2026-02-19, 10:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
AI företag är hoarders när det gäller datorhårdvara men en fråga är hur mycket av detta är satt i drift?

Det är mer än bara datorhårdvara som krävs utan serverhallar, elinfrastruktur, kylning osv.

Det ryktas om att de bara köper upp hårdvara och lägger det på hyllan eftersom allting som behövs är inte färdigställt.

Det ryktas även om de inte ens köper färdiga inkappslade chips, utan köper hela wafers.

Hur mycket av detta är sant? Med tanke på hur datorhårdvara åldras är det en extremt dålig affär om de inte sätter denna hårdvara i drift omedelbart. Ungefär som att köpa en svindyr industrirobot och bara låta den stå.

Det stämmer nog, nästa brisvara blir tydligen hårddiskar så trenden fortsätter åt det negativa mot privata konsumenter där alla viktiga komponenter i en dator blir svindyra idag om man ska bygga. Fyfan vad jag är trött på AI skitet.

https://www.sweclockers.com/nyhet/42349-harddiskar-kan-bli-nasta-bristvara
Citera
2026-02-20, 16:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det stämmer nog, nästa brisvara blir tydligen hårddiskar så trenden fortsätter åt det negativa mot privata konsumenter där alla viktiga komponenter i en dator blir svindyra idag om man ska bygga. Fyfan vad jag är trött på AI skitet.

Jag är glad att min gen 4 i7 med gtx 1080 klarar alla spel jag vill spela, på tillräckligt bra grafik.
Kanske ska ta bort överklockningen så att den håller längre.
Citera
2026-02-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Helt fel, PC-gaming är större än alla konsoler kombinerat.

Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/40465-pc-spelande-storre-an-alla-konsoler-tillsammans

Saxar från artikeln: ''En ny rapport från Epyllion ger oss en rejäl genomgång av spelindustrin de senaste tio åren och det är tydligt att PC-spelande har tagit ledningen. På över 200 sidor analyserar rapporten allt från konsumentutgifter till hårdvarurekord, och siffrorna visar att PC springer ifrån konsolerna med god marginal.''
Fast nu jämnför du marknaden mot en annan marknad. Det jag påpekade var en artikel jag läst om är datordelar och datorer nått ett 35 år lågt per antal sålt.. Och inlägget från mig var 3 dagars färskt info vid tidpunkten jag posta.

Lustigt nog betyder det också att GPU pris ökningen sedan 2021 inte knäckte folket.. Men ram å annat har pushat marknaden till att söka efter äldre produkter, och då räknas det inte med i den statestik jag fått se..

Vad som var nya high end komponenter 2018-2024slut är i prisklassen för nya midrange produkter 2024+... förutom CPUs då.. De är i den prisklasser man är van med.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nähe? Sysslar alla gamers numera bara med särskrivning istället? Eller vad menar du?
Det är inte en uppsats jag lämnar in.. 1,5 ord i sekunden skriver jag avslappnat... förstårdu intedet jagskrivit s å rä dte tet du rpoblme.
Citera
2026-02-27, 08:04
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Är redan bristvara. Efter att Micron gick ut och la ner konsumentmarknaden (vilket är de som vi kallar lrverantörsmarknaden) så har det exploderat. Priser på minnen och disk kan öka med flera 100% från dag till dag, våra leverantörer kan neka godkända offerter till kunder.
Det är 5 företag som köpt hela marknaden och det är Meta, OpenAI, Google, AWS och Microsoft. OpenAI har även skrivit kontrakt direkt med tillverkarna på att man ska köpa 900 000 RAM minnen i månaden från nästa år och med tanke på att man inte ens tillverkar 450 000/månad globalt just nu så kan man ju inse att det finns vissa problem i den matematiken. Hela IT världen är i kaos som det ser ut just nu pga NAND-teknik.
Citera
2026-02-27, 14:09
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Är redan bristvara. Efter att Micron gick ut och la ner konsumentmarknaden (vilket är de som vi kallar lrverantörsmarknaden) så har det exploderat. Priser på minnen och disk kan öka med flera 100% från dag till dag, våra leverantörer kan neka godkända offerter till kunder.
Det är 5 företag som köpt hela marknaden och det är Meta, OpenAI, Google, AWS och Microsoft. OpenAI har även skrivit kontrakt direkt med tillverkarna på att man ska köpa 900 000 RAM minnen i månaden från nästa år och med tanke på att man inte ens tillverkar 450 000/månad globalt just nu så kan man ju inse att det finns vissa problem i den matematiken. Hela IT världen är i kaos som det ser ut just nu pga NAND-teknik.

Precis, och det är rätt många elektroniska apparater som ram minnen sitter i bl a, det ser mörkt ut en lång tid framöver den saken är klar.

Dom stora fiskarna köper upp allt och det lilla som blir över till privata kunder ökar brutalt i pris vilket vi ser varje månad
Citera
2026-03-19, 14:18
Medlem
AdamSmiths avatar
Prisnivåerna vi ser nu är ändå bara småpotatis i jämförelse med vad som kommer hända när Kina invaderar Taiwan nästa år.
Citera
2026-03-19, 16:14
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Prisnivåerna vi ser nu är ändå bara småpotatis i jämförelse med vad som kommer hända när Kina invaderar Taiwan nästa år.

Vad är det för information du har som vet att det är precis nästa år?
Citera
2026-03-19, 20:16
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Fast nu jämnför du marknaden mot en annan marknad. Det jag påpekade var en artikel jag läst om är datordelar och datorer nått ett 35 år lågt per antal sålt.. Och inlägget från mig var 3 dagars färskt info vid tidpunkten jag posta.

Lustigt nog betyder det också att GPU pris ökningen sedan 2021 inte knäckte folket.. Men ram å annat har pushat marknaden till att söka efter äldre produkter, och då räknas det inte med i den statestik jag fått se..

Vad som var nya high end komponenter 2018-2024slut är i prisklassen för nya midrange produkter 2024+... förutom CPUs då.. De är i den prisklasser man är van med.

Det är inte en uppsats jag lämnar in.. 1,5 ord i sekunden skriver jag avslappnat... förstårdu intedet jagskrivit s å rä dte tet du rpoblme.

PC ''Total PC Market (2026 Projection): Estimated at ~$242.63 billion.'' Google AI.

PS5 ''The PlayStation 5 ecosystem has become Sony's most profitable console generation to date, generating roughly $136 billion in sales over its first five fiscal years, with an operating profit of $13 billion. Google AI.

Det ryktas även att PS6 kommer att bli Sonys sista konsol och att den kommer att bli svindyr för en medioker hårdvara i den.

https://www.google.com/search?q=Nvidia+gaming+gpu+yearly+income&oq=Nvidia +gaming+gpu+yearly+income&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBF GDkyBggAEEUYOTIHCAEQ6wcYQNIBCDk0ODJqMGoxqAIAsAIA&s ourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.google.com/search?q=Total+PC+hardware+income+yearly+&sca_esv= 822a830dd0cf28f6&sxsrf=ANbL-n6is7qc4cMOKHdSDqZ1GLEJFX3-IQ%3A1773947443716&ei=M0q8aYm6K8eTwPAP873E4Q8&biw= 2552&bih=1274&ved=0ahUKEwjJn-6Z1ayTAxXHCRAIHfMeMfwQ4dUDCBE&uact=5&oq=Total+PC+h ardware+income+yearly+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiI FRvdGFsIFBDIGhhcmR3YXJlIGluY29tZSB5ZWFybHkgMgUQIRi gATIFECEYoAEyBRAhGKABMg UQIRigAUiTRlAAWLVDcAB4AZABAZgBjgKgAbUcqgEHMTYuMTUu MbgBA8gBAPgBAZgCH6AC5xvCAgwQIxiABBgTGCcYigXCAgoQIx iABBgnGIoFwgILEAAYgAQYsQMYgwHCAg4QLhiABBixAxjRAxjH AcICCxAuGIAEGNEDGMcBwgIFEAAYgATCAgQQIxgnwgIKEAAYgA QYQxiKBcICChAuGIAEGEMYigXCAgsQLhiABBixAxiDAcICDhAu GIAEGLEDGIMBGIoFwgIEEAAYA8ICDhAAGIAEGLEDGIMBGIoFwg IIEAAYgAQYsQPCAggQLhiABBixA8ICGhAuGIAEGLEDGIMBGJcF GNwEGN4EGOAE2AEBwgINEC4YgAQYsQMYQxiKBcICCxAuGIAEGM cBGK8BwgIZEC4YgAQYQxiKBRiXBRjcBBjeBBjgBNgBAcICBRAu GIAEwgIXEC4YgAQYsQMYlwUY3AQY3gQY4ATYAQHCAggQABiABB jLAcICBhAAGBYYHsICCBAAGBYYChgewgIIEAAYgAQYogTCAgUQ ABjvBcICBRAhGJIDwgIHECEYoAEYCsICBBAhGBWYAwC6BgYIAR ABGBSSBwcxNS4xNS4xoAfd-QGyBwcxNS4xNS4xuAfnG8IHBjguMTkuNMgHMoAIAA&sclient= gws-wiz-serp

Jag vet inte hur man länkar en länk i en liten text.
Senast redigerad av Kalaskula544 2026-03-19 kl. 20:19.
Citera
2026-03-24, 21:02
Medlem
Hellbound73s avatar
Ja både minnen och SSD NVMe diskar är galet dyra. Detta får vi ju, i dags dato tala AI centren för. Då ju de köper upp ALLT vad gäller RAM minnen och SSD NVMe diskar. Man får bara hoppas och 🙏🏻 för att det vänder snart. Iofs köpte jag 32 GB precis innan smällen slog till, så där hade man tur 😄👍🏻
Citera
2026-03-26, 14:30
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Finns väl i Nijmegen i Nederländerna men kanske inte på tillräckligt stor skala då kanske?
Det ska sägas att jag faktiskt inte vet hur chipindustrin ser ut i dagsläget, det enda jag vet är att Taiwan är den stora vinnaren

Ja, Taiwan har haft en av dom ledande roller väldigt länge, när det gäller tillverkning av elektronikkretsar och komponenter. Man kan ju alltid hoppas att oron för läget i världen säter press på Europa, att starta igång mer lokal produktion igen, nu när man industrier flyttat härifrån. Det kommer att bli nödvändigt.
Citera
2026-03-26, 22:09
Medlem
HipToBeSquares avatar
Med AI boomen så köpte dessa företag upp hela wafers något som jag uppfattade som konstigt för det är något man i regel inte gör. De köpte upp wafers och bara lagrade dem vilket är bara pengaslöseri. Lite som att köpa en svindyr entreprenadmaskin och bara låta den stå. Men, om man har vetskapen om att hela halvledarproduktionen kommer att gå ner sig pga att inte kan få fatt på materiell som behövs för tillverkningen, då plötsligt som är det mera logiskt. AI bolagen visste alltså om iraninvasionen antlagligen några år innan som gjorde att började hamstra RAM, Flash osv.

Blir det stopp med halvledarproduktionen så kan de även sälja dessa till högre pris oavsett hur det går med deras AI satsning.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-03-26 kl. 22:11.
Citera
2026-03-27, 16:15
Medlem
bl-gr-ns avatar
Det är inte bara diskar och arbetsminnen som kostar mera, utan även de SFX-nätaggregaten som kostar betydligt mer än vad de borde.
Kanske beror det på tillgång och efterfrågan men det kan lika gärna vara planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in