2026-03-31, 14:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Jag undrar också hur misstanken om MBP avskrevs. Gjordes en förundersökning? Är det ngn som har FUP och kan/vill lägga upp den?
Av det som framkommit avskrevs den, som sagt, eftersom det inte fanns något fog för misstanken och ”oron” var en fantasi av en barnläkare som bara läst några journaler och aldrig träffat de berörda eller deltagit i vårdarbetet.
Citera
2026-03-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Av det som framkommit avskrevs den, som sagt, eftersom det inte fanns något fog för misstanken och ”oron” var en fantasi av en barnläkare som bara läst några journaler och aldrig träffat de berörda eller deltagit i vårdarbetet.
Jag vill gärna läsa förundersökningen. Just MBP kan styrkas endast genom journalgenomgång.
Källa: experten i detta program: https://www.svtplay.se/video/eYqX1QN/rattegangen/6-barnmisshandel?video=visa

Jag tror personligen att det som saknades var uppsåtet, men jag skulle gärna läsa det i FUP och slippa spekulera.
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-31 kl. 14:42.
Citera
2026-03-31, 14:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vill gärna läsa förundersökningen. Just MBP kan styrkas endast genom journalgenomgång.
Källa: experten i detta program: https://www.svtplay.se/video/eYqX1QN/rattegangen/6-barnmisshandel?video=visa

Jag tror personligen att det som saknades var uppsåtet, men jag skulle gärna läsa det i FUP och slippa spekulera.

MBP är en mycket grov form av barnmisshandel och är en extremt ovanlig och svårutredd diagnos. Var är polisanmälan mot mamman? Finns det ens en sådan? Och om den inte finns, hur kan socialtjänsten och vården få sitta och spekulera i detta utan några som helst bevis och belägg från de medicinska journalerna?
Citera
2026-03-31, 15:14
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Hej Lilla My!
Såg du att en användare ville lägga upp domen från Kammarrätten om du kunde skicka den till den personen? Jag skulle gärna läsa den så jag hoppas på att den läggs upp :-)

Jag tror detta är samtliga från Göteborg:

Göteborg_KR_3812-25_Slutligt_beslut_2025-06-24.pdf

Göteborg_KR_4811-25_Dom_2025-10-20.pdf

Göteborg_KR_5040-25_Slutligt_beslut_2025-10-20.pdf

Göteborg_KR_6566-25_Dom_2025-12-08.pdf
Senast redigerad av PaleontologistKid 2026-03-31 kl. 15:16. Anledning: Felstavning
Citera
2026-03-31, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Kan du visa att läkarna har haft möte med mamman om att diskrepansen mellan tillväxtkurvan och näringsintaget inte kan ha stämt överens?

Från kammarrättens dom:
”….har tidigare utretts genom olika
dietsistbedömningar och familjen har fört matdagbok. Det råder dock stor
diskrepans mellan intaget som rapporterades och vad hon faktiskt måste ha ätit
under tiden som hon bodde hemma för att kunna växa så bra som hon gjorde.
Även om …sannolikt har ätit vanlig mat hemma har det rapporterats om
stora svårigheter med kosten.”
Citera
2026-03-31, 15:55
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Från kammarrättens dom:
Det var inte det jag frågade efter.

Har det förekommit möten mellan föräldrarna och Uppsala om att tillväxtkurvan och matdagboken inte stämmer överens.
Citera
2026-03-31, 15:59
Medlem
Från domen: ”Joac*m W är alltjämt av uppfattningen att V*ctoria kan ta hand om … och att hon inte brustit i omsorgen av henne.”

Synd att inte pappan förstod att om han hade vänt sig mot mamman och skyddat dottern i domstolen så hade flickan kunmat bo hos honom. Konstig dynamik att han är så extremt lojal mot exet…
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-31 kl. 16:02.
Citera
2026-03-31, 16:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Från kammarrättens dom:
Att ansvarige läkaren INTE VET utan gissar och spekulerar på detta sätt avslöjar en synnerligen häpnadsväckande ansvarslöshet, vårdslöshet och oskicklighet. Och till det kommer tidigare kritik från IVO för fel med dropp. Det hela är ju fullständigt absurt.
Citera
2026-03-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att ansvarige läkaren INTE VET utan gissar och spekulerar på detta sätt avslöjar en synnerligen häpnadsväckande ansvarslöshet, vårdslöshet och oskicklighet. Och till det kommer tidigare kritik från IVO för fel med dropp. Det hela är ju fullständigt absurt.
Läkaren bodde väl inte hemma hos patienten så han kan ju knappast veta med säkerhet vad som pågick i hemmet.

Med kritik från IVO så antar jag att du syftar på att man missade att tillsätta vitaminer i dropp i ett annat fall. Det har precis noll och intet med detta fall att göra. Som vanligt vill vissa associera detta fall till andra fall där vården och/eller socialtjänsten gjort fel.

Detta fall bör bedömas fristående och inte kopplas ihop med andra fall. Det är oärlig argumentationsteknik. Kanske finns inte tillräckligt på fötterna i detta fall för att myndigheter har agerat fel? Varför skulle man annars vara tvungen att dra upp en massa andra fall och koppla till?
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-31 kl. 16:55.
Citera
2026-03-31, 17:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Läkaren bodde väl inte hemma hos patienten så han kan ju knappast veta med säkerhet vad som pågick i hemmet.

Med kritik från IVO så antar jag att du syftar på att man missade att tillsätta vitaminer i dropp i ett annat fall. Det har precis noll och intet med detta fall att göra. Som vanligt vill vissa associera detta fall till andra fall där vården och/eller socialtjänsten gjort fel.

Detta fall bör bedömas fristående och inte kopplas ihop med andra fall. Det är oärlig argumentationsteknik. Kanske finns inte tillräckligt på fötterna i detta fall för att myndigheter har agerat fel? Varför skulle man annars vara tvungen att dra upp en massa andra fall och koppla till?
Så att de har vanvårdat tidigare påverkar inte läkarna kredibilitet menar du?
Citera
2026-03-31, 17:28
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:

Om man skulle resonera så hade vi ju behövt dra tillbaka samtliga läkares legitimation vid ett första fel.
Citera
2026-03-31, 17:35
Medlem
Citat:
Svar: Nej. Det andra fallet har inget med detta att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in