2021-04-27, 22:36
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
SLS kommer att transportera Orionfarkosten till Lunar Gateway, det är helt säkert.
Är tanken att SLS får högre prestanda avseende kilo till rymden än spacex nya booster system vafn det nu heter?

Att skapa en station runt månen låter lysande, det ger ett mål på vägen dit - och på vägen upp. "moon starship" vet jag inte vad det är, en icke bellyfloppande starship? Var har dom testat det?

På det stora hela låter det ineffektivt deluxe, men förlåt mig. Att nasa inte vill gå all-in på spacex förstår jag eftersom en enda man kontrollerar allt dom gör. Om Blue Origin är detsamma vet jag inte heller. Men som representant för skattebetalare kan livet inte vara lätt framöver - om vi inte helt sonika tagit tag i problemet.
Citera
2021-04-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
New Shepard har gjort perfekta landningar, starship äter damm varje gång.

Däremot vet jag inte vad new glenn är - månlandaren?

New Shephard är bara till för suborbital flying. (Fan jag börjar bli risig i hjärnan). New Glenn är den farkost som skall kunna transportera folk i omloppsbana runt jorden. Tyvärr mycket försenad. Nej i Bezos ursprungliga planer skulle New Armstrong var månfarkosten men han får ju inte fram pengar. Världens rikaste man får inte fram pengarna...

Ja Starship är bara på utvecklingsstadiet, just nu står prototypen Starship SN15 på plattan och har gjort en static fire. Den prövas troligen inom en vecka. Men jag tror det tar två år att få upp en fullt utvecklad Starship runt jorden, man konstruerar just nu en bärraket som skall föra upp den. Men Elon själv hoppas på att man kan föra upp en prototyp i omloppsbana redan i år. Det är mycket som står på spel. Men SpaceX tjänar oerhörda pengar just nu, dom skjuter upp saker varje månad med Falcon 9, och tydligen har USA:s flygvapen beställt tjänster också som skall utföras av Falcon Heavy. Inte att förväxla med Super Heavy. Att hålla reda på allt som händer nu kräver arbete på heltid.....
Citera
2021-04-27, 22:46
Medlem
Citat:
Är tanken att SLS får högre prestanda avseende kilo till rymden än spacex nya booster system vafn det nu heter?

Att skapa en station runt månen låter lysande, det ger ett mål på vägen dit - och på vägen upp. "moon starship" vet jag inte vad det är, en icke bellyfloppande starship? Var har dom testat det?

På det stora hela låter det ineffektivt deluxe, men förlåt mig. Att nasa inte vill gå all-in på spacex förstår jag eftersom en enda man kontrollerar allt dom gör. Om Blue Origin är detsamma vet jag inte heller. Men som representant för skattebetalare kan livet inte vara lätt framöver - om vi inte helt sonika tagit tag i problemet.

Man har ju arbetat så många år med SLS och flera företag är involverade. Att lägga ned detta skulle göra folk arbetslösa och uppretade tjurhuvuden skulle villa hänga Joe Biden. Så SLS lever sitt eget liv, dyrt som fan och sämre prestanda än vad Starship har (Starship inklusive Super Heavy) Naturligtvis spelar Elon Musk ett högt spel men han sitter med ESS i rockärmen. Han visade ju med Crew Dragon att han kunde utveckla en farkost dubbelt så snabbt som Boeing som ännu inte fått sin Starliner att fungera. Fy fan för Boeing, vad är det för fucking företag? NASA har ändå lindrat för skattebetalarna för egentligen skulle fortfarande två företag utveckla en månlandare men nu fick Elon Musk:s SpaceX hela den beställningen. Och Blue Origin (Jeff Bezos) mår nog inte bra idag.
Citera
2021-04-27, 22:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
(Fan jag börjar bli risig i hjärnan).

Ingen fara, det e fan inte lätt att hänga med och då har jag gjort det sedan jag såg månlaningen 1969

Citat:
Ja Starship är bara på utvecklingsstadiet, just nu står prototypen Starship SN15 på plattan och har gjort en static fire. Den prövas troligen inom en vecka. Men jag tror det tar två år att få upp en fullt utvecklad Starship runt jorden, man konstruerar just nu en bärraket som skall föra upp den. Men Elon själv hoppas på att man kan föra upp en prototyp i omloppsbana redan i år. Det är mycket som står på spel. Men SpaceX tjänar oerhörda pengar just nu, dom skjuter upp saker varje månad med Falcon 9, och tydligen har USA:s flygvapen beställt tjänster också som skall utföras av Falcon Heavy. Inte att förväxla med Super Heavy. Att hålla reda på allt som händer nu kräver arbete på heltid.....

Dom satsar även massor på starlink och det dära internäätet - som inte direkt går snabbt att anamma. Men visst, det var ju inte direkt billigt för de som inte har alternativ, så på sikt lär det ge pengar.

Men SN-grunkorna, ingen av dom har landat korrekt. Ingen av dom har sköld. ingen av dom har kapacitet att gå till månen. Ingen av dom har förmågan att dra upp nån speciell last - om inte heavy booster är involverad och den är inte ens testad.

Så det måste finns en annan anledning till den känska av optimism som cirkulerar, för den kan ju inte baseras på det jag vet? Och borde man inte börja t.ex med en ny station kring jorden som kan agera tank för dessa äventyr? ISS var inte byggd för det.

Och sedan kanske duplicera det för månen. En "fast" punkt med bränsle där folk kunde byta från månlandare till en farkost som klarar att landa (t.ex en dragon)?

Jag hänger inte med. Heller. Men jag tror att beslutsfattarna inte heller gör ..
Citera
2021-04-27, 22:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Fy fan för Boeing, vad är det för fucking företag?
Undrar om inte Max-strulet fick dom off course.

Citat:
NASA har ändå lindrat för skattebetalarna för egentligen skulle fortfarande två företag utveckla en månlandare men nu fick Elon Musk:s SpaceX hela den beställningen. Och Blue Origin (Jeff Bezos) mår nog inte bra idag.
Lite synd. Man e lite skeptisk mot Musk om han får för mycket att säga till om. SpaceX drivs ju inte direkt av en kommitte.

Men att bygga en rymdfarkost på några år? Det ska inte vara ett problem. Jag skulle vilja säga att man gör det på några månader, om inte allting måste utvecklas på nytt. Kanske får man inte köpa falcon9-raketerna, men nasa har väl redan några - och syre/väte har sina fördelar, förutom temperaturen.

jag måste få tid att forska i min quantum-magneto-drive. Bara för att avsluta som motvalls. Den kräver ingen reaktionsmassa
Citera
2021-04-27, 22:56
Medlem
Naturligtvis verkar det lite skumt att man ger SpaceX alltihopa men det företaget gör det effektivare och för lägre penning. Den här Crew Dragon kostade mindre än Boeings Starliner. Boeing fick mycket mer pengar än SpaceX men det sistnämnda företaget hade dom bästa hjärnorna....

Och visst är det så att Starship bara finns som prototyp idag. Inte ens prototypen fungerar man man smäller ut på löpande band och förbättrar. Nu står Starship SN15 på plattan och snart har man skruvat ihop SN16.

Men Elon Musks mål är EGENTLIGEN inte månen. Han behöver pengarna för att gå vidare med Starship till planeten Mars. Och han hoppas väl att folk köper resor. En tokig Japan har redan köpt en resa av SpaceX och någon skådespelare skall med runt månen. Om det blir Crew Dragon eller Starship som gör denna rundbaneflygning vet jag inte, men troligen blir det Starship.

Crew Dragon kommer också att transportera rymdturister för pengarna måste fram. Även dom rikaste företagen behöver tillflöde av pengar. Men jag poängterar, Elon Musk personligen siktar på Mars. Månen är bara ett mellanmål och knappt det.
Citera
2021-04-27, 23:02
Medlem
[quote=iptrix|75671202]Undrar om inte Max-strulet fick dom off course.

Lite synd. Man e lite skeptisk mot Musk om han får för mycket att säga till om. SpaceX drivs ju inte direkt av en kommitte.

Men att bygga en rymdfarkost på några år? Det ska inte vara ett problem. Jag skulle vilja säga att man gör det på några månader, om inte allting måste utvecklas på nytt. Kanske får man inte köpa falcon9-raketerna, men nasa har väl redan några - och syre/väte har sina fördelar, förutom temperaturen.

jag måste få tid att forska i min quantum-magneto-drive. Bara för att avsluta som motvalls. Den kräver ingen reaktionsmassa [/QUOTE

Ja Boeing har gått ihop med något annat företag i en United Allians och har Atlas V som har goda prestanda men den är dyrare än Falcon 9. För Falcon 9 kan återanvändas. Det är ju där SpaceX har gjort sina genombrott och Jeff Bezos har fått Blue Shephard till att landa ett antal gånger men utan passagerare i kapseln. Han ligger efter. Han sliter sitt hår, förmodligen därför han är flintskallig. Jag skall börja studera Blue Origin lite mer, jag har inte fattat var problemet ligger. Dom har ju fantastiska fabriker men spottar inte ut produkter i den rasande takten som SpaceX gör.
Citera
2021-04-27, 23:02
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Men jag poängterar, Elon Musk personligen siktar på Mars. Månen är bara ett mellanmål och knappt det.
Inte många har missat det. Personligen anser jag det vansinne alternativt felinformerat. Men vem är jag att motarbeta The Elon?

Det intressanta är vad han kanske skapar på vägen - en tankstation kring jorden och månen. Där ligger mitt intresse. Sen behöver vi bara lite farkoster som kan dra nytta av det.
Citera
2021-04-27, 23:08
Medlem
Citat:
Inte många har missat det. Personligen anser jag det vansinne alternativt felinformerat. Men vem är jag att motarbeta The Elon?

Det intressanta är vad han kanske skapar på vägen - en tankstation kring jorden och månen. Där ligger mitt intresse. Sen behöver vi bara lite farkoster som kan dra nytta av det.

Det verkar som om SpaceX planerar att en Starship som sänds upp är full med bränsle och kopplas till den Starship som har passagerare + mindre bränsle.

Det är alltså två uppskjutningar för att göra en Marsresa. För att sedan lämna Mars behövs ju inte så mycket bränsle på grund av den lägre tyngkraften. Men för att komma upp i omloppsbana runt jorden räcker inte Starship utan bärraketen är super Heavy.

Det blir inte enkelt. Men Elon Musk lockas av det som är svårt.
Citera
2021-04-27, 23:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ja Boeing har gått ihop med något annat företag i en United Allians och har Atlas V som har goda prestanda men den är dyrare än Falcon 9. För Falcon 9 kan återanvändas. Det är ju där SpaceX har gjort sina genombrott och Jeff Bezos har fått Blue Shephard till att landa ett antal gånger men utan passagerare i kapseln. Han ligger efter. Han sliter sitt hår, förmodligen därför han är flintskallig. Jag skall börja studera Blue Origin lite mer, jag har inte fattat var problemet ligger. Dom har ju fantastiska fabriker men spottar inte ut produkter i den rasande takten som SpaceX gör.

Boeing är "old time". Bezos är inte en som accepterar nederlag såvitt jag vet, och Blue Origin är kanske inte ute ännu. Dom har landat 100% av sina försök - vad jag vet - och exakt hur mycket efter dom är vet jag inte. Självklart har Falcon 9 och både internetjoxet och andra kommersiella starter hjälp spacex.

Men tiden e nog inte ute än för Blue Origin - om dom tar sig i kragen. När det gäller att kriga mot starship så är ju målet lågt, ännu.
Citera
2021-04-28, 02:05
Medlem
trickydicks avatar
[quote=ShariaInstructor|75670608]
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det är SLS som skall sända upp Orionfarkosten till Lunar Gateway. Därifrån skall Elon Musks Starship enligt de senaste planerna föra ned en besättning till månen. Det blir inte vanliga Starship, inga belly flops utan detta är Lunar Starship

Så både SLS och Starship är engagerade, Starship blir månlandaren. Jag har inte läst hela tråden, kanske någon har skrivit detta redan? Jeff Bezos är idag mycket sur för att inte Blue Origin fick kontraktet, men han får skylla sig själv. Dom har sölat för mycket med New Shephard och New Glenn är inte ens konstruerad. Han hade ett förslag om en månlandare utvecklad av Blue Origin men när allt gå så sakta kunde inte NASA vänta, utan uppdraget går till SpaceX. Den svaga länken i månplanerna kan vara SLS, men jag hoppas inte det. Alla behövs!

Som jag fattar det.
Tanken var ursprungligen att skicka upp lunar gateway med Falcon Heavy och SLS. Därifrån skall astronauterna ta sig till och från månen respektive jorden. Men nu verkar inte lunar gateway bli av. Det var därför jag frågade om SLS är obsolete. Och astronauterna skall komma tillbaka till jorden då Lunar Spacehip inte är byggd för ett återinträde.

Lunar Gateway kan närmast beskrivas som en mindre men uppdaterad version av ISS.
Citera
2021-04-28, 10:34
Medlem
[quote=trickydick|75672534]
Citat:

Som jag fattar det.
Tanken var ursprungligen att skicka upp lunar gateway med Falcon Heavy och SLS. Därifrån skall astronauterna ta sig till och från månen respektive jorden. Men nu verkar inte lunar gateway bli av. Det var därför jag frågade om SLS är obsolete. Och astronauterna skall komma tillbaka till jorden då Lunar Spacehip inte är byggd för ett återinträde.

Lunar Gateway kan närmast beskrivas som en mindre men uppdaterad version av ISS.

Som jag uppfattar det har man "minskat" Lunar Gateway. Någon form av station måste finnas där annar faller ju allt. Men jag skall studera mer vad som händer.

Beträffande Orion-farkosten, så har NASA beställt servicemodulen från Europa och den är under konstruktion. Själva kommandomodulen görs i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in