Citat:
Ursprungligen postat av
JeffTommy
https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/posts/pfbid02ryXH5TnC9iaVJsVATAftJNgNH87qnudLFBPYDFQVAVH Ct9tBgFsYTs5ZRy2D1r8ol
Den 1 april i år träder "Lex Dumpen" i kraft. Det är en lagändring som stärker polisens möjligheter att skydda barn från sexuella övergrepp.
Don't belive the hype säger jag, men vi får väl se
Lex Dumpen? Nåja, Lex Gumpen kanske
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/ett-utvidgat-straffansvar-for-forsok-forberedelse_hd01juu19/
Ett utvidgat straffansvar för försök, förberedelse och stämpling till brott
Starkt uttalande de gjorde på facebook, de får det att låta som att lagen kan tillämpas retroaktivt och kan anses som ett försök i att lura väljarna. Men det är vagt nog att de skulle kunna påstå att det inte var de de menade.
Citat:
Det har inneburit att en pedofil som försökt kontakta ett barn på nätet kunnat gå fri om "barnet" i själva verket visade sig vara en polis som arbetat under täckmantel.
Detta är ju ett bra påstående då polis i min vetskap inte gjort något sådant här då de inte haft resurser samt att de inte hade gått att fälla.
Citat:
Den möjligheten finns nu inte längre. Med den nya lagen kan en person dömas för försöksbrott även när polisen har agerat lockbete och stoppat brottet innan ett riktigt barn hunnit skadas.
Men vi stannar inte där. Vi arbetar nu vidare med lagförslag som ger polisen rätt till brottsprovokation samt möjlighet att avlyssna misstänkta pedofiler. Målet är enkelt: att ge Polisen de verktyg som krävs för att stoppa pedofiler innan de skadar barn.
Det är två delar till detta påstående, det ena påstår att polis nu fått möjlighet att brottsprovocera och det andra påstår att polisen ska få möjlighet att brottsprovocera.
Bägge kan alltså inte vara sant samtidigt, inte nog med att den typ utav provokation potentiellt bryter emot EU direktiv och inte kan genomföras. Möjligt att man kan genomföra den under vissa omständigheter, vilket troligen betyder att de redan måste ha starka misstankar om att någon har begått brott och kanske saknar sista beviset för att kunna fälla eller rent av ett bevis för att stärka fallet.
Hela inlägget är ju rent val fjäsk där man försöker tala till de följare som Dumpen har.
Citat:
brottsbekämpande myndigheterna att på ett tidigt stadium kunna ingripa och förhindra att allvarlig brottslighet fullbordas.
Citat:
Straffansvaret för försök till brott utvidgas till att omfatta fall då fara för brottets fullbordan varit utesluten till följd av en myndighetsåtgärd för att bekämpa brott. Detta ska dock inte gälla om gärningen varit uppenbart mindre allvarlig.
Det gäller alla brott och som anses som allvarlig brottslighet. Vad som definieras som allvarlig brottslighet definieras inte i texten utan är något man själv gör som personligt antagande.
Straffansvaret utökas att gälla om polis tar över ifrån brottsoffer som jag förstår det. Alltså så skall brottet inledande varit möjligt. Det går alltså inte att hitta på brottet eller brottsoffret ala Dumpen.
Citat:
Straffansvaret för förberedelse till brott utvidgas till att omfatta den som tar befattning med något som, utifrån dess art och omständigheterna i övrigt, är särskilt ägnat att komma till användning som hjälpmedel vid brott eller möjliggöra utförandet av ett brott.
Denna är ju skriven på ett sätt där det går att tolka på många sätt, min tolkning är dock att man aktivt använder något för att möjliggöra ett brott. Säg fiska efter barn på Roblox, så kan denna person dömas redan här. Där kan möjligheterna vara annorlunda om man säg försöker hitta en vuxenmänniska och råkar stöta på ett barn. Men utifrån skrivandet så är det själva verktyget och hur det används. Här finns det mån att röra sig inom men Dumpen har brukat 18+ dejtingsidor som Grindr och Tinder. Men även KIK som är ett vanligt verktyg i deras chattande har en åldersgräns på 16år i EU om jag inte missminner mig.
Så här är det troligen arten, att någon plötsligt i chatten påstår att de är under 15 kan potentiellt inte vara tillräckligt för denna del utav lagändringen.
Citat:
Straffansvaret för förberedelse till brott utvidgas även till att omfatta fler former av befattning med hjälpmedel och betalmedel.
Lite upprepning utav förra delen, verktyg och betalning.
Betalning är ju inte tillämpningsbart på så många på Dumpen då de sällan handlat om betalning utan frivillig träff.
Folk må tycka att det inte är så stor skillnad men i detta fallet är det då det ena potentiellt kan straffas medans det andra inte blir det. Förutsätter att det i detta fallet rör sig om bevisprovokation där ena parten inte är ett barn då denna del skulle varit aningen meningslös om det rör sig om ett brott som redan är straffbart.
Citat:
Straffansvaret för stämpling till brott utvidgas till att omfatta den som kommer överens med någon annan om att en gärning ska utföras.
https://www.aklagare.se/ordlista/s/stampling/
Citat:
En form av förberedelse till brott som innebär att man i samråd beslutar att begå ett brott. Stämpling är straffbart bara vid särskilt allvarliga brott, t.ex. mord och grov misshandel.
Enligt texten låter det som att de tar bort delen med särskilt allvarliga brott. Till att omfatta lösare grunder så som att föreslå/skämta att ett brott skall begås. Där hade gruppen gräv på telegram som försvunnit suttit illa till.
Det är komiskt hur Sara påstår att förtalslagen gör att vi liknar diktaturer som Kina och Nordkorea. Men samarbetar med Jimmie som driver stor PR kampanj om denna lagändring där sista delen potentiellt kan tillämpas mer diktatoriskt för att döma folk man inte tycker om på grunder de sagt som skämt eller på fyllan.
Inget av de som står här är alltså rent av riktat mot sexualbrott mot fiktiva barn.
Det omfattar möjligheter för polis och åklagare att söka efter de sista beviset som kan krävas för att få någon dömd. Där sista delen är en utökning på stämpling där man utökar området som stämpling kan tillämpas. Om inte allt rör sig om allvarliga brott som står i början där stämpling redan har definierat vad särskilt allvarliga brott är. Så utökningen går ifrån särskilt allvarliga till allvarliga brott.
Där ökningen kan vara mord och grov misshandel till Misshandel och mordförsök med några andra rubriceringar.
Men som sagt jag är lekman och detta är mina egna åsikter/antaganden. Jag kan ha tolkat fel och att jurister/åklagare gör andra antaganden.
Men det potentiellt öppnar ju upp möjligheter för både åklagare och advokater. Då åklagare kan behöva försvara användandet utav de första punkterna vilket kan leda till att de behöver ett extra starkt fall. Bara för att möjligheten finns betyder det inte att den kommer användas. Advokater kan argumentera emot likväl som åklagare kan argumentera för.