2026-03-15, 14:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Där satt den! Återkommer med ledtrådarna.

En safari-tur och frågan till dig!

Kul, jag har faktiskt alltid velat åka på safari... men ska jag göra det, så blir det kanske the real thing ändå (jag menar med fritt levande djur i typ Kenya).

Då söker vi en kvinna för omväxlings skull:

- Hon började sitt liv som en vikingatjej men dog som nunna i ett kloster

- Däremellan hann hon föda nio barn

- Genom några av dessa barn blev hon stammoder till flera kungliga ätter
Citera
2026-03-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kul, jag har faktiskt alltid velat åka på safari... men ska jag göra det, så blir det kanske the real thing ändå (jag menar med fritt levande djur i typ Kenya).

Då söker vi en kvinna för omväxlings skull:

- Hon började sitt liv som en vikingatjej men dog som nunna i ett kloster

- Däremellan hann hon föda nio barn

- Genom några av dessa barn blev hon stammoder till flera kungliga ätter
Jag klämmer raskt i med gissningen Ingegerd som var Olof Skötkonungs dotter och blev Sankta Anna av Novgorod.
Citera
2026-03-15, 15:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag klämmer raskt i med gissningen Ingegerd som var Olof Skötkonungs dotter och blev Sankta Anna av Novgorod.

Ja, det var alldeles för lätt såklart! Det är fascinerande tycker jag, att en svenska (nåja halvsvenska) hade en så stor påverkan på Europa och även Ryssland (tsarätten som hon blev anmoder till) redan då! Hon verkar ha varit kändis i Europa redan under sin livstid. Ändå var hon inte särskilt vacker om man får tro rekonstruktionen efter ansiktsskelettet:

https://pbs.twimg.com/media/F-voOcMWAAAFBc2?format=jpg&name=small

En halskedja med en torshammare och ett kors i - som många skandinaver hade i brytningstiden då Ingegerd levde, för att man ville vara helgarderad - och frågan till dig!
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-15 kl. 16:13.
Citera
2026-03-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ja, det var alldeles för lätt såklart! Det är fascinerande tycker jag, att en svenska (nåja halvsvenska) hade en så stor påverkan på Europa och även Ryssland (tsarätten som hon blev anmoder till) redan då! Hon verkar ha varit kändis i Europa redan under sin livstid. Ändå var hon inte särskilt vacker om man får tro rekonstruktionen efter ansiktsskelettet:

https://pbs.twimg.com/media/F-voOcMWAAAFBc2?format=jpg&name=small

En halskedja med en torshammare och ett kors i - som många skandinaver hade i brytningstiden då Ingegerd levde, för att man ville vara helgarderad - och frågan till dig!
Tackar! Jag bangar torshammaren i geniknölarna för att se om det kommer några snilleblixtar.

Ledtråd: Denna kyrkans kvinna var näst yngst av 25 syskon och agerade bl.a. i samma ärende som en svenska.
Citera
2026-03-16, 09:57
Medlem
Citat:
Tackar! Jag bangar torshammaren i geniknölarna för att se om det kommer några snilleblixtar.

Ledtråd: Denna kyrkans kvinna var näst yngst av 25 syskon och agerade bl.a. i samma ärende som en svenska.
Ledtråd 2 eftersom ingen gissar:
Enligt legenden stigmatiserad med ett hjärta i handen. Har något gemensamt med Jenny och med Kristin Lavransdotter.
Citera
2026-03-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ledtråd 2 eftersom ingen gissar:
Enligt legenden stigmatiserad med ett hjärta i handen. Har något gemensamt med Jenny och med Kristin Lavransdotter.

Kan det vara Katarina av Siena?
Citera
2026-03-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Kan det vara Katarina av Siena?
Japp! Hon och Birgitta såg till att få påven från Avignon till Rom och Sigrid Undset skrev om hennes liv. Du får en hjärtformad stigmatisering - i form av vattenlöslig barntatuering- och frågan.
Citera
2026-03-16, 19:18
Medlem
Citat:
Japp! Hon och Birgitta såg till att få påven från Avignon till Rom och Sigrid Undset skrev om hennes liv. Du får en hjärtformad stigmatisering - i form av vattenlöslig barntatuering- och frågan.

Tack, jag läste någonstans att det var vanligt att bara helgonen själva såg sina stigman, jaja...

Vi tar en kvinna till, kanske lite mer jordnära:

Hon var från enklare förhållanden, begåvad på sitt område.
Illa sedd bland avundsjuka yrkesmän.
Står staty i sin hemkommun, som en av tre kvinnor som hyllas av kommunen.
Citera
2026-03-16, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Tack, jag läste någonstans att det var vanligt att bara helgonen själva såg sina stigman, jaja...

Vi tar en kvinna till, kanske lite mer jordnära:

Hon var från enklare förhållanden, begåvad på sitt område.
Illa sedd bland avundsjuka yrkesmän.
Står staty i sin hemkommun, som en av tre kvinnor som hyllas av kommunen.

Kan det vara "Kungsbackagumman" Britta Lena Andersson - en så kallad klok gumma - i Kungsbacka?
Citera
2026-03-16, 21:48
Medlem
Zeimines avatar
Lena Videkull?
Citera
2026-03-16, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
Lena Videkull?

Var står hon staty någonstans? Har jag aldrig hört.
Citera
2026-03-16, 22:09
Medlem
Citat:
Kan det vara "Kungsbackagumman" Britta Lena Andersson - en så kallad klok gumma - i Kungsbacka?

Jodå, det kan det vara, jag misstänkte väl att du skulle ta det snabbt.
Kungsbackagumman (1824-1904), passande nog från pepparrotsodlingens Fjärås, var särskilt känd för sin begåvning att spjäla brutna ben och få dem att läka rätt. Utöver detta var hon ansedd som skicklig på att bota engelska sjukan på barn och tillaga salvor för eksem, sår och liknande. Hon blev så småningom känd även utanför Sverige. Min mormorsmor konsulterade henne på hennes mottagning i Haga, Göteborg. Den dagen hon dog skedde ett stort skalv med centrum i Halland, måhända som en avskedshyllning.

Du får en burk av Britta Lenas helande salva och frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in