Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Du uppvisar sådan total okunskap om det du skriver om så jag tror inte det hjälper att jag förklarar för dig. Men någon annan kanske blir hjälpt.
Vad exakt är fel i det jag skriver? Kan du redogöra för det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Om du kallar nu aktuella metoder för medeltida så undrar jag vilket samhälle du önskar leva i.
Ja jag vill inte leva i något DDR-samhälle i vart fall där tjänstemän får härja som de vill och skriva vad de vill så att barn tvångsplaceras på ombestämd tid. Det är en ganska rimlig och demokratisk tanke. Frågan är vad du vill ha för samhälle? Du hade nog trivts bra i DDR. Kanske ett jobb på STASI hade varit något för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Ett omhändertagande sker TROTS risken för trauma som omhändertagandet utgör i de fall det är en större risk för barnet att vara kvar hemma och föräldrarna inte ger ett trovärdigt samtycke.
Ja men vem är 23-årig socionom att avgöra sådana risker? Det är inte rimligt att socionomer och fritidspolitiker ska sitta och göra sådana tunga bedömningar. Det måste få ett slut. Barn skadas när det går fel. Det får inte gå fel, precis som vi inte kan döma oskyldiga. Det borde vara samma tänk här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Låt mig omformulera din fråga om syskonen en aning. Du undrar varför ska inte ett barn som har tagits från en dysfunktionell miljö inte nödvändigtvis mår bra av att påminnas om denna miljö förhållandevis kort tid efter omhändertagandet.
Har du sett vad Elsa skrivit? Hon har ju inte fått träffa sin familj på flera månader. Bara skriva brev.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Det tror jag är självförklarande? I det specifika fallet? Ingen aning, men det har inte du heller.
Det är inte så att det bara fungerar så i det här fallet, utan så här gör soc i mer eller mindre vartenda LVU. familjer trasas sönder fullständigt och syskon splittras. Barnets bästa? Nej det är det såklart inte. Det skadar barn detta haveri.