2026-03-25, 13:31
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tror risken är låg, iallafall för oss utanför storstäderna.
Men aldrig obefintlig.

Men ja, dagens kameror lär rödflagga såvida man inte byter bil med grannen eller så under tiden man är utan rattlappen.

En gång har jag blivit aktivt stoppad och kanske 5 gånger blåskontroll varav 3 av dom på stora motor evenemang så säg 2 totalt på ”vanlig dag” på totalt snart 16 år för mig, kör väl i snitt 1500mil/år.
Även i mycket uppmärksammande bilar och ofta inte helt lagliga (typ kompressormatade) bilar, eller ej besiktigade alls.
Jag brukar skämtsamt säga att i Sverige är det fri fart för vem ska stoppa dig? Inte polisen iallafall…

Min uppfattning är att det här har ändrats rejält. Kör också mycket bil och har känt som dig tidigare att man aldrig blir stoppad. Dock har jag under det senaste året blivit stannad i 4 poliskontroller (3 rutin och 1 fortkörning), och kört förbi lika många utan att bli stannad. Jag ser betydligt fler trafikpoliser överlag och har noterat att dom i allt större utsträckning genomför alkoholkontroller utanför Systembolaget på flertalet ställen.
Citera
2026-03-25, 13:34
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gonewiththewind
Kan KN bil vara godkänd i trafik tänkte på betald skatt och försäkring är godkänd bilbesiktning eller kanske avställd för att spara pengar ?

Ja de är den nog, men klart finns en risk att hon ställt av den kör man ändå borde hon få ett idiot certifikat.
Om hon hade erkänt knark när det uppmärksammades och bett om ursäkt helhjärtat och sökt hjälp hade hon fått allt stöd, behållt jobbet troligen etc..istället ljuger hon, och nu gar all crazy in...o kör utan körkort som polis. Kan nog bli att hon blir av med jobbet som polis pga av hur hon hanterat detta.
Citera
2026-03-25, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tvärtom, om det finns bevis behövs inte mer utredning, då går det till åtal. Utredningen görs för att få fram bevis som räcker för fällande dom. Så länge det inte finns, men det finns fortsatt misstanke om att det kan gå att frambringa, så fortsätter utredningen, antingen till den punkt att bevis finns, varvid det går till åtal, eller till den punkt när man inser att bevis inte går att frambringa, varvid det läggs ner.

Eftersom detta inte gått till åtal ännu, finns än så länge inte tillräckliga bevis för det åklagaren misstäner. Därför har utredningen fortsatt.
Du skriver tvärtom för att sedan skriva precis det jag menar. Ursäkta om jag skriver dåligt och kort men orkar inte beskriva allt ner i minsta detalj. Hur som helst så håller jag med
Citera
2026-03-25, 13:37
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Lås in tokstollen
Citera
2026-03-25, 13:37
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Min uppfattning är att det här har ändrats rejält. Kör också mycket bil och har känt som dig tidigare att man aldrig blir stoppad. Dock har jag under det senaste året blivit stannad i 4 poliskontroller (3 rutin och 1 fortkörning), och kört förbi lika många utan att bli stannad. Jag ser betydligt fler trafikpoliser överlag och har noterat att dom i allt större utsträckning genomför alkoholkontroller utanför Systembolaget på flertalet ställen.

Delar din uppfattning helt. De senaste åren har jag både åkt på fortkörningsböter och fått blåsa (givetvis kör jag nykter) ett antal gånger. Samt kört förbi flertalet kontroller. Jag fick senast 1000kr i böter för att "ha stannat otillräckligt" vid stoppskylt. Jätteviktigt tydligen att stå 100% still med alla hjulen trots att det inte finns trafik runt omkring. Inte rulla i 3-5kmh som jag, mest för att inte kicka igång auto stop/start...

Jag fick även böter via kamera 56kmh vid 50 (dyrt) och dansk fartbot på Öresundsbron (1200dkk). Allt inom loppet av kanske 5-6 år.
Citera
2026-03-25, 13:43
Medlem
AIAdventurers avatar
Nu utreder Åklagaren henne för misstänkt grov olovlig körning.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagare-inleder-forundersokning-mot-katja-nyberg/
Citera
2026-03-25, 13:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tror risken är låg, iallafall för oss utanför storstäderna.
Men aldrig obefintlig.

Men ja, dagens kameror lär rödflagga såvida man inte byter bil med grannen eller så under tiden man är utan rattlappen.

En gång har jag blivit aktivt stoppad och kanske 5 gånger blåskontroll varav 3 av dom på stora motor evenemang så säg 2 totalt på ”vanlig dag” på totalt snart 16 år för mig, kör väl i snitt 1500mil/år.
Även i mycket uppmärksammande bilar och ofta inte helt lagliga (typ kompressormatade) bilar, eller ej besiktigade alls.
Jag brukar skämtsamt säga att i Sverige är det fri fart för vem ska stoppa dig? Inte polisen iallafall…

Jo, lite så är det.
Risken att bli stoppad är egentligen på tok för liten.
Jag kör mer än dubbelt mot dig och vissa år långt mer ändå och ändå så blir man inte stoppad. Nu kör jag oftast lagligt och lugnt i trafiken och ingen supersportbil så absolut inget som drar till sig blickar men ändå, skulle vilja bli stoppad oftare bara för att få ett kvitto att polisen faktiskt gör nytta.
Citera
2026-03-25, 13:53
Medlem
AIAdventurers avatar
Expressen såg och filmade henne vid två olika tillfällen. Betyder det att hon blir misstänkt för grov olovlig körning två gånger eller slår dom ihop det till en åtalspunkt?
Citera
2026-03-25, 13:56
Medlem
AIAdventurers avatar
Jag kan inte hjälpa det men jag tycker lite synd om henne. Men hon måste sluta begå brott för att få ett slut på detta. Att begå brott och kategoriskt blåneka till allt är inget som gynnar henne.

Det finns en enkel lösning för henne och det är att sluta begå brott. Att sluta begå brott skulle vara början till slutet för henne. Då menar jag slutet på det eländet som hon drabbats av och orsakat sig själv. När det är slut får hon se detta som ett kapitel bakåt i livet men som hon gör nu skjuter hon problemen framåt istället.
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-03-25 kl. 14:11.
Citera
2026-03-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Jag kan inte hjälpa det men jag tycker lite synd om henne. Men hon måste sluta begå brott för att få ett slut på detta. Att begå brott och kategoriskt blåneka till allt är inget som gynnar henne.

Det finns en enkel lösning för henne och det är att sluta begå brott. Att sluta begå brott skulle vara början till slutet för henne. Då menar jag slutet på den eländigt som hon drabbats av och orsakat sig själv. När det är slut får hon se detta som ett kapitel bakåt i livet men som hon gör du skjuter hon problemen framåt istället.

Bra skrivet
Att hon leker offer och ber folk att stå upp för henne är mer pinsamt. Hon menar att polisen gjort fel. Kriminella erkänner åtminstone att man är kriminell och försöker inte få sympatier. Bara pinsamt att se men det finns inget förtroende för min del för politiker.
Citera
2026-03-25, 14:05
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Expressen såg och filmade henne vid två olika tillfällen. Betyder det att hon blir misstänkt för grov olovlig körning två gånger eller slår dom ihop det till en åtalspunkt?

Normalt sett är det ju flera olovliga körningar som slås ihop så blir det en grov som renderar i kortare fängelsestraff, oftast i samband med något annat brott. Det är ett så kallat typbrott som dyker upp som ett brev på posten hos ett visst klientel. Rattfylla, ringa narkotika, skattebrott, olovlig körning, lob och sådant hänger gärna ihop. Det börjar att någon blir av med lappen och sedan rullar det på, det är svårt att vänja sig av med bil om man är van att ha en och kanske behöver den för inkomst (tänk småbovar och langare) särskillt om man anser att man egentligen kan köra bil och är orätt behandlad som inte får det.

I katjas fall kan det helt klart göra skillnaden mellan böter (eller villkorligt) eller att man faktiskt ger henne fängelse, givet att hon oxå fälls för rattonykterhet och narkotikabrott. Även påföljderna angående riksdagsplats och sådant kan ändras, och att bli polis igen är nog bara glömma. Trots att även grov olovlig körning är ett relativt "lätt" brott. Men liten tuva stjälper ofta stora lass som det heter.

Det ser betydligt ljusare ut nu än innan (läs: mörkare för Katja).
Senast redigerad av pyroclasm 2026-03-25 kl. 14:09.
Citera
2026-03-25, 14:07
Medlem
AlanGarners avatar
Man undrar ju hur länge hennes kriminella bana egentligen har fortgått. Det känns ju ganska otroligt att man vid 54 års ålder helt plötsligt börjar knarka, köra rattfull och köra bil trots indraget körkort. Det är nog mer gamla vanor som till slut kommit i kapp.

Men Katja applåderar givetvis att hon åker fast, SD har ju alltid varit för hårdare tag mot kriminella som Katja själv. Så hon tycker nog att hon får vad hon själv förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in