Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Nu debatterar du med Dick-Jerker, inte med mig, men vad har din syn vart under pandemin?
Antivaccin-aktivister är i likhet med månlandningsförnekare och liknande konspirationsteoretiker utrustade med en försvarsmekanism som aktiveras i det skede då deras ståndpunkter inte längre är hållbara utifrån tillgänglig evidens. Hänvisningar till empiriskt underbyggd information tolkas i dessa sammanhang inte som korrigerande inslag, utan omdefinieras istället som uttryck för manipulation eller vilseledning (ett mönster som kan observeras såväl före som under och efter pandemin).
Avvikelser från sakfrågan genom irrelevanta frågor rörande en enskild individs uppfattning, kan inte tolkas som annat än uttryck för de konspirationsteoretiskt orienterade försvarsmekanismer jag nämner ovan. Min erfarenhet är dessutom att dialog med de grupper jag nämner ovan sällan leder till ett konstruktivt meningsutbyte, särskilt när diskussioner som rör enkelt verifierbara sakuppgifter övergår i mer subjektivt orienterade frågeställningar som någons ”syn”. Detta bidrar i sin tur till ett begränsat intresse för att delta i debatten. Det utesluter dock inte möjligheten att uppmärksamma den bristande benägenheten till självkorrigering samt att hänvisa till vad som faktiskt framgår av källor såsom 1177.se:
1177.se ger ingen generell rekommendation om att avstå från vaccination. Tvärtom framgår det vid genomläsning av riktlinjerna att det finns tydliga rekommendationer även för friska personer under 75 år att vaccinera sig, baserat på omständigheterna.
Jag tror att det behövs folk med en avvikande uppfattning av den anledningen att jag inte tror att de flesta som följer "konsensus" tänker själva när det gäller samhällsfrågor. Utan jämförelser i övrigt har det nog alltid behövts motståndare till rådande konsensus för att ett samhälle ska utvecklas. Sen ser jag inte varför man skulle behöva köpa allt som folk kommer med, men däremot brukar det finnas ett korn av sanning också i många "konspirationsteorier".
Det är till exempel ingen konspirationsteori att läkemedelföretag i likhet med andra företag ibland bedriver oseriös, omoralisk verksamhet. Vi kan ta AstraZeneca som exempel, med familjen Wallenberg, som under hela Ukrainakriget har fortsatt att ha sin verksamhet och till och med kontor i Ryzzland.
Helt skamlöst.
https://www.sverigesradio.se/artikel/agaren-om-astra-zenecas-export-till-ryssland-undantaget-fran-sanktioner
Apropå AstraZeneca så har man nu i Norge visat varför några dog av just Astra Zenecas Covid-vaccin. Vilket ju var anledningen till att det "förbjöds". Så är det ju, det brukar dröja ett antal år innan man lär sig sånt. Med Pandemrix tog det ännu längre tid innan man kom på varför några hundra unga svenskar drabbades av narkolepsi:
Her er svaret: Derfor fikk noen livstruende bivirkninger av covid-vaksinen fra AstraZeneca
(...) Tre norske helsearbeidere hadde dødd, og den norske legen var først ute i verden med å slå fast at det mest sannsynlig var vaksinen som hadde skylda.
(...) AstraZeneca-vaksinen mot covid hadde satt i gang en immunrespons som førte til blodpropp, lavt antall blodplater og blødninger. Holme og kollegaene ga tilstanden navnet VITT – vaksineindusert immun trombotisk trombocytopeni.
(...)
– Mekanismen for hva som skapte sykdomsbildet, fant vi jo ut av, sier Holme i dag til forskning.no.
– Men vi kunne ikke si hvem som kunne få det. Det har vi nå fått en god forklaring på. https://www.forskning.no/covid19-vaksiner/her-er-svaret-derfor-fikk-noen-livstruende-bivirkninger-av-covid-vaksinen-fra-astrazeneca/2634904
I artikeln finns förklaringen. Precis som med narkolepsin var det en gen några visade sig ha. Det är dags att säga öppet om nya vaccin att de är helt ofarliga. Om man inte skulle råka ha nån sällsynt gen.
Och samtidigt kom en studie nyss som just motsade ryktena på nätet om att unga dör plötsligt av Covidvaccinet:
COVID vaccines not tied to risk of sudden death, study shows
Data show that young, healthy people have no additional risk of sudden death if they are vaccinated against COVID-19, contrary to myths that continue to circulate widely on social media.
In fact, healthy adolescents and young adults vaccinated against COVID-19 were 43% less likely to experience sudden death than non-vaccinated people, according to a Canadian case-control study published last week in PLOS Medicine. https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/covid-vaccines-not-tied-risk-sudden-death-study-shows
Så som jag ser det gäller det att se båda sidorna hela tiden. Det har inte alla vaxxare gjort, till exempel var det en vaxxare här i tråden som cherrypickade friskt under lång tid tills jag och andra avslöjade henne, och som lät bli att nämna vetenskapliga rön som talade emot hennes ensidiga och ovetenskapliga propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Love.Thy.Neighbor.
Intressanta studier du hänvisar till men jag tänker ang. den sista studien du tar upp om forskarnas larm om nedsatt immunförsvar efter covid-19, "covid-19 kan ha fört med sig värre konsekvenser än vad man tidigare trott" att eftersom en väldigt hög andel medborgare var följsamma gentemot auktoriteter, politiker, myndigheter och experter och lyssnade på deras rekommendationer och kavlade upp så kan det ju vara själva vaxxet som är orsaken till att människor drabbats av nedsatt immunförsvar efter covid-19. Själv har jag och de anhöriga som inte tog vaxxet lika bra immunförsvar som innan om inte t.o.m. bättre då vi är mer sällan sjuka nu, kanske beror det på att de som finns omkring oss som tog vaxxet och drabbas av infektioner inte längre drabbas av samma virus eller vad det nu är som tidigare utan deras kroppar och immunförsvar är mer försvagade så att de blir "sjuka" fast utan att smitta oss andra ovaxxade.
Har man i studien du hänvisar till tagit hänsyn till uppgifter och data om andel vaccinerade samt ovaccinerade, exempelvis hur många sprutor de tagit och hur många ggr de varit sjuka i covid-19?
Jag har vaccinerat mig men jag hade mina skäl, som var noggrant uttänkta, däremot håller jag med dig om att det gick för lätt för många att styras, precis som du är inne på.
Vet inte, jag kan erkänna att jag inte lusläser så, min inställning är att hitta gråzonerna, och som synes av norska forskarna ovan har dödsfallen av AstraZeneca förklarats först nu.
Det håller just nu på att publiceras en artikel i Nature, tungt nog, i en av deras tidskrifter, där Post-Covid-10-vaccinsyndrom nu är ett etablerat begrepp!:
Characterizing persistent Post-COVID-19 vaccination symptoms using MedDRA system organ class and preferred term classifications
Abstract
Post-COVID-19 Vaccination Syndrome (PCVS) refers to persistent, multisystemic symptoms developing after SARS-CoV-2 immunization. https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
De listar ett antal saker folk drabbats av efter mRNA-vaccinering och hänvisar även till Yale-preprinten om Post-vaccin-syndrom från våren 2025, en studie som vi ju vet "cancellerades" genom att en stor pöbel av tysta NPC-forskare tillät forskare som på minsta sätt forskade om eventuella vaccinbiverkningar att få sin heder ifrågasatt. Under pandemin angreps också seriösa personer som Phillip Buckhaults och andra, som ställde rimliga frågor. Man kan väl säga att det var mycket farliga, odemokratiska krafter som visade sig både här och till exempel i triageringen som skedde i Sverige, där många hundra äldre offrades.
Recently, a constellation of persistent, multisystemic symptoms—
including fatigue, exercise intolerance, and cognitive impairment (“brain
fog”)—has been recognized as Post-COVID-19 Vaccination Syndrome
(PCVS). Immunological profiling conducted at Yale University revealed a
distinct PCVS immunophenotype characterized by circulating spike protein
and aberrant cytokine signatures (...) https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
De mena att långtidsstudier nu behövs av mRNA-vaccinen:
Conclusion
Although COVID-19 vaccination has been extensively promoted for its demonstrable public health benefits, this study highlights three critical dimensions of Post-Vaccination Syndrome that merit careful consideration in current risk-benefit assessments: (1) its protean and multisystemic clinical manifestations, (2) its potential for delayed onset presentation, and (3) the persistence of unresolved cases over extended follow-up periods. Collectively, these findings underscore the urgent need for a
comprehensive, multifaceted response strategy encompassing: (i) establishment of standardized symptom definitions and objective biomarker criteria, (ii) long-term risk estimation through large-scale prospective cohort studies with extended follow-up, and (iii) development of personalized therapeutic strategies and institutional frameworks for medical and social support specifically tailored to the pathophysiology of PCVS. https://www.nature.com/articles/s41598-026-43949-z
PCVS: Post-COVID-19 Vaccination Syndrome. Nu etablerat begrepp i Nature.