Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Ska ta mig en funderare nu när jag fått mer tid

Fast Akvileja hann före!
Citat:
Ursprungligen postat av
Akvileja
Å dessa haremsdamer, konkubiner och intriger – att du kan hålla reda på dem. Det tycks i alla fall gälla Safiye Sultan.
Japp! Jag tycker att det är ganska fascinerande, att fastän slavsystemet i allmänhet och konkubinsystemet i synnerhet var så hänsynslöst och hemskt, så kunde vissa slavar och slavinnor gå så långt. Safiye var en fattig flicka i en bergsby i Albanien när hon rövades bort av slavhandlare, och hon slutade som en av världens mäktigaste kvinnor! Styrde hela det mäktiga Osmanska riket, polare med Drottning Elizabeth - som skänkte henne en lyxig vagn som hon åkte omkring i, levde i lyx och överflöd - och bar senaste modet från Europa, inga oformliga svarta tält där...
Och även de kristna pojkarna som togs med våld från sina familjer, för att sättas i träning i Istanbul och bli janissarer i sin tur - några av dem gjorde en fantastisk karriär och slutade som storvisirer, alltså Sultanens närmaste man! Hade barnen/tonåringarna fått stanna i sina hembyar, så hade de aldrig blivit rika, mäktiga och berömda, och de hade aldrig fått någon användning för sina slumrande anlag...
Du får Safiye Sultans gröna giftring och frågan!