2026-03-20, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar om de måste gå in i studion enligt kontrakt eller om de verkligen vill spela in en skiva igen?
Men hoppas att de ger 100% som alltid & med tanke på att Kebnekajse är ett "Liveband" så borde
det nog kunna bli rätt så bra till slut.

Fast om det blir deras sista skiva så hoppas jag att den aldrig kommer bli som Vi Drar Vidare

Vi får hålla tummarna att skivan blir bra. Hoppas de överraskar med lite otippade nya låtar.
Citera
2026-03-20, 10:43
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Vi får hålla tummarna att skivan blir bra. Hoppas de överraskar med lite otippade nya låtar.

Ska bli intressant att se låtlistan med tiden & med tanke på att Kenny har skrivit på sin hemsida
" Ny cd på gång. Den har redan några musikstycken funna, och under bearbetning."

Skulle du inte kunna göra en interljuv med Kenny & fråga lite om nya skivan
eller kolla med Subliminal Sounds
Citera
2026-03-21, 01:04
Medlem
Citat:
Ska bli intressant att se låtlistan med tiden & med tanke på att Kenny har skrivit på sin hemsida
" Ny cd på gång. Den har redan några musikstycken funna, och under bearbetning."

Skulle du inte kunna göra en interljuv med Kenny & fråga lite om nya skivan
eller kolla med Subliminal Sounds

Ska försöka göra en intervju med Kebnekajse när nya skivan är färdig. Ska även försöka gå igenom Kebnes skiv- och låtkatalog och göra en megarecension när tid finnes.
Citera
2026-03-22, 22:02
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ska försöka göra en intervju med Kebnekajse när nya skivan är färdig. Ska även försöka gå igenom Kebnes skiv- och låtkatalog och göra en megarecension när tid finnes.

Du kan nog dela upp det i två delar. Det "tidiga" Kebnekajse & "Comebacken".

Oavsett så har du nog lite att beta av inför skivsläppet så det ska bli intressant att se vad du
kommer fram till. Dock hoppas jag att du kommer gilla även Ljus Från Afrika

Sedan om du även lägger in Mats Glengård Kosterläge & Kenny Soloskivor är upp till dig
Citera
2026-03-22, 23:15
Medlem
Rebali179s avatar
Hittade för övrigt ett nyinspelat klipp med Kenny Håkansson & bara en Elgitarr
Så enkelt & så bra https://www.youtube.com/watch?v=Bmo7zKEikbI

Men är lite osäker på om det Resa mot okänt mål eller Förberedelser till Fest
Citera
2026-03-23, 08:34
Medlem
Citat:
Hittade för övrigt ett nyinspelat klipp med Kenny Håkansson & bara en Elgitarr
Så enkelt & så bra https://www.youtube.com/watch?v=Bmo7zKEikbI

Men är lite osäker på om det Resa mot okänt mål eller Förberedelser till Fest

Fint klipp. Det är "Elefanten" hela klippet.
Citera
2026-03-23, 22:50
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Fint klipp. Det är "Elefanten" hela klippet.

Den där Elefanten dyker upp lite här & där, Varesig det är Kebnekajse eller Baby Grandmothers

Vilka låtar finns det flera versioner av
Resa Mot Okänt Mål, Förberedelser Till Fest, Frestelser i Stan, Elefanten ,
Polska Från Enviken , Solen Parallellt & 90° , Bosses Låt , Tax Free, & även tror jag nog Kosterläge?

Sedan tänkte jag på en sak. Det finns ju ett par Live skivor som Kebnekajse spelade in via DAT.

På Grand 10.12.04 & Live Tanto 14.02.04
Där finns det ett par låtar som bandet spelade som vad jag vet inte finns utgivna på Skiva ännu?
Schottis Från Haverö , Gotländsk Brdmrsch , Solen Parallellt & 90° , Hassan Jam, Brudmarsch Från Gotland , Brudmarsch Efter P. Moréus
Citera
2026-03-24, 08:43
Medlem
Citat:
Den där Elefanten dyker upp lite här & där, Varesig det är Kebnekajse eller Baby Grandmothers

Polska Från Enviken , Solen Parallellt & 90° , Bosses Låt , Tax Free, & även tror jag nog Kosterläge?

Sedan tänkte jag på en sak. Det finns ju ett par Live skivor som Kebnekajse spelade in via DAT.

Där finns det ett par låtar som bandet spelade som vad jag vet inte finns utgivna på Skiva ännu?
Schottis Från Haverö , Gotländsk Brdmrsch , Solen Parallellt & 90° , Hassan Jam, Brudmarsch Från Gotland , Brudmarsch Efter P. Moréus

Ja, det finns ett par jammiga jams som de inte släppt helt officiellt. Tanto är dock inte DAT utan Lagerbergs två minidisc-inspelningar som de mixade ihop. Den köpte jag för 500 spänn från en samlare för cirka 7 år sedan. Ljudet är ganska risigt faktiskt, men jag har redan skickat de rippade wave-spåren till dig från original-skivorna. Bedöm själv vad du tycker om ljudet. Tyvärr så hörs publiken mer än musiken vilket inte gör den till en så bra liveinspelning, men absolut bättre än att de inte spelat in det.

Grand-inspelningen har jag aldrig hört så kan inte uttala mig om den. Den enda inspelning med Kebne som jag inte har. Har försökt bjuda 1000 spänn för den men ingen som vill dela med sig. Lite trist, musik är glädje och glädje ska man dela med andra. Bandet ville inte rippa wav:s till mig heller. De måste väl ha original-spåren liggandes någonstans? Har redan frågat tre gånger om Grand. Kanske att de inte var nöjda med den inspelningen heller? Om den låter som Tanto, då förstår jag dom, men annars inte,

Ungefär som den där "äppelvisan" från dagis om du minns den?
"Om du har ett äpple vill du dela den med mig, eller tar du hela själv, va"? :-)

Nåväl, sura gamla samlargubbar kan man inte förvänta sig något från tyvärr. De samlar sina skivor och de samlar damm, men om de sedan ens lyssnat på plattan är en annan sak (!)
Citera
2026-03-30, 20:56
Medlem
Citat:

Idag så gjorde jag en live-intervju med Kenny från Kebne...nästan 30 minuter som går att lyssna på här:

https://soundcloud.com/icitwebzine4/intervju-med-kenny-fran

alternativ streaming länk här:

https://on.soundcloud.com/EGwEnuXTAnvKZdUM1A

Tror jag fick med de mesta frågorna som vi haft tillsammans :-)
Citera
2026-04-01, 22:02
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, det finns ett par jammiga jams som de inte släppt helt officiellt. Tanto är dock inte DAT utan Lagerbergs två minidisc-inspelningar som de mixade ihop. Den köpte jag för 500 spänn från en samlare för cirka 7 år sedan. Ljudet är ganska risigt faktiskt, men jag har redan skickat de rippade wave-spåren till dig från original-skivorna. Bedöm själv vad du tycker om ljudet. Tyvärr så hörs publiken mer än musiken vilket inte gör den till en så bra liveinspelning, men absolut bättre än att de inte spelat in det.

Grand-inspelningen har jag aldrig hört så kan inte uttala mig om den. Den enda inspelning med Kebne som jag inte har. Har försökt bjuda 1000 spänn för den men ingen som vill dela med sig. Lite trist, musik är glädje och glädje ska man dela med andra. Bandet ville inte rippa wav:s till mig heller. De måste väl ha original-spåren liggandes någonstans? Har redan frågat tre gånger om Grand. Kanske att de inte var nöjda med den inspelningen heller? Om den låter som Tanto, då förstår jag dom, men annars inte,

Ungefär som den där "äppelvisan" från dagis om du minns den?
"Om du har ett äpple vill du dela den med mig, eller tar du hela själv, va"? :-)

Nåväl, sura gamla samlargubbar kan man inte förvänta sig något från tyvärr. De samlar sina skivor och de samlar damm, men om de sedan ens lyssnat på plattan är en annan sak (!)

Grand-inspelningen har jag inte heller hört även om jag känner igen en del av låtarna som finns.
Det skulle dock vara kul att få höra den någongång som sagt. Hoppas du får tag på den på något sätt
& i bra kvalitét. Förr eller senare så
Citera
2026-04-01, 22:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Idag så gjorde jag en live-intervju med Kenny från Kebne...nästan 30 minuter som går att lyssna på här:

https://soundcloud.com/icitwebzine4/intervju-med-kenny-fran

alternativ streaming länk här: https://on.soundcloud.com/EGwEnuXTAnvKZdUM1A

Tror jag fick med de mesta frågorna som vi haft tillsammans :-)

Jag hade några få frågor, Men har fått en ny Router så jag hann inte skicka med några frågor.

Men du fick med en hel del info av Kenny: även om han är väldigt privat av sig också
Inget om varesig hur det är med Hassan & även om 2 är borta. & det finns inget
inspelat mera i Studion med övriga medlemmar,

Undrar i så fall det var så att de spelade in alla tre comeback skivorna
Kebnekajse , Idioten & Aventure på en gång tro?

Men Hassan slutade väl självmant.

Tur dock att Frank vill att bandet ska in i studion. & vi fick reda på att både Halling Från Erikshärad,
7:an, Hultkläppen & några flera låtar ska spelas in med tiden.

Citera
2026-04-02, 08:37
Medlem
Citat:
Jag hade några få frågor, Men har fått en ny Router så jag hann inte skicka med några frågor.

Men du fick med en hel del info av Kenny: även om han är väldigt privat av sig också
Inget om varesig hur det är med Hassan & även om 2 är borta. & det finns inget
inspelat mera i Studion med övriga medlemmar,

Undrar i så fall det var så att de spelade in alla tre comeback skivorna
Kebnekajse , Idioten & Aventure på en gång tro?

Men Hassan slutade väl självmant.

Tur dock att Frank vill att bandet ska in i studion. & vi fick reda på att både Halling Från Erikshärad,
7:an, Hultkläppen & några flera låtar ska spelas in med tiden.

Det var en intressant intervju. Efter officiella intervjun var över så frågade jag lite om hans folkmetal-platta "2117 m ö h 1996" och Kenny sa att det vore kul att spela någon av dom låtarna med Kebne, men att det kanske är svårt att övertyga dom andra om det.

Om dom kommer till Linköping så kan du kanske fråga dom om dina frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in