2026-03-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Var kommer den siffran ifrån ? Har svårt att tro det. Har man väl lagt sig i bana runt Jorden vilka problem skulle återstå för att fortsätta ? Vilka oväntade risker ?

Den siffran om 50% kommer från min magkänsla. Den är kanske för pessimistisk men i jordbanan skall man testa rymdmötestekniken mot SLS:s slutsteg och skulle någon attitydraket inte fungera så vågar man sig inte på en utbrytning från jordbanan. Man beräknar 24 timmar i jordbana innan servicemodulens motor kastar iväg Orion mot månen.
Men vi får hoppas att allt fungerar.

xxxx) "Vår oligark kommer att bli ursinnig och fullständigt RASA-----om han inte får det slutliga kontraktet på månlandaren till NASA".... ......
Citera
2026-03-31, 15:04
Medlem
Den vanligaste orsaken till att ett uppdrag skjuts upp eller avbryts är utan tvekan problem relaterade till bärraketen (inte minst läckor), alternativt ogynnsamma väderförhållanden vid uppskjutning. Om Orion väl når sin planerade omloppsbana minskar däremot den operativa risken avsevärt.

Givet att man etablerar den planerade omloppsbanan korrekt är min bedömning att uppdraget i hög grad bör kunna genomföras enligt plan, vilket inkluderar en free return trajectory runt månen. Betydligt mer än 50%, menar jag.
Citera
2026-03-31, 21:51
Medlem
Det kan alltid bli problem med motorn.
Citera
2026-04-01, 12:51
Medlem
trickydicks avatar
Ikväll händer det.
https://www.space.com/news/live/artemis-2-nasa-moon-mission-launch-updates-april-1-2026

När är det T-0?
Citera
2026-04-01, 14:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ikväll händer det.
https://www.space.com/news/live/artemis-2-nasa-moon-mission-launch-updates-april-1-2026

När är det T-0?
Nedräkningen har börjat, men det kan vara förvirrande. Vi har drygt 10 timmar till ”launch window” 18:24-20:24 ET (00:24-02:24 svensk tid). Sedan börjar den riktiga nedräkningen. Men tankning av flytande väte har startat! 😬

Live feed:
https://www.youtube.com/@NASA
Citera
2026-04-01, 14:28
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ikväll händer det.

När är det T-0?
Det borde väl bli ganska så exakt ungefär 00.26

https://www.youtube.com/watch?v=n15V_fCsl_c
Citera
2026-04-01, 14:59
Medlem
00:24 "ikväll", nedräkning pågår och snart bara 9 timmar kvar till start. Många kanaler direktsänder, kanske bäst att se det på NASA:s egna sidor för att få rätt stämning och omramning.

Jag såg intervjuer igår med NASA-chefen Jared Isaacman och jag är imponerad över både hans passion och hans klarsyn där han låter alla vara med, som gamla SLS liksom kommande Starship och New Glenn. Man måste ju använda det som finns så länge Starship inte är fullbordad.

Jag börjar zappa bland kanalerna först kl 23:00 och laddar upp.

xxxx) "På Starships interplanetära färd odlar vi vänskapliga relationer, men chefskocken det SVINET----försummade att beställa både chipsen och VINET".... .....
Citera
2026-04-01, 17:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
00:24 "ikväll", nedräkning pågår och snart bara 9 timmar kvar till start. Många kanaler direktsänder, kanske bäst att se det på NASA:s egna sidor för att få rätt stämning och omramning.

Jag såg intervjuer igår med NASA-chefen Jared Isaacman och jag är imponerad över både hans passion och hans klarsyn där han låter alla vara med, som gamla SLS liksom kommande Starship och New Glenn. Man måste ju använda det som finns så länge Starship inte är fullbordad.

Jag börjar zappa bland kanalerna först kl 23:00 och laddar upp.

xxxx) "På Starships interplanetära färd odlar vi vänskapliga relationer, men chefskocken det SVINET----försummade att beställa både chipsen och VINET".... .....
L-6:34
’Nerd count’ har ökat från ~15k till ~83k på NASAs livesändning på YT. 🤓
Fulla väte-tankar (554 000 gallons!) lite LOX kvar att toppa upp… Blir mycket att tömma om det inte blir lauch idag. När alla tankar är i ”replenish mode” kallar man ut astronauterna!

Jag lärde mig just att Artemis-II har
”8.8 million pounds of thrust at lift-off” 😮
(cf. Apollo med 7.5 million pounds of thrust)
Det gör att den når Mach 1 på mindre än en minut.
Citera
2026-04-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fulla väte-tankar (554 000 gallons!) lite LOX kvar att toppa upp… Blir mycket att tömma om det inte blir lauch idag. När alla tankar är i ”replenish mode” kallar man ut astronauterna!

Okej, alltså 39 miljoner Newton, och om startvikten är(?)-2,6 miljoner Kg(vilket är en tyngd vid havsnivå på 25,5 miljoner Newton) vilket vi får dra bort ifrån de 39 miljoner Newton motorn ger och får då 13,5 miljoner Newton över till sammanlagd dragkraft uppåt, och med raketens startvikt av (?)-2,6 miljoner Kg så skulle en enkel a=F/m ekvation säga oss att accelerationen vid start "kunde vara" upp till 5,2 m/s/s! Men så enkelt är det förstås inte men men.
Sen blir raketen lättare eftersom och då drar hastigheten iväg ganska så jävla fort, så klart!
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_System#Components
Citera
2026-04-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

SLS har sidoraketer som ger ökad kraft, precis som man hade på bärraketen till Rymdfärjan. Synd att man inte försöker återvinna dessa utan låter det gå som en engångsförbrukning.

Just nu skall astronauterna färdas ut till startplattan. Allt ser bra ut.
Citera
2026-04-01, 21:27
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Finns det en realistisk möjlighet för Iran att kunna skjuta ner denna bemannade rymdraket?
....det hade varit helt fantastiskt jävla coolt av regimen. Inte för jag tycker Iran är ett bra land så sett men med tanke på att Netanyahu & Trump faktiskt startat krig med Iran så borde ju denna rymdfärjan vara ett legitimt mål?
Citera
2026-04-01, 21:27
Medlem
3 timmar kvar, , , och NASA har nu 266 tusen tittare! Hur många tittare brukar man ha?
https://www.youtube.com/watch?v=Tf_UjBMIzNo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in