2026-04-01, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Att LVU processen sett likadan ut i 100 år är en direkt lögn.

Att omhändertaganden sker godtyckligt är en åsikt som i sin tur är en lögn.

Vill du ha fler exempel?

Det är samma medeltida fasoner. Plocka ett barn med våld. Köra det 30 mil bort och isolera det från alla anhöriga, familj och släkt inkl syskon.

På vilket sätt tycker du att detta är modernt och bra för barn? Var Elsas syskon farliga på något sätt för henne?
Citera
2026-04-01, 22:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hemskt ledsen att göra dig besviken men fyra månaders utredning som i sista hand resulterar i tvångsvård är inte godtycke. Du sprider osanning och konspirationsteorier.

fyra månaders utredning är ingen garanti för att den är korrekt, precis som att bara för att en lag finns betyder det inte att den tillämpas korrekt. Du verkar fastnat i någon loop att socialtjänsten aldrig kan göra fel och alla som har en annan åsikt sprider "konspirationsteorier". Så här opererar alla statskramare. Ni är precis likadana allihopa. Staten har alltid rätt, och om staten har fel, så har staten ändå rätt. Ungefär så. Hur blir ni så här trångsynta egentligen?

Förstår ni inte att staten inte alltid är så god och att staten kan vara skadlig för medborgarna om staten får för mycket makt över människors liv.

Problemet med soc är extrem makt utan något ansvar. Det är mycket mycket speciellt och en del av det stora systemfelet jag pratat om tidigare.
Citera
2026-04-01, 22:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För att inga processer är perfekta och för att det är valår. Jag välkomnar allt som är en reell förbättring.

Det finns dessutom egentligen inget som hindrar användande av externa experter idag.

hur ska du få till en förbättring när personer med så undermålig utbildning ska ges en extrem makt där de i praktiken står över domstolar och dessutom utan i princip personligt ansvar när det går snett och barn skadas pga felaktiga beslut och handläggning. Ja i vissa fall med rent påhittade uppgifter. Det har jag nämligen själv stött på i de ärenden jag granskat.
Citera
2026-04-01, 22:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
För att inga processer är perfekta och för att det är valår. Jag välkomnar allt som är en reell förbättring.

Det finns dessutom egentligen inget som hindrar användande av externa experter idag.
På tal om lögner...

Man går endast på socs linje idag. Det finns ingen objektivitet i systemet idag.
Citera
2026-04-01, 22:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
På tal om lögner...

Man går endast på socs linje idag. Det finns ingen objektivitet i systemet idag.

Domstolarna dubbelkollar inte soc uppgifter. De litar på att uppgifterna är korrekta. Det är föräldrarna som redan är en i svår situation som måste göra denna koll och de måste också lyckas få ut all dokumentation, vilket är mycket mycket svårt. För soc kommer att krångla till max med den. För soc del handlar precis allt om att skydda sin berättelse till varje pris. Bakgrunden till den hålls hemlig bakom sekretesss. Inte bara för föräldrarna, utan också för nämnden och domstolen. Hur sjukt är inte det?

Det är ju därför vi har nya fall i media hela tiden med barn som blir felaktigt placerade under flera års tid. Konspirationsteorier my ass. Det är sanningen om LVU som staten inte vill att folk ska höra.
Citera
2026-04-01, 22:58
Medlem
Du uppvisar sådan total okunskap om det du skriver om så jag tror inte det hjälper att jag förklarar för dig. Men någon annan kanske blir hjälpt.

Om du kallar nu aktuella metoder för medeltida så undrar jag vilket samhälle du önskar leva i.

Ett omhändertagande sker TROTS risken för trauma som omhändertagandet utgör i de fall det är en större risk för barnet att vara kvar hemma och föräldrarna inte ger ett trovärdigt samtycke.

Låt mig omformulera din fråga om syskonen en aning. Du undrar varför ska inte ett barn som har tagits från en dysfunktionell miljö inte nödvändigtvis mår bra av att påminnas om denna miljö förhållandevis kort tid efter omhändertagandet.

Det tror jag är självförklarande? I det specifika fallet? Ingen aning, men det har inte du heller.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är samma medeltida fasoner. Plocka ett barn med våld. Köra det 30 mil bort och isolera det från alla anhöriga, familj och släkt inkl syskon.

På vilket sätt tycker du att detta är modernt och bra för barn? Var Elsas syskon farliga på något sätt för henne?
Senast redigerad av Uglo469 2026-04-01 kl. 23:01.
Citera
2026-04-01, 23:01
Medlem
Hur vet du att de är påhittade?

Citat:
hur ska du få till en förbättring när personer med så undermålig utbildning ska ges en extrem makt där de i praktiken står över domstolar och dessutom utan i princip personligt ansvar när det går snett och barn skadas pga felaktiga beslut och handläggning. Ja i vissa fall med rent påhittade uppgifter. Det har jag nämligen själv stött på i de ärenden jag granskat.
Citera
2026-04-01, 23:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur vet du att de är påhittade?

Därför att jag jämförde utredningen mot journalutdragen. Rena påhitt var inklippta i utredningen utan stöd. Klipper en socialsekreterare in saker i en barnutredning med allvarliga anklagelser riktade mot en förälder utan stöd i journalerna så är det per definition ett påhitt.

Och det är inte bara jag som upptäckt att det förekommer sådant fusk. Det är mycket mycket allvarligt och ett hot mot demokratin att socialsekreterare gör så.
Citera
2026-04-01, 23:10
Medlem
Nu kom ditt sanna jag fram.

Det följande är en gissning. Det handlar alltså inte om barnen egentligen utan om din rätt att göra hur du vill och att staten inte ska lägga sig i ditt liv. Du gillar inte socialsekreterare men hyser säkert avsky mot alla som sysslar med myndighetsutövning. P-vakter, handläggare på försäkringskassa och arbetsförmedling, bygglov och miljöhandläggare. Hemska människor allihopa?

Jag har vid flera tillfällen sagt att det ibland blir fel och att det tyvärr är ett pris vi nog måste betala för att rädda barn från dåliga uppväxtförhållanden. Och att alla förbättringar som i realiteten är förbättringar givetvis ska genomföras. Du har däremot bara spridit konspirationsteorier om hur totalt värdelösa socionomer är. Det menar du är konstruktivt på något konstigt sätt…

Citat:
fyra månaders utredning är ingen garanti för att den är korrekt, precis som att bara för att en lag finns betyder det inte att den tillämpas korrekt. Du verkar fastnat i någon loop att socialtjänsten aldrig kan göra fel och alla som har en annan åsikt sprider "konspirationsteorier". Så här opererar alla statskramare. Ni är precis likadana allihopa. Staten har alltid rätt, och om staten har fel, så har staten ändå rätt. Ungefär så. Hur blir ni så här trångsynta egentligen?

Förstår ni inte att staten inte alltid är så god och att staten kan vara skadlig för medborgarna om staten får för mycket makt över människors liv.

Problemet med soc är extrem makt utan något ansvar. Det är mycket mycket speciellt och en del av det stora systemfelet jag pratat om tidigare.
Citera
2026-04-01, 23:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du uppvisar sådan total okunskap om det du skriver om så jag tror inte det hjälper att jag förklarar för dig. Men någon annan kanske blir hjälpt.
Vad exakt är fel i det jag skriver? Kan du redogöra för det?

Citat:
Om du kallar nu aktuella metoder för medeltida så undrar jag vilket samhälle du önskar leva i.
Ja jag vill inte leva i något DDR-samhälle i vart fall där tjänstemän får härja som de vill och skriva vad de vill så att barn tvångsplaceras på ombestämd tid. Det är en ganska rimlig och demokratisk tanke. Frågan är vad du vill ha för samhälle? Du hade nog trivts bra i DDR. Kanske ett jobb på STASI hade varit något för dig?

Citat:
Ett omhändertagande sker TROTS risken för trauma som omhändertagandet utgör i de fall det är en större risk för barnet att vara kvar hemma och föräldrarna inte ger ett trovärdigt samtycke.
Ja men vem är 23-årig socionom att avgöra sådana risker? Det är inte rimligt att socionomer och fritidspolitiker ska sitta och göra sådana tunga bedömningar. Det måste få ett slut. Barn skadas när det går fel. Det får inte gå fel, precis som vi inte kan döma oskyldiga. Det borde vara samma tänk här.

Citat:
Låt mig omformulera din fråga om syskonen en aning. Du undrar varför ska inte ett barn som har tagits från en dysfunktionell miljö inte nödvändigtvis mår bra av att påminnas om denna miljö förhållandevis kort tid efter omhändertagandet.
Har du sett vad Elsa skrivit? Hon har ju inte fått träffa sin familj på flera månader. Bara skriva brev.

Citat:
Det tror jag är självförklarande? I det specifika fallet? Ingen aning, men det har inte du heller.
Det är inte så att det bara fungerar så i det här fallet, utan så här gör soc i mer eller mindre vartenda LVU. familjer trasas sönder fullständigt och syskon splittras. Barnets bästa? Nej det är det såklart inte. Det skadar barn detta haveri.
Citera
2026-04-01, 23:18
Medlem
Påhittade citat? Det hoppas jag du inte tror att någon försvarar? Tror du att det är vanligt?

Däremot kan uppgifter ju leda till slutsatser som inte omedelbart har stöd i journalen utan att för den sakens skull vara problematiska.

Sluta med breda generaliseringar om hur 15 000 personer utför sitt arbete så kanske någon tar dig på allvar förutom dina två trådkompisat. Ett råd i all välmening.

Citat:
Därför att jag jämförde utredningen mot journalutdragen. Rena påhitt var inklippta i utredningen utan stöd. Klipper en socialsekreterare in saker i en barnutredning med allvarliga anklagelser riktade mot en förälder utan stöd i journalerna så är det per definition ett påhitt.

Och det är inte bara jag som upptäckt att det förekommer sådant fusk. Det är mycket mycket allvarligt och ett hot mot demokratin att socialsekreterare gör så.
Citera
2026-04-01, 23:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu kom ditt sanna jag fram.
Nu kommer dina halmgubbar fram.

Citat:
Det följande är en gissning. Det handlar alltså inte om barnen egentligen utan om din rätt att göra hur du vill och att staten inte ska lägga sig i ditt liv.
När har jag skrivit det?

Citat:
Du gillar inte socialsekreterare men hyser säkert avsky mot alla som sysslar med myndighetsutövning. P-vakter, handläggare på försäkringskassa och arbetsförmedling, bygglov och miljöhandläggare. Hemska människor allihopa?
När har jag skrivit det?

Citat:
Jag har vid flera tillfällen sagt att det ibland blir fel och att det tyvärr är ett pris vi nog måste betala för att rädda barn från dåliga uppväxtförhållanden.
För alla utom dina egna barn. För det är bara andras barn som ska "skyddas" med socialtjänstens maffiametoder tydligen? Jag vet inte om du förstår vad du själv säger nu. Du säger alltså att det är ok att barn skadas för livet om uppsåtet var gott? Det är som att säga att det är ok att oskyldiga fälls i domstol. Vi försökte ju sätta dit en skyldig brottsling. OK. Ja det var ju inte så förvånande med tanke på dina sjuka åsikter och fantasier om att staten och kommunen aldrig kan ha fel och alla som har andra åsikter eller sett en annan sida av myntet sprider "konspirationsteorier".

Citat:
Och att alla förbättringar som i realiteten är förbättringar givetvis ska genomföras. Du har däremot bara spridit konspirationsteorier om hur totalt värdelösa socionomer är. Det menar du är konstruktivt på något konstigt sätt…
Det är inga konspirationsteorier. Det är bara att läsa vad som ingår i socionomprogrammet innantill så inser du att det inte räcker långt för att ha mest makt i hela samhället och bestämma var svenska barn ska bo, med makt att splittra familjer för livet, och det i princip utan personligt ansvar. Det är per definition helt sjukt och förenat med extrema demokratiska risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in