2026-03-29, 15:23
Medlem
Fördelen är att man inte behöver ta ansvar för någonting överhuvudtaget.
Citera
2026-03-29, 15:40
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Varken eller, jag tror på mig själv. Det räcker! 😉
Citera
2026-03-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.

Absolut. Verklighetsflykt och tröstande fantasier samt den härliga känslan av att tillhöra de utvalda som är bättre än de andra.
Citera
2026-03-29, 15:44
Medlem
Frågeställningen som sådan skaver: Det låter lite som:
"Borde jag tro, eller borde jag inte?"

Det är väl så att antingen tror man, eller så tvivlar man, eller så vet man att man inte tror (dvs man avvisar en allsmäktig "Gud").
Ifall man tror på något så måste man ju bestämma VAD det är man tror på. Tror man på Asa-gudarna (Tor, Oden etc), de gamla grekiska gudarna, någon av de monoteisktiska gudarna, eller något annat.

Det är för mig uppenbart att man inte kan tro på flera religioner samtidigt. Om man är jude så måste man t.ex. bestämt avvisa Asa-gudarna, etc. Annars är man ju en hädare.

Men om man nu tror så måste man tro det konsekvent och med övertygelse. Man kan inte säga: "Idag tror jag på den här religionen, för enligt deras tro är det en helig dag idag. Men imorgon kanske jag tror på den kristna guden, då har dom en högtid".
Och om man tror på något så tror man det i vått och torrt. Om din tro säger att de homosexuella skall lida, men du råkar vara homosexuell, ja då skall du förstås också vara beredd på lidandet. För det är ju vad din gud vill. Och du kan inte trotsa Gud! Då går det riktigt, riktigt illa!

Men TS är nog mer som om tron är samma som att rösta i riksdagsvalet: "Vilken tro lovar mest fördelar för just mig! Jag vill maxa min tro!"

Och då tycker jag inte vi pratar om tro.
Citera
2026-03-29, 15:46
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Finns det några fördelar med att tro på en gud? Jämfört med att inte tro på någon.
Att vara religiös är den största lögn man kan begå och man lurar enbart sig själv. Många mår väl säkert bra av det livet ut. Ett sätt att sticka huvudet i sanden och fly från verkligheten. Sedan behöver man aldrig stå till svars för sina vanföreställningar om himmel och helvete när man väl dött och hjärnan ej är i funktion att inse att man haft fel in i det sista och bett alla böner förgäves.
Senast redigerad av Borasare1980 2026-03-29 kl. 15:53.
Citera
2026-03-29, 15:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Absolut. Verklighetsflykt och tröstande fantasier samt den härliga känslan av att tillhöra de utvalda som är bättre än de andra.
Det är inte så härligt att vi människor är moraliskt lågpresterande.
Citera
2026-03-29, 15:49
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag är lite äldre - och har börjat inse det faktiskt är möjligt det finns annan intelligens "därute". Kanske vårt DNA står i kontakt med någon verkligt clever kemist därute någonstans.. I så fall får de rätt alla dessa högintelligenta filosofer, som sagt detta i tusentals år, Vore ju lite cool.

Fördelen är att du då förstår något stort.

Tror vi kommer förstå den dagen då det är slut här och då är det försent?
Eller får man en chans till? Jag vågar inte chansa så..
Köttet. Ja det ruttnar och dör.
Att "leva efter köttet" innebär att man dör andligt.
Citera
2026-03-29, 16:07
Medlem
FunAndGamess avatar
Känns som att världens sorglighet gör att många behöver utopiska fantasier om hur bra allt ska bli, det är väl därför religion är tilltalande. Om dessa typer slutar vara religiösa kommer de istället börja tro på nån galen ideologi om att skapa ett lyckorike här på jorden och när de tar makten kommer de styra världen baserat på sina fantasier, vilket leder till total katastrof pga att allt bara är stolliga fantasier om en värld som inte är möjlig.
Senast redigerad av FunAndGames 2026-03-29 kl. 16:15.
Citera
2026-03-29, 16:13
Medlem
Citat:
Finns det några fördelar med att tro på en gud?
Man går med i människosläktet och har visst ansvar.

Citat:
Jämfört med att inte tro på någon.
Man förpassar sig till djurriket och accepterar att bli behandlad som sådant.
Citera
2026-03-29, 16:30
Medlem
Varför tro på något som inte finns
Citera
2026-03-29, 16:43
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Man kan skriva fina sånger om Jesus. Den här kom jag på när jag satt och sket imorse.

Åååh vi älskar Jesus
Han är våran man
Han är hård mot dom hårda
Men oftast snäll ibland
Citera
2026-03-29, 17:08
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Om man helt utelämnar frågan ang. om det finns/inte finns en Gud och håller sig till själva religionsbiten.

Största fördelen är väl att vissa män kan få relationer med kvinnor långt utanför deras egen liga.
Sker även åt andra hållet.

Tänk Helge Fossmo fast mindre dramatiskt. De kan lura i henne att det var guds vilja att de skall vara ihop. Vilket är totalt nonsens och går ifrån tanken på fri vilja.

Sedan brukar ju oftast små mesar "alpha" sig i sådana sammanhang samtidigt som de säger till alla som ifrågasätter det att de är dåliga kristna typ.

Detta sker i light-skala i sannolikt alla religiösa sammanhang. Sedan finns de fallen som sticker ut med riktiga sektledare som skaffar harem och startar krig mot den lokala polisen. Hänt några gånger i bl.a USA.

Men ärligt så sker nog sånt här i alla möjliga sammanhang. Töntar använder nischade grupper för att spela Allan. Skillnaden här är väl att de kan säga att Gud tycker precis som tönten tycker. 🤣🤣
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2026-03-29 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in