Citat:
Ursprungligen postat av
Leif-o-billy
Det är kanske du som inte riktigt förstår. Läs ett par inlägg tidigare, skulderna fanns inte med i bokföringen så du skulle kunnat läsa balansräkningen tills dina ögon blödde och ändå inte upptäckt detta.
Det lär ha bildats ett konkursbo detta är en juridisk person och skulle kunna stämma fifflaren de före detta medlemmarna i föreningen skulle då kunna få tillbaka pengar om det inte finns andra prioriterade fordringsägare
Jo, jag förstår att nya skulder upptogs i ett senare skede och att dessa inte bokfördes. Bokföringsbrott? Ja, förmodligen. Det kan ge någon månad i fängelse och kanske ett näringsförbud ovanpå det. Men det ger inga pengar tillbaka till de som förlorat sina pengar.
När en juridisk person går i konkurs så förlorar den sin rättskapacitet och företräds istället av en konkursförvaltare. Denne tillser att fordringsägarna får så mycket betalt som det går. Bostadsrättsinnehavarna står då ABSOLUT SIST i kön eftersom de återkräver eget kapital (riskkapital) precis som aktieägare i ett aktiebolag (en BRF är en Ekonomisk förening och liknar väldigt mycket ett aktiebolag). Att stämma någon civilrättsligt är dyrt, krångligt och riskabelt. Man kan då förlora ännu mer pengar. Jag tror inte att någon konkursförvaltare skulle sender som sin uppgift att dra igång en sådan process. Förutsättningarna att återfå några pengar är förstås minimala i detta fall då entreprenören gått i personlig konkurs och eventuellt också lämnat landet.
Du måste skilja på vad som är ”brottsligt” (straffrättsligt) och vad som är avtalsbrott (civilrättsligt). Åklagaren tittar bara på det straffrättsliga. Den här tråden ligger som synes inte i aktuella brott.
När det gäller bokföringen så är det alltid problematiskt i ett nytt företag, eller en BRF i det här fallet, eftersom historik saknas. Istället skall investerarna fatta beslut om att gå in med sina pengar med hjälp av en ”ekonomisk plan”. En sådan är givetvis inget annat än en ren gissningslek. Jag har sett sådana som jag undrat om Bröderna Grimm skrivit.