2026-03-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Innan man höjde till 63 år gick jag själv vid 61. Tappade ett par tusenlappar i månaden. Dock fick jag igen pengarna på beviljat bostadstillägg. Inga problem att pensionera sig då. Inga frågor från FK. Bara stämpla godkänt. Varit ledig i 16 år nu. Härliga tider.
63???
Citera
2026-03-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man får väl säga upp sig när man blir 60 och leva på A-kassa tills man går i pension vid 68.
Tror inte jättemånga vill anställa en 60-åring som inte vill jobba.
Leva på A-kassa i 8 år?

Ta ut tjänstepensionen är väl ett vettigt alternativ i så fall när 300 dagar har tagit slut.
Citera
2026-03-28, 09:46
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
63???

Det stämmer, från och med den månad du fyller 63 kan du ta ut en väldigt låg pension. Efter 4 år så får du mer. Jag har sparat en del pengar i fonder och aktier och har inga problem att leva på 7000 i månaden. Nu på morgonen tog jag mig en promenad på Medelhavets strand och njöt av friheten. 😎
Senast redigerad av BernardLoutre 2026-03-28 kl. 09:51.
Citera
2026-03-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag gjorde det i december. Det var bara att fylla i ansökan på nätet ett par månader innan. Första pengarna kom 18/12. Skrattretande lite men mer än jag behöver, har inga dyra vanor. Intressant att notera är att jag får mer i aktieutdelningar än pension. Men om 4 år kommer jag att få bättre.
Jag gjorde en uträkning på nätet där jag fick fram att om jag hade fortsatt jobba till 80 hade jag fått 30 000 i månaden.

Du måste ha extremt dålig pension, knappar jag in 68 som ålder får jag 45+
Citera
2026-03-28, 11:50
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Du måste ha extremt dålig pension, knappar jag in 68 som ålder får jag 45+

Jag har extremt dålig pension, har aldrig haft ett heltidsjobb, har varit utomlands flera månader i taget. Jag misstänker dock att det finns folk som inte har jobbat en enda dag som får nästan lika mycket.
Citera
2026-03-28, 12:02
Medlem
Citat:
Jag har extremt dålig pension, har aldrig haft ett heltidsjobb, har varit utomlands flera månader i taget. Jag misstänker dock att det finns folk som inte har jobbat en enda dag som får nästan lika mycket.

Garantipension i kombination med bostadsbidrag gör att man kommer upp i ganska liknande inkomster som många som jobbat hårt hela livet, men som då haft dåliga löner etc.

Lite orättvist, men blir så för i grunden vill vi inte någon ska leva på gatan hur misslyckad man än är som person och förmåga att försörja sig.
Citera
2026-03-28, 13:58
Medlem
Citat:

Ok, surt, men då borde du också kunna få garantipension istället, och definitivt bostadsbidrag.

Heltid och tjänstepension måste man fan ha haft om det ska bli en bra pension
Citera
2026-03-28, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Garantipension i kombination med bostadsbidrag gör att man kommer upp i ganska liknande inkomster som många som jobbat hårt hela livet, men som då haft dåliga löner etc.

Lite orättvist, men blir så för i grunden vill vi inte någon ska leva på gatan hur misslyckad man än är som person och förmåga att försörja sig.

Samt de som jobbar hela livet har i regel också haft bättre levnadsstandard, möjlighet att spara undan, kan sitta på ett hus som ökat i värde osv.
Citera
2026-03-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Samt de som jobbar hela livet har i regel också haft bättre levnadsstandard, möjlighet att spara undan, kan sitta på ett hus som ökat i värde osv.

Ja, åtminstone om man haft lite bättre lön och tänkt på att köpa sin bostad redan före 30 års ålder. De som har lägre löner bor i hyresbostad och där blir aldrig boendekostnaden lägre.
Citera
2026-03-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Leva på A-kassa i 8 år?

Ta ut tjänstepensionen är väl ett vettigt alternativ i så fall när 300 dagar har tagit slut.

Om A-kassan övergår till aktivitetsstöd, vilket är troligt på 8 år, kommer tjänstepensionen att räknas av som inkomst om man tar ut den samtidigt.

Vad jag förstått gäller det inte privata tjänsteförsäkringar
Citera
2026-03-28, 16:20
Medlem
okey tack för svaren verkar som man får vänta till 64 innan man får några pensionspengar
tur man sparat en slant ,ramlade ur trygghetssystemet för 2,5 år sen vid 57,5 års ålder
kör en överföring på 12 .000 kr i månaden till lönekontot har fasta utgifter på ca 7500 kr/mån hm ligger ca 1000 kr /mån under social bidragsnormen ,men funkar fint har ingen bil går aldrig på krogen tar aldrig en lunch ute, köper inga dyra kläder ,ska jag nån stans brukar jag låna ett busskort, handlar mat på halva priset väldigt skönt att slippa arbetsförmedlingen det enda man kunde hoppas på där var nått hittepå jobb med ett gäng somalier fy fan
Citera
2026-03-28, 18:21
Medlem
Gick vid 41, sex år sedan!!!!!

Jobbat stenhårti 23 år och kan nu njuta resten av livet!🎉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in