2026-03-29, 22:43
Medlem
Det måste väl ändå finnas seriösa psykologiska studier på detta? Kvinnors benägenhet att dras till farliga män. Det har man ju sett sedan skolåldern när tjejerna i klassen drogs till de som hängde i centrum och rökte cigaretter och drack sprit osv.

Jag undrar hur könsfördelningen ser ut bland anställda på häkten, det kanske främst är kvinnor som söker sig till dessa jobben?
Citera
2026-03-29, 22:46
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Om det handlar om den jag tror det handlar om så skulle alla pusselbitar falla på plats för mig som jag fått höra av folk ryktesvägen.

Jag tror att det rör sig om en som jobbar på häktet i Göteborg. Hon ska ha berett tillgång för häktade som ska ha haft avskärmning från omvärlden och media. Ryktet säger även att hon som tack för detta fått betalt i naturatjänster. Detta ska handla om flera tillfällen. Hon ska enligt ryktet vara försvarsadvokatens bästa vän och den häktade/intagnas kåtaste vän.

Hon är dessutom förvånande nog engagerad i frågor för nyanlända svenskar och SFI.

Hur detta kan ha fått fortgå är för mig inte förvånande men beklämmande.

Ni anar inte hur illa ställt det är på våra häkten!
Senast redigerad av Titanicsurvivor 2026-03-29 kl. 22:50.
Citera
2026-03-29, 22:48
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detach3d
Det måste väl ändå finnas seriösa psykologiska studier på detta? Kvinnors benägenhet att dras till farliga män. Det har man ju sett sedan skolåldern när tjejerna i klassen drogs till de som hängde i centrum och rökte cigaretter och drack sprit osv.

Jag undrar hur könsfördelningen ser ut bland anställda på häkten, det kanske främst är kvinnor som söker sig till dessa jobben?
Det är väldigt många kvinnor som jobbar där ja, särskilt inom transport.

Har hört om de som söker upp den intagnas familj och åker hem där och verkligen rekar "om de kan vara en fin framtida pojkvän".
Citera
2026-03-29, 22:51
Medlem
BarbrorFarbros avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/fangar-hade-muckfest-inne-pa-ostragardanstalten

"Lustgas och insmugglad pizza – fångar hade muckfest inne på Östragård"

Kriminalvårdschef Pauline Hagberg säger till Expressen att man ser väldigt allvarligt på det som skett.

Undra hur det kom in där.
Citera
2026-03-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1454790

Vad har hänt tro?
Hon ser ut som en psykopat och lätt över 50.
Inte konstigt att det våldtas i fängelserna, kåta män med med låg impulskontroll knullar vad som helst som har ett hål.

https://postimg.cc/NKf9nCKV
Citera
2026-03-29, 22:54
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detach3d
Om nu chefen har legat runt med intagna så kan man nog tänka sig att många anställda även gjort det för de sett att chefen gör det och då blir det okej.

Har alltid märkt på arbetsplatser att de anställdas beteende är ofta en reflektion av ledningen.

I princip.
Chefen låter verksamheten sjangsera som ett rent alibi för sitt eget beteende. Normalisera ett destruktivt beteende på arbetsplatsen, så behöver du inte ställas till svars för ditt eget destruktiva beteende som chef. Med andra ord - får du in fel chef på en arbetsplats, kommer denne inte bara vara slapp med att motarbeta dåligt beteende hos personalen, utan rentav aktivt uppmuntra det.

Vi ser detta... tja, överallt inom offentlig sektor, egentligen. Men framförallt inom verksamheter som domineras av kvinnliga chefer. Tar man bort det ansvarsutkrävande som vinstdrivande medför, och den inneboende ansvarstagande instinkt som män bär på, får det katastrofala konsekvenser för en verksamhet.
Och jag vet inte hur många gånger vi behöver se detta ske innan vi fattar att det inte är chauvinism utan bara ett faktum.
Citera
2026-03-29, 22:56
Medlem
Vilket/vilka åtalspunkter och tillhörande straff kan bli aktuella?
Citera
2026-03-29, 22:57
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
I princip.
Chefen låter verksamheten sjangsera som ett rent alibi för sitt eget beteende. Normalisera ett destruktivt beteende på arbetsplatsen, så behöver du inte ställas till svars för ditt eget destruktiva beteende som chef. Med andra ord - får du in fel chef på en arbetsplats, kommer denne inte bara vara slapp med att motarbeta dåligt beteende hos personalen, utan rentav aktivt uppmuntra det.

Vi ser detta... tja, överallt inom offentlig sektor, egentligen. Men framförallt inom verksamheter som domineras av kvinnliga chefer. Tar man bort det ansvarsutkrävande som vinstdrivande medför, och den inneboende ansvarstagande instinkt som män bär på, får det katastrofala konsekvenser för en verksamhet.
Och jag vet inte hur många gånger vi behöver se detta ske innan vi fattar att det inte är chauvinism utan bara ett faktum.
Inte för att vara sådan, men denna kvinnan som jag tror det handlar om har gjort detta långt innan hon blev chef. Detta är den enda arbetsgivaren hon haft.
Citera
2026-03-29, 22:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Om det handlar om den jag tror det handlar om så skulle alla pusselbitar falla på plats för mig som jag fått höra av folk ryktesvägen.

Jag tror att det rör sig om en som jobbar på häktet i Göteborg. Hon ska ha berett tillgång för häktade som ska ha haft avskärmning från omvärlden och media. Ryktet säger även att hon som tack för detta fått betalt i naturatjänster. Detta ska handla om flera tillfällen. Hon ska enligt ryktet vara försvarsadvokatens bästa vän och den häktade/intagnas kåtaste vän.

Hon är dessutom förvånande nog engagerad i frågor för nyanlända svenskar och SFI.

Hur detta kan ha fått fortgå är för mig inte förvånande men beklämmande.

Ni anar inte hur illa ställt det är på våra häkten!

Ja, hon jobbar på häktet - det är dock kriminalvårdschefen det handlar om...
Citera
2026-03-29, 23:02
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Vilket/vilka åtalspunkter och tillhörande straff kan bli aktuella?
Tjänstefel

Brottsbalken 20 kap. 1 §.

-uppsåtligen eller av oaktsamhet
-åsidosätter vad som gäller för tjänsten
-och därigenom orsakar skada eller risk för skada.

Böter eller fängelse.
Citera
2026-03-29, 23:03
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, hon jobbar på häktet - det är dock kriminalvårdschefen det handlar om...
Var tror du kriminalvårdschefen sitter?

Karlatornet?
Citera
2026-03-29, 23:05
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Mönstret är väl att knulla intagna för kvinnor. Så det är väl något sånt antar jag.

Är det Pauline Hagberg?
Det var ju något geni till fångvaktare som filmade hela akten i England, hon fick sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in