2026-03-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Lena Videkull?

Bra försök, men kanske inte så historiskt?
Citera
2026-03-16, 22:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Jodå, det kan det vara, jag misstänkte väl att du skulle ta det snabbt.
Kungsbackagumman (1824-1904), passande nog från pepparrotsodlingens Fjärås, var särskilt känd för sin begåvning att spjäla brutna ben och få dem att läka rätt. Utöver detta var hon ansedd som skicklig på att bota engelska sjukan på barn och tillaga salvor för eksem, sår och liknande. Hon blev så småningom känd även utanför Sverige. Min mormorsmor konsulterade henne på hennes mottagning i Haga, Göteborg. Den dagen hon dog skedde ett stort skalv med centrum i Halland, måhända som en avskedshyllning.

Du får en burk av Britta Lenas helande salva och frågan.

Tackar, jag har faktiskt problem med en handled för tillfället... så salvan kommer väl till pass!

Då söker vi ett bruk. Alltså en sed - eller eventuellt på sina ställen en lag.

- Bruket omnämns genom historien ifrån många olika länder och kulturer

- Det omnämns även många gånger i litteraturen - inklusive europeisk litteratur, teater och film

- Trots detta finns det idag inget bevis för att bruket någonsin har existerat någonstans på jorden, och de lärde tvistar om detta
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-16 kl. 22:37.
Citera
2026-03-17, 00:11
Medlem
Merwinnas avatar
- I Europa förekom bruket i så fall (om det förekom alls) under medeltiden

- (det påstådda) bruket användes som ett skräckexempel emot feodalismen

- I en del romantiska romaner för kvinnor på 18-1900-talet, framställdes det dock som något under vissa omständigheter tjusande och lockande
Citera
2026-03-17, 00:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
- I Europa förekom bruket i så fall (om det förekom alls) under medeltiden

- (det påstådda) bruket användes som ett skräckexempel emot feodalismen

- I en del romantiska romaner för kvinnor på 18-1900-talet, framställdes det dock som något under vissa omständigheter tjusande och lockande

Detta låter som droit du seigneur, alltså det som påståtts vara en feodalherres rätt att lägra en underlydandes hustru på deras bröllopsnatt. Idag inte minst känt som tema i Figaros bröllop.
Citera
2026-03-17, 00:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Detta låter som droit du seigneur, alltså det som påståtts vara en feodalherres rätt att lägra en underlydandes hustru på deras bröllopsnatt. Idag inte minst känt som tema i Figaros bröllop.

Stämmer! En rodnande allmoge-jungfrubrud till dig och frågan!
Citera
2026-03-23, 15:16
Medlem
Pansarhyenas avatar
Venator verkar ha gått och dött, så är det ingen annan som kan tänka sig att ställa en fråga?
Citera
2026-03-23, 18:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Venator verkar ha gått och dött, så är det ingen annan som kan tänka sig att ställa en fråga?

Den motvilliga bondbruden blev visst för mycket för honom.

Då söker vi en kvinna (alla uppgifter är inte säkra, men stämmer med den vanligaste uppfattningen hos historiker idag):

- hon blev tillsammans med sin man vid bara 13 års ålder

- hon hade sex eller sju barn

- hon låg i ständig fejd med sin svärmor

- när svärmodern äntligen (ur vår dams synvinkel) dog, gick hennes barns far med på att gifta sig med henne, och det blev ett dubbelbröllop med en av deras döttrar och dennas fästman
Citera
2026-03-23, 21:42
Medlem
Merwinnas avatar
- Hon brevväxlade med Drottning Elizabeth I
Citera
2026-03-23, 23:10
Medlem
Merwinnas avatar
Men hörni, ni måste gissa något! Det är inget kul om ingen gissar. Jag lovar att inte svara något hånfullt även om blir är fel!

- Hon styrde i praktiken riket genom sin man, som inte var särskilt intresserad av rikets affärer

- ... och när mannen var död genom sin son

- ...men när sonen också var död och hon försökte styra genom sin sonson stötte hon på patrull, och skickades bort att leva ut resten av sina dagar i en gammal byggnad
Citera
2026-03-24, 04:29
Medlem
Merwinnas avatar
- Byggnaden hon förvisades till hette något annat, men kallades för "Tårarnas palats" p.g.a. att damer som förvisats från hovet, odugliga tjänare och tjänarinnor som blivit gamla och fula etc. fick leva ut sina liv där.
Citera
2026-03-24, 11:27
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hörni, ni måste gissa något! Det är inget kul om ingen gissar. Jag lovar att inte svara något hånfullt även om blir är fel!

- Hon styrde i praktiken riket genom sin man, som inte var särskilt intresserad av rikets affärer

- ... och när mannen var död genom sin son

- ...men när sonen också var död och hon försökte styra genom sin sonson stötte hon på patrull, och skickades bort att leva ut resten av sina dagar i en gammal byggnad

Ska ta mig en funderare nu när jag fått mer tid
Citera
2026-03-24, 19:58
Medlem
Å dessa haremsdamer, konkubiner och intriger – att du kan hålla reda på dem. Det tycks i alla fall gälla Safiye Sultan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in