2026-04-02, 01:27
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Banken kontrollerar inte styrelsens förehavanden. Styrelsearbetet är i en BRF är lite av en svart låda, tyvärr. Styrelseprotokoll är inte offentliga. Obs! Inte ens medlemmar i en BRF har rätt att få se dem. Enda sättet att få insyn är att själv vara med i styrelsen!

Den ekonomiska planen är också bara rent hittepå. Jag skulle kunna be en grundskoleelev sätta ihop en sådan utan att den skulle bli sämre än ”proffsens”.

Banken har dock privilegiet att kunna få ta säkerhet för sina krediter. Därför får banken oftast tillbaka pengarna. Men bostadsrättsinnehavarna har ingen säkerhet för sina lån till föreningen, dvs insatsen som bokförs som Eget kapital (exakt som aktier i ett aktiebolag). Därför väljer jag ordet investerare när det gäller en helt ny BRF. Eller riskkapitalister för att vara extra övertydlig! Det är rent riskkapital de slantar in.

Människor verkar vara helt omedvetna om vilka risker de tar.

Precis! En del fattar heller inte skillnaden mellan hyresrätt o bostadsrätt. 185 st medlemmar i min Förening. 80% av medlemmarna fattar ingenting själva av siffrorna i årsredovisningen. Säger styrelsen att allt är bra, så känns det tryggt och bra. Helt enkelt en fårskock.
Citera
2026-04-02, 06:31
Medlem
Citat:
Banken har dock privilegiet att kunna få ta säkerhet för sina krediter. Därför får banken oftast tillbaka pengarna. Men bostadsrättsinnehavarna har ingen säkerhet för sina lån till föreningen, dvs insatsen som bokförs som Eget kapital (exakt som aktier i ett aktiebolag). Därför väljer jag ordet investerare när det gäller en helt ny BRF. Eller riskkapitalister för att vara extra övertydlig! Det är rent riskkapital de slantar in.

Håller med dig i sak men tycker ändå att det finns en skillnad i att det är en så pass normaliserad produkt att skyddsnätet borde vara mer rigoröst eller att byggherren/banken bör få
ta en större ekonomisk risk än i dagsläget.

De människor som köper en bostad hade troligen aldrig investerat samma pengar i en Bitcoinfarm även om konceptet av investeringen är snarlik.

Kanske borde man ändra regelverket så att dessa interimstyrelser inte har samma oinskränkta makt? Eller att de har en större upplysningsskyldighet gentemot köparna? Bostäder likt detta kanske inte borde få säljas på prospekt utan först när de står färdiga och allt kan granskas?
Citera
2026-04-02, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
I lite större föreningar finns det ofta också en föreningsrevisor/lekmannarevisor, som inte deltar i styrelsens arbete men som också har tillgång till protokollen.
Även i små föreningar finns det en revisor. Som har rätt att se alla protokoll.
Citera
2026-04-02, 06:58
Medlem
Citat:
Banken kontrollerar inte styrelsens förehavanden. Styrelsearbetet är i en BRF är lite av en svart låda, tyvärr. Styrelseprotokoll är inte offentliga. Obs! Inte ens medlemmar i en BRF har rätt att få se dem. Enda sättet att få insyn är att själv vara med i styrelsen!

Den ekonomiska planen är också bara rent hittepå. Jag skulle kunna be en grundskoleelev sätta ihop en sådan utan att den skulle bli sämre än ”proffsens”.

Visst, banken har privilegiet att ha en hel fastighet som säkerhet för de lån de beviljar. Vilket ju inte betyder att de gör ett gott arbete ifall de lånar ut pengar till projekt som är dömda att misslyckas, eller lånar ut för mycket pengar. Jämför med de lån de ger köparna av bostadsrätterna. Senaste gången jag tog ett lån fick jag bara låna ca 60% av bostadsrättens dåvarande värde, ett värde som nu har fördubblats och jag sitter sålunde med ett lån på ca 30% av värdet. Att jag inte fick låna mer än 60% berodde ju på att de menade att jag skulle ha svårt att klara av en ränta på högre lån än så. På samma sätt menar jag att de bör agera när de lånar ut pengar till projekt likt det som nu är på tapeten. Dvs inte bara tänka att de ifall saker går åt pipan så kan de iaf få tillbaka det som de lånat ut, dvs att det finns en säkerhet för pengarna.

Vad det sedan gäller bostadsrättsinnehavarna så är det ju en väldigt stor skillnad på att köpa en bostadsrätt i en helt ny BRF och köpa en bostadsrätt i en helt ny BRF.

I det aktuella fallet och andra där det går lika illa, så är det ju en ekonomisk katastrof för de som nu sitter i en hyresrätt med stora lån utan säkerhet. För den sakens skull vill inte jag kalla dessa personer för riskkapitalister. En riskkapitalist har ju som ambition att tjäna pengar, dvs få tillbaka insatsen och mer därtill. Det är ju inte vad som drivit de boende i denna numera fd BRF att köpa sina bostadsrätter. Det finns ju sedan de som faktiskt köper bostadsrätter som investeringar och som lite kan ses som riskkapitalister. Dessa brukar dock inte kliva in i föreningar likt den som tråden handlar om. De hoppar ju hellre in i nyproduktioner i storstadsregioner. Vill minnas att Tuletornet (tror jag det hette) i Sundbyberg var ett projekt där väldigt många köpte bostadsrätter för att sedan så fort det gick, sälja dem. Men i det fallet var det inte så mycket risk inblandat, alla visste att det var en bra affär att köpa och sedan sälja, bostadsrätter i den föreningen.

Att många människor inte riktigt är kapabla att förutse nya föreningars (eller för all del bedöma gamla föreningars ekonomi) framtid, kan vi vara överens om. Och inte blir det lättare av att det läggs fram hittepåhandlingar och att det finns lån som inte syns i en årsredovisning. Även om man inte kan bevisa att några brott begåtts så kan man ju tycka att det är märkligt att vissa byggherrar hittas i fler än ett sådant här tragiskt projekt.
Citera
2026-04-02, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Precis! En del fattar heller inte skillnaden mellan hyresrätt o bostadsrätt. 185 st medlemmar i min Förening. 80% av medlemmarna fattar ingenting själva av siffrorna i årsredovisningen. Säger styrelsen att allt är bra, så känns det tryggt och bra. Helt enkelt en fårskock.
Låter som att du bor i en mindre fd bruksort där priset för en bostadsrätt ligger under en årsinkomst för någon som tjänar lite över medelinkomsten i Sverige.

Nog för att det finns aningslösa även i storstäderna men jag som ägt ett antal bostadsrätter i Stockholm skulle vilja påstå att det nog där snarare är 20% än 80% som har problem att fatta det viktigaste i årsboksluten.
Citera
2026-04-02, 07:10
Medlem
Citat:
Fast nu förstår du inte heller hur det här fungerar. Vid nybildning av en förening på det här sättet så köper ett företag (”byggherren”) jord (mark, benämnd ”fastighet” enligt Jordabalken, eventuellt med en byggnad som kallas fastighetstillbehör) och bildar en förening som då saknar medlemmar eftersom huset är tomt, än så länge. I brist på annat så populerar byggherren själv styrelsen, ibland tillsammans med någon annan utomstående.

Observera att en styrelse i en BRF har i princip oinskränkt makt över ekonomin. Den kan höja månadsavgiften (eller sänka den till noll) med ett pennstreck utan att behöva fråga någon - inte ens föreningsstämman. Samma sak gäller för att ta upp lån. Styrelsen/byggherren hade all rätt att göra så.

Vad gäller de så kallade dolda lånen i detta fall vet vi väldigt lite. Den gamla styrelsen hade kanske tänkt bokföra dem, men bara inte hunnit. Det är nog så åklagaren också resonerat. Som sagt jättesvårt att påvisa uppsåt i sådana här fall.

Jodå, så långt är jag med. Vad jag menar är att det borde vara mer transparent och hårdare krav på en sådan interimstyrelse. Det är för lätt att dölja sånt här.
Citera
2026-04-02, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Najs. "Konsulten" som skulle hjälpa dem snodde kapitaltillskottet.
Varför gick de inte bara med i HSB eller något i stället. Stackar människor.

Alla människor är faktiskt inte sossar...
Citera
2026-04-02, 10:02
Medlem
0x539s avatar
Citat:

Du har nämnt detta i ett tidigare inlägg, och det är väl exakt detta som är kärnan i problemet? När bankerna ger dessa privatpersoner ett bolån så är det väl i praktiken utan säkerhet, för någon bostad att pantsätta existerar ju inte? Banken (eller bankerna) har ju "dubbel-dippat" genom att först låna ut pengar till ett bolag som ska bygga en fastighet, sen igen till privatpersoner som i praktiken vill investera i detta bolag.

Om man hade satt stopp juridiskt för denna sinnessjuka möjlighet för banker att ställa ut "vanliga" bolån på icke existerande fastigheter hade väl detta inte kunnat hända? Då hade dessa högriskbolag (byggarna) tvingats hitta förtidsköpare som kan hosta upp pengarna kontant, vilket hade gjort det betydligt svårare, drivit ner priserna och gjort det mer uppenbart hur riskabel investeringen var.
Citera
2026-04-02, 10:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Även i små föreningar finns det en revisor. Som har rätt att se alla protokoll.

Hehehe, du tänker på den auktoriserade revisorn? Okej, alternativ tre då: utbilda dig till revisor, bli anställd av samma bolag som din förening använder, bli ansvarig revisor för just din förening. Liiite krångligare väg än de andra två?

Sedan tror jag faktiskt inte typ KPMG sitter och nagelfar protokollen, det skulle ta för mycket tid. De tittar bara på siffrorna.
Citera
2026-04-02, 12:00
Medlem
Citat:
Hehehe, du tänker på den auktoriserade revisorn? Okej, alternativ tre då: utbilda dig till revisor, bli anställd av samma bolag som din förening använder, bli ansvarig revisor för just din förening. Liiite krångligare väg än de andra två?

Sedan tror jag faktiskt inte typ KPMG sitter och nagelfar protokollen, det skulle ta för mycket tid. De tittar bara på siffrorna.
Nja, jag tänker på att jag suttit i BRF-styrelse där vi hade en intern revisor. Dvs en av de boende, vald på årsmötet. I den föreningen var vi 15 lägenheter. Sex var representerade i styrelsen och så då en revisor. Dvs av 15 lägenheter hade 7 rätt till alla protokoll.
Citera
2026-04-02, 13:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nja, jag tänker på att jag suttit i BRF-styrelse där vi hade en intern revisor. Dvs en av de boende, vald på årsmötet. I den föreningen var vi 15 lägenheter. Sex var representerade i styrelsen och så då en revisor. Dvs av 15 lägenheter hade 7 rätt till alla protokoll.

Tror jag är ovanligt, brukar vara fullt sjå att få ihop folk till styrelsen, då kan man inte i en så liten förening "slösa" en person på något som inte är helt nödvändigt. Det blir ju dessutom närmast parodiskt, alla lär ju ha vettig insyn i den rimligtvis begränsade verksamheten ändå.
Citera
2026-04-02, 16:49
Medlem
Citat:
Tror jag är ovanligt, brukar vara fullt sjå att få ihop folk till styrelsen, då kan man inte i en så liten förening "slösa" en person på något som inte är helt nödvändigt. Det blir ju dessutom närmast parodiskt, alla lär ju ha vettig insyn i den rimligtvis begränsade verksamheten ändå.
Inte alls ovanligt. Googlar du på hur man bildar en bostadsrättsförening så kommer du att hitta texter likt denna:

"Innan anmälan skickas in är det viktigt att föreningens stadgar är klarlagda och protokollet från föreningsstämman finns tillgänglig. Alla dessa handlingar behövs nämligen i samband med registreringen. Det behöver även finnas en revisor som ska vara medlem men som inte är en del av själva styrelsen. Revisorn får heller inte vara en släkting till någon av medlemmarna i styrelsen."

Och revisorn behöver inte vara auktoriserad. Jag tror jag är inne på förening nr 6 just nu och jag vill minnas att vi i alla dessa haft en intern revisor i form av en boende/medlem. Jag reserverar mig för den första förening jag var med i för då var jag så ung och sket i sådant som styrelse och annat. Av de 5 efter det så har två varit nybildade medan de andra tre varit gamla.

Visst kan det ses som slöseri men jag bor ju i Stockholm och det är inte extremt svårt att få ihop 5-7 styrelseledamöter, en revisor och så 2-3 till en valberedning. Minst krångligt var det i den minsta föreningen där alla var sjukt engagerade. Det var inte ovanligt att alla lägenheter hade en representant på årsmötet och kunde inte Svenssons på tvåan gav de fullmakt för dem till Anderssson på trean. Det var 15 lägenheter som sagt och gissningsvis så bodde det kanske 25-26 vuxna i lägenheterna. Det var väl jag och max två till som var singlar. Vi var alltid runt 20 st på årsmötena. Det kan det vara även idag i den förening jag nu bor i. Där vi nog är runt 55 lägenheter och kanske hälften av dessa är ensamhushåll. Dvs det bor runt 90 vuxna i föreningen. Så knappt 20% kommer på föreningsstämman.

Min erfarenhet är ju mindre förening, desto mer engagemang. Jag har en bekant som bor i en BRF med 3 lägenheter. Funkar tydligen hur bra som helst. Ingen har flyttat ut (eller in) på de senaste 30 åren. Bra ekonomi och som du förstår, alla lägenheter med i styrelsen. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in