2026-03-21, 01:27
Medlem
Bra inlägg. Har inte hunnit lyssna på ner än halva första avsnittet. Vilken svår situation detta.
Som du skriver är familjen lämnad med ett mysterium även om kroppen skulle bevisas vara Lowes. Och det är ju troligen Lowe. Mysteriet kring hans sista tid kan man dock som du skriver närma sig genom digitala spår.

Just att han undanhålligt sanningen om sina misslyckade studier osv är nog en viktig del. Tror jag läst någongång att bakom självmord kan det ofta föreligga en situation där personen undanhålligt sanningen om tex något misslyckande (fått sparken, inte klarat studier, att man har spelmissbruk, etc) och att det nu känns helt omöjligt att "come clean" när man mörkat så länge. Att man då ser självmord som enda sättet att slippa konfronteras med situationen. Familjen bör nog gå igenom ekonomin över tid, transaktioner (onlinespel? Mycket lån, stor skuldsättning? Mycket kontantuttag som kan indikera drogbruk?).

Citat:
Ursprungligen postat av Helgonets
Jag har lyssnat på bägge avsnitten hittills. Först och främst, ska detta lösas och få någon klarhet så måste man kolla in i Lowes dator eller telefon. Det skulle kunna ge svar på vad han gjorde i Bangkok, varför han var där och vilka han träffat. Har han något konto på tex Flashback där han diskuterat drogaffärer, Thailand, psykisk ohälsa etc?
Finns det ingen möjlighet att komma in i hans telefon? Det kanske skulle gå att se på hans skärm vilka knappar som är mest använda (troligtvis försent nu) eller om någon i familjen filmat honom när han i bakgrunden låser upp sin telefon och man kan tyda pinkoden?
Varför fabriksåterställdes telefonen på jobbet? Vad har han sökt på där som han inte sökt på med sin egen telefon?

Sen undrar jag om föräldrarna döljer något som inte de vill hänga ut Lowe för. Hade de sagt i dokumentären om de hade fått reda på att han betalat för eskort eller likande? (Alltså bara ett exempel men en teori om hans besök på rummet).
Varför kunde han inte berätta för sina föräldrar om att han inte studerade, att han inte var på praktiken. Har han något mindervärdeskomplex? Var han rädd att göra de besvikna när han tidigare varit hemmasittare och inte klarat av att studera (på plats dvs).
Varför måste föräldrarna benämna att han kanske har ”lurats” in i droghandel, vadå lurats in i? Han har väl i så fall fått ett erbjudande och tackat ja.

Sen att kroppen mättes 7cm kortare är väl egentligen inte så konstigt. En viss felmarginal måste ju finnas, kollar man i hans pass står det säkert 175cm men det stämmer sällan (han har säkert lagt på någon cm)..
Sedan om en kropp fallit från 200m och slagit i marken så kan det knappast finnas många hela ben i kroppen och att då mäta en kropp där ryggrad, ben och alla upprätthållande skelettdelar krossats tänker jag kan vara svårt. Kroppen låg säkert bara på ett bord och de kollade mätstickan utan att sträcka ut varenda ben..
Men helt klart finns det oklara omständigheter, om inte föräldrarna fick se kroppen. Kunde de inte bett någon annan? Polis eller vän som kunde hjälpa till att identifiera kroppen.
Kollade hans mammas Instagram och där ser man Lowe i badbyxor, hans lilla tatuering går inte att se så jag antar att den är väldigt liten och för att kunna se den på en sargad kropp måste man nog leta en stund.

Men, med allt detta sagt är jag inte klar över att det inte är något konstigt över allt detta. Även om han åkt dit för att hoppa så finns det ju en Lowe som de inte visste om. Det måste utredas och få en lösning. Vad dolde han?
Senast redigerad av Lilla.My. 2026-03-21 kl. 02:02.
Citera
2026-03-21, 08:50
Medlem
knors avatar
Synd att så mycket om fallet ligger på Facebook. (Det låser ut väldigt många från läsning eftersom många inte har eller vill ha Facebook. (Mark Z som tjänar på det som läggs där, men ingen annan).

Jag hade själv tänkt försöka bidra men väljer att kliva av eftersom priset att skaffa Facebook är för högt. Jag vill heller inte prenumerera på en podcast för att få veta mer.

Kan någon peka mig en riktning där det finns mer uppdaterad info om fallet så gör det gärna!

Väldigt tragiskt fall. Hoppas familjen får de svar de behöver.
Citera
2026-03-21, 11:27
Medlem
Vart på Facebook finns det mer om fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av knor
Synd att så mycket om fallet ligger på Facebook. (Det låser ut väldigt många från läsning eftersom många inte har eller vill ha Facebook. (Mark Z som tjänar på det som läggs där, men ingen annan).

Jag hade själv tänkt försöka bidra men väljer att kliva av eftersom priset att skaffa Facebook är för högt. Jag vill heller inte prenumerera på en podcast för att få veta mer.

Kan någon peka mig en riktning där det finns mer uppdaterad info om fallet så gör det gärna!

Citera
2026-03-21, 15:46
Medlem
Du behöver inte va betala för avsnitt två, man kan provlyssna 7 dagar så är bara att säga upp direkt efter avsnitt så blir du inte debiterad någonting

Citat:
Ursprungligen postat av knor

Citera
2026-03-23, 17:57
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XN
5. "Kroppen kremerades i Sverige inför begravningen då det inte skulle ha gått att ha en kistbegravning med en kropp som börjat förruttna och luktade.
Vi som anhöriga blev avrådda och fick aldrig se kroppen då den var i så dåligt skick"

Nu har jag noll koll, men detta låter ju lite underligt. Dom vill nu ha 150.000 för att åka till Thailand och utreda detta. Skulle det inte ha gått att få ut DNA direkt han kom till Sverige innan han kremerades på något sätt? Privat eller liknande, som inte hade kostat multum?

Det här undrar jag verkligen över. Varför togs inget DNA-test i Sverige innan kroppen kremerades?
Citera
2026-03-23, 18:02
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollepolle
Varför va jobb telefon fabriksåterställd osv. Vad dolde han?

Jag förstår inte riktigt. Detta med jobbtelefonen skedde ju på sommaren, alltså flera månader innan Lowe dog. Frågade inte mamman Lowe om det? Vad svarade han i så fall?
Citera
2026-03-23, 18:30
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
De säger att svensk polis nekade DNA-test
På vilka grunder då?
Citera
2026-03-24, 17:56
Medlem
Har lyssnat igenom dom 2 avsnitt som sänts på Spår-podden (en stor favorit bland poddar) och förstår anhöriga som vill räta ut alla frågetecken. För dom finns.

Det här är föräldrar som_inte_lever i förnekelse över att det_kan_handla om suicid. Det uttrycker dom väldigt tydligt.

Vid obduktionen togs inga prover vad gäller alkohol och droger. Gör man inte alltid det vid en obduktion? Borde man inte även ta dna med tanke på att kroppen både var så skadad och svår att identifiera.

När man gick in i Lowes hotellrum var det hår överallt i rummet som visar på att han snaggat/rakat av sig håret.

Sen fick man ju tillgång till Lowes sista kommunikation på Snap (?) där nån skrev på engelska typ ”did you sleep Well”.

Ser mycket fram till kommande avsnitt.
Citera
2026-03-24, 18:11
Medlem
Och dom två stillbilder som polisen i Örebro visar (som dom fått från hotellet) för familjen och hävdar att det är Lowe är ett skämt. Bilder kan man se på Spår’s insta.

Det går på inget sätt att se att det är just Lowe. Och som nån påtalar - borde inte ett lyxhotell ha kameraövervakning med skarpare bildkvalitet?
Citera
2026-03-24, 18:25
Medlem
Dessutom - när föräldrarna fick tillbaka Lowes tillhörigheter upptäckte dom ett kvitto på hans deposition för hotellrummet så stod det att det var utställt på 2 (!) gäster. Något som örebropolisen missat totalt.
Citera
2026-03-24, 18:44
Medlem
I den ursprungliga polisanmälan från thailändsk polis står det (översatt till svenska) - ”den avlidne hittas i hotellrum 5606 på 56;e våningen i State tower byggnaden”.

Här kan ju svårigheter med översättning spela in.

Dock står det i förundersökningen att kroppen hittats på 4 olika ställen.

Det här verkar ju handla om taskigt polisarbete från båda håll?
Citera
2026-03-25, 03:01
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CampyloBakter
Dessutom - när föräldrarna fick tillbaka Lowes tillhörigheter upptäckte dom ett kvitto på hans deposition för hotellrummet så stod det att det var utställt på 2 (!) gäster. Något som örebropolisen missat totalt.
Lowe kanske betalade för två gäster för att kunna ta med sig kvinnligt sällskap, vilket man kanske inte får annars. Han kanske hoppades kunna ragga upp nån tjej på krogen eller så tänkte han köpa sex. Eller också hade han chattat med nån tjej på nätet som han hade bestämt träff med och tänkte bjuda in till sitt hotelleum. En av kompisarna som intervjuades i podden antydde att Lowe inte hade haft nåt förhållande.

Hade det varit en kompis eller nån kriminell kontakt som var Lowes sällskap så hade han knappast lagt pengar på lyxhotell. Hade han varit där för att göra nåt kriminellt så hade han antagligen inte valt ett lyxigt hotell mitt i stan, som en massa kändisar kommer till, där man måste lämna in sitt pass, utan valt nåt mer diskret hotell som låg lite mer avskilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in