2026-04-02, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och utan de tyska V2-raketerna så hade vi kanske inte varit på månen ännu. Vi hade i alla fall inte varit det redan 1969.
Om amerikanarna lyckades bygga kärnvapen på egen hand så hade de lyckats bygga en raket på egen hand, skulle jag tro, men att både ryssland och usa importerade raketforskare från tyskland kanske tvingade igång utvecklingen.
Citera
2026-04-02, 15:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Väckning i Orion med utvald pop-musik. Kameran visar ”jord-skäran”, något för eventuella FE-troende att fundera på. De måste vara längst bort i den elliptiska banan nu?

Man skall strax köra motorerna, oklart vad syftet är.

De skall tydligen testa manövrer för att göra dockningar; vilket de skall göra på senare resor med månlandare etc. Så de testar system som inte behövs just för denna resa.
Citera
2026-04-02, 16:31
Medlem
Hur hjärntvättar de astronauterna till att vilja ställa upp på detta? Bara tanken på att sitta i en konservburk som ska skickas till månen ger mig handsvett och ångest.
Citera
2026-04-02, 16:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Hur hjärntvättar de astronauterna till att vilja ställa upp på detta? Bara tanken på att sitta i en konservburk som ska skickas till månen ger mig handsvett och ångest.

En historisk händelse? Inte många har varit i omloppsbana kring månen.

Donald Trump brukar väl få diplom för det varje år, men annars är det tunnsått de senaste 50 åren.
Citera
2026-04-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Donald Trump brukar väl få diplom för det varje år, men annars är det tunnsått de senaste 50 åren.

Ok, så de ställer upp bara för att sedan kunna skryta? Finns det sån kvalitetsfitta som får män att göra detta frivilligt?
Senast redigerad av xowodim 2026-04-02 kl. 16:40.
Citera
2026-04-02, 16:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ok, så de ställer upp bara för att sedan kunna skryta? Finns det sån kvalitetsfitta som får män att göra detta frivilligt?

Kan hända de redan haft ett kvalitetsliv, och vill sätta pricken över i.

De kommer stå i historieböckerna. Det kommer troligen inte vi.
Citera
2026-04-02, 16:47
Medlem
Svårt att finna bra information om vad som händer just nu. Det är lite förvirrat. Men det som inte fungerat tycks inte vara så allvarliga problem att rymdresan är i FARA!!!

Som jag uppfattar det har man lyckats placera Orion med servicemodul i rätt elliptisk bana. Jag får inte fram om man redan nu lyckats kretsa kring SLS slutsteg, men jag antar man har gjort detta och fått bekräftat att Orion-skeppet i stort fungerar.

Vi väntar på, ja vad heter det nu, "translunar injection"....servicemodulens stora motor skall tändas.

Detta blir den färd där man är längst ifrån jorden. Man går lite längre från månen vid rundturen än vad Apollo gjorde. Detta är psykologiskt betydelsefullt för ingen kan betvivla att vi är interplanetära varelser.

xxxx) "Nu måste NASA stötta och ge FAVÖRER----till rymdens godhjärtade och osjälviska ENTREPRENÖRER"..... .....
Citera
2026-04-02, 16:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det visade sig iaf att de fick kliva ur de stiliga oranga dräkterna, så de slapp 10 dygn i samma underkläder. 🙂
Dräkten skall tydligen på senare i ”emergency drill”.

Men det krävs nog en speciell typ av människa för att signa upp för detta. Sedan har de säkerligen genomfört alla 10 dygnen i kapseln på marken, förmodligen flera gånger.
Citera
2026-04-02, 16:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svårt att finna bra information om vad som händer just nu. Det är lite förvirrat. Men det som inte fungerat tycks inte vara så allvarliga problem att rymdresan är i FARA!!!

Som jag uppfattar det har man lyckats placera Orion med servicemodul i rätt elliptisk bana. Jag får inte fram om man redan nu lyckats kretsa kring SLS slutsteg, men jag antar man har gjort detta och fått bekräftat att Orion-skeppet i stort fungerar.

Vi väntar på, ja vad heter det nu, "translunar injection"....servicemodulens stora motor skall tändas.

Detta blir den färd där man är längst ifrån jorden. Man går lite längre från månen vid rundturen än vad Apollo gjorde. Detta är psykologiskt betydelsefullt för ingen kan betvivla att vi är interplanetära varelser.

xxxx) "Nu måste NASA stötta och ge FAVÖRER----till rymdens godhjärtade och osjälviska ENTREPRENÖRER"..... .....
Jag kan inte låta bli att tänka på nervositeten innan man trycker på knappen till raketmotorn denna gång: missar man månen och dess gravitationskraft så är det ju game over! Mars och Jupiter nästa. 😬
(eller Venus…)
Citera
2026-04-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag kan inte låta bli att tänka på nervositeten innan man trycker på knappen till raketmotorn denna gång: missar man månen och dess gravitationskraft så är det ju game over! Mars och Jupiter nästa. 😬
(eller Venus…)

Ja det är ett kritiskt och spännande ögonblick. Vi skall inte glömma att Apollo 13 råkade ut för en explosion i SERVICEMODULEN....

Men denna servicemodul som nu används är byggd i Europa....den verkar gedigen oavsett. Jag börjar tro på detta att vi har mer än 50% chans att komma iväg så jag var lite för pessimistisk igår.
Citera
2026-04-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Och går något fel så att man blir kvar i omloppsbanan runt månen så blir dom ännu mer historiska!
Tänk bara vilket scenario, att varje gång fullmånen lyser bli påmind om de där döda amerikanerna i sin konservburk.
Citera
2026-04-02, 17:16
Medlem
Har länken pajat eller varför är det bara blå bild med brus nu?
https://www.youtube.com/watch?v=6RwfNBtepa4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in