Det är nämligen ingen nödvärnsrätt att undvika parkeringsböter.
En städdag är inte en "omedelbar fara" enligt 24 kap. 4 § BrB.
Och lagen bryr sig inte om "misstag".
Som jag skrev ovan gäller inte nödvärnsrätten för att undvika parkeringsböter.
Enligt 24 kap. 4 § Brottsbalken krävs en fara som hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt rättsordningsskyddat intresse. En städdag med risk för parkeringsböter är varken det ena eller det andra, utan endast obekvämlighet och en vanlig sanktionsavgift.
Jag skulle bli förvånad om detta var enda gången som hon körde bilen efter indraget körkort. Som Expressen skrev så var hon väl dessutom borta i ett antal timmar och så lång tid har det nog aldrig tagit att hitta en ny parkeringsplats i stockholm även om det ibland kan vara ett helvete.
Expressen har publicerat videobevis där Katja Nyberg sitter bakom ratten och kör bilen, samtidigt som Transportstyrelsen har återkallat hennes körkort.
Att hon säger att hon "tar ansvar" ändrar inte att det är olovlig körning enligt lagen. Advokaten får gärna förklara det för tingsrätten.
Det må så vara, men om Expressen inte hade filmat Katja bakom ratten hade hon faktiskt inte behövt ta något ansvar alls.
Dålig och ensidig journalistik av Expressen. Bäver-Baas verkar vara en hjärnslö journalist.
Det må så vara, men om Expressen inte hade filmat Katja bakom ratten hade hon faktiskt inte behövt ta något ansvar alls.
Dålig och ensidig journalistik av Expressen. Bäver-Baas verkar vara en hjärnslö journalist.
Om Expressen inte hade filmat henne hade hon fortsatt köra utan att ta något ansvar - vilket hon troligen gjort dag efter dag (därav att Expressen fått nys om det).
Och nej, det är inte "ensidig journalistik" att publicera videobevis på att en riksdagsledamot kör bil med indraget körkort. Det är grundläggande journalistik.
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är faktiskt synd om Katjas barn också. Det kan inte vara kul att se sin mamma begå brott framför Expressens kamera.
Tanken har inte slagit dig att Katja själv borde ta lite ansvar, särskilt när hon är under medial bevakning? Det är Katja som försatt sig i den här situationen, och Katja som är huvudorsaken till att det "är synd om hennes barn också".
Om Expressen inte hade filmat henne hade hon fortsatt köra utan att ta något ansvar - vilket hon troligen gjort dag efter dag (därav att Expressen fått nys om det).
Och nej, det är inte "ensidig journalistik" att publicera videobevis på att en riksdagsledamot kör bil med indraget körkort. Det är grundläggande journalistik.
Om, och jag skriver "om" Katja begått brottet olovlig körning kan det ju vara så att det är Katja själv som är hjärnslö?
Åklagaren får nog baka in detta brott i åtalet, så då dröjer det nog några veckor till innan åtalet kommer.
Tanken har inte slagit dig att Katja själv borde ta lite ansvar, särskilt när hon är under medial bevakning? Det är Katja som försatt sig i den här situationen, och Katja som är huvudorsaken till att det "är synd om hennes barn också".
Ursprungligen är känd för ett ironiskt humoraktigt sätt att skriva.
Om, och jag skriver "om" Katja begått brottet olovlig körning kan det ju vara så att det är Katja själv som är hjärnslö?
Åklagaren får nog baka in detta brott i åtalet, så då dröjer det nog några veckor till innan åtalet kommer.
Nog att man är oskyldig i lagens mening tills det att man är dömd i domstol, men här finns det inga tvivel om att lagbrott begåtts - såtillvida Katja inte har en tvillingsyster det vill säga.
Jag tror inte att Katja är särskilt hjärnslö, men däremot korrumperad och lider av avsaknad av moral. Som så många andra politiker tycker hon sig stå över lagen och ha privilegier som vanliga medborgare inte har.
Ja, så måste det såklart vara. Att hon kört varje dag (typ) och på så sätt har media fått tips om det och dom är såklart inte sena på att nappa när de kan fortsätta skriva om henne.
Nu när en ny brottsmisstanke sannolikt kommit in (åklagaren vet redan om det och det borde väl räcka för att de ska utreda henne även för detta brott?) då är frågan om beslut för de andra brotten verkligen kommer nästa vecka. Med det nya brottet riskerar det att dra ut på tiden med ny utredning? De vill väl ta allt på samma gång?
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-03-25 kl. 10:02.
– Jag flyttade bilen i samband med städdag. Det var fel av mig och jag tar ansvar för det, säger hon i en intervju med sajten.
Hon säger att hon skulle parkera bilen i garaget.
– Jag hade ingen annan som kunde hjälpa mig med detta.
Om Katja inte hade någon annan som kunde hjälpa till gäller nödvärnsrätten.
Aftonbladet:
Tidningen uppger att de dokumenterat hur hon först kört sin bil, och två timmar senare fångas hon på film när hon återigen kör bilen.
Jag anser att nödvärnsrätten gäller båda gångerna som Katja körde bilen, eftersom den säkert var tvungen att flyttas två gånger på grund av städgatureglerna.
"Mållgan var tyvärr sjuk. Han har kört mig alla andra gånger."
Nä, det är för dåligt förstås, och självklart har tidningarna fått nys om att hon har kört fler gånger.
Jag väljer att lyssna på Katja som inte säger så mycket, så då är hon ju oskyldig?
- Lagliga kokainmetaboliter i blodet.
- Ingen "bild" av någon kokainpåse.
- Städgata och därför tvungen att själv flytta bilen. (Ingen annan kunde hjälpa till enligt Katja.)
Skulle det vara så att Katja begått de här brotten det skriv om, så får hon väl trösta sina barn själv?
Även Katja borde ta lite eget ansvar som du skriver, där håller jag faktiskt med dig.