Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
För att det räddar barn från föräldrar som inte klarar sitt uppdrag.
ja men det fångar även in barn som inte behöver placeras där föräldrarna klarar sitt uppdrag med hjälp och stöd på frivillig väg. Och när socialtjänsten missbrukar tvång så får det motsatt effekt. Staten skadar barn för livet. Jag till och med dödar eftersom risken för självmord ökar av placering visar aktuell forskning.
Hur kan du helt missa detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Det handlar om barnens rätt till trygghet, inte om rättssäkerhet för föräldrarna. Jag kan till och med acceptera ett ganska stort antal objektivt felaktiga omhändertaganden om vi fångar tillräckligt många av de som behöver hjälpen.
Nu erkänner du ju rakt upp och ner att du bara tänker att rättssäkerhet bara gäller för socialtjänsten och barnet, inte för föräldrarna. Det är inte förenligt med ett demokratiskt tankesätt. Så tack för det. Det var precis det jag försökt förklara för dig i förra inlägget. SÅ tack för att du demonstrerade detta så tydligt här i tråden. Rättssäkerhet gäller alltså bara socialtjänsten och barnet. Inte föräldarna! Bra då vet vi var du står.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Men det är ju skillnaden mellan oss. Jag värderar barnens rätt till en trygg uppväxt högre och du värderar föräldrarnas rätt till barnen högre. Du får tycka så, även om jag tycker att det är sorgligt.
Försvarar du också att oskyldiga döms till fängelse? Det vet jag nog ungefär ingen som acceepterar i vårt land. Hellre fria än fälla gäller som grundläggande demokratisk princip .
Men när det gäller barn så verkar det slå slint i huvudet på somliga och så även på dig. Då gäller inte begreppet rättssäkerhet längre fullt ut, utan staten vet bäst. Sådant tankesätt hör inte hemma i demokratiska länder. Det hör hemma i DDR, Sovjetunionen, Kina och Nordkorea. Inte i demokratiska länder som Sverige. Men bra att du erkände det. Jag kände det nästan på mig att du inte har ett fungerande demokratiskt tankesätt och kan tänka utifrån att även föräldrar har rätt till en rättssäker barnutredning och korrekt och objektivt fattade beslut av socialtjänsten. Det är nämligen inskrivet i grundlagen.