Citat:
NASA presenterade i dag sitt uppdaterade månprogram. Högst intressant. Samtidigt väcker det frågor kring de bakomliggande drivkrafterna till den nuvarande intensifieringen och de relativt snabba besluten att investera enorma resurser i att etablera permanent närvaro på månen.
En möjlig förklaring är förekomsten av vatten (is), i de permanent skuggade områdena vid Sydpolen. Det känns som behovet av att säkra tillgång till dessa resurser är drivande. Detta kan i sin tur kopplas till ambitioner om långsiktig närvaro och självförsörjning.
Det är dock svårt att bortse från att geopolitiska och strategiska överväganden sannolikt också spelar en roll, även om dessa sällan uttrycks explicit, och i synnerhet inte av NASA. Min fråga blir därför om jag är ensam om att fundera på om satsningen enbart drivs av vetenskapliga och tekniska mål, eller om det finns ytterligare dimensioner, t.ex. säkerhets- eller prestigeaspekter, som bidrar till att forma utvecklingen?
https://youtu.be/ABlNPiSx3Js
En möjlig förklaring är förekomsten av vatten (is), i de permanent skuggade områdena vid Sydpolen. Det känns som behovet av att säkra tillgång till dessa resurser är drivande. Detta kan i sin tur kopplas till ambitioner om långsiktig närvaro och självförsörjning.
Det är dock svårt att bortse från att geopolitiska och strategiska överväganden sannolikt också spelar en roll, även om dessa sällan uttrycks explicit, och i synnerhet inte av NASA. Min fråga blir därför om jag är ensam om att fundera på om satsningen enbart drivs av vetenskapliga och tekniska mål, eller om det finns ytterligare dimensioner, t.ex. säkerhets- eller prestigeaspekter, som bidrar till att forma utvecklingen?
https://youtu.be/ABlNPiSx3Js
Apolloprogrammet som startades under 1960-talet drevs mest på grund av prestige. När man väl hade "besegrat" Sovjetunionen i kapplöpningen avtog tyvärr intresset och pengaflödet stryptes.
USA är känsliga för att Kina går starkt framåt i sitt rymdprogram. Man ser det som en prestigeförlust att vara nr 2.
Det verkar bli en enorm satsning nu från USA att upprätta en månstation och att hålla den permanent bemannad.
Den behövs inte av säkerhetsskäl utan det handlar fortfarande bara om PRESTIGE....men har den fördelen att vi tränar på att bli multiplanetära.
Tyvärr verkar det som om Lunar Gateway samtidigt skalas ned.
xxxx) "Vi strävar efter en rymdutveckling som är SUND-----därför krävs astronauter med rätt VÄRDEGRUND".....
.....
......

och miljarders av transistorer skulle gå heta i servrarna 24/7 som förser internet med liv! Ja tänk bara vad "tvivlarna" skulle säga då,
ett sådant scenario hade boostat "tvivlarna" lika mycket som när du matar en Gremlins efter midnatt! Ni vet väl vad som händer med en Gremlins då?