2026-03-23, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatten-Med-Kepsen
Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin?
Antivaccin-aktivister är i likhet med månlandningsförnekare och liknande konspirationsteoretiker utrustade med en försvarsmekanism som aktiveras i det skede då deras ståndpunkter inte längre är hållbara utifrån tillgänglig evidens. Hänvisningar till empiriskt underbyggd information tolkas i dessa sammanhang inte som korrigerande inslag, utan omdefinieras istället som uttryck för manipulation eller vilseledning (ett mönster som kan observeras såväl före som under och efter pandemin).

Avvikelser från sakfrågan genom irrelevanta frågor rörande en enskild individs uppfattning, kan inte tolkas som annat än uttryck för de konspirationsteoretiskt orienterade försvarsmekanismer jag nämner ovan. Min erfarenhet är dessutom att dialog med de grupper jag nämner ovan sällan leder till ett konstruktivt meningsutbyte, särskilt när diskussioner som rör enkelt verifierbara sakuppgifter övergår i mer subjektivt orienterade frågeställningar som någons ”syn”. Detta bidrar i sin tur till ett begränsat intresse för att delta i debatten. Det utesluter dock inte möjligheten att uppmärksamma den bristande benägenheten till självkorrigering samt att hänvisa till vad som faktiskt framgår av källor såsom 1177.se:

1177.se ger ingen generell rekommendation om att avstå från vaccination. Tvärtom framgår det vid genomläsning av riktlinjerna att det finns tydliga rekommendationer även för friska personer under 75 år att vaccinera sig, baserat på omständigheterna.
Det är alltid lika trevligt när jag läser om en paid shill som tycker att vaxxet är helt fantastiskt och att alla borde ta det och Pfizer och Moderna är supersnälla entiteter. Alla borde verkligen bara ta så många vaxx från Pfizer och Moderna som möjligt. Man får inte alls problem med hjärtat.

Och sen var det ju det där med tre munskydd i en bil ensam med rutorna uppe...
Citera
2026-03-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin? Min har varit skepsis mot såväl viruset, där jag sedan start påtalat varningar i peer review-artiklar om viruset, och dess möjlighet att infektera hela kroppen via ACE2, och finnas latent därefter, men också pekat på frågor som väckts av vaccinet i peer reveiw-artiklar, till exempel den om den kraftigt förhöjda IgG4-nivåerna som Irrgang et al var de första att peka på i december 2021 och som Uversky et al i en annan peer review diskuterade eventuell cancerpåverkan av.

Men det finns alltid de här två sidorna, tydligen. Antivaxxarna och vaxxarna. Ingen ensidig tro på endera är förstås vetenskaplig. Så snart man hänvisar till studier sm visar ökad cancerstatistik kring 2021 så finns det alltid någon som vill tro att det beror på minskad screening trots att det inte är visat. På medeltiden trodde läkarna på liknande sätt på till exempel astrologi trots att det inte var visat.

Det är helfestligt. När forskare i peer reviewtidskrifter spekulerar i om vaccinet kan ge cancer hävdas det att det inte finns nån bevisad koppling, men när det sedan nyligen spekulerades i om vaccinet kunde hjälpa mot cancer, trots att det inte heller finns nån bevisad koppling så togs det som sanning.

"Cancerpuckeln" 2021 är ännu inte förklarad. Låt oss ta JAMA Oncology 2026:

Survival of Patients Diagnosed With Cancer During the COVID-19 Pandemic

(...) Findings This population-based cohort study of more than 1 million US individuals found that patients diagnosed with cancer in 2020 and 2021 (compared with 2015 to 2019) had significant reductions in survival when diagnosed at both early and late stages, resulting in an estimated 17 390 more deaths (13.1%) within 1 year of diagnosis than expected. https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/fullarticle/2844749
Ja, de spekulerar i om det kan bero på minskad screening men ingen vet ännu. Eller jo, det finns ju två grupper som anser sig veta, dels antivaxxarna som anser att det måste bero på vaccinet och dels vaxxarna som anser att det måste bero på minskad screening. Båda grupperna verkar lika självsäkra:
Conclusions and Relevance This cohort study found that individuals diagnosed with cancer in 2020 and 2021 experienced worse short-term survival than those diagnosed between 2015 and 2019, suggesting substantial harms associated with cancer care disruptions during the first 2 years of the COVID-19 pandemic.

Nu har ju ny forskning visat det vi redan har vetat via annan forskning i några års tid nu, nämligen att Covid-19 tycks kunna påverka immunförsvaret negativt:
Örebroforskning på tio miljoner svenskar: Covid-19 kan ha varit värre än vi trott
Uppdaterad igår 06:37Publicerad igår 05:30
Covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott.

Det visar forskning vid Örebro universitet, utifrån en studie på tio miljoner svenskar.

Även de som inte drabbades allvarligt av covid-19 kan enligt forskarna ha fått ett nedsatt immunförsvar – som kan leda till allvarliga sjukdomar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebroforskning-pa-tio-miljoner-svenskar-covid-19-kan-ha-varit-varre-an-vi-trott
Haha, den här är bra, "mindre än en på hundra". Jamendåså! Jag stryker forskarens namn här, för inte meningen att det ska låta som jag driver med henne, det är mycket bra att hon har gjort studien:
Enligt forskarna finns en oro för att coronaviruset under lång tid framöver kan leda till att fler drabbas av MS och andra allvarliga neurologiska sjukdomar. Fler diagnoser av MS har också konstaterats efter pandemin, men att covid-19 är orsaken går inte att fastställa, enligt forskarna.

(forskaren) betonar samtidigt att även om risken är förhöjd så är MS väldigt ovanligt.

– Mindre än en på hundra drabbas.
Det är alltså viruset som man nog med fog kan säga medvetet spreds i Sverige genom öppethållande av skolor, tal om "flockimmunitet", de kommunala färdmedlen, liksom bristen på skydd för de som arbetade inom vården.

Nu har jag ju många gånger fått påtalat för mig av andra här i tråden att medan jag bar FFP3 under pandemin och därför aldrig smittades, utan tvärtom med säkerhet endast har smittats en gång, långt senare och efter ett antal vaccinationer, så var FFP3 ingen möjlighet för de flesta svenskar eftersom de som jag har förstått det helt enkelt inte innehade intelligens nog att klara av att sätta på sig FFP3. Det är i alla fall vad folk sa i media på den tiden, nämligen att svenskar inte klarar att sätta på sig ett munskydd.

Multipel skleros brukar drabba unga, alltså de som i Sverige användes för att uppnå flockimmunitet.

Frågan är nu bara hur vi gör med statistiken för ökad MS och multipel skleros? kanske kan man räkna dessa som förkylningar som man numera gör med Covid-19? Nu var jag ironisk igen.

Intressanta studier du hänvisar till men jag tänker ang. den sista studien du tar upp om forskarnas larm om nedsatt immunförsvar efter covid-19, "covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott" att eftersom en väldigt hög andel medborgare var följsamma gentemot auktoriteter, politiker, myndigheter och experter och lyssnade på deras rekommendationer och kavlade upp så kan det ju vara själva vaxxet som är orsaken till att människor drabbats av nedsatt immunförsvar efter covid-19. Själv har jag och de anhöriga som inte tog vaxxet lika bra immunförsvar som innan om inte t.o.m. bättre då vi är mer sällan sjuka nu, kanske beror det på att de som finns omkring oss som tog vaxxet och drabbas av infektioner inte längre drabbas av samma virus eller vad det nu är som tidigare utan deras kroppar och immunförsvar är mer försvagade så att de blir "sjuka" fast utan att smitta oss andra ovaxxade.

Har man i studien du hänvisar till tagit hänsyn till uppgifter och data om andel vaccinerade samt ovaccinerade, exempelvis hur många sprutor de tagit och hur många ggr de varit sjuka i covid-19?
Citera
2026-03-25, 01:32
Medlem
Citat:
Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin?
Antivaccin-aktivister är i likhet med månlandningsförnekare och liknande konspirationsteoretiker utrustade med en försvarsmekanism som aktiveras i det skede då deras ståndpunkter inte längre är hållbara utifrån tillgänglig evidens. Hänvisningar till empiriskt underbyggd information tolkas i dessa sammanhang inte som korrigerande inslag, utan omdefinieras istället som uttryck för manipulation eller vilseledning (ett mönster som kan observeras såväl före som under och efter pandemin).

Avvikelser från sakfrågan genom irrelevanta frågor rörande en enskild individs uppfattning, kan inte tolkas som annat än uttryck för de konspirationsteoretiskt orienterade försvarsmekanismer jag nämner ovan. Min erfarenhet är dessutom att dialog med de grupper jag nämner ovan sällan leder till ett konstruktivt meningsutbyte, särskilt när diskussioner som rör enkelt verifierbara sakuppgifter övergår i mer subjektivt orienterade frågeställningar som någons ”syn”. Detta bidrar i sin tur till ett begränsat intresse för att delta i debatten. Det utesluter dock inte möjligheten att uppmärksamma den bristande benägenheten till självkorrigering samt att hänvisa till vad som faktiskt framgår av källor såsom 1177.se:

1177.se ger ingen generell rekommendation om att avstå från vaccination. Tvärtom framgår det vid genomläsning av riktlinjerna att det finns tydliga rekommendationer även för friska personer under 75 år att vaccinera sig, baserat på omständigheterna.

Jag tror att det behövs folk med en avvikande uppfattning av den anledningen att jag inte tror att de flesta som följer "konsensus" tänker själva när det gäller samhällsfrågor. Utan jämförelser i övrigt har det nog alltid behövts motståndare till rådande konsensus för att ett samhälle ska utvecklas. Sen ser jag inte varför man skulle behöva köpa allt som folk kommer med, men däremot brukar det finnas ett korn av sanning också i många "konspirationsteorier".

Det är till exempel ingen konspirationsteori att läkemedelföretag i likhet med andra företag ibland bedriver oseriös, omoralisk verksamhet. Vi kan ta AstraZeneca som exempel, med familjen Wallenberg, som under hela Ukrainakriget har fortsatt att ha sin verksamhet och till och med kontor i Ryzzland. Helt skamlöst.

https://www.sverigesradio.se/artikel/agaren-om-astra-zenecas-export-till-ryssland-undantaget-fran-sanktioner

Apropå AstraZeneca så har man nu i Norge visat varför några dog av just Astra Zenecas Covid-vaccin. Vilket ju var anledningen till att det "förbjöds". Så är det ju, det brukar dröja ett antal år innan man lär sig sånt. Med Pandemrix tog det ännu längre tid innan man kom på varför några hundra unga svenskar drabbades av narkolepsi:
Her er svaret: Derfor fikk noen livstruende bivirkninger av covid-vaksinen fra AstraZeneca

(...) Tre norske helsearbeidere hadde dødd, og den norske legen var først ute i verden med å slå fast at det mest sannsynlig var vaksinen som hadde skylda.

(...) AstraZeneca-vaksinen mot covid hadde satt i gang en immunrespons som førte til blodpropp, lavt antall blodplater og blødninger. Holme og kollegaene ga tilstanden navnet VITT – vaksineindusert immun trombotisk trombocytopeni.

(...)

– Mekanismen for hva som skapte sykdomsbildet, fant vi jo ut av, sier Holme i dag til forskning.no.

– Men vi kunne ikke si hvem som kunne få det. Det har vi nå fått en god forklaring på. https://www.forskning.no/covid19-vaksiner/her-er-svaret-derfor-fikk-noen-livstruende-bivirkninger-av-covid-vaksinen-fra-astrazeneca/2634904
I artikeln finns förklaringen. Precis som med narkolepsin var det en gen några visade sig ha. Det är dags att säga öppet om nya vaccin att de är helt ofarliga. Om man inte skulle råka ha nån sällsynt gen.

Och samtidigt kom en studie nyss som just motsade ryktena på nätet om att unga dör plötsligt av Covidvaccinet:
COVID vaccines not tied to risk of sudden death, study shows

Data show that young, healthy people have no additional risk of sudden death if they are vaccinated against COVID-19, contrary to myths that continue to circulate widely on social media.

In fact, healthy adolescents and young adults vaccinated against COVID-19 were 43% less likely to experience sudden death than non-vaccinated people, according to a Canadian case-control study published last week in PLOS Medicine. https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/covid-vaccines-not-tied-risk-sudden-death-study-shows
Så som jag ser det gäller det att se båda sidorna hela tiden. Det har inte alla vaxxare gjort, till exempel var det en vaxxare här i tråden som cherrypickade friskt under lång tid tills jag och andra avslöjade henne, och som lät bli att nämna vetenskapliga rön som talade emot hennes ensidiga och ovetenskapliga propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Intressanta studier du hänvisar till men jag tänker ang. den sista studien du tar upp om forskarnas larm om nedsatt immunförsvar efter covid-19, "covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott" att eftersom en väldigt hög andel medborgare var följsamma gentemot auktoriteter, politiker, myndigheter och experter och lyssnade på deras rekommendationer och kavlade upp så kan det ju vara själva vaxxet som är orsaken till att människor drabbats av nedsatt immunförsvar efter covid-19. Själv har jag och de anhöriga som inte tog vaxxet lika bra immunförsvar som innan om inte t.o.m. bättre då vi är mer sällan sjuka nu, kanske beror det på att de som finns omkring oss som tog vaxxet och drabbas av infektioner inte längre drabbas av samma virus eller vad det nu är som tidigare utan deras kroppar och immunförsvar är mer försvagade så att de blir "sjuka" fast utan att smitta oss andra ovaxxade.

Har man i studien du hänvisar till tagit hänsyn till uppgifter och data om andel vaccinerade samt ovaccinerade, exempelvis hur många sprutor de tagit och hur många ggr de varit sjuka i covid-19?

Jag har vaccinerat mig men jag hade mina skäl, som var noggrant uttänkta, däremot håller jag med dig om att det gick för lätt för många att styras, precis som du är inne på.

Vet inte, jag kan erkänna att jag inte lusläser så, min inställning är att hitta gråzonerna, och som synes av norska forskarna ovan har dödsfallen av AstraZeneca förklarats först nu. Det håller just nu på att publiceras en artikel i Nature, tungt nog, i en av deras tidskrifter, där Post-Covid-10-vaccinsyndrom nu är ett etablerat begrepp!:
Characterizing persistent Post-COVID-19 vaccination symptoms using MedDRA system organ class and preferred term classifications

Abstract
Post-COVID-19 Vaccination Syndrome (PCVS) refers to persistent, multisystemic symptoms developing after SARS-CoV-2 immunization. https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
De listar ett antal saker folk drabbats av efter mRNA-vaccinering och hänvisar även till Yale-preprinten om Post-vaccin-syndrom från våren 2025, en studie som vi ju vet "cancellerades" genom att en stor pöbel av tysta NPC-forskare tillät forskare som på minsta sätt forskade om eventuella vaccinbiverkningar att få sin heder ifrågasatt. Under pandemin angreps också seriösa personer som Phillip Buckhaults och andra, som ställde rimliga frågor. Man kan väl säga att det var mycket farliga, odemokratiska krafter som visade sig både här och till exempel i triageringen som skedde i Sverige, där många hundra äldre offrades.
Recently, a constellation of persistent, multisystemic symptoms—
including fatigue, exercise intolerance, and cognitive impairment (“brain
fog”)—has been recognized as Post-COVID-19 Vaccination Syndrome
(PCVS). Immunological profiling conducted at Yale University revealed a
distinct PCVS immunophenotype characterized by circulating spike protein
and aberrant cytokine signatures (...) https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
De mena att långtidsstudier nu behövs av mRNA-vaccinen:
Conclusion
Although COVID-19 vaccination has been extensively promoted for its demonstrable public health benefits, this study highlights three critical dimensions of Post-Vaccination Syndrome that merit careful consideration in current risk-benefit assessments: (1) its protean and multisystemic clinical manifestations, (2) its potential for delayed onset presentation, and (3) the persistence of unresolved cases over extended follow-up periods. Collectively, these findings underscore the urgent need for a
comprehensive, multifaceted response strategy encompassing: (i) establishment of standardized symptom definitions and objective biomarker criteria, (ii) long-term risk estimation through large-scale prospective cohort studies with extended follow-up, and (iii) development of personalized therapeutic strategies and institutional frameworks for medical and social support specifically tailored to the pathophysiology of PCVS. https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
PCVS: Post-COVID-19 Vaccination Syndrome. Nu etablerat begrepp i Nature.
Citera
2026-03-25, 09:06
Medlem
Om någon någonsin sökt ett illustrativt exempel på varför polemiska diskussioner med antivaccinaktivister är helt meningslösa, räcker det att betrakta den senaste reaktionen på ett så okomplicerat påpekande som 1177.se:s faktiska vaccinrekommendationer. I stället för att förhålla sig till innehållet övergår samtalet omedelbart i subjektiva resonemang om någons ”syn” eller allmänna utsagor av typen ”det behövs avvikande uppfattningar”. Att detta följs av svepande påståenden om att ”läkemedelsföretag, likt andra företag, ibland bedriver oseriös eller omoralisk verksamhet” bidrar knappast till att fördjupa analysen, men ger möjligen en viss inblick i hur resonemang av det slaget kan få fäste i miljöer där plattjordsteorier, sektism med kollektiva massmord och liknande verklighetsfrånvända föreställningar tillåts framstå som rimliga.

Det kan möjligen vara orealistiskt att förvänta sig en helt konsekvent och sammanhållen argumentation i detta sammanhang, men det är ändå relevant att påpeka att 1177.se—beroende på omständigheterna—även rekommenderar vaccination för i övrigt friska personer under 75 år. Detta är en faktauppgift som gäller oberoende av såväl ”avvikande uppfattningar” som generella resonemang om ”omoralisk verksamhet”.
Citera
2026-03-25, 11:56
Medlem
Citat:
Om någon någonsin sökt ett illustrativt exempel på varför polemiska diskussioner med antivaccinaktivister är helt meningslösa, räcker det att betrakta den senaste reaktionen på ett så okomplicerat påpekande som 1177.se:s faktiska vaccinrekommendationer. I stället för att förhålla sig till innehållet övergår samtalet omedelbart i subjektiva resonemang om någons ”syn” eller allmänna utsagor av typen ”det behövs avvikande uppfattningar”. Att detta följs av svepande påståenden om att ”läkemedelsföretag, likt andra företag, ibland bedriver oseriös eller omoralisk verksamhet” bidrar knappast till att fördjupa analysen, men ger möjligen en viss inblick i hur resonemang av det slaget kan få fäste i miljöer där plattjordsteorier, sektism med kollektiva massmord och liknande verklighetsfrånvända föreställningar tillåts framstå som rimliga.

Det kan möjligen vara orealistiskt att förvänta sig en helt konsekvent och sammanhållen argumentation i detta sammanhang, men det är ändå relevant att påpeka att 1177.se—beroende på omständigheterna—även rekommenderar vaccination för i övrigt friska personer under 75 år. Detta är en faktauppgift som gäller oberoende av såväl ”avvikande uppfattningar” som generella resonemang om ”omoralisk verksamhet”.

Det har väl alltid varit så att det finns vissa som måste vara emot det alla är för. Sedan pandemin startade har vi kunnat se en massa konton som postar mer eller mindre fantasifulla påståenden om Covid-19 och vaccin. En mycket populär tråd i KoAT dog över natten när Ryssland invaderade Ukraina och en massa nya konton började genast posta om hur bra Ryssland är och att Ukraina kommer att förlora så de kan lika gärna ge upp.

Nu när trumpeten i vita huset har startat sitt krig i Iran kunde vi återigen se att konton övergav Ukrainatrådrna och satte igång med att posta om hur bra Iran är och hur dumma USA och Israel är.

De som finns kvar här och tjatar är förmodligen riktiga antivaxxare och foliehattar. De andra är bara troll och/eller betalda provokatörer.

Att diskutera är mycket riktigt meningslöst eftersom diskussion inte är deras mål. De vill sprida sin falska information eftersom det får dem att känna sig lite mindre misslyckade. Det kan också ge en kick att få uppmärksamhet och också (den falska) känslan av att man inbillar sig att man vet något som andra inte vet.

Att försöka göra fultolkningar av text är ju en klassiker. Ingen som behärskar grundläggande svenska skulle kunna komma fram till slutsatserna du nämner men det är allt de har så de kör vidare. Historien visar dock att de inte är så många.
Citera
2026-03-25, 13:29
Medlem
Citat:
Nu har ju ny forskning visat det vi redan har vetat via annan forskning i några års tid nu, nämligen att Covid-19 tycks kunna påverka immunförsvaret negativt:
Örebroforskning på tio miljoner svenskar: Covid-19 kan ha varit värre än vi trott
Uppdaterad igår 06:37Publicerad igår 05:30
Covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott.

Det visar forskning vid Örebro universitet, utifrån en studie på tio miljoner svenskar.

Även de som inte drabbades allvarligt av covid-19 kan enligt forskarna ha fått ett nedsatt immunförsvar – som kan leda till allvarliga sjukdomar. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebroforskning-pa-tio-miljoner-svenskar-covid-19-kan-ha-varit-varre-an-vi-trott

Citat:

Citat:
Jag har vaccinerat mig men jag hade mina skäl, som var noggrant uttänkta, däremot håller jag med dig om att det gick för lätt för många att styras, precis som du är inne på.

Vet inte, jag kan erkänna att jag inte lusläser så, min inställning är att hitta gråzonerna, och som synes av norska forskarna ovan har dödsfallen av AstraZeneca förklarats först nu.
Det håller just nu på att publiceras en artikel i Nature, tungt nog, i en av deras tidskrifter, där Post-Covid-10-vaccinsyndrom nu är ett etablerat begrepp!:
Characterizing persistent Post-COVID-19 vaccination symptoms using MedDRA system organ class and preferred term classifications

Abstract
Post-COVID-19 Vaccination Syndrome (PCVS) refers to persistent, multisystemic symptoms developing after SARS-CoV-2 immunization. https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
De listar ett antal saker folk drabbats av efter mRNA-vaccinering och hänvisar även till Yale-preprinten om Post-vaccin-syndrom från våren 2025, en studie som vi ju vet "cancellerades" genom att en stor pöbel av tysta NPC-forskare tillät forskare som på minsta sätt forskade om eventuella vaccinbiverkningar att få sin heder ifrågasatt. Under pandemin angreps också seriösa personer som Phillip Buckhaults och andra, som ställde rimliga frågor. Man kan väl säga att det var mycket farliga, odemokratiska krafter som visade sig både här och till exempel i triageringen som skedde i Sverige, där många hundra äldre offrades.
Recently, a constellation of persistent, multisystemic symptoms—
including fatigue, exercise intolerance, and cognitive impairment (“brain
fog”)—has been recognized as Post-COVID-19 Vaccination Syndrome
(PCVS). Immunological profiling conducted at Yale University revealed a
distinct PCVS immunophenotype characterized by circulating spike protein
and aberrant cytokine signatures (...) https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
De mena att långtidsstudier nu behövs av mRNA-vaccinen:
Conclusion
Although COVID-19 vaccination has been extensively promoted for its demonstrable public health benefits, this study highlights three critical dimensions of Post-Vaccination Syndrome that merit careful consideration in current risk-benefit assessments: (1) its protean and multisystemic clinical manifestations, (2) its potential for delayed onset presentation, and (3) the persistence of unresolved cases over extended follow-up periods. Collectively, these findings underscore the urgent need for a
comprehensive, multifaceted response strategy encompassing: (i) establishment of standardized symptom definitions and objective biomarker criteria, (ii) long-term risk estimation through large-scale prospective cohort studies with extended follow-up, and (iii) development of personalized therapeutic strategies and institutional frameworks for medical and social support specifically tailored to the pathophysiology of PCVS. https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
PCVS: Post-COVID-19 Vaccination Syndrome. Nu etablerat begrepp i Nature.

Jag kan tycka att när man gör alla dessa studier om covid-19 och möjliga konsekvenser för individer som haft infektionen så borde man också ta hänsyn till information och studiedeltagarnas vaccinationsstatus samt hur många sprutor de tagit.

Begreppet "post-vaccin-syndrom" är nytt för mig men intressant att de anser att långtidsstudier nu behövs av mRNA-vaccinen, de var ju "säkra och effektiva" vill jag minnas att det hette under pandemin och vaccinationshysterin/kampanjen.

Läste nyligen förresten om en studie från Sahlgrenska akademin som visade att ohälsa var vanligt före pandemin hos dem som senare fick diagnosen eller sades ha drabbats av postcovid, studien utmanar bilden av postcovid som enbart en direkt följd av covid-19:

"Pre-pandemic care-seeking patterns and subsequent diagnoses of post-COVID condition, post-viral fatigue syndrome, and exhaustion disorder: a registry-based cohort study of 208 050 Swedish women"

https://doi.org/10.1080/02813432.2025.2611886

Tycker det visar tydligt också hur lätt det är att styra människors tänk mot ett visst håll, många har ju trott och varit övertygade om att covid-19 infektion leder till något som kallas postcovid eller långtidscovid, och många har fruktat att drabbas av detta, därav har de också antagligen bl.a. av den anledningen varit väldigt motiverade att ta injektionerna för att skydda sig.

Har länge själv misstänkt att det är så att långtidscovid/postcovid inte enbart kan kopplas endast till covid-19 infektionen, kanske blev det också i samband med covidpandemin för sjukvården och samhället lättare att hitta ett samlingsbegrepp för att kategorisera och hantera människor som annars är svårdiagnostiserade. De symtom som förknippas med långtidscovid/postcovid, POTS-syndrom m.m. kan man få av en "vanlig" infektion, detta fenomen är inget nytt. Vad är egentligen långtidscovid/postcovid? Har man ungefär samma symtom och besvär som också kan ses hos dem som har ME/CFS, fibromyalgi, POTS-syndrom?
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor. 2026-03-25 kl. 13:34.
Citera
2026-03-25, 13:30
Medlem
Citat:
Jag tror att det behövs folk med en avvikande uppfattning av den anledningen att jag inte tror att de flesta som följer "konsensus" tänker själva när det gäller samhällsfrågor. Utan jämförelser i övrigt har det nog alltid behövts motståndare till rådande konsensus för att ett samhälle ska utvecklas. Sen ser jag inte varför man skulle behöva köpa allt som folk kommer med, men däremot brukar det finnas ett korn av sanning också i många "konspirationsteorier".

Det är till exempel ingen konspirationsteori att läkemedelföretag i likhet med andra företag ibland bedriver oseriös, omoralisk verksamhet.

Håller med dig fullständigt, ingen rök utan eld heter det ju, har faktiskt blivit väldigt misstänksam mot människor som är snabba med att avfärda andras avvikande eller "konstiga" idéer som konspirationsteorier, framförallt när de själva inte heller verkar ha reflekterat och undersökt saker och ting djupare på egen hand utan bara refererar till vad någon auktoritet eller media proklamerar och jag är inte heller så förtjust i själva begreppen konspirationsteori samt konspirationsteoretiker, tror att det i likhet med en hel del andra begrepp används systematiskt av de som också kan ha ett stort intresse av det, för att misstänkliggöra och misskreditera, kanske faktiskt i syfte att dölja något.

Man skulle faktiskt kunna misstänka att det var så exempelvis när covidvaccinen lanserades och under den aggressiva vaccinationskampanj som följde då det var uttänkt och planerat att en hög andel av befolkningen i många länder, så många som möjligt skulle ta injektionerna, trots att det inte fanns långtidsstudier på vaccinens säkerhet, som det normalt är brukligt att man gör när man tar fram nya vacciner. Detta påpekade också kritikerna, många av dessa stämplades felaktigt som antivaxxers och konspirationsteoretiker. Det kan tyckas vara väldigt märkligt när något inte tillåts varken granskas eller kritiseras.
Citera
2026-03-25, 23:02
Medlem
Citat:

Jag noterar att du inte noterat att jag inte har talat om 1177. Jag noterar att du anknyter till mitt påpekande att ”det behövs avvikande uppfattningar” och kopplar ihop detta med ditt babbel om 1177 som jag inte har diskuterat. Jag noterar att du inte noterat att jag har berättat att jag är vaccinerad. Jag noterar att du inte noterar att jag även citerade en artikel som är positiv till vaccinen.
Citera
2026-03-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det har väl alltid varit så att det finns vissa som måste vara emot det alla är för. Sedan pandemin startade har vi kunnat se en massa konton som postar mer eller mindre fantasifulla påståenden om Covid-19 och vaccin. En mycket populär tråd i KoAT dog över natten när Ryssland invaderade Ukraina och en massa nya konton började genast posta om hur bra Ryssland är och att Ukraina kommer att förlora så de kan lika gärna ge upp.

Nu när trumpeten i vita huset har startat sitt krig i Iran kunde vi återigen se att konton övergav Ukrainatrådrna och satte igång med att posta om hur bra Iran är och hur dumma USA och Israel är.

De som finns kvar här och tjatar är förmodligen riktiga antivaxxare och foliehattar. De andra är bara troll och/eller betalda provokatörer.

Att diskutera är mycket riktigt meningslöst eftersom diskussion inte är deras mål. De vill sprida sin falska information eftersom det får dem att känna sig lite mindre misslyckade. Det kan också ge en kick att få uppmärksamhet och också (den falska) känslan av att man inbillar sig att man vet något som andra inte vet.

Att försöka göra fultolkningar av text är ju en klassiker. Ingen som behärskar grundläggande svenska skulle kunna komma fram till slutsatserna du nämner men det är allt de har så de kör vidare. Historien visar dock att de inte är så många.

Som jag skrev, vi har vaxxarna (du) och antivaxxarna. De är egentligen samma sak. Sedan har vi de som lever i verkligheten. Verkligheten är komplicerad. Jag har garanterat vaccinerat mig mot Covid många fler gånger än vad du har. Ändå kan jag fortfarande se att det kommer studier från Yale och i Nature om Post vaccinsyndrom. Men du kan inte ta in verkligheten eftersom den är komplicerad.

Det fanns personer som dödshotade de svenska tunga professorer i virologi när dessa kritiserade Sveriges pandemistrategi. Det var mörka krafter i omlopp, odemokratiska krafter. Såklart även vaxxare. Sveriges "strategi" fick inte kritiseras och de som kritiserade den dödshotades. Var det dina kompisar som dödshotade folk?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/professor-utsatt-for-hundratals-hot-i-pandemins-spar
Citera
2026-03-26, 00:13
Medlem
Citat:
Håller med dig fullständigt, ingen rök utan eld heter det ju, har faktiskt blivit väldigt misstänksam mot människor som är snabba med att avfärda andras avvikande eller "konstiga" idéer som konspirationsteorier, framförallt när de själva inte heller verkar ha reflekterat och undersökt saker och ting djupare på egen hand utan bara refererar till vad någon auktoritet eller media proklamerar och jag är inte heller så förtjust i själva begreppen konspirationsteori samt konspirationsteoretiker, tror att det i likhet med en hel del andra begrepp används systematiskt av de som också kan ha ett stort intresse av det, för att misstänkliggöra och misskreditera, kanske faktiskt i syfte att dölja något.

Man skulle faktiskt kunna misstänka att det var så exempelvis när covidvaccinen lanserades och under den aggressiva vaccinationskampanj som följde då det var uttänkt och planerat att en hög andel av befolkningen i många länder, så många som möjligt skulle ta injektionerna, trots att det inte fanns långtidsstudier på vaccinens säkerhet, som det normalt är brukligt att man gör när man tar fram nya vacciner. Detta påpekade också kritikerna, många av dessa stämplades felaktigt som antivaxxers och konspirationsteoretiker. Det kan tyckas vara väldigt märkligt när något inte tillåts varken granskas eller kritiseras.

Angående det du skrev tidigare om postcovid så har K.I. visat att människor med postcovid har förändringar i hjärnan som man kan se på MRI.

Ja, det kan ju också vara så att människor helt enkelt blev så rädda av pandemin att det skapades ett tvång på alla att vaccinera sig. Många studier har kommit fram till att få drabbas av allvarliga biverkningar av Covid-vaccinen. Samtidigt kan man kanske idag läsa sådant som var omöjligt att skriva för ett par år sedan, till exempel detta på Wikipedia:
Since April 2021, increasing number of cases of myocarditis and pericarditis have been reported in the United States in about 13 per 1 million young people, mostly male and over the age of 16, after vaccination with the Pfizer–BioNTech or the Moderna vaccine.[121][122] Most affected individuals recover quickly with adequate treatment and rest.[123] Since February 2022, the German Standing Committee on Vaccination recommends aspiration for COVID-19 vaccination as precautionary measure.[124] https://en.wikipedia.org/wiki/Pfizer%E2%80%93BioNTech_COVID-19_vaccine#Adverse_effects
I Sverige slutade man ju med AstraZeneca och Moderna på grund av risken för myokardit hos unga män. Det kan ju tyda på att riskerna i dess fall inte ansågs mindre än fördelarna, som det brukar heta.

När det gäller hur man betedde sig under pandemin så kom just ett Uppdrag granskning på SVT som fick mig att undra om en del lärt sig något alls av pandemin. För under pandemins start valde läkare medvetet att inte ge äldre personer vård, och likaså ställde läkare diagnos över telefon trots att detta är förbjudet. En äldreforskare har sagt att hundratals äldre kan ha dött av detta. Tidningen Senioren har skrivit massa om detta.

Nu visar Uppdrag granskning hur ett äldreboende på samma sätt låtit en gammal kvinna "diagnosticeras" över telefon varvid man felaktigt bestämde sig för att hon var döende och gav henne vad man kallade "trygghetssprutor" som ska leda till att hon dör.

Lyckligtvis lyckades anhöriga rädda henne från vårdboendet innan de hann döda henne. Något liknande hände för övrigt även under pandemin.

I alla fall i det här fallet verkar man inte ha lärt sig något av den förra pandemin, och så blir det ju om man hastar vidare utan att bearbeta vad det var som faktiskt hände, som en del här i tråden verkar vilja. Just det här med att "vända blad" och inte stå för saker som hänt verkar vara lite av en svensk grej.
https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-mormor-ska-do
Senast redigerad av Lamento 2026-03-26 kl. 00:16.
Citera
2026-03-26, 00:14
Medlem
Citat:
Jag noterar att du inte noterat att jag inte har talat om 1177. Jag noterar att du anknyter till mitt påpekande att ”det behövs avvikande uppfattningar” och kopplar ihop detta med ditt babbel om 1177 som jag inte har diskuterat. Jag noterar att du inte noterat att jag har berättat att jag är vaccinerad. Jag noterar att du inte noterar att jag även citerade en artikel som är positiv till vaccinen.
Hehe... misstänker att du har förstått att du pratar med en idiot med ChatGPT. 😁

Citat:
Som jag skrev, vi har vaxxarna (du) och antivaxxarna. De är egentligen samma sak. Sedan har vi de som lever i verkligheten. Verkligheten är komplicerad. Jag har garanterat vaccinerat mig mot Covid många fler gånger än vad du har. Ändå kan jag fortfarande se att det kommer studier från Yale och i Nature om Post vaccinsyndrom. Men du kan inte ta in verkligheten eftersom den är komplicerad.

Det fanns personer som dödshotade de svenska tunga professorer i virologi när dessa kritiserade Sveriges pandemistrategi. Det var mörka krafter i omlopp, odemokratiska krafter. Såklart även vaxxare. Sveriges "strategi" fick inte kritiseras och de som kritiserade den dödshotades. Var det dina kompisar som dödshotade folk?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/professor-utsatt-for-hundratals-hot-i-pandemins-spar
Det var lite svårt att få en bild av verkligheten när den ena sidan censurerades på plattform efter plattform, eller hur? Facebookgrupper där folk diskuterade sina vaccinskador blev bannade... både i Sverige och övriga världen. Läkare med avvikande åsikter... poff borta. Vi vet ju att censuren var omfattande dels tack vare Twitter Files och även Google har erkänt censuren på sina plattformar som Youtube och sökresultat. Mark Zuckerberg om Facebook och Insta likaså. T.o.m. LinkedIn censurerade vaccinkritiker. Gammelmedia var nog värst av alla. Minns du hur kritiska frågor på Folkhälsomyndighetens pressträffar klipptes bort i nyhetssändningarna?
Citera
2026-03-26, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Hehe... misstänker att du har förstått att du pratar med en idiot med ChatGPT. 😁

Det var lite svårt att få en bild av verkligheten när den ena sidan censurerades på plattform efter plattform, eller hur? Facebookgrupper där folk diskuterade sina vaccinskador blev bannade... både i Sverige och övriga världen. Läkare med avvikande åsikter... poff borta. Vi vet ju att censuren var omfattande dels tack vare Twitter Files och även Google har erkänt censuren på sina plattformar som Youtube och sökresultat. Mark Zuckerberg om Facebook och Insta likaså. T.o.m. LinkedIn censurerade vaccinkritiker. Gammelmedia var nog värst av alla. Minns du hur kritiska frågor på Folkhälsomyndighetens pressträffar klipptes bort i nyhetssändningarna?

Haha, ok, ChatGPT skulle faktiskt förklara saken.

Jag minns ju censureringen generellt. Minns inte de kritiska frågorna på FHM:s pressträffar, av nån anledning minns jag bara svenska journalisters handfallenhet. Hur de liksom stod med mössan i handen. Vi minns säkert båda hur svensk media jagade "turbo-cancer"-läkaren. Det är väldigt farligt att göra så eftersom det var så tydligt att hon var orolig på riktigt, och inte hade någon egen agenda med det. Cancelleringarna kommer säkert att göra att en del håller tyst nästa gång.

Zuckerberg hade jag glömt, det tål att påminnas om:
Zuckerberg says the White House pressured Facebook to 'censor' some COVID-19 content during the pandemic
Politics Aug 27, 2024 11:26 AM EDT

WASHINGTON (AP) — Meta CEO Mark Zuckerberg says senior Biden administration officials pressured Facebook to "censor" some COVID-19 content during the pandemic and vowed that the social media giant would push back if it faced such demands again.

(...) "I believe the government pressure was wrong and I regret that we were not more outspoken about it," Zuckerberg wrote in the letter dated Aug. 26 and posted on the committee's Facebook page and to its account on X.
https://www.pbs.org/newshour/politics/zuckerberg-says-the-white-house-pressured-facebook-to-censor-some-covid-19-content-during-the-pandem ic
I artikeln svarade demokraterna också att de ansåg att tech-plattformar ska ta ansvar för sin påverkan på folk och samtidigt fatta individuella beslut. Då får de ju också stödja de som fattar individuella beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in