2026-03-28, 13:46
Medlem
Jag vägrar ChopChop eftersom jag hört för mycket om hur de behandlar sin personal. Driver man företag i Sverige följer man de svenska arbetsmarknadsreglerna, punkt slut, och även om de nyligen tecknat kollektivavtal (förstod jag det som) så lär det nog ta några år innan jag litar på dem. Men Sibylla är också gott. Och svenskt.
Citera
2026-03-28, 13:56
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylanRieder
Okej, då ska jag som kock vara tyst och inte berätta några avskräckande exempel så du får fler bilder i huvudet.

Har jobbat på 2 ställen som varit riktigt snuskiga. Men på alla andra ställen har vi inte ens fått en anmärkning på.
Citera
2026-03-28, 13:57
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Enkelt: Kolla vilka som jobbar där så förstår du resten.
På den chopchop jag besökt mest är det östasiater. De är inte kända för att vara äckliga.

Som med typ alla såna här snabbmatsställen tycker jag de var bra i början. De öppnar upp en ny restaurang i en ny ort och allt smakar gott och fräscht första året och sen blir det värre och värre.
Citera
2026-03-28, 14:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
På den chopchop jag besökt mest är det östasiater. De är inte kända för att vara äckliga.

Som med typ alla såna här snabbmatsställen tycker jag de var bra i början. De öppnar upp en ny restaurang i en ny ort och allt smakar gott och fräscht första året och sen blir det värre och värre.

Här där jag bor är det mest mena-folk i personalen. De står ute och röker med arbetskläderna på och går sedan direkt in i köket och fortsätter laga mat utan att passera handfatet först.
Citera
2026-03-28, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Har jobbat på 2 ställen som varit riktigt snuskiga. Men på alla andra ställen har vi inte ens fått en anmärkning på.

Har också varit med om riktiga sunkiga förehavanden på ställen man absolut inte skulle tro det om. Det har iofs aldrig handlat om rutiner, utan mer händelser medan köksmästaren inte är på plats, men ändå.

Däremot mer detaljsanitära regler som att ringar och klockor inte får bäras, och krav på mössa följs ju typ aldrig. Vad är din upplevelse där?
Citera
2026-03-28, 14:03
Medlem
kibokos avatar
Äter ibland på chopchop då resten av familjen gillar det, är väl själv lite mer tveksam. Men visst ok mat till ok pris men det finns definitivt bättre. Men det är åtminstone snabbt om man förbeställer :-).

Har ätit sushin flera gånger utan att bli matförgiftad. Både jag och barnen har iof plåtmage och blir aldrig magsjuka men frugan är ganska känslig men verkar ändå överleva varje besök. Var ingen länk till artikeln och de jag hittade krävde plus-konto men ingressen pekar på att är en del av de undersökta restaurangerna så jag kanske har tur i vilka jag har besökt. Min lokala kan man om man önskar glo på personalen när de jobbar och det ser inte värre ut än något annat ställe jag frekventerar. Har också kedjan som alternativ till hamburgare när vi åker långt just för att det är snabbt när man förbeställer och har hittills klarat oss även där men vi kan såklart ha haft tur, och frugan har tendens att inte äta sushi vid de tillfällena vilket jag och ena sonen har.

Skulle man få följa med in i valfri restaurangkök på billigare ställe skulle man nog se ett och annat som man inte uppskattar. Känns som att Aftonbladet slänger in sånna här artiklar när de inte har något intressantare att skriva om, var väl Max för några månader sedan och finns säkert fler förberedda historier till nästa nyhetstorka.
Citera
2026-03-28, 14:06
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Här där jag bor är det mest mena-folk i personalen. De står ute och röker med arbetskläderna på och går sedan direkt in i köket och fortsätter laga mat utan att passera handfatet först.
Såna ställen går man inte ens in på. Har inte sett nån MENA på ChopChop faktiskt. Men som sagt i början smakade det gott när det kom en nyöppnad i närheten och så åt jag där senast i somras och det var rentav äckligt så aldrig ätit där igen. Minns att jag brukade äta på samma Max flertalet gånger och hörde folk som gnällde om att Max var äckligt och jag förstod inte hur man kunde tycka det för min lokala Max var (och är fortfarande tror jag) hög klass men så provade man nån annan längs vägen och höll på att spy. Så skiljer sig enormt från ställe till ställe.
Citera
2026-03-28, 14:17
Medlem
sk33s avatar
Ni som äter på sådana skitställen uppmuntrar matsnusk, dåliga arbetsvillkor, mygel med arbetstillstånd, onödig arbetskraftsinvandring, skattefusk, fan och hans moster. Däremot är jag inte säker på att de rent mat-hygien-mässigt skulle vara sämre än sina konkurrenter.
Citera
2026-03-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Ni som äter på sådana skitställen uppmuntrar matsnusk, dåliga arbetsvillkor, mygel med arbetstillstånd, onödig arbetskraftsinvandring, skattefusk, fan och hans moster. Däremot är jag inte säker på att de rent mat-hygien-mässigt skulle vara sämre än sina konkurrenter.
Men var ska man äta när man reser?
Citera
2026-03-28, 15:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Käkade efter rekommendation från en bekant, på då skapligt nyöppnade ChopChop i Enköping, och var kanonnöjd.
Efter besök på samma ställe drygt 10 år senare i sällskap med en kompis, var besvikelsen total.
Torkat ris och mat som smakade "sur disktrasa" på ett ställe som jag sagt hade god asiatisk mat.

För min del är kedjan totalsågad sedan dess och jag tänker INTE prova deras någorlunda nyöppnade anläggningar i närområdet. Äter hellre Donken än provar där igen.
Eller valfri "matvagn" med thaimat.
Citera
2026-03-28, 15:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Käkade en gång på chop chop på svågertorp,Malmö.
Maten smakade ok men inte mer. Minns att det var riktigt flottigt. Några timmar senare så sprutlackerade jag dasset.
Det var en stråle brunt vatten.
Citera
2026-03-28, 15:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Men var ska man äta när man reser?
Finns väl knappast några vettiga alternativ om man inte gör en grundlig research i förväg, om man vill undvika "matsnusk, dåliga arbetsvillkor, mygel med arbetstillstånd, onödig arbetskraftsinvandring, skattefusk, fan och hans moster".

Inte ens "finare restauranger" är befriade från ovanstående i dagsläget. Men ju billigare desto större sannolikhet att konkurrensen tvingar ägarna att konkurrera på samma grisiga villkor.

Skulle nog säga att något genuint svenskägt ökar chansen att hitta något vettigt och mindre snuskigt, men några garantier finns verkligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in