Citat:
Ursprungligen postat av
ReimerDenYngre
Jag tycker att ditt resonemang bygger på några problematiska utgångspunkter.
1. Det blir en falsk dikotomi (allt eller inget). Ett förhörsprotokoll är inte en exakt återgivning, men det innebär inte att man måste acceptera eller förkasta det i sin helhet. Det måste tolkas, och olika delar kan ha olika grad av tillförlitlighet.
Ja, men man kan inte heller plocka körsbären ur tårtan och bara välja vad som är tillförlitligt eller inte.
Det är så jag menar. Om man ska förkasta en del och inte en annan, måste man ha väldigt starka bevis för att något stämmer men något annat stämmer inte.
I Hannafallet så vet vi inte vilken dag upplevelsen gäller och inte heller om det verkligen är Helena hon har hört. Det finns inte heller något egentligt som visar om det är en ytterdörr eller bildörr som A) knäppts igen B) smällt igen.
Citat:
2. Du sätter en orimlig bevisstandard. Om bara de inblandade kan veta vad som är korrekt, så gäller det även din egen tolkning av protokollet.
Ja, just det. Ingen annan än de och båda är döda, kan veta vad som är korrekt upptagning i protokollet.
Citat:
3. Det sker en glidning från osäkerhet till ogiltighet. Att ett protokoll inte är perfekt innebär inte att allt i det kan ifrågasättas lika mycket.
Min poäng är att det är omöjligt att veta vad som kan ifrågasättas och vad som inte kan ifrågasättas, när det visat sig att några saker sannolikt är fel.
Ungefär som en känd notorisk lögnare man talar med, man vet aldrig när det som kommer ur munnen är sant, eller påhitt.
Citat:
4. Resonemanget undergräver därmed även din egen position – om inget kan anses tillförlitligt, kan inte heller din läsning av texten göra det.
Min läsning av texten är tillförlitlig, därför att jag kan läsa. Jag tror du menar något annat.
Citat:
5. Det missar också hur källkritik fungerar. Källkritik handlar om att väga uppgifter och förstå deras begränsningar, inte att avfärda eller acceptera allt i ett svep.
Jag har inte avfärdat eller accepterat allt i ett svep. Jag har ifrågasatt om man grundlöst kan avfärda något som skrivfel, etc, och bara välja vad man vill ska vara tillförlitligt.
Citat:
6. När det gäller ordet “nedanför” framgår det av ordböcker (se t.ex. svenska.se) att det är ett relativt begrepp som får sin betydelse av sammanhanget – t.ex. under, längre bort i riktningen eller i vissa fall söderut beroende på referensram. Det innebär att även här krävs en tolkning.
Här tycker vi olika.
Sannolikheten för att stigen var kvar är hög eftersom Kohagen inte var stängslad då och det var en naturlig väg att gå från Hällristningsvägen, inte att gå omvägen över lekplatsen. Så välmarkerade stigar är ofta Folkets val. Sedan när Kohagen stängslades är det naturligt att det växte igen.
För övrigt finns det många djurstigar i området också, och de växlar i förekomst från år till år. Men är inte lika kraftigt uppgångna.