2026-02-17, 14:10
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Nu även alla hårddiskar slutsålda i år, nästa år, 2028 ...

Jösses! Tur man har 30Tb här hemma så man klarar sig!
Citera
2026-02-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Jösses! Tur man har 30Tb här hemma så man klarar sig!
Jag har en bit över 250TB, men det börjar bli fullt.
Citera
2026-02-17, 18:12
Medlem
1FFs avatar
Kina räddar minnesmarknaden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1754424-steve-fran-hardware-unboxed-testar-kinesiska-ddr5-minnen-fran-cxmt-kings-bank

Kanske.
Citera
2026-02-17, 19:45
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Jag har en bit över 250TB, men det börjar bli fullt.

Bara å köpa mer utrymme! Men kanske inte läge med de priserna som det är nu!?
Citera
2026-02-17, 19:47
Medlem
brianmolkos avatar
Kan inte AI ta minnena från "socialmedia" sajternas servrar?
Citera
2026-02-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Bara å köpa mer utrymme! Men kanske inte läge med de priserna som det är nu!?
Med de priser/TB vi ser idag kostar mina hdd'ar en bit över 80 000 och då är inte mina ssd'er inräknade.
Citera
2026-02-18, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Såg en intervju med Jeff Bezos som jag inte kan hitta igen, men han var iaf. positiv till högre RAM priser och sa att det ändå är tokigt att alla ska ha en egen dator eller spelkonsoll hemma, i framtiden kommer alla istället hyra sina datorer och konsoller online via "slots" på datacenter.

"You will own nothing and be happy"
Citera
2026-02-18, 08:22
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3055
"You will own nothing and be happy"
Försöker CXMT kanske ta sig in på konsumentens marknad?
I så fall kan Kina vara räddningen för oss i väst som fortfarande bryr oss om att äga vår data
Citera
2026-02-18, 19:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
AI företag är hoarders när det gäller datorhårdvara men en fråga är hur mycket av detta är satt i drift?

Det är mer än bara datorhårdvara som krävs utan serverhallar, elinfrastruktur, kylning osv.

Det ryktas om att de bara köper upp hårdvara och lägger det på hyllan eftersom allting som behövs är inte färdigställt.

Det ryktas även om de inte ens köper färdiga inkappslade chips, utan köper hela wafers.

Hur mycket av detta är sant? Med tanke på hur datorhårdvara åldras är det en extremt dålig affär om de inte sätter denna hårdvara i drift omedelbart. Ungefär som att köpa en svindyr industrirobot och bara låta den stå.
Citera
2026-02-19, 00:06
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
Det är inte klokt, man vill bara ha en liten server men det känns som man planerar för ett bilköp.

Det har varit dags för mig i snart ett helt år nu att bygga en ny dator. Med dessa priser får jag vänta ett tag till, kanske till och med köpa datorn i delar vid olika tillfällen och bygga klart senare. Tråkigt bara om något är trasigt och man vill reklammera.

Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
EDIT: Vad kan vi entusiaster göra mot AI-företagen för att dra ner priserna?

Det hade behövts lokal produktion av elektronikkretsar, för att således pressa ner priserna, så att man inte måste importera från andra sidan Jorden. Dock inget som vi vanliga konsumenter kan göra, utan det kräver ingrepp av en fabrikör. Då uppstår problemet med lönsamhet på den globala marknaden, eftersom det är billigare att göra detta i Asien än vad det är i Europa. Då hamnar bollen i sin tur hos politikerna...
Citera
2026-02-19, 00:11
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Såg en intervju med Jeff Bezos som jag inte kan hitta igen, men han var iaf. positiv till högre RAM priser och sa att det ändå är tokigt att alla ska ha en egen dator eller spelkonsoll hemma, i framtiden kommer alla istället hyra sina datorer och konsoller online via "slots" på datacenter.

Ibland tycker jag inte om den jäveln...
Citera
2026-02-19, 08:31
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Det har varit dags för mig i snart ett helt år nu att bygga en ny dator. Med dessa priser får jag vänta ett tag till, kanske till och med köpa datorn i delar vid olika tillfällen och bygga klart senare. Tråkigt bara om något är trasigt och man vill reklammera.

Det hade behövts lokal produktion av elektronikkretsar, för att således pressa ner priserna, så att man inte måste importera från andra sidan Jorden. Dock inget som vi vanliga konsumenter kan göra, utan det kräver ingrepp av en fabrikör. Då uppstår problemet med lönsamhet på den globala marknaden, eftersom det är billigare att göra detta i Asien än vad det är i Europa. Då hamnar bollen i sin tur hos politikerna...
Finns väl i Nijmegen i Nederländerna men kanske inte på tillräckligt stor skala då kanske?
Det ska sägas att jag faktiskt inte vet hur chipindustrin ser ut i dagsläget, det enda jag vet är att Taiwan är den stora vinnaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in