2026-03-30, 16:49
Medlem
DetEBaraJagSomEOnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag känner Gud genom Jesus och misstror den judiska traditionen med en misslynt straffande Gud som manar till våld.

Men gån I åstad och lären eder vad de orden betyda: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer.' Ty jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Matteus 9:13

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30
Bördan hade kunnat vara godtagbar
Citera
2026-03-30, 16:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Bördan hade kunnat vara godtagbar
Inte i den värld där Satan är fursten.
Citera
2026-03-30, 16:56
Medlem
Citat:
Inte i den värld där Satan är fursten.
Varför är han fursten? Där har vi knäckfrågan för att citera en levande legend, vår KUNG
Citera
2026-03-30, 16:59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Hat avund skadeglädje med mera

Hoppas det leder till följdfrågor

Vad innebär det att "omedvetet förkasta hat, avund och skadeglädje" och hur är det kopplat ateism?
Citera
2026-03-30, 17:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför är han fursten? Där har vi knäckfrågan för att citera en levande legend, vår KUNG
Han anförtroddes uppgiften men han, som vi människor, har en vilja och kan gå de vägar han vill gå. Sådan är verkligheten, man har frihet men kan inte undkomma ansvaret.
Citera
2026-03-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad innebär det att "omedvetet förkasta hat, avund och skadeglädje" och hur är det kopplat ateism?
Menar att de omedvetet förkastar förbudet mot dessa känslor. Men är ute på en stretch här. Religiösa mer döljer och grinar
Citera
2026-03-30, 17:02
Medlem
Kopplat till ateism för att den i grunden inte beror på en avsaknad av tro. Men en oförmåga att förlika sig med de ramar som en eventuellt genomgod gud ställer upp
Citera
2026-03-30, 17:03
Medlem
Citat:
Han anförtroddes uppgiften men han, som vi människor, har en vilja och kan gå de vägar han vill gå. Sådan är verkligheten, man har frihet men kan inte undkomma ansvaret.
Så gud låter pojken köra? Kanske meckigt att starta om. Läs mellan raderna vad jag inte skriver
Citera
2026-03-30, 17:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så gud låter pojken köra? Kanske meckigt att starta om. Läs mellan raderna vad jag inte skriver
Man kan undra och ha åsikter om Guds ordning, men det är dumt att vända ryggen till.
Citera
2026-03-30, 17:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Menar att de omedvetet förkastar förbudet mot dessa känslor.

Jag tänkte mig lite mer än en upprepning av påståendet....
Citera
2026-03-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Grejen är ju den att det är en ofrånkomligt konsekvens i alla religioner med en allvetande, allsmäktig gud. Att de religiösa sen låtsas som att det inte är en en ofrånkomligt konsekvens är en annan sak.

Nu utger jag mig iofs inte som en expert på dessa religioner, men det finns ju religioner som inte har en allvetande, alsmäktig gud. Att då a priori utgå från det i generella resonemang över religioner blir ju lite fel.

Sen är det ju inte så att bara för att man är alsmäktig att man måste utöva sin makt i allt och alltid. Så bara för att en gud beskrivs som allsmäktig utgör egentligen inte något som man kan dra sådana slutsatser ifrån.
Citera
2026-03-30, 18:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu utger jag mig iofs inte som en expert på dessa religioner, men det finns ju religioner som inte har en allvetande, alsmäktig gud. Att då a priori utgå från det i generella resonemang över religioner blir ju lite fel.

Jo, precis. De utan allvetande, allsmäktig gud omfattas inte.

Citat:
Sen är det ju inte så att bara för att man är alsmäktig att man måste utöva sin makt i allt och alltid. Så bara för att en gud beskrivs som allsmäktig utgör egentligen inte något som man kan dra sådana slutsatser ifrån.

Nej, en allvetande gud kan inte välja att inte veta något. Och vet man allt som kommer hända när man skapar något så har man förutbestämt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in