2026-03-25, 03:17
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CampyloBakter
När man gick in i Lowes hotellrum var det hår överallt i rummet som visar på att han snaggat/rakat av sig håret.

Det är väl inte så konstigt med tanke på att han hade rakat håret på sidorna? Varmt i Thailand dessutom. Han hade kanske även rakat ansiktet, nedre regioner och kanske ben/bröstkorg/rygg/annat. Han var ju uppklädd i mörk kostym så han skulle väl äta i restaurangen (som hade klädkod) och ville kanske snygga till sig. Kanske hade han bestämt träff med nån tjej som inte dök upp eller inte var den hon utgav sig för att vara. Kanske blev det droppen som fick honom att hoppa (eller om han blev rånmördad).

Citat:
Sen fick man ju tillgång till Lowes sista kommunikation på Snap (?) där nån skrev på engelska typ ”did you sleep Well”.
Personen kallade sig "Kitcat" så antagligen en kvinna. Kanske var hon Lowes dejt som "fick förhinder" och uteblev från dejten men hörde av sig senare på kvällen (kanske för att be honom swisha pengar).

Citat:
Ser mycket fram till kommande avsnitt.
Det tredje avsnittet finns att lyssna på.
Citera
2026-03-25, 03:22
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Och dom två stillbilder som polisen i Örebro visar (som dom fått från hotellet) för familjen och hävdar att det är Lowe är ett skämt. Bilder kan man se på Spår’s insta.

Det går på inget sätt att se att det är just Lowe. Och som nån påtalar - borde inte ett lyxhotell ha kameraövervakning med skarpare bildkvalitet?

Funderar på om thailändsk polis pratat med hotellgäster som bodde i närliggande hotellrum. De borde kanske ha hört eller sett nåt.
Citera
2026-03-25, 07:23
Medlem
versalers avatar
Citat:
Har lyssnat igenom dom 2 avsnitt som sänts på Spår-podden (en stor favorit bland poddar) och förstår anhöriga som vill räta ut alla frågetecken. För dom finns.

Det här är föräldrar som_inte_lever i förnekelse över att det_kan_handla om suicid. Det uttrycker dom väldigt tydligt.

Vid obduktionen togs inga prover vad gäller alkohol och droger. Gör man inte alltid det vid en obduktion? Borde man inte även ta dna med tanke på att kroppen både var så skadad och svår att identifiera.

När man gick in i Lowes hotellrum var det hår överallt i rummet som visar på att han snaggat/rakat av sig håret.

Sen fick man ju tillgång till Lowes sista kommunikation på Snap (?) där nån skrev på engelska typ ”did you sleep Well”.

Ser mycket fram till kommande avsnitt.

Var det inte någon högtid i Thailand just då så det blir liggande på is med utredning, kan vara jag som minns fel.
Men de ville inte ha tandkort från Sverige heller.
Känns som mycket brister för föräldrarna har bett om att tatueringen ska identifieras men det görs inte.
Sen att han begravs och hela karusellen.
Och i Sverige får föräldrarna inte kolla på kroppen för den är i så dåligt skick trots att de om och om igen ber om att få se.
Har inte hört alla avsnitt men detta är en märklig historia och fel som begåtts både i Thailand och Sverige.
Citera
2026-03-25, 12:05
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Och i Sverige får föräldrarna inte kolla på kroppen för den är i så dåligt skick trots att de om och om igen ber om att få se.
De fick se kroppen i Sverige men de avråddes starkt från det och valde till slut att inte titta, enligt föräldrarna själva.

Tatueringen var - enligt mamman - en smiley-gubbe, stor som en 10-krona. Kanske inte jättekonstigt att tatueringen inte gick att identifiera på en så pass skadad kropp...?
Citera
2026-03-25, 22:00
Medlem
Jag tänkte på en grej. Det kom ju fram i tredje avsnittet att det hade hittats en kondom med sperma i. De säger ju att det är lowes sperma (låt oss anta att det var hans). Förmodligen har han inte köpt konsoler utomlands, vem gör ens det? Han har förmodligen köpt kondomer hemma och tagit med. Varför? Jo för han hade tänkt träffa någon i Thailand.
Och kanske har den personen bett honom boka på Lebua hotell. Eller så har Lowe tänkt träffa någon och velat boka ett fint rum åt de. Kanske därför han inte nämnt resan för anhöriga.
Sen är också en fråga, var Lowe straight? Kan han ha träffat en kille som inte vill träda fram?
Citera
2026-03-26, 19:22
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helgonets
Jag tänkte på en grej. Det kom ju fram i tredje avsnittet att det hade hittats en kondom med sperma i. De säger ju att det är lowes sperma (låt oss anta att det var hans). Förmodligen har han inte köpt konsoler utomlands, vem gör ens det? Han har förmodligen köpt kondomer hemma och tagit med. Varför? Jo för han hade tänkt träffa någon i Thailand.
Och kanske har den personen bett honom boka på Lebua hotell. Eller så har Lowe tänkt träffa någon och velat boka ett fint rum åt de. Kanske därför han inte nämnt resan för anhöriga.
Sen är också en fråga, var Lowe straight? Kan han ha träffat en kille som inte vill träda fram?
Det väl inte omöjligt att han kan ha köpt kondomer i nån kiosk i Bankok. Men oavsett var han köpte dem så framgår det inte att det låg nåt kondompaket i rummet eller i Lowes väska. Det pratas bara om EN kondom. Jag vet inte om det kanske finns automater i Thailand, typ på allmänna toaletter eller nåt, där man kan köpa kondomer. Han kan ha haft en kondom i plånboken "i fall att", eller kanske fått en av en kompis eller som reklam från RFSU när de föreläst på hans utbildning. Allt är förstås möjligt i teorin. Men om det bara fanns en kondom på hotellrummet så tänker jag i första hand på att han kan ha köpt sex (eller chattat med nån som han trodde var intresserad på riktigt men som var ute efter pengar) och att kvinnan hade med sig kondomen.

Angående val av hotell och hemlighållande av resan så håller jag med om att det pekar på att han skulle träffa en tjej. Men det kan också handla om att han planerade att begå självmord och ville bo på ett hotell med tillräckligt många våningar för kunna hoppa utan "risk för att överleva". Det verkar ju vara lite av en "grej" att ta livet av sig genom att hoppa från terassen på just det hotellet, med tanke på att gästerna får skriva på papper om att balkongdörren endast låses upp (av personal) "på gästens eget ansvar". I självmordstrådarna här på Flashback brukar folk föreslå att den som "ändå ska ta livet av sig" först ska åka till Thailand och leva upp sina besparingar, resa runt och uppleva spännande saker, knarka, köpa sex osv. Jag vet inte hur mycket allvar som ligger bakom den typen av förslag. Men jag tänker att man inte kan utesluta att en 21-årig kille från Arvika kan ha läst nåt sånt och tagit det på allvar och faktiskt bokat in en sån resa.

Att Lowe kan ha varit gay är en tanke som slagit mig också. Fördomsfull som jag är (sorry!) så tänkte jag bland annat på hans val av utbildning samt att hans kompis sa i podden att Lowe inte hade haft nån tjej. Men samtidigt tycker jag att det låter lite väl långsökt att han skulle ha åkt till Thailand för att träffa en kille...?? Att han åkte till Portugal för att träffa en kille tycker jag låter mer troligt. Det kan förklara att han höll resan hemlig, köpte en jättedyr biljett till "fel sida" (jag kan inte fotboll men visst var det så?) och sa till sin kurskamrat att han festat med främlingar på en pub (kanske var det egentligen en kille han träffat på nätet som han mötte upp). Men Thailand? Då vill man väl inte "sticka ut" genom att boka lyxhotell? Då bokar man väl nåt hotell som verkar mer troligt att två killpolare skulle välja och som är lite mer diskret? För man vill väl inte direkt skylta med att man är gay i Bankok om man håller det hemligt hemma i Sverige, antar jag. Nja, det känns inte riktigt som nåt en 21-årig fotbollskille från Arvika, som pluggar till lärare, skulle göra. Det hade väl räckt att åka till Stockholm och gå på gayklubb eller typ London eller Paris eller nåt? Det låter lite väl dramatiskt med lyxhotell i Thailand för att man är gay år 2024...? I så fall tror jag mer på att killen han skulle träffa i Portugal inte dök upp, inte var den han utgav sig för att vara eller sårade honom på nåt annat sätt. Och att det blev droppen som fick honom att vilja ta sitt liv och att han därför åkte till Thailand.
Senast redigerad av lillalilith 2026-03-26 kl. 19:29.
Citera
2026-03-28, 09:46
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Dessutom - när föräldrarna fick tillbaka Lowes tillhörigheter upptäckte dom ett kvitto på hans deposition för hotellrummet så stod det att det var utställt på 2 (!) gäster. Något som örebropolisen missat totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Lowe kanske betalade för två gäster för att kunna ta med sig kvinnligt sällskap, vilket man kanske inte får annars. Han kanske hoppades kunna ragga upp nån tjej på krogen eller så tänkte han köpa sex. Eller också hade han chattat med nån tjej på nätet som han hade bestämt träff med och tänkte bjuda in till sitt hotelleum. En av kompisarna som intervjuades i podden antydde att Lowe inte hade haft nåt förhållande.

Hade det varit en kompis eller nån kriminell kontakt som var Lowes sällskap så hade han knappast lagt pengar på lyxhotell. Hade han varit där för att göra nåt kriminellt så hade han antagligen inte valt ett lyxigt hotell mitt i stan, som en massa kändisar kommer till, där man måste lämna in sitt pass, utan valt nåt mer diskret hotell som låg lite mer avskilt.
När man bokar ett hotell på nätet, bokar du ett rum för två vuxna. Det är standard. Du kan om du verkligen vill, manuellt ändra till en vuxen men priset är det samma, så det är det ingen som gör.

Så att rummet var bokat för två vuxna spelar ingen som helst roll. Eftersom ALLA bokar så.
Citera
2026-03-28, 12:24
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
När man bokar ett hotell på nätet, bokar du ett rum för två vuxna. Det är standard. Du kan om du verkligen vill, manuellt ändra till en vuxen men priset är det samma, så det är det ingen som gör.

Så att rummet var bokat för två vuxna spelar ingen som helst roll. Eftersom ALLA bokar så.
Då så! Konstigt att de inte nämner nåt om det i podden. Reportern har ju bokat samma rum... Men då är det därför polisen "inte har brytt sig om det". Jag förstår att föräldrarna "griper efter halmstrån" eftersom de självklart inte vill att det ska vara deras son som hittats död, det är fullt förståeligt. Själv tyckte jag inte heller att just den detaljen var så märklig. Men de gör en jättegrej av det i podden...

Det vore intressant att veta om han betalat för två i restaurangen eller beställt frukost för två. Men det säger de självlart inget om - för då blir ju podden inte lika spännande och inte lika många vill prenumerera.
Senast redigerad av lillalilith 2026-03-28 kl. 12:29.
Citera
2026-03-28, 12:49
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Då så! Konstigt att de inte nämner nåt om det i podden. Reportern har ju bokat samma rum... Men då är det därför polisen "inte har brytt sig om det". Jag förstår att föräldrarna "griper efter halmstrån" eftersom de självklart inte vill att det ska vara deras son som hittats död, det är fullt förståeligt. Själv tyckte jag inte heller att just den detaljen var så märklig. Men de gör en jättegrej av det i podden...

Det vore intressant att veta om han betalat för två i restaurangen eller beställt frukost för två. Men det säger de självlart inget om - för då blir ju podden inte lika spännande och inte lika många vill prenumerera.
Att en 21-åring väljer ett sånt hotell är märkligt i sig. De har ju "dresscode"för sjutton bara för att äta där.
Finns inte en chans att de släpper in sällskap för natten där.

Har det framgått om det fanns vittnen till fallet. Han kan ju ha tagit sig upp på taket och kastat sig ut därifrån. Bara för att han bodde på 56:e våningen betyder inte att det var från den våningen han kastade sig.

Jag har inte följt fallet så jättenoga, men det lutar nog åt ett planerat självmord.
Senast redigerad av BananKlase 2026-03-28 kl. 13:00.
Citera
2026-03-28, 15:57
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Att en 21-åring väljer ett sånt hotell är märkligt i sig.
Ja. Du citerar mig och vill du veta min syn på den saken kan du läsa mina tidigare inlägg.

Skrev följande som svar till en annan användare:

"Angående val av hotell och hemlighållande av resan så håller jag med om att det pekar på att han skulle träffa en tjej. Men det kan också handla om att han planerade att begå självmord och ville bo på ett hotell med tillräckligt många våningar för kunna hoppa utan "risk för att överleva". Det verkar ju vara lite av en "grej" att ta livet av sig genom att hoppa från terassen på just det hotellet, med tanke på att gästerna får skriva på papper om att balkongdörren endast låses upp (av personal) "på gästens eget ansvar". I självmordstrådarna här på Flashback brukar folk föreslå att den som "ändå ska ta livet av sig" först ska åka till Thailand och leva upp sina besparingar, resa runt och uppleva spännande saker, knarka, köpa sex osv. Jag vet inte hur mycket allvar som ligger bakom den typen av förslag. Men jag tänker att man inte kan utesluta att en 21-årig kille från Arvika kan ha läst nåt sånt och tagit det på allvar och faktiskt bokat in en sån resa."
Citat:
Finns inte en chans att de släpper in sällskap för natten där.
Nu hade ju Lowe bokat ett rum för två... Det går kanske att smyga in sitt sällskap eller betala nån receptionist. Tror inte att det är helt omöjligt att han kan ha lyckats bjuda in ett sällskap - över natten eller på dagtid. Eller också använde han kondomen på egen hand. Tycker inte att just detta med eventuellt sällskap på rummet är nåt jättemysterium.
Citat:
Han kan ju ha tagit sig upp på taket och kastat sig ut därifrån. Bara för att han bodde på 56:e våningen betyder inte att det var från den våningen han kastade sig.
I Spår-podden berättas att thailändsk polis påstår att hotellets ansvariga uppgett att Lowe, enligt hotellets övervakningskamera, gick in på sitt hotellrum på kvällen (minns ej exakt tid) och inte gick ut (genom dörren alltså) ur rummet efter det. Det finns bilder från hotellets övervakningskamera i både thailändsk och svensk polisutredning. Men enligt föräldrarna och Spår-poddens reporter är bilderna av så dålig kvalitet att det inte går att se att det verkligen är Lowe på bilderna. I Spår-podden berättas också att thailändsk polis uppgett att dörren till Lowes hotellrum var låst inifrån.

Spännande teori att Lowe kan ha tagit sig upp på taket. Så kan det vara. Han kan också ha hoppat från den allmänna balkongen.

Oklarheter kring vilken sida av hotellet som Lowe hittades på kan också handla om missförstånd mellan hotellpersonal och polis. Nån kan ha skrivit fel i utredningen. Eller så kan det ha blivit fel när utrredningen skulle översättas till engelska.

Min fundering var att nån skulle kunna ha flyttat kroppen till en mer avskild plats innan polisen kom. Kanske för att skydda förbipasserande från en hemsk syn. Eller kanske för att nån trodde att det kanske gick att rädda honom och flyttade honom till en plats där det var lättare för ambulans att stanna. Men när jag lyssnade på tredje avsnittet av Spår-podden uppfattade jag det som att föräldrarna tyckte att det verkade stämma, enligt bilder och vad som står i utredningen, att Lowe hittades nedanför balkongen till det hotellrum han bodde i. Om jag uppfattade det rätt så tyckte föräldrarna inte längre att just den biten var så märklig.
Citat:
Har det framgått om det fanns vittnen till fallet.
Vittnen till fallet verkar inte finnas. I så fall har jag missat det.
Citat:
Jag har inte följt fallet så jättenoga, men det lutar nog åt ett planerat självmord.
Ja, det håller jag med om. Det mesta pekar på det, som jag ser det. Men jag förstår att det är svårt att ta in för färäldrarna. Jag förstår också att föräldrarna vill ha svar på sina frågor samt reda ut alla oklarheter, det hade jag också velat i deras situation.
Senast redigerad av lillalilith 2026-03-28 kl. 16:02.
Citera
2026-03-28, 16:44
Medlem
BananKlases avatar
[quote=lillalilith|94632511]

felpost
Senast redigerad av BananKlase 2026-03-28 kl. 17:02.
Citera
2026-03-28, 16:59
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ja. Du citerar mig och vill du veta min syn på den saken kan du läsa mina tidigare inlägg.

Skrev följande som svar till en annan användare:

"Angående val av hotell och hemlighållande av resan så håller jag med om att det pekar på att han skulle träffa en tjej. Men det kan också handla om att han planerade att begå självmord och ville bo på ett hotell med tillräckligt många våningar för kunna hoppa utan "risk för att överleva". Det verkar ju vara lite av en "grej" att ta livet av sig genom att hoppa från terassen på just det hotellet, med tanke på att gästerna får skriva på papper om att balkongdörren endast låses upp (av personal) "på gästens eget ansvar". I självmordstrådarna här på Flashback brukar folk föreslå att den som "ändå ska ta livet av sig" först ska åka till Thailand och leva upp sina besparingar, resa runt och uppleva spännande saker, knarka, köpa sex osv. Jag vet inte hur mycket allvar som ligger bakom den typen av förslag. Men jag tänker att man inte kan utesluta att en 21-årig kille från Arvika kan ha läst nåt sånt och tagit det på allvar och faktiskt bokat in en sån resa."

Nu hade ju Lowe bokat ett rum för två... Det går kanske att smyga in sitt sällskap eller betala nån receptionist. Tror inte att det är helt omöjligt att han kan ha lyckats bjuda in ett sällskap - över natten eller på dagtid. Eller också använde han kondomen på egen hand. Tycker inte att just detta med eventuellt sällskap på rummet är nåt jättemysterium.

I Spår-podden berättas att thailändsk polis påstår att hotellets ansvariga uppgett att Lowe, enligt hotellets övervakningskamera, gick in på sitt hotellrum på kvällen (minns ej exakt tid) och inte gick ut (genom dörren alltså) ur rummet efter det. Det finns bilder från hotellets övervakningskamera i både thailändsk och svensk polisutredning. Men enligt föräldrarna och Spår-poddens reporter är bilderna av så dålig kvalitet att det inte går att se att det verkligen är Lowe på bilderna. I Spår-podden berättas också att thailändsk polis uppgett att dörren till Lowes hotellrum var låst inifrån.

Spännande teori att Lowe kan ha tagit sig upp på taket. Så kan det vara. Han kan också ha hoppat från den allmänna balkongen.

Oklarheter kring vilken sida av hotellet som Lowe hittades på kan också handla om missförstånd mellan hotellpersonal och polis. Nån kan ha skrivit fel i utredningen. Eller så kan det ha blivit fel när utrredningen skulle översättas till engelska.

Min fundering var att nån skulle kunna ha flyttat kroppen till en mer avskild plats innan polisen kom. Kanske för att skydda förbipasserande från en hemsk syn. Eller kanske för att nån trodde att det kanske gick att rädda honom och flyttade honom till en plats där det var lättare för ambulans att stanna. Men när jag lyssnade på tredje avsnittet av Spår-podden uppfattade jag det som att föräldrarna tyckte att det verkade stämma, enligt bilder och vad som står i utredningen, att Lowe hittades nedanför balkongen till det hotellrum han bodde i. Om jag uppfattade det rätt så tyckte föräldrarna inte längre att just den biten var så märklig.

Vittnen till fallet verkar inte finnas. I så fall har jag missat det.

Ja, det håller jag med om. Det mesta pekar på det, som jag ser det. Men jag förstår att det är svårt att ta in för färäldrarna. Jag förstår också att föräldrarna vill ha svar på sina frågor samt reda ut alla oklarheter, det hade jag också velat i deras situation.
Jag tog mig friheten att klippa ut de vitala delarna i ditt inlägg. Då jag till skillnad mot dig inte lärt mig hur man stycke indelar än.

"thailändsk polis påstår att hotellets ansvariga uppgett att Lowe, enligt hotellets övervakningskamera, gick in på sitt hotellrum på kvällen (minns ej exakt tid) och inte gick ut (genom dörren alltså) ur rummet efter det."

Då har man alltså inte observerat nån annan person på hotellets övervakningskamera som går in och ut ur rummet.

"också att thailändsk polis uppgett att dörren till Lowes hotellrum var låst inifrån."

Låsen öppnas med nyckelkort. Går man ut eller in stängs dörren och låses automatiskt. Då måste polisen menat att säkerhetskedjan var isatt. Då är det omöjligt att nån annan befunnit sig i rummet.

"föräldrarna tyckte att det verkade stämma, enligt bilder och vad som står i utredningen, att Lowe hittades nedanför balkongen till det hotellrum han bodde i."

Men då så, case closed.

Jag kan inte se det på annat sätt än att du har löst det här fallet.

SJÄLVMORD
Senast redigerad av BananKlase 2026-03-28 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in