Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Reallönerna är upp +60% mot 1990. Bostadskostnad som andel av disponibel inkomst har inte ökat. Har wallincus kunnat motbevisa något av detta? Svar nej
Det räcker så..
Oj oj, flanders har svårt med matematiken verkar det som!
Bäst att hjälpa lite.
Reallönen ökar 60%, skall vi då titta på hur bostadspriserna
utvecklats.
"I hela landet har villapriserna stigit med 249 procent på 20 år medan bostadsrättspriserna ökat med 579 procent. Upplands-Bro är den kommun där bopriserna stigit mest med hisnande 2 474 procent på bostadsrätter. Villapriserna har ökat mest i Stockholms kommun med hela 464 procent. "
Det ser värre ut om du bor i storstadsregionerna. Vill du köpa en bostadsrätt i västra götalands län exempelvis har prisökningen varit 889% på 20 år.
Detta är såklart väldigt svårt för dig att förstå med ditt intellekt men 889% är
mer än 60% eftersom 889 är en större siffra än 60. Kontroversiellt, men sant.
Det betyder att det har blivit oerhört mycket dyrare att köpa bostad, eftersom lönen ökat mindre än bostadspriserna.
Här har jag flera gånger om länkat en rapport om att bostäder blivit 4 gånger så dyra för denna generation, att du har svårt att begripa vilken siffra som är störst påverkar inte vad som är sant eller inte.
Ditt påstående om disponibel inkomst har avfärdats tusentals gånger, för första gångsköpare har det aldrig varit såhär dyrt att köpa bostad och det spelar ingen roll om folk som köpte 1985 har fått lägre andel boendekostnad i förhållande till inkomst.
Här rapporterades det redan om detta 2021
"Förstagångsköpare på Stockholms bostadsmarknad lägger 45 procent av sina disponibla inkomster på månatliga boendeutgifter, enligt Swedbanks boindex.
Ensamstående föräldrar med två barn i Stockholm och Göteborg lägger över 50 procent av inkomsten."
Fler lögner du vill att jag skall avfärda, när du ändå är igång?
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Om du hade haft den minsta lilla läsförståelse så hade du noterat att jag refererade till vad andra påstått.
Och om du hade haft minsta lilla förmåga till rationellt tänkande hade du förstått att det är de andra som skall svara på vilka som inklderas i "vi".
Det är 60% reallöneökning sedan 1995. Den får alla del av. Även om det inte är exakt 60% för alla.
Även bidragstagare har idag en levnadsstandar som bidragstagare 1995 bara kunde fantisera om.
Om du hade haft något som påminner om läsförståelse hade du vetat att jag bara haft kostnader för stigande bostadspriser.
Om du hade haft något som påminner om rationellt tänkande hade du insett att jag bor i en bostad och med kapital fastlåst där, och då finns inga vinster att disponera.
Men du är i sig inte ensam om att inte klara den enkla logiken. Har figurerat flera tidigare i forumet som inte kan tänka, utan fantiserar om att bostadsägare kan konsumera för stigande bostadspriser.
Blev ju bara personangrepp det där, inga logiska argument och inga fakta.
Som vanligt från ekbo