstag som har alla förutsättningar att få alltmer katastrofala följder ju längre kriget pågår.

Om du vill förtydliga ditt knökiga inlägg så är du välkommen att förtydliga. Det kan behövas!
Skulle jag, en av Trumps största kritiker, ens tro detta?

HAN inbillar sig DÄREMOT detta pga av sin grava narcissism.

HAN har positionerat ut rövslickare kring sig som göder hans störning och ger honom fria händer.

"Den övergripande instinkten att behandla Trump som en åskådare till hans presidentskap, snarare än dess arkitekt, hjälper till att belysa hur det hela hamnade här:
Under sin första mandatperiod avskedade Trump regelbundet höga tjänstemän för att de vägrade att följa hans nycker.

Tjänstemän i hans andra mandatperiod, oavsett om det är av självbevarelsedrift eller genuin politisk allians, verkar mycket mindre villiga att vara bärare av dåliga nyheter."
(FB) Den stora samlingstråden om Donald Trump

Kritikerna i form av Carlson och Kelly och Ingragam gör helt klart bort sig.

Här är ytterligare en artikel om samma ämne.
Översatt av mig.

När Trump talade vid Saudi Future Investment Conference förra fredagen gav han ett perfekt exempel på vad han kallar "väven".
Det som kritiker uppfattar som obegränsat verbalt svammel är, enligt hans egen utsago, ett genialt broderi av en retorisk mosaik.

Medan han snurrade fram sina repliker förklarade krigstidspresidenten att iranierna ”måste öppna Trumpsundet – jag menar Hormuzsundet. Ursäkta mig, för – jag är så ledsen, ett sådant fruktansvärt misstag. De falska nyheterna kommer att säga att han 'av misstag sa' [skratt]..."

Trump "vävde" sen ihop det – från namnbyte av Mexikanska golfen innan han återgick till kriget.

"Skämtet" om att byta namn på Hormuzsundet uppenbarligen avsiktligt.
Men oavsett skämt eller en testballong, var det en idé, som retoriskt bekräftade att presidentens ego är upphovsmannen till detta krig.

Nu sitter superfansen som av olika anledningar motsätter sig kriget i en djup knipa.
Hur kunde denne ledare med en ekryggrad, okuvliga instinkter, djup kunskap och visdom göra ett sådant misstag?

Han blev vilseledd, förstås.

Om man tror att kriget är en katastrof, så har människorna runt Trump en viss skuld.

Men inte lika mycket som presidenten själv.

Om Trump vore som den senila "President Auto-Pen" som han framställer sin föregångare, då kanske dessa påståenden hade mer tyngd. Men det säger de inte. De säger att denna geniala halvgud blev lurad.

Den sista utvägen för Trumps försvarare är att hävda att beslutet att invadera Iran faktiskt var ett "svek".

Men för att detta ska vara sant måste den impulsive Trump, som vi har sett göra "väven" i ett decennium, vara mer annorlunda än den vävare som startade detta krig.

Och jag ser det helt enkelt inte.

https://thedispatch.com/article/why-maga-war-opponents-point-the-finger-at-everyone-but-trump/
Senast redigerad av develi 2026-04-02 kl. 14:45.
Citera
2026-04-02, 14:56
Medlem
https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/116333046471233968

Skön snubbe…
Citera
2026-04-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Blev inte amerikaner varnade med Tillbaka till framtiden II? Verkligheten överträffar dikten.
Ja men då är det väl bara att byta tillbaka till den "goda" tidslinjen
Citera
2026-04-02, 17:00
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Ni får hålla ett öga på develi.
Mjölet verkar inte helt rent i den påsen.

Jag tycker framför allt att hans inlägg är svåra att dechiffrera.
Citera
2026-04-02, 17:02
Medlem
Comitiums avatar
Oljan flödade ur Persiska gulfen, så kom Trump och startade kriget och Iran stängde sundet. Det är inte mitt problem säger Trump. Vi har gott om olja själva. Ni får väl hämta er egen olja. Synpunkter på det?
Citera
2026-04-02, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Ni får hålla ett öga på develi.
Mjölet verkar inte helt rent i den påsen.
Citat:
Jag tycker framför allt att hans inlägg är svåra att dechiffrera.
Om Nicko och Pulver är klara med sina funderingar så ska jag klargöra min åsikt.

◾️Första korrigering är att jag är kvinna.

◾️ Som nyss nämnts är den övergripande instinkten från vissa inom MAGA att behandla Trump som en åskådare till hans presidentskap, snarare än dess arkitekt.

Trump är fullt kapabel att iscensätta sin egocentriska agenda. Hans historik och persona vittnar om att så är fallet.

Några exempel för en röd tråd.

Trump har attackerat allierade inkl NATO om och om igen.
Han har hotat med strafftullar mot de länder, inkl Sverige, som deltog i övning på Grönland för att säkra skyddet.

Han har varit ute efter att köpa eller annektera Grönland ända sen förra mandatperioden.
Han är besatt av Grönland.

Nu har Trump 2.0 har bytt ut regimen. Nu sitter det lojala personer på höga poster, som snarare än att begränsa gubbens narcissistiska galenskaper, underlättar hans framfart.
Dörrmattor som nu ordagrant går omkring med för stora skor.

Att hota och annektera Grönland kommer ur Trumps egen ryggrad.
Hans kabinett och rådgivare I Vita Huset stöder fullt ut. Även Vance.

På säkerhetskonferensen i München stod Vance och spydde galla.
Nu året efter skickades Rubio, mer honungslen i munnen men med samma budskap.
Nyss var det samma hot mot allierade, att starkt överväga att lämna Nato enligt Rubio.

Men angående Iran är det plötsligt annat ljud i pipan.
Nu har denna strongmen, Guds gåva till politiken, plötsligt beskrivits som en menlös marionett.
I händerna på ondskefulla makter.

Iranier firar av begripliga skäl och sätter sitt hopp till Trump:
Trump skulle nämligen komma till undsättning och störta regimen.
Trump inledde med att gapa till demonstranter i Iran att hålla ut. Räddningen var nära!

Påminner mig om det utomordentligt pinsamma mantrat Daddy is home. Den som skulle rensa träsket, blottlägga Epsteinfiler och rädda ekonomin.

Den nyckfulla Trump har nu bombat sönder barn, sjukhus, dödat läkare och annan sjukvårdspersonal. Infrastruktur.
Förutom anläggningar med olja, militäranläggningar, flygplatser, etc.

"– Vi ska skicka dem tillbaka till stenåldern där de hör hemma."

Han hävdar att ett regimskifte ändå ägt rum och att den nya regimen är mindre radikal än den gamla.

Om regimen inte avsätts, om diplomati inte sker - vad gör detta mot iranierna?

Om de inte behöver fly pga av Trumps krig nu, behöver de nog fly sen.

Och inte fan är regimen mindre radikal och terrorhoten minskat. Snarare är en radikalisering att förvänta.

Att påstå att han är helt styrd av judisk lobby och Netanjahu är nog bland det dummaste jag hört.

Han påverkas absolut av dåliga rådgivare som driver sina egna agendor och skithögen Netanjahu ser givetvis möjligheter i Trump.
Sydstatsbaptisten Lindsey Graham utpekas som grov lobbyist av flera i kongressen.
Han berättar öppet att så är fallet.

Men Trumps ego styr kriget. Trumps sug att bomba Iran ända sen 80-talet.

Trump vill vara hjälte och få nobelpris. Han vill beundras. Vara bäst och störst.
Fredsmäklare i Mellanöstern vore nog det största.
Nu ser det inte riktigt ut så efter 33 dagars krig.

Behöver han Israel? Skulle tro det.

Trump startade ett krig utan att diskutera med NATO. Han ville sen dra in NATO, eller Europas länder, i kriget.

Han behövde plötsligt deras stöd angående att säkra sundet. Han krävde att militärbaser skulle underlätta hans krig.

Envåldshärskaren Trump kräver lydnad och underkastelse. När han knäpper i fingret ska folk lyda. Likt en sparkad hund som han kan behandla hur som helst. Han har inte Nato som en allierad.

Vilket påminner om DOJ som har förvandlats till Trumps verkställande organ istället för att verkar för folket.
DOJ som ska ha en stark brandvägg gentemot Vita Huset för att förhindra maktmissbruk.

Under endast ett år i ny regi ses att Trump har en egen vilja. Han har även dörrmattor, han har Project 2025.
Senast redigerad av develi 2026-04-02 kl. 17:54.
Citera
2026-04-02, 17:53
Medlem
Generalanderssons avatar
En aldrig så liten fråga till alla er som lider av TDS; Varför ska USA fortfarande vara med i NATO och spendera 100tals miljarder årligen, och varför ska Europa / NATO-länder förvänta att USA ställer upp för de vid en ev. konflikt när de är ej villiga till att hjälpa USA?
Citera
2026-04-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
En aldrig så liten fråga till alla er som lider av TDS; Varför ska USA fortfarande vara med i NATO och spendera 100tals miljarder årligen, och varför ska Europa / NATO-länder förvänta att USA ställer upp för de vid en ev. konflikt när de är ej villiga till att hjälpa USA?

Trump kan väl bestämma över det själv?
Citera
2026-04-02, 18:45
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om Nicko och Pulver är klara med sina funderingar så ska jag klargöra min åsikt.

◾️ Som nyss nämnts är den övergripande instinkten från vissa inom MAGA att behandla Trump som en åskådare till hans presidentskap, snarare än dess arkitekt.

Trump är fullt kapabel att iscensätta sin egocentriska agenda. Hans historik och persona vittnar om att så är fallet.

Han har hotat med strafftullar mot de länder, inkl Sverige, som deltog i övning på Grönland för att säkra skyddet.

Han har varit ute efter att köpa eller annektera Grönland ända sen förra mandatperioden.

Nu har Trump 2.0 har bytt ut regimen. Nu sitter det lojala personer på höga poster, som snarare än att begränsa gubbens narcissistiska galenskaper, underlättar hans framfart.

Nyss var det samma hot mot allierade, att starkt överväga att lämna Nato enligt Rubio.

Nu har denna strongmen, Guds gåva till politiken, plötsligt beskrivits som en menlös marionett.

Trump inledde med att gapa till demonstranter i Iran att hålla ut. Räddningen var nära!

Påminner mig om det utomordentligt pinsamma mantrat Daddy is home. Den som skulle rensa träsket, blottlägga Epsteinfiler och rädda ekonomin.

Den nyckfulla Trump har nu bombat sönder barn, sjukhus, dödat läkare och annan sjukvårdspersonal. Infrastruktur.

Han hävdar att ett regimskifte ändå ägt rum och att den nya regimen är mindre radikal än den gamla.

Och inte fan är regimen mindre radikal och terrorhoten minskat. Snarare är en radikalisering att förvänta.

Att påstå att han är helt styrd av judisk lobby och Netanjahu är nog bland det dummaste jag hört.

Han påverkas absolut av dåliga rådgivare som driver sina egna agendor och skithögen Netanjahu ser givetvis möjligheter i Trump.
Sydstatsbaptisten Lindsey Graham utpekas som grov lobbyist av flera i kongressen.

Trump vill vara hjälte och få nobelpris. Han vill beundras. Vara bäst och störst.

Trump startade ett krig utan att diskutera med NATO. Han ville sen dra in NATO, eller Europas länder, i kriget.

Han behövde plötsligt deras stöd angående att säkra sundet. Han krävde att militärbaser skulle underlätta hans krig.

Envåldshärskaren Trump kräver lydnad och underkastelse. När han knäpper i fingret ska folk lyda. Likt en sparkad hund som han kan behandla hur som helst. Han har inte Nato som en allierad.

Vilket påminner om DOJ som har förvandlats till Trumps verkställande organ istället för att verkar för folket.
DOJ som ska ha en stark brandvägg gentemot Vita Huset för att förhindra maktmissbruk.

Under endast ett år i ny regi ses att Trump har en egen vilja. Han har även dörrmattor, han har Project 2025.

Jag håller med om i princip allt. Det som saknas är vad det skulle kunna vara som styr Trumps vilja. I och för sig, de enda gånger han klarar av att säga nånting sammanhängande så handlar det om hur fantastisk han är, och att han är värd allas beundran.

Och så är det nog, nån annan klangbotten än behovet att framstå som nåt mer och större än vad man egentligen är är vad som styr Trumps vilja. Och det är "i stunden", han inte kapabel att separera sina egna känslor och behov för att långsiktigt kunna förverkliga sina planer.

Men det är inget underligt med det heller, det finns flera typer av narcissism som är just sådana. Behovet är förstärka den inre tomheten och det inre vakuumet med yttre stimuli är i princip konstant, men suget efter att tillfredsställa med en "fix" kan komma på en sekund. Det knäpper till i hjärnan och så är man igång. Att sådana personer saknar en verklighetsförankring beror på att deras medvetande plockar sönder de associationer som bygger upp ett verkligt sammanhang för att sätta ihop beståndsdelarna på nytt, i ett mönster som är mer tillfredsställande för den sinnessjuke.

Det är därför Trump ljuger hela tiden, nåt han själv i allmänhet inte ens är medveten om. Hans grepp om verkligheten är såpass svagt att när hans medvetande konstruerar en alternativ verklighet, i vilken han framstår som större, bättre, starkare, så är han själv på direkten övertygad om att det han påstår är sant. Fast han nåt helt annat för en dag eller en timme sedan. När han håller tal kan man faktiskt se den här processen pågå i realtid, nån detalj i det han själv säger eller i hans anteckningar triggar hans narcissistiska neuros och mitt i allt börjar han prata om nåt annat, nåt som får honom att framstå som stark, mäktig eller smart. Det är då alla underliga hot plötsligt dyker upp, eftersom han av nån anledning tror att man är stor ochs tark om man hotar andra. En annan typisk sådan "fnatt" är när han börjar rabbla upp hur nån annan sagt att han är den "bästaste" på nånting. Alla sådana episoder drivs fram av hans narcissism, som ÄR en sinnessjukdom.

Det är inte vidare svårt att själv diagnosticera Trump, det är bara att kolla här https://emedicine.medscape.com/article/1519417-overview. Det krävs fem tydliga beteenden av nio för att klassa in:
  • A grandiose sense of self-importance (eg, the individual exaggerates achievements and talents and expects to be recognized as superior without commensurate achievements)
  • A preoccupation with fantasies of unlimited success, power, brilliance, beauty, or ideal love
  • A belief that he or she is special and unique and can only be understood by, or should associate with, other special or high-status people or institutions
  • A need for excessive admiration
  • A sense of entitlement (ie, unreasonable expectations of especially favorable treatment or automatic compliance with his or her expectations)
  • Interpersonally exploitive behavior (ie, the individual takes advantage of others to achieve his or her own ends)
  • A lack of empathy (unwillingness to recognize or identify with the feelings and needs of others)
  • Envy of others or a belief that others are envious of him or her
  • A demonstration of arrogant and haughty behaviors or attitudes

Trump är extrem, eftersom han klockar in nio av nio...
Citera
2026-04-02, 19:04
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Ja det är uppenbart att Trump är fullt kapabel att iscensätta sin egocentriska agenda. Det har vi sett av alla de förfärliga exempel som du räknar upp. Någon menlös marionett är han ju inte. Problemet är hans agerande som framstår som oövertänkt och vettlöst. Att han övertalats av Nettanyahu och den judiska lobbyn påhejad av sådana som Linsey Graham, Kushner och Hegseth innebär inte att han är en marionett utan att han saknar omdöme och handlar impulsivt och improviserat och ofta håller med den han sist talade med. Problemet är alltså inte att han är en marionett utan problemet är hans usla karaktär och omdöme i viktiga frågor. The Mad King är en bra beskrivning. Mer relevant än marionett. Så jovist har han blivit övertalad att starta kriget. Och som du påpekar har han talat långt tidigare om att kuva Iran så det fanns en jordmån men att han lyssnade på Israelerna & Co i USA istället för på det samlade säkerhetsetablissemanget som bestämt avrådde från kriget med the joint chiefs of staff i spetsen visar ju tydligt på hans bristande omdöme och dumhet.
Citera
2026-04-02, 19:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ja det är uppenbart att Trump är fullt kapabel att iscensätta sin egocentriska agenda. Det har vi sett av alla de förfärliga exempel som du räknar upp. Någon menlös marionett är han ju inte. Problemet är hans agerande som framstår som oövertänkt och vettlöst. Att han övertalats av Nettanyahu och den judiska lobbyn påhejad av sådana som Linsey Graham, Kushner och Hegseth innebär inte att han är en marionett utan att han saknar omdöme och handlar impulsivt och improviserat och ofta håller med den han sist talade med. Problemet är alltså inte att han är en marionett utan problemet är hans usla karaktär och omdöme i viktiga frågor. The Mad King är en bra beskrivning. Mer relevant än marionett. Så jovist har han blivit övertalad att starta kriget. Och som du påpekar har han talat långt tidigare om att kuva Iran så det fanns en jordmån men att han lyssnade på Israelerna & Co i USA istället för på det samlade säkerhetsetablissemanget som bestämt avrådde från kriget med the joint chiefs of staff i spetsen visar ju tydligt på hans bristande omdöme och dumhet.

Det räcker ju att smickra Trump för att han ska göra vad som helst för en. Varför tror du han får påhittade priser hela tiden.
Citera
2026-04-02, 19:27
Medlem
develis avatar
Trump stoltserar i sitt tal till nationen:

"Två gånger den senaste månaden har jag rest till Dover Air Force Base, och det har varit något alldeles extra.
Jag ville vara med dessa hjältar när de återvände till amerikansk mark. Jag var med dem och deras familjer, deras föräldrar, deras fruar, deras män. Vi hyllar dem."

Han pratar om högtidliga ceremonier, "dignified transfer" då döda soldater förs hem.

Mars 2025 dog fyra unga amerikanska soldater, medlemmar ur Armored Brigade Combat Team, i Litauen under en militär operation med NATO.
Övning nära gränsen till Belarus.
Deras tunga fordon gick igenom en torvmosse.

Tusentals samlades i Litauen – inklusive Litauens president – ​​för att sända hem soldaternas kistor.
Här ses bilder på bilkortegen i Vilnius, Litauen:
https://x.com/USEmbVilnius/status/1907784303406125108?s=20

Kistorna nådde sen amerikansk mark vid Dover Air Force Base i Delaware. Här ses foto på Trump:
https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2025/04/GettyImages-2207737714.jpg?w=1581&h=1054&crop=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in