2026-03-24, 08:13
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Fast det är nog inte neutral plan i meningen neutral stad som diskuteras, åtminstone inte på herrsidan,utan mera en i förväg bestämd plats för finalen. I herrarnas fall nationalarenan. Om det handlar om damerna så lär det handla om Ullevi eller jordgubben.
Är det inte snarare att de gamla reglerna för finalarena kommer att kvarstå, med förbehållet att OM de två finallagen enas om en alternativ arena så skall det vara en möjlighet?

I MFF - Piteå exemplet så lär det vara troligare att dom förlitar sig på lotten istället, då ingen blir vinnare av att lägga den på annan arena.
Det är väl bara om Hammarby är det ena finallaget då det andra finallaget ens skulle överväga att byta arena istället för att låta det lottas?
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-03-24 kl. 08:16.
Citera
2026-03-24, 08:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Möjligt att jag är naiv, men ambitionen måste väl ändå vara att damfotbollen skall kunna sluta fokusera på att göra reklam för sin sport och mer glida över till att fokusera på det sportsliga?
Jo kanske? Men i bästa fall går det väl hand-i-hand.
Ser bara inte poängen med jordgubben i detta exempel. Det är lika sportsligt rättvist att spela på en mindre arena.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tillägg: Å andra sidan var det väl inte länge sedan man bytte på herrsidan från neutral plan till ett hemmalag pga låga publiksiffror och ointresse för cupfinaler på neutral plan. Med ett hemmalag kommer åtminstone ena lagets fans. (Elfsborg-Helsingborg inför 3400 på Friends 2014 var väl liksom ingen höjdare)
Precis.

Jag gillar principen att det lottas om inte bägge lagen är överens om en annan lösning.
Citera
2026-03-24, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jo kanske? Men i bästa fall går det väl hand-i-hand.
Ser bara inte poängen med jordgubben i detta exempel. Det är lika sportsligt rättvist att spela på en mindre arena.

Precis.

Jag gillar principen att det lottas om inte bägge lagen är överens om en annan lösning.

Jo. Ju mer jag gräver och funderar om detta desto mer ändrar jag mig nog. Blir nog trots allt bäst med lottning, fast vissa år neutral plan om lagen kommer överens om det.
Citera
2026-03-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Hos herrarna har cupen en sportslig betydelse genom att en vinst ger Europaspel.
Titelmatch, men nej i år tror jag på en rätt stor risk för en avslagen historia.
Helt enkelt för att det kommer vara tätt matchande i något som blivit galna maj. Väldigt få tycker galna maj är kul. Enda positiva jag ser är att biljettpriserna dumpas.

Smaka på den här,
11/5 IFK Göteborg- Bajen
14/5 Mjällby - Bajen Cupfinal
17/5 Bajen - Malmö FF
24/5 Bajen - AIK

Cupfinal en torsdag där få egentligen bryr sig hur det går. Insprängt mellan idel intressanta matcher.
Blir positivt förvånad ifall det blir i närheten av 20000 åskådare. Jag går då inte till jordgubbsåkern för att se den matchen. Det kommer säkert att skjutas på någon av matcherna, men varför i ***** spelar man cupfinalen i maj?

Samtidigt ser damernas spelschema ut som följande,

10/5 Djurgården-Bajen - Troligtvis på Stadion dagen efter någon hästuppvisning ägt rum.
16/5 Häcken - Bajen Cupfinal
18/5 Bajen - Malmö FF
23/5 Kristianstad - Bajen

Samma sak här, någon match kommer att flyttas, men varför spela cupfinalen i maj.
Om man nu nödvändigtvis gör så. Varför så tätt inpå herrfinalen?
I övrigt, tittar man på spelschemana är det tydligt vart några rövhål på förbundet
har haft och har sina sympatier. Inte en chans att det är en slump.

Angående ”varför cupfinaler i maj?” så finns det väl få alternativ. Cupen måste väl vara färdigspelad under maj för att hinna anmäla vinnaren till Europaspelet? Sedan har väl Kristi Himmelsfärs ett traditionsvärde. (Påsk blir för tidigt och 1 maj har varierande veckodag).

Fast kanske 6 juni hade varit bättre och kunnat fungera, men då är det väl oftast landskampsuppehåll både dam och herr så det faller på det. (Dessa landskamper är ett jävla skit, när det kommer till inhemsk fotboll..)
Citera
2026-03-24, 09:31
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Det är nu klart att platsen för damernas cupfinal avgörs genom lottning. Som jag förstår det fanns inget intresse från Häckens sida att ändra på regelverket här.. Lottning sker imorgon 13.00.

Med tanke på spelschemat så lär det nog bli aktuellt med ett annat datum för matchen.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-03-24 kl. 10:27.
Citera
2026-03-24, 10:33
Medlem
Jag tror att på herrsidan så har den sportsliga rättvisan varit viktigast för beslutet om neutralplan. Alla vet att det kommer bli en skaplig publiksiffra oavsett vart den spelas. Medan på damsidan där det är betydligt svårare att locka publik, så tror jag att klubbarna är okej med att någon får hemmafördel i utbyte mot att förhoppningsvis slippa spela finalen inför bara några hundra pers.
Senast redigerad av Rebe11 2026-03-24 kl. 10:39.
Citera
2026-03-24, 12:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Jag tror att på herrsidan så har den sportsliga rättvisan varit viktigast för beslutet om neutralplan. Alla vet att det kommer bli en skaplig publiksiffra oavsett vart den spelas. Medan på damsidan där det är betydligt svårare att locka publik, så tror jag att klubbarna är okej med att någon får hemmafördel i utbyte mot att förhoppningsvis slippa spela finalen inför bara några hundra pers.
För herrarna blev det väl en kompromiss som bägge tyckte var bra. Mjällby får gräsunderlag och Bajen för publikstödet. Bägge får lite extra cash (antar jag).

För damerna är det ju inte så.
Dessutom är det väl bara Bajen som överhuvudtaget har något bortafölje värt att nämna.
Citera
2026-03-24, 23:56
Medlem
enlitenkorps avatar
Pga Bajens stora bortafölje bör det väl egentligen vara bäst med final på Bravida? Det skulle nästan garanterat sälja slut (Bajen löser bortasektionerna och Häcken är bra på att marknadsföra enstaka dammatcher). Med hur damfotbollen är i Sverige idag ser jag också hellre drygt 6000 på ett då fullsatt Bravida än 8000 på ett halvtomt 3arena. Hade nog kunnat bli ett ganska fint drag i en sån final på Bravida.
Citera
2026-03-25, 00:02
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Pga Bajens stora bortafölje bör det väl egentligen vara bäst med final på Bravida? Det skulle nästan garanterat sälja slut (Bajen löser bortasektionerna och Häcken är bra på att marknadsföra enstaka dammatcher). Med hur damfotbollen är i Sverige idag ser jag också hellre drygt 6000 på ett då fullsatt Bravida än 8000 på ett halvtomt 3arena. Hade nog kunnat bli ett ganska fint drag i en sån final på Bravida.

2023 så drog samma match 17.000 åskådare och om jag minns det rätt så kom det 12.000 åskådare på cupfinalen mot Norrköping förra året.
Citera
2026-03-25, 00:08
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
2023 så drog samma match 17.000 åskådare och om jag minns det rätt så kom det 12.000 åskådare på cupfinalen mot Norrköping förra året.

Står fast vid min åsikt ändå. Sen så är det väl ingen som egentligen tror på något annat än att det kommer "lottas" till hemmaplansfördel för Hammarby
Citera
2026-03-25, 14:19
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Står fast vid min åsikt ändå. Sen så är det väl ingen som egentligen tror på något annat än att det kommer "lottas" till hemmaplansfördel för Hammarby

Du fick rätt där :-)
Citera
2026-03-26, 07:27
Medlem
Enterprises avatar
1 En kanske orelaterad fråga. Om både Häcken och Hammarby går till final i Europa league, är det också ett dubbelmöte eller en match och i så fall var spelas den?

2 Fanny fortsätter att leverera 🤩
https://www.svt.se/sport/fotboll/hammarby-vande-mot-sparta-prag-fanny-peterson-matchhjalte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in