2026-03-25, 05:59
Medlem
Det här förklarar iraniernas snabba eskalering och att den am operationen var dåligt planerat. Något jag misstänkte ganska tidigt.

"Dels skulle ayatollan tillsammans med en stor del av det iranska ledarskiktet vara samlade på ett toppmöte – vilket sågs som en unik möjlighet att ”hugga huvudet av regimen." USA och Israel tog chansen.

Sedan trodde de att iranska folket skulle resa sig. Det förklarar pratet om inga "Bots on the ground". Samtidigt förklarar det varför man inte tänkte på Hormuz. Det gav iranierna en chans. Och det förklarar delvis varför de eskalerade så snabbt. De hade rätt att hela operationen handlade om en budget "regime change".

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/sa-overtalades-trump-att-starta-kriget-med-iran/

Amerikanerna (Trump) förstår inte Iran. Så de litade på Netanyahu, som trodde han förstod iranierna. Men Netanyahu borde ha studerat WWII. Folk både i UK och Tyskland blev sura på dem som bombade dem och ville ännu mindre ge upp. För lyckas med en sådan operation under WWII måste

1 Kärnvapenbomba - Inte så smart för framtida säkerhet

2 Stänga av försörjningslinjerna med ubåtar - Det verkar som USA har gjort tvärt om

3 Börja med en invasion - Am folket vill inte

4 Bomba dem med konventionella bomber i flera år - Så det finns inget kvar - Tar tid och snart är det val i USA. Plus "the pesky Iranans" vågar skjuta tillbaks

USA/Israel gjorde 4 under några dagar och missade 1-3. Kanske inte så konstigt Iran inte ger upp. För en bombkampanj ska lyckas måste man i princip begå krigsbrott som Dresden över hela landet.

Det finns ett undantag och det är fd Jugoslavien (Serbien) men de hade tidigare varit i Krig länge och var krigströtta

Nu får vi se om båda sidorna kan förhandla eller om mänskligheten gräver sig längre ner i ett hål. Saudi ryktas ha sagt ungefär så här. "Ni idioter startade det så då får ni slutföra det." Det finns andra rykten, som jag tror på. Där Saudi sa OK, men blev sura på utförandet och nu vill att Israel/USA ska slutföra det. Dvs banka skiten ur regimen så den försvinner.

Iranierna börjar väl få egna problem

1 Ledningen börjar tunnas ut. - Ledaren är en Schrödingers katt.

2 Hur många robotar har man kvar?

3 Ek är usel, även mer än tidigare.

Om det finns en modig general i reguljära armen kan jag tänka mig en liten statskupp.

PS Startades kriget för att vissa nära trump skulle tjäna pengar på marknadsmanipulationer?
Citera
2026-03-25, 06:26
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Visst men sätt dig själv in i Rollen som försvarsstabschef i Iran
Samarbetet med jänkarna eller Sionisterna går kass ...det är fienden
Då kommer de att anfalla oss ngn annan är det inte
Gör man en Analys om hur är deras attack system fungerar
DET vet man ju via flera skeenden man har sett Smashade upp Irak ..det är ju samma de har provat nu smarta bomber Smygar plan .Lednings byggnader radar luftvärn osv Sedan marktrupp kanske
En Bambatant hade klarat detta försvarsupplägget

Om du vore Chefen för försvaret inte i h..e hade du radat upp allt på markplan Deras grejor är inte High Tech vi klarar inte dessa deras smarta bomberna .. VAD gör man i stället
jaa eee det verkar som att man har tunnlar det är väl rimligt.

Men med det sagt bara för att Chefen försvaret ( eller Bambatanten ) vet vad ,man skall göra är inte det samma sak som att man klarar Genomförande fasen .Det kanske inte finns ngt i Tunnlarna och eller Jänkarna har slagit ut det -- fullt möjligt
Skulle förvåna mig om det inte finns missiler av god kvalitet kvar.
Man lyckades som det verkar få tag om Kulorna på Trump Bensinpriset i USA upp .. Plånboken blir lättare
Då börjar det höras hur var nu detta America First Jag är pank + vi krigar för Sionisterna för dyra pengar
Hur blev det såhär ?

Det var ju Clinton Its the Economy Stupid

Varför ber du Grok framställa din text schizofren?

Det är inte bambtanterna som styr nu, det är IRGC, hade jag varit chef för dom hade jag bytt återstående anrikat Uran, seriösa utrensningar av militären/min egen organisation och mullorna mot ett fritt, obombat Iran där jag och mina nära och käras säkerhet inkl ekonomiskt oberoende garanterades på äkta Samson option-nivå.
Jag hade släppt Hormuz, använt större delen av IRGC till att städa upp skadorna och låtit fria SEKULÄRA val hållas.

Grova brottslingar mot mänskligheten bland mullorna osv skulle åtalas (återigen Jag och de mina inom IRGC hade gått fria).

Sen hade jag lämnat politiken åt andra sekulära Iranier och njutit av att jag räddat hemlandet.
Citera
2026-03-25, 06:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Den Iranska armén hånar Trumps tafatta försök till fred.

"The one claiming to be a global superpower would have already gotten out of this mess if it could. Don’t dress up your defeat as an agreement. Your era of empty promises has come to an end.

Have your internal conflicts reached the point where you are negotiating with yourselves?

Our first and last word has been the same from day one, and it will stay that way: Someone like us will never come to terms with someone like you"

källa: Guardian.

Tyligt budskap ifrån överste Ebrahim Zolfaghari i Iransk statstv. Några förhandlingar blir det inte utan USA få packa väskorna och lämna Mellanöstern för alltid.
Citera
2026-03-25, 06:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alternativet är att bomberna fortsätter falla. Ditt val.
Mitt val? Vad menar du med det?
Citera
2026-03-25, 07:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Helt löjeväckande att läsa det där med "Stor-Israel", som öht inte är en issue i Israel. Att se en massa skit om detta i ett svenskt forum är som om man befann sig i Burundi och det var en massa människor där som hade fått för sig att pingstkyrkan behärskade Sverige, eftersom vice stadsministern Ebba Busch är med i denna församling.

Släpp det bara.
Netanyahu pratar själv om ”Greater Israel”. Därför är din jämförelse både fördummande och falsk.

Prime Minister Benjamin Netanyahu tells i24 TV news that he feels he is on a “historic and spiritual mission,” and that he is “very” attached to the vision of the Promised Land and Greater Israel.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-says-hes-on-a-historic-and-spiritual-mission-endorses-vision-of-greater-israel/
Citera
2026-03-25, 07:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Netanyahu pratar själv om ”Greater Israel”. Därför är din jämförelse både fördummande och falsk.

Prime Minister Benjamin Netanyahu tells i24 TV news that he feels he is on a “historic and spiritual mission,” and that he is “very” attached to the vision of the Promised Land and Greater Israel.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-says-hes-on-a-historic-and-spiritual-mission-endorses-vision-of-greater-israel/
Israel says it will take control of large buffer zone in southern Lebanon

De övertar redan delar av Libanon. Kriget handlar inte om några kärnvapen...
Citera
2026-03-25, 07:38
Medlem
Antal döda och skadade Al-Jazeera

Bahrain 2 döda dussintals skadade

Irak 61 dödade dussintals skadade

Iran 1500 dödade 18 551 skadade (Civila?) Undrar om det är mycket mer militärer.

Israel 18 döda 4829 skadade - De flesta lätta skador

Jordanien 28 skadade

Kuwait 6 döda dussintals skadade

Libanon 1039 döda 2876 skadade

Palestina 4 dödade

Qatar 16 skadade

Saudi 2 dödade 20 skadade

Syrien 4 döda

UAE (Förenade Arabemiraten) 8 döda 161 skadade

https://www.aljazeera.com/news/2026/3/1/us-israel-attacks-on-iran-death-toll-and-injuries-live-tracker

Antal döda säger ganska lite. Det verkar mer vara vilka man dödar och vilken skada man gör på byggnader och Infrastruktur som spelar roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Världens enda supermakt Kina sitter bara och gottar sig, men föredettingen USA hela tiden ger sig i en massa totalt meningslösa projekt, vilket bara gör att USA tappar ännu mer i inflytande.

Kollade förresten hur mycket Kina och Japan köper olja från Persiska Viken.
Kina köper 38% av sin totala oljekonsumtion medan Japan köper hela 93%.
Sen baseras det mesta elkraft och energiintensiv industri i Kina på inhemskt kol.
Detta innebär att per skalle varje japan konsumerar 5.5 gånger mer olja från Persiska Viken än varje kines.

Och varför jmf med Japan? Det hjälper ju inte Kina att Japan har större problem. Det minskar inte Kinas problem. 38 procent är fortfarande 38 procent. Som de just nu måste börja leta någon annanstans.

En av de få fördelarna med detta krig kan vara att det minskar risken för en kinesisk attack på Taiwan 2027

Varför?

1 Ekonomin är redan drabbad

2 Riskerar att sättas under blockad specifikt olja

Talar för en attack

USA använder framtida resurser.

Senast rapport fr USA säger att Kina inte kommer anfalla nästa år.

https://www.reuters.com/world/china/us-assesses-china-is-not-currently-planning-invade-taiwan-2027-2026-03-18/

Kineserna lär sig mycket från ryska och nu am halv/hel fiasko. Det gäller ha beredskapsplaner när inte den ursprungliga planen inte fungerar.

Och Kina har klart insett sin strategiska svaghet. Men det kommer ta 10-20 år att fixa den. Japan gör samma sak. De ska starta kärnkraftverken igen.
Citera
2026-03-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vilka muslimer? Denna typ av grupp finns på bägge sidor dessvärre, och är en naturlig följd av generation på generation av avhumanisering.

Dessa tittar alltid fram i sådana här sammanhang, även här på Flashback. Som att det är ett sportevent, och ens egen favorit just har vunnit.

Ja uppenbart att krig avhumaniserar. Men jag tror det gav en extra putt det som hände 7 okt 2023 och efterkommande i Gaza förändrade mycket i MÖ. En var att avhumaniseringen ökade kraftigt speciellt i Israel.

Det är konstigt att folk skriker att USA träffar en skola medan de jublar när man träffar civila Israeler. Antingen är det lika illa eller så är båda sidors krigsbrott OK. USA har dödat 1500 iranier + militär? Iranska regimen lyckades ha ihjäl upp till 30 000 civila.

Det går att argumentera att träffa civila minskar ibland lidande för majoriteten. Ex bombningen av Japan räddade livet på miljontals andra asiater och även på japaner, som annars hade svultit ihjäl. Dessa försök till begränsande krig i stället för mer "humana" gör dem i stället till eviga krig. Skillnaden är lidandet blir utspritt över tid i stället under kortare värre period.
Citera
2026-03-25, 07:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Tänker på detta klipp med en israelisk pappa som läser en barnbok för sin 3-årige son om att södra Libanon skall erövras. Boken heter Alon och Libanon och är extremt våldsam för att vara en barnbok. Jag läser mycket barnböcker och detta är extremt.

https://www.instagram.com/reel/DAvcg4_vlcQ/
Citera
2026-03-25, 07:55
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethmotur
Ser det på flera facebook sidor

Samma personer som grät ut när regimen dödade 30000 av den egna befolkning hånar nu andra civila dödas

Så klart ska inte mänskliga rättigheter gälla judar, då är det ju jihad som gäller

Sån jävla dubbelmoral
Samtidigt så hamnar vi människor väldigt lätt i en "öga för öga"-mentalitet.

Eller så här, anpassade versioner av "öga för öga" har under mänsklighetens historia varit oerhört framgångsrika. Fuck around and find out är på många sätt ett ganska sant uttryck.

Inte i formen av karma med mera, utan i formen av att när gränsen är nådd stängs känslorna av och hämden utdelas - kosta vad det kosta vill.

Detta är väl lite en sån situation i vissa av muslimernas ögon. Man ger igen för gammal ost.
Citera
2026-03-25, 07:58
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja uppenbart att krig avhumaniserar. Men jag tror det gav en extra putt det som hände 7 okt 2023 och efterkommande i Gaza förändrade mycket i MÖ. En var att avhumaniseringen ökade kraftigt speciellt i Israel.

Det är konstigt att folk skriker att USA träffar en skola medan de jublar när man träffar civila Israeler. Antingen är det lika illa eller så är båda sidors krigsbrott OK. USA har dödat 1500 iranier + militär? Iranska regimen lyckades ha ihjäl upp till 30 000 civila.

Det går att argumentera att träffa civila minskar ibland lidande för majoriteten. Ex bombningen av Japan räddade livet på miljontals andra asiater och även på japaner, som annars hade svultit ihjäl. Dessa försök till begränsande krig i stället för mer "humana" gör dem i stället till eviga krig. Skillnaden är lidandet blir utspritt över tid i stället under kortare värre period.
Ja, och jag tror inte riktigt att dina rimliga filosofiska spekulationer är något som är ett lager för dessa.

Det är aphjärnan på bara, och med alla tillbuds stående medel skapa en kognitiv dissonans som gör att man orkar bära situationen.
Citera
2026-03-25, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Det handlar om mycket. Och Israel har varit skickliga hittills med

1 Banka skiten ur Iran - Tillräckligt?

2 Sno en buffertzon i libanon

3 Få gulfstaterna till att bli Israeliska vasaller och att de ska förlora makt i USA

Misslyckats

1 Regime change i Iran

Vad USA gör vet jag inte riktigt. De har försökt lämna MÖ sedan Obama. Nu gör de det kanske aldrig eller så blir det dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in