2026-03-24, 23:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ska ta mig en funderare nu när jag fått mer tid

Fast Akvileja hann före!

Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Å dessa haremsdamer, konkubiner och intriger – att du kan hålla reda på dem. Det tycks i alla fall gälla Safiye Sultan.

Japp! Jag tycker att det är ganska fascinerande, att fastän slavsystemet i allmänhet och konkubinsystemet i synnerhet var så hänsynslöst och hemskt, så kunde vissa slavar och slavinnor gå så långt. Safiye var en fattig flicka i en bergsby i Albanien när hon rövades bort av slavhandlare, och hon slutade som en av världens mäktigaste kvinnor! Styrde hela det mäktiga Osmanska riket, polare med Drottning Elizabeth - som skänkte henne en lyxig vagn som hon åkte omkring i, levde i lyx och överflöd - och bar senaste modet från Europa, inga oformliga svarta tält där...

Och även de kristna pojkarna som togs med våld från sina familjer, för att sättas i träning i Istanbul och bli janissarer i sin tur - några av dem gjorde en fantastisk karriär och slutade som storvisirer, alltså Sultanens närmaste man! Hade barnen/tonåringarna fått stanna i sina hembyar, så hade de aldrig blivit rika, mäktiga och berömda, och de hade aldrig fått någon användning för sina slumrande anlag...

Du får Safiye Sultans gröna giftring och frågan!
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-24 kl. 23:44.
Citera
2026-03-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
.Du får Safiye Sultans gröna giftring och frågan!

Tack, fast jag vet inte riktigt hur jag skall tolka den gåvan. Jag ser att den skall ha burit en förbannelse och Safiye tog ju livet av sig med den i handen. Jag tror hon får behålla den.

Nu skall vi fånga en skurk och bedragare – kanske trodde han själv på det han lovade, men nja…
Han for till ett land, där invånarna måhända redan då var kända för sin godtrogenhet, och erbjöd sina tjänster. Lyckades förvrida huvudet på ett par höga herrar.
Citera
2026-03-25, 14:42
Medlem
Citat:
Tack, fast jag vet inte riktigt hur jag skall tolka den gåvan. Jag ser att den skall ha burit en förbannelse och Safiye tog ju livet av sig med den i handen. Jag tror hon får behålla den.

Nu skall vi fånga en skurk och bedragare – kanske trodde han själv på det han lovade, men nja…
Han for till ett land, där invånarna måhända redan då var kända för sin godtrogenhet, och erbjöd sina tjänster. Lyckades förvrida huvudet på ett par höga herrar.

Det finns nog massor med gubbar att välja på, men jag försöker med Ronald Richter som åkte till Argentina och fick pengar för att utveckla kall fusion och menade att han gjort det.
Citera
2026-03-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det finns nog massor med gubbar att välja på, men jag försöker med Ronald Richter som åkte till Argentina och fick pengar för att utveckla kall fusion och menade att han gjort det.

Han var ju från förra århundradet och får väl anses vara historisk, men vi skall längre bakåt i tiden.
Citera
2026-03-25, 20:39
Medlem
Den första bedriften skulle bli välbetald, men varken han eller konkurrenterna lyckades.
Citera
2026-03-26, 00:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Aj då nu blev det tokigt här. Jag tar tillbaka ringen, jag tycker att det skulle vara en trygghet att ha en sådan ring, så vet man alltid att man kan avsluta livet snabbt i stället för att plågas ihjäl långsamt, ifall man skulle hamna i någon hemsk situation. Safiye Sultan dog för övrigt inte genom självmord i verkligheten (det var i TV-serien), hon dog av naturliga orsaker i det gamla palatset - Tårarnas palats - vid 68 års ålder. Ringen har aldrig hittats - man undrar ju vem som sitter på den? Kanske har den gått från mor till dotter i den numera f.d. sultanfamiljen.

Du får ett fint smyckeskrin i stället, sådant som alla sultanorna hade, med inläggningar av valnöt och pärlemor! Jag har ett själv, ett litet - så kul att ha något gemensamt med sultanorna!

https://i.etsystatic.com/26214959/r/il/f8c899/7746775618/il_fullxfull.7746775618_l9as.jpg

Angående din fråga så vågar jag mig inte på någon gissning, det har ju funnits hur många sådana lurgubbar som helst.
Citera
2026-03-26, 11:54
Medlem
Han påstod sig också ha ett hemligt recept för att tillverka en åtråvärd vara, men det blev inte mycket av det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du får ett fint smyckeskrin i stället, sådant som alla sultanorna hade, med inläggningar av valnöt och pärlemor! Jag har ett själv, ett litet - så kul att ha något gemensamt med sultanorna!

https://i.etsystatic.com/26214959/r/il/f8c899/7746775618/il_fullxfull.7746775618_l9as.jpg

Angående din fråga så vågar jag mig inte på någon gissning, det har ju funnits hur många sådana lurgubbar som helst.

Oh tack, den var fin! Men du brukar ju inte dra dig för att gissa, dra du till med någon. Den som har sett mina tidigare frågor vet vilket land jag brukar hålla mig i.
Citera
2026-03-26, 18:52
Medlem
När det tredje företaget också misslyckats, flydde han landet med den produktion han lyckats åstadkomma.
Citera
2026-03-26, 23:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
När det tredje företaget också misslyckats, flydde han landet med den produktion han lyckats åstadkomma.

Men alltså, det låter ju som en alkemist, men eftersom han ändå lyckades åstadkomma NÅGON produktion (att tillverka guld av andra grundämnen är omöjligt, eller möjligen att forskarna IDAG har fått fram MYCKET små kvantiteter) så kan det inte handla om guld. Så jag vet inte.
Citera
2026-03-26, 23:33
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:

Kanske någon gammal alkemist som påstod sig kunna skapa guld på konstgjord väg.

Edward Kelley?
Citera
2026-03-26, 23:48
Medlem
Kelley for utomlands, så det stämmer, men vi får gå minst 50 år framåt i tiden. Jag gav ett tips om vilket land jag brukar hålla mig i, så även nu. Det handlar inte om något alkemistiskt hokus pokus.
Citera
2026-03-27, 02:07
Medlem
Merwinnas avatar
Någon bluffmakare som kom från utlandet till Sverige på 1600-talet, och erbjöd Svenska Kronan en metod att framställa stål, tror jag då. Men jag hittar inget specifikt namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in