Citat:
Ursprungligen postat av
ten
1/ Nej, syftet är olika. En litterär berättelse och en avsiktsförklaring av övergrepp är inte samma sak.
2/ Ja, än så länge, dumpen jobbar för en förändring. Men nu vad det ju inte det jag skrev, jag skrev skicka kukbilder ingen efterfrågat vilket innebär att de gäddor som skickat oombedda kukbilder till fiskarna har begått sexuellt ofredande. Att en vuxen fått kukbilder är naturligtvis bättre än om ett barn fått dem men likaväl sexuellt ofredande.
3/ Ja, än så länge, dumpen jobbar för en förändring. Dumpen har ju inte påstått att gäddorna begått något brott mot barn eftersom det inte fanns något barn i den aktuella chatten.
Däremot anser Dumpen, och de flesta utanför denna tråd, att det är bra om föräldrar får vetskap om någon i dess närhet vill knulla barn.
1. Lagboken bryr sig inte om "syfte" så länge handlingen (texten) saknar ett faktiskt offer. En fiktiv text är en fiktiv text juridiskt sett, oavsett om den skrivs av en författare eller en privatperson, så länge inget barn är inblandat.
Vi är kollektivt avtrubbade när det gäller våld. Att läsa om hur någon planerar ett detaljerat mord ses som spännande fiktion. Ingen ringer polisen för att författaren "har mördarsinne" och styckar kroppar på löpande band. Vi förstår instinktivt skillnaden mellan bläck på papper och blod på gatan.
Sexualitet är fortfarande omgärdat av skam och kontroll. När det dessutom handlar om barn blir det ett så kallat "absolut tabu". I folks ögon blir då texten en förlängning av personens innersta väsen på ett sätt som en mordhistoria aldrig blir. Man dömer inte handlingen (som inte skett), utan man dömer människan bakom tanken.
2. Att skicka oombedda bilder till en vuxen aktivist kan absolut vara sexuellt ofredande mot den vuxna mottagaren. Men det var inte det vi diskuterade - vi diskuterade sexualbrott mot barn. Att Dumpen "jobbar för en förändring" är ett bevis på att det de gör idag saknar stöd i nuvarande lagstiftning. Vi följer gällande lag, inte lobbygruppers framtidsvisioner.
3. Eftersom du medger att inget brott mot barn begåtts, bekräftar du min poäng: Detta är moralisk aktivism och inte juridik. I en rättsstat är det domstolar som sköter straff och påföljder, inte anonyma grupper på internet som agerar utifrån vad de "anser" är bra.