2026-04-02, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Påbörjad ja, men poängen är att de storskaliga planerna är orealistiska.
Om du anser att jag har fel så skiter jag fullständigt i det. Kom med argument istället för ad hominem.

Det har jag gjort: De största techbolagen har redan påbörjat detta.

Vem är du som tror dig veta bättre än dessa vad som är realistiskt eller inte?

Total nolla med hybris.
Citera
2026-04-02, 15:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Det har jag gjort: De största techbolagen har redan påbörjat detta.

Vem är du som tror dig veta bättre än dessa vad som är realistiskt eller inte?

Total nolla med hybris.
Några få företag har tillräckligt kassaflöde för att kunna bygga i stor skala. Men även dessa "rika" bolag kommer behöva bygga en hel drös kärnkraftverk för att klara strömförsörjningen. Problemet är bara att det tar lång tid att göra det. Min gissning är aktieägarna får kalla fötter långt dessförinnan. Det kommer naturligtvis att bli en expansion, men långt ifrån så massiv som nu planeras.

Statliga aktörer som Kina kan naturligtvis också bygga. Men även där är strömförsörjningen begränsande. Där har man inte aktieägare att ta hänsyn till, men däremot en befolkning som behöver hållas någorlunda materiellt nöjd.
Senast redigerad av Enterprise 2026-04-02 kl. 16:02.
Citera
2026-04-02, 16:03
Avslutad
Citat:
Några få företag har tillräckligt kassaflöde för att kunna bygga i stor skala. Men även dessa "rika" bolag kommer behöva bygga en hel drös kärnkraftverk för att klara strömförsörjningen. Problemet är bara att det tar lång tid att göra det. Min gissning är aktieägarna får kalla fötter långt dessförinnan. Det kommer naturligtvis att bli en expansion, men långt ifrån så massiv som nu planeras.

Och därför expanderar de till rymden där det finns solenergi.

AI har bara påbörjat sin globala expansion.

Kometen har ännu inte träffat planeten. Läs på om uppsägningar i USA pga AI.
Citera
2026-04-02, 16:04
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Men nu är ju inte claude code något egentligen speciellt, så exakt vad är det som ska accelerera något? Det finns och har funnits motsvarande projekt väldigt länge opencode tex.
Och vill man gå steget längre till mer generell agent orkestrering så har openclawd funnits ett bra tag nu (tidigare under olika namn)

Det är ganska osannolikt den här "läckan" har någon faktisk påverkan på någon utveckling, det är liksom inget direkt hemligt som kommit ut i det fria, möjligen så är det man kan dra lärdom av att anthropic gjorde en fruktansvärt massa regex preprocessing på klienten som användaren blev lurad var "claude" som tänkt.
Det beror på vilket fokus man lägger på av nyheten. Jag är jävig i frågan.
Alla gillar inte ens ta del av dem. 0-10 ungefär nyhetsvärde.
Jag vill få se det som ligger under huven i Closed-source, du vet, it-forumet vi är i. För tekniskt intresserade. Men jag kanske gick i fel forum av misstag?
Citera
2026-04-02, 16:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Det finns ingen stor aktör som börjat bygga datacenter i rymden. Det är alldeles för dyrt, jämfört med att bygga på jorden.

AI behöver ett paradigmskifte för att få den betydelse som du tror. Dagens språkmodeller fixar det inte.

Du behöver koppla ner dig från sociala medier ett tag.
Citera
2026-04-02, 16:21
Avslutad
Citat:
Det finns ingen stor aktör som börjat bygga datacenter i rymden. Det är alldeles för dyrt, jämfört med att bygga på jorden.

AI behöver ett paradigmskifte för att få den betydelse som du tror. Dagens språkmodeller fixar det inte.

Du behöver koppla ner dig från sociala medier ett tag.

Har kommenterat detta, vi kommer inte längre.

Tack och hej.
Citera
2026-04-02, 16:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Det beror på vilket fokus man lägger på av nyheten. Jag är jävig i frågan.
Alla gillar inte ens ta del av dem. 0-10 ungefär nyhetsvärde.
Jag vill få se det som ligger under huven i Closed-source, du vet, it-forumet vi är i. För tekniskt intresserade. Men jag kanske gick i fel forum av misstag?

Jag tycker nyhetsvärdet ligger på ca 8,5. Claudeläckan är jättestort. Konstigt att inga svenska medier tar upp det inte ens de teknikfokuserade. Läckan borde absolut ha en egen tråd här. Men ingen jävel har orkat skapat en. (Inte jag heller)
Citera
2026-04-02, 16:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag tycker nyhetsvärdet ligger på ca 8,5. Claudeläckan är jättestort. Konstigt att inga svenska medier tar upp det inte ens de teknikfokuserade. Läckan borde absolut ha en egen tråd här. Men ingen jävel har orkat skapat en. (Inte jag heller)
Vad är det för unik kod som läckt ut?

Edit: hittade själv
https://arstechnica.com/ai/2026/03/entire-claude-code-cli-source-code-leaks-thanks-to-exposed-map-file/

Detta är förmodligen av godo för open source projekt som kan inspireras av unika delar utan att planka rakt av.
Senast redigerad av Enterprise 2026-04-02 kl. 16:29.
Citera
2026-04-02, 16:29
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Källkoden för claude code
Citera
2026-04-02, 16:30
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Som jag förstår det så har hela källkoden till deras senaste modell.

Men skriv claude code leak i Göggle så får du massvis med relevanta länkar.
Citera
2026-04-02, 16:33
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:

Du tror väl inte på riktigt att de kommer bygga datacenter i rymden? Det är som att bygga datacenter i en termos, kylkapaciteten bestäms enbart av hur mycket strålning som satelliten i sig kan avge då andra slags överföring av värme är omöjligt i ett vakuum. Det i sig sätter i princip fysiskt stopp för det hela.
Citera
2026-04-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jo, att dagens AI går till AGI, sedan vidare till ASI. Implementera sedan den större intelligenta förmågan mot flera samhällsinstitutioner, forskning och företag.
Det där är mer bara en from förhoppning.

Inget konkret alls som säger att någon förbättring skulle uppstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Bygg 1000 AI-robotar och låt dom få tillgång till alla grundämnen och 1000 lab-instrument i några NASA-lab, 1000-tals forskningsstationer och 100-tals universitetslab, så dom kan experimentera själva.

Låt alla robotar sedan sammanfoga all ny kunskap dom upptäcker och dra egna slutsatser och göra synergier av ny kunskap. Sedan är jag säker på att nya innovationer och uppfinningar som AGI, ASI uppfinner i sig kommer leda till ny kunskap. Som AI-utvecklade nya forskningsmetoder och fysiska instrument.
Ok. Robot 1 tar någon från ett bord och lägger i en låda. Robot 2 tar detta från lådan och lägger på bänken. Robot 3 tar detta från bänken och lägger på bordet.

Varför skulle detta leda till någon förbättring?

Det är tomt på någon slags redogörelse för att något skulle förbättras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in