2026-04-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
En exakt rekonstruktion av händelseförloppet sekund för sekund (vid omstarten 8.00 och dygnen före) kräver tillgång till Bankgirots dokumentation av Bankomatsystemet 1986. Med ledning av vad som är känt om dåtidens teknik kan man göra en ungefärlig rekonstruktion.

ChatGPT gav mig den här rekonstruktionen.

Intresserade kan be Bankgirots dåvarande tekniker att kommentera den (de är i 60-70-årsåldern idag).

Mycket tack. Jag behöver studera detta mer ingående och formulera några frågor om t ex

Några frågor så där rent spontant efter en genomläsning.

1. Första i utredningen kända tid för systemet typ 1986-02?? xx:xx.

2. Vilka "interventioner" av operatörer är kända och vid vilka tidpunkter? Typ arbetsdagens början / slut .

3. Kända tidpunkter före och efter 1986-02-28 23:21:30?

4. Känd synkroniserad tidpunkt efter 1986-02-28

5. Vilken typ av back-up fanns, exv. Band och vad händer i så fall vid bandbyte. Ställs klockan då?
Senast redigerad av Utredaren 2026-04-02 kl. 17:29.
Citera
2026-04-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Mycket tack. Jag behöver studera detta mer ingående och formulera några frågor om t ex

Några frågor så där rent spontant efter en genomläsning.

1. Första i utredningen kända tid för systemet typ 1986-02?? xx:xx.

2. Vilka "interventioner" av operatörer är kända och vid vilka tidpunkter? Typ arbetsdagens början / slut .

3. Kända tidpunkter före och efter 1986-02-28 23:21:30?

4. Känd synkroniserad tidpunkt efter 1986-02-28

5. Vilken typ av back-up fanns, exv. Band och vad händer i så fall vid bandbyte. Ställs klockan då?

Inget av detta har någon betydelse OM journalremsan från respektive bankomat visar riktigt realtid.
Med hänvisning till tidigare redovisat så förstår jag inte hur frågeställning kan vara annan än om Bankomatcentralens Centralur visat riktig tid?
All annan spekulation än att den gjort det är bortom rimligt tvivel..och därför oanvändbart i analyssituation händelseörlopp.
Jag har ingen som helst bias anyway, jag letar bara efter fakta.
Som bevis angives min gärningsmannahypotes Christer Andersson.
Denna är helt oberoende.
Citera
2026-04-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inget av detta har någon betydelse OM journalremsan från respektive bankomat visar riktigt realtid.
Med hänvisning till tidigare redovisat så förstår jag inte hur frågeställning kan vara annan än om Bankomatcentralens Centralur visat riktig tid?
All annan spekulation än att den gjort det är bortom rimligt tvivel..och därför oanvändbart i analyssituation händelseörlopp.
Jag har ingen som helst bias anyway, jag letar bara efter fakta.
Som bevis angives min gärningsmannahypotes Christer Andersson.
Denna är helt oberoende.

Alla tider är relativa tider, även svensk normaltid. Det finns ingen absolut tid.

Att introducera andra tidsbegrepp blir lite av Humpty Dumpty.

"När jag använder ett ord", sa Humpty Dumpty med en ganska hånfull ton, "betyder det precis vad jag väljer att det ska betyda – varken mer eller mindre."

Jag vill få en så klar bild som möjligt av vilka bankomattider som "cirkulerar" i utredningen, inte forumdiskussioner, och hur de är relaterade till BGC-rutiner. Därav mina frågor.

Efter det går, det att göra mera träffsäkra "informerade" bedömningsslutsatser.
Senast redigerad av Utredaren 2026-04-02 kl. 18:56.
Citera
2026-04-02, 19:08
Medlem
Citat:
Alla tider är relativa tider, även svensk normaltid. Det finns ingen absolut tid.

Att introducera andra tidsbegrepp blir lite av Humpty Dumpty.

"När jag använder ett ord", sa Humpty Dumpty med en ganska hånfull ton, "betyder det precis vad jag väljer att det ska betyda – varken mer eller mindre."

Jag vill få en så klar bild som möjligt av vilka bankomattider som "cirkulerar" i utredningen, inte forumdiskussioner, och hur de är relaterade till BGC-rutiner. Därav mina frågor.

Efter det går, det att göra mera träffsäkra "informerade" bedömningsslutsatser.

Det enda intressanta är om bankomattiderna relaterar till verklig realtid på kvällen den 28 Februari 1986.
Jag har angett det tekniska system som har varit i bruk sedan 1980 som skäl till varför detta skall vara det analytiska instrument gällande händelseförlopp som man därför måste jobba med.
Vill du anföra annat system och därför annan metod så bör du ju ange hur och varför.
Eller Hur?

Journalremsans tidsangivelser från kvällen den 28 Februari 1986 synes helt korrespondera med hur systemet för alla bankomater funkade vid angiven tidpunkt.
Detta ger...naturligtvis..därför vid hand att journalremsorna från bankomaterna Tunnelgatan SOM Sveavägen anger riktig realtd.
All annan slutsats synes vara helt uppåt väggarna.
Sorry om det sabbar din fina konspirationsteori.
Ibland kommer fakta i vägen för direkta fantasier.
Sånt är livet..som det gamla TV programmet.
Citera
2026-04-02, 19:17
Medlem
Citat:
Det enda intressanta är om bankomattiderna relaterar till verklig realtid på kvällen den 28 Februari 1986.
Jag har angett det tekniska system som har varit i bruk sedan 1980 som skäl till varför detta skall vara det analytiska instrument gällande händelseförlopp som man därför måste jobba med.
Vill du anföra annat system och därför annan metod så bör du ju ange hur och varför.
Eller Hur?

Journalremsans tidsangivelser från kvällen den 28 Februari 1986 synes helt korrespondera med hur systemet för alla bankomater funkade vid angiven tidpunkt.
Detta ger...naturligtvis..därför vid hand att journalremsorna från bankomaterna Tunnelgatan SOM Sveavägen anger riktig realtd.
All annan slutsats synes vara helt uppåt väggarna.
Sorry om det sabbar din fina konspirationsteori.
Ibland kommer fakta i vägen för direkta fantasier.
Sånt är livet..som det gamla TV programmet.

Definiera realtid!
Citera
2026-04-02, 19:19
Medlem
Citat:
Definiera realtid!

Behövs det verkligen?
Fröken Ur, den 28 Februari 1986.
Har du några frågor i övrigt?
Citera
2026-04-02, 19:41
Medlem
H24s avatar
Engström ser Palme ute under kvällen och tycker det är häftigt att vara så pass nära en kändis. När han stämplar ut ser han dem igen, strax till höger. Han är lite på lyset och får för sig att han ska "fönster-titta" på LOP.

Han går framför dem och går in en bit på Tunnelgatan för att kunna iaktta dem från en bra position. Morelius noterar honom vid avfasningen men tappar bort han när han rör sig in en bit.

GM har legat bakom hela tiden och skjuter i korsningen. Engström får full panik och springer framåt, framför GM, observeras av Jeppsson och fortsätter uppför trappan.

Eftersom trappan är upptagen viker GM av på Luntmakargatan och försvinner. Jeppsson har blicken fixerad på Engström och missar honom vid barackens avfasning.

Engström fortsätter planlöst upp och stannar vid krönet där han tittar mot brottsplatsen och försöker samla tankarna. Han står här och skapar tidsskillnaden mot Nieminen/Zahir. När han ser att Jeppsson börjar efterfölja (och blåljus börjar synas) får han panik igen och fortsätter ner för David bagares gata. Han tar vänster och börjar röra sig tillbaka mot Skandia.

Att medge att han flaxade runt som en yr höna och orsakade förvirring i gärningsmannajakten är uteslutet. Istället medger han vad som - ungefär - hände, att han flydde in på Tunnelgatan och kan ha misstagits för gärningsmannen, men förlägger det annorlunda i tiden för att försöka reparera sitt misstag. Istället gör han det ännu värre.

Björkman och Anderstedt ser rätt när dem tolkar det som en grupp av tre som kommer gående, där någon plötsligt skjuter. Egentligen var det två, nära skuggade av en person, som väntade in korsningen för att ha flyktvägen redo.

Är det möjligt?
Citera
2026-04-02, 19:42
Medlem
Citat:
Behövs det verkligen?
Fröken Ur, den 28 Februari 1986.
Har du några frågor i övrigt?

Hur är de två bankomaternas tidsangivelser i "kvittoremsor" säkerställda mot svensk normaltid?

Ange felkällor också!

Edit: (förtydligande)

Jag ställde följande fråga till Google AI-läge.

Vad är relationen mellan Fröken Ur och svensk normaltid?

Svar:

Relationen mellan Fröken Ur (telefontjänsten 90 510) och svensk normaltid är att Fröken Ur fungerar som den officiella, hörbara förmedlaren av den exakta, statligt fastställda tiden i Sverige. Hon har sedan 1934 hjälpt svenskar att synkronisera sina klockor med svensk normaltid (vintertid) och sommartid

Dvs Realtid (Lookalike) = Fröken Ur = svensk normaltid
Senast redigerad av Utredaren 2026-04-02 kl. 20:24.
Citera
2026-04-02, 20:50
Medlem
Citat:
Hur är de två bankomaternas tidsangivelser i "kvittoremsor" säkerställda mot svensk normaltid?

Ange felkällor också!

Edit: (förtydligande)

Jag ställde följande fråga till Google AI-läge.

Vad är relationen mellan Fröken Ur och svensk normaltid?

Svar:

Relationen mellan Fröken Ur (telefontjänsten 90 510) och svensk normaltid är att Fröken Ur fungerar som den officiella, hörbara förmedlaren av den exakta, statligt fastställda tiden i Sverige. Hon har sedan 1934 hjälpt svenskar att synkronisera sina klockor med svensk normaltid (vintertid) och sommartid

Dvs Realtid (Lookalike) = Fröken Ur = svensk normaltid

Jepp..utrett och klart Utredaren.

Är klockan 23.18.52 så är klockan 23.18.52.

Eftersom journalremsorna från RESPEKTIVE bankomat Tunnelgata som Sveaväg är bunden till fröken Ur mordkvällen..så är de med andra ord synkroniserade.
Exakt som systemet sedan 1980 var avsett för..med skäl som ovan angivna.

Journalremsan visar rätt tid i reala sekunder och minuter enligt Fröken Ur som gällde kvällen den 28 Februari 1986.

Är det ens möjligt att tolka på annat sätt?

Detta givet att Bankomatcentralens centrala ur ställdes efter Fröken Ur..och ALLA andra alternativ förefaller vara synnerligen osannolika. På detta sätt behövde bara ett enda Ur ställas efter Fröken Ur..eller svensk normaltid om du så önskar. Alla andra alternativ faller på egen orimlighet...skall du ha ETT enda Ur som skall bestämma alla övrigas..549 eller vad det var..tid..så MÅSTE centraluret per definition kalibreras i sådant närhet Fröken Ur att alla andra alternativ faller på naturlig orimlighet.

Froken Ur tiden kan utläsas dels från journalremsan bankomat Tunnelgatan SOM bankomat Sveavägen mordkvällen.Journalremsans tidsangivelser var samtidiga slavar under bankomatcentralens centrala Ur..som var ställt efter allas vår Fröken Ur.
Du kan inte ställa ett centralur på lösa boliner om det skall bestämma alla landets till systemet anslutna bankomatklockor. Det är ett komlett orimligt antagande.

Centraluret visar Fröken Ur tider. Detta gör bankomaten Tunnelgatan som Sveavägen. Inte nödvändigtvis via den publika bankomatklockan, men via de journalremsor som finns som det underlag vi alla har att förhålla oss till. Det är verkligen inga som helst konstigheter överhuvudtaget. mest att folk,,inklusive PU men vem är överraskad härvidlag?..synes förväxla den visuella tid du fick vid bankomat jämfört med den tid du icke fick som avsåg journalremsa..med andra ord verklig realtid Fröken Ur..med andra ord den tid som varje förloppsscenario måste förhålla sig till.

Man dribblar inte med fastställda fakta, eller förvanskar efter eget huvud vittnesmål från från individer som verkligen såg något worthwhile kvällen den 28 Februari 1986.

I MOP sammanhang borde det vara debattmässigt dödsstraff på sådant..men debatten utförs inte efter optimalia..så det är som det är...Holy Jeeesus.

Synkroniserat.
Senast redigerad av Lookalike 2026-04-02 kl. 21:22.
Citera
2026-04-02, 21:25
Medlem
Citat:
Jepp..utrett och klart Utredaren.

Är klockan 23.18.52 så är klockan 23.18.52.

Eftersom journalremsorna från RESPEKTIVE bankomat Tunnelgata som Sveaväg är bunden till fröken Ur mordkvällen..så är de med andra ord synkroniserade.
Exakt som systemet sedan 1980 var avsett för..med skäl som ovan angivna.

Journalremsan visar rätt tid i reala sekunder och minuter enligt Fröken Ur som gällde kvällen den 28 Februari 1986.

Är det ens möjligt att tolka på annat sätt?

Vi har nog inte samma definition av realtid.

Helena Lähde hörde skottlossningen från mordet i realtid, eftersom hon var där. Det är innebörden av realtid, att något sker samtidigt som, i det här fallet Helena Lähde, det observeras/hördes. Som exempel brukade TV-sändning i realtid kallas direktsändning.

Det har inget med Fröken Ur / svensk normaltid att göra. Hade någon av de närvarande med tillgång till biltelefon haft sinnesnärvaro att ringa Fröken Ur hade det etablerat en ungefärlig "Fröken Ur-tid" och mordet.

Det finns flera möjliga felkällor till att tidsangivelser på journalremsor inte stämmer överens med Fröken Ur/Svensk normaltid. Som tex att operatören ställer systemklockan fel etc, etc . Tiden för systemklockan och lokala bankomater kunde tydligen variera med upp till två minut.

Helena Lähde uppger att hon befann sig vid en bankomat på Tunnelgatan vid Sveavägens västra sida.

Enligt bankens kontrollklocka tog hon ut 700 kronor klockan 23:18 .
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-14_E107-01-A_Helena_Lähde.pdf/1

Om din uppfattning är att de stämmer överens så innebär det att mordet begicks cirka 23:18 att jämföra med PUs officiella tid 23:21:30.
Citera
2026-04-02, 21:38
Medlem
Citat:
Vi har nog inte samma definition av realtid.

Helena Lähde hörde skottlossningen från mordet i realtid, eftersom hon var där. Det är innebörden av realtid, att något sker samtidigt som, i det här fallet Helena Lähde, det observeras/hördes. Som exempel brukade TV-sändning i realtid kallas direktsändning.

Det har inget med Fröken Ur / svensk normaltid att göra. Hade någon av de närvarande med tillgång till biltelefon haft sinnesnärvaro att ringa Fröken Ur hade det etablerat en ungefärlig "Fröken Ur-tid" och mordet.

Det finns flera möjliga felkällor till att tidsangivelser på journalremsor inte stämmer överens med Fröken Ur/Svensk normaltid. Som tex att operatören ställer systemklockan fel etc, etc . Tiden för systemklockan och lokala bankomater kunde tydligen variera med upp till två minut.

Helena Lähde uppger att hon befann sig vid en bankomat på Tunnelgatan vid Sveavägens västra sida.

Enligt bankens kontrollklocka tog hon ut 700 kronor klockan 23:18 .
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-14_E107-01-A_Helena_Lähde.pdf/1

Om din uppfattning är att de stämmer överens så innebär det att mordet begicks cirka 23:18 att jämföra med PUs officiella tid 23:21:30.

Jag har ingen uppfattning.
Jag konstaterar att Helena Lähde uppger sig ha hört relevanta skott 23.18.30 uttryckt bankomatttid Tunnelgata.
Denna tid är synkroniserad med bankomat Sveaväg varvid samma öroncirkus borde ha erhållits klockan 23.18.30 uttryckt bankomattid Sveavägen.
Bankomattid är dock något helt annat än Fröken Ur tid.Det fattar du va?
Senast redigerad av Lookalike 2026-04-02 kl. 21:42.
Citera
2026-04-02, 22:02
Medlem
Citat:
Jag har ingen uppfattning.
Jag konstaterar att Helena Lähde uppger sig ha hört relevanta skott 23.18.30 uttryckt bankomatttid Tunnelgata.
Denna tid är synkroniserad med bankomat Sveaväg varvid samma öroncirkus borde ha erhållits klockan 23.18.30 uttryckt bankomattid Sveavägen.
Bankomattid är dock något helt annat än Fröken Ur tid.Det fattar du va?

Visst fattar jag det Bankomattid (journalremsa) är inte per definition Fröken Ur-tid.

Jag är inte intresserad av att fastställa mordtidpunkten enligt svensk normaltid utan händelser med tidsangivelser före/efter mordet. Ett flertal uppgiftslämnare anger en händelse och ungefärlig tid. Normalt ställde man klockan enligt TV, vilket då skulle vara svensk normaltid.

Det intresserar mig att se vilka händelser inträffar före respektive efter mordet beroende på vilken tid man antar för mordet.

Dvs, utlöste mordet händelsen kan vara en slutsats.

Som exempel
Skelleftehamnsmannen anger sin iakttagelse till kl. 23:23 exakt dvs i så fall fyra och en halv minut efter 23:18:30. Brevet poststämplat 1986-03-05.

När gick PU ut med att mordet begicks 23:21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in