Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Att en 21-åring väljer ett sånt hotell är märkligt i sig.
Ja. Du citerar mig och vill du veta min syn på den saken kan du läsa mina tidigare inlägg.
Skrev följande som svar till en annan användare:
"Angående val av hotell och hemlighållande av resan så håller jag med om att det pekar på att han skulle träffa en tjej. Men det kan också handla om att han planerade att begå självmord och ville bo på ett hotell med tillräckligt många våningar för kunna hoppa utan "risk för att överleva". Det verkar ju vara lite av en "grej" att ta livet av sig genom att hoppa från terassen på just det hotellet, med tanke på att gästerna får skriva på papper om att balkongdörren endast låses upp (av personal) "på gästens eget ansvar". I självmordstrådarna här på Flashback brukar folk föreslå att den som "ändå ska ta livet av sig" först ska åka till Thailand och leva upp sina besparingar, resa runt och uppleva spännande saker, knarka, köpa sex osv. Jag vet inte hur mycket allvar som ligger bakom den typen av förslag. Men jag tänker att man inte kan utesluta att en 21-årig kille från Arvika kan ha läst nåt sånt och tagit det på allvar och faktiskt bokat in en sån resa."
Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Finns inte en chans att de släpper in sällskap för natten där.
Nu hade ju Lowe bokat ett rum för två... Det går kanske att smyga in sitt sällskap eller betala nån receptionist. Tror inte att det är helt omöjligt att han kan ha lyckats bjuda in ett sällskap - över natten eller på dagtid. Eller också använde han kondomen på egen hand. Tycker inte att just detta med eventuellt sällskap på rummet är nåt jättemysterium.
Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Han kan ju ha tagit sig upp på taket och kastat sig ut därifrån. Bara för att han bodde på 56:e våningen betyder inte att det var från den våningen han kastade sig.
I Spår-podden berättas att thailändsk polis påstår att hotellets ansvariga uppgett att Lowe, enligt hotellets övervakningskamera, gick in på sitt hotellrum på kvällen (minns ej exakt tid) och inte gick ut (genom dörren alltså) ur rummet efter det. Det finns bilder från hotellets övervakningskamera i både thailändsk och svensk polisutredning. Men enligt föräldrarna och Spår-poddens reporter är bilderna av så dålig kvalitet att det inte går att se att det verkligen är Lowe på bilderna. I Spår-podden berättas också att thailändsk polis uppgett att dörren till Lowes hotellrum var låst inifrån.
Spännande teori att Lowe kan ha tagit sig upp på taket. Så kan det vara. Han kan också ha hoppat från den allmänna balkongen.
Oklarheter kring vilken sida av hotellet som Lowe hittades på kan också handla om missförstånd mellan hotellpersonal och polis. Nån kan ha skrivit fel i utredningen. Eller så kan det ha blivit fel när utrredningen skulle översättas till engelska.
Min fundering var att nån skulle kunna ha flyttat kroppen till en mer avskild plats innan polisen kom. Kanske för att skydda förbipasserande från en hemsk syn. Eller kanske för att nån trodde att det kanske gick att rädda honom och flyttade honom till en plats där det var lättare för ambulans att stanna.
Men när jag lyssnade på tredje avsnittet av Spår-podden uppfattade jag det som att föräldrarna tyckte att det verkade stämma, enligt bilder och vad som står i utredningen, att Lowe hittades nedanför balkongen till det hotellrum han bodde i. Om jag uppfattade det rätt så tyckte föräldrarna inte längre att just den biten var så märklig.
Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Har det framgått om det fanns vittnen till fallet.
Vittnen till fallet verkar inte finnas. I så fall har jag missat det.
Citat:
Ursprungligen postat av
BananKlase
Jag har inte följt fallet så jättenoga, men det lutar nog åt ett planerat självmord.
Ja, det håller jag med om. Det mesta pekar på det, som jag ser det. Men jag förstår att det är svårt att ta in för färäldrarna. Jag förstår också att föräldrarna vill ha svar på sina frågor samt reda ut alla oklarheter, det hade jag också velat i deras situation.